Virus TI vertraagd + reviews?

Meerdere noten onder 1 toets zetten. Een soort van chord memory maar dan mag je ook dezelfde key meerdere malen gebruiken om het dik te laten klinken.

Origineel geplaatst door Virtual-Analog
je bedoelt dit sarcastisch toch :confused:
Nee. Maar hij crashte niet zomaar, je moest er wel wat voor doen :D
Bij het browsen naar patches terwijl de sequence speelde vond ie het vaak allemaal niet meer leuk. Zo waren er nog een paar dingen. Dit schijnt overigens wel te maken te hebben met je systeem specs (gebruik 'm via USB) want een hoop mensen hadden er geen last van.

Maar goed, dat is het risico als je zo'n synth in zo'n vroeg stadium koopt. Liever dit dan nog eens maanden wachten. Support doet iig hun best, er komen zo'n 4 OS updates per maand uit op dit moment.

In mijn opinie is het OS nu al dusdanig goed dat het die 1800 euro rechtvaardigd.

And i'm resting assured dat Access nog met genoeg updates zal uitkomen. Met name de soft limiter oid. ben ik wel benieuwd naar en de Remote Control features. Lijkt me leuk om de TI te gebruiken als midicontrollert.

@koekebakker: wat de NL3 ook heeft geloof ik is zichzelfherhalende envelopes (toch?)... dat heeft de TI ook niet. Al wordt er op de Access mailinglist wel over gepraat ;-).

Ach, zo zie je maar weer: elke synth heeft z'n eigen unieke sellingpoints. Bij mij zit het ook gewoon tussen de oren hoor: ik moet gewoon naast al dat Access geweld een mooie glimmende rooie Nord bak ;-)

Tja, je moet toch iets om je vrije inputs van je mixer op te vullen eh *kuch*.

Joost.

Origineel geplaatst door mc_kwok
Nou moet je me toch eens uitleggen wat je hier allemaal zegt. :)

Volgens mij bedoelt ie dat de Nord Lead 3 tot een bepaald aantal keer Unison geen voices verliest.

En daarnaast heb je iets van een chord memoery achtig iets waarbij je dus een aantal toetsen achter elkaar kunt spelen die daarna onder 1 toets af te spelen zijn (dat zou in mijn ogen een chord memory zijn).

Uiteraard hebben we niks aan subjectieve opvattingen dus hier een copy/paste van de Clavia site:

Chord Memory

Play a chord and activate the Chord Memory function. Now you can play the chord by only pressing single keys. Great for octave or ”fifths” lead lines, for example. Add a little Glide as icing on the cake!

Stack

The Stack function is a variation of the Chord Memory function. It lets you stack up to 18 notes to be played from single keys. If you like, you can stack the same note several times for extremely F-A-T sounds. Add some stereo Unison and take cover!

Origineel geplaatst door mc_kwok
Nou moet je me toch eens uitleggen wat je hier allemaal zegt. :)

Ik denk dat ie chordmem in combi met Keyboard hold bedoeld, werkt idd erg makkelijk..;)

Origineel geplaatst door jostiii
In mijn opinie is het OS nu al dusdanig goed dat het die 1800 euro rechtvaardigd.

And i'm resting assured dat Access nog met genoeg updates zal uitkomen. Met name de soft limiter oid. ben ik wel benieuwd naar en de Remote Control features. Lijkt me leuk om de TI te gebruiken als midicontrollert.

@koekebakker: wat de NL3 ook heeft geloof ik is zichzelfherhalende envelopes (toch?)... dat heeft de TI ook niet. Al wordt er op de Access mailinglist wel over gepraat ;-).

Ach, zo zie je maar weer: elke synth heeft z'n eigen unieke sellingpoints. Bij mij zit het ook gewoon tussen de oren hoor: ik moet gewoon naast al dat Access geweld een mooie glimmende rooie Nord bak ;-)

Tja, je moet toch iets om je vrije inputs van je mixer op te vullen eh *kuch*.

Joost.

Wel grappig om te zien hoe meningen zo kunnen verschillen (en dat is misschien maar goed ook). Ik ben vanaf aankondiging erg sceptisch geweest over de Ti. Ik vroeg me af welke echte vernieuwing de synth ging brengen.

De specificaties zijn natuurlijk prachtig, en 80 stemmen is behoorlijk wat DSP power maar ik vind het gewoon niet zo goed klinken sorry.

Je krijgt hypersaw wat gewoon een variatie is op de al bestaande SAW algoritmen en Wavetables, iets wat nagenoeg geen DSP power kost (Als een microwave al 10 stemmen wavetables kan op een oeroude DSP dan doet de Ti het echt met z'n ogen dicht) en iets waarvan de techniek al sinds de Virus A aanwezig is.

Ik heb een 2 uur durende sessie gedaan met de Ti Polar en ik kon mezelf niet overtuigen dat de "nieuwe features" een investering van 1000 euro van de CD naar de Ti waard zijn.

Wat ik wel goed vond was de nieuwe User Interface.....echt een verbetering. En het ziet er wel gelikt uit....daar kun je niet omheen.

Maar goed daar gaat het niet om. Een berg DSP's in een synth proppen, er een VSTI voor maken die wat audio heen en weer schiet en wat algoritmes veranderen is wat mij metreft weinig innovatie. En bovendien is de klank weinig spannender geworden naar mijn mening.

Aan de hand van steeds grotere twijfel aan de Virus heb ik uiteindelijk ook mijn Virus C verkocht en heb hem eigenlijk nog geen seconde gemist. Wat ik wel miste was de Clavia G2 die ik ooit had. Die heb ik nu dan ook weer teruggekocht.

Deze reply is in geen geval bedoeld als "flame" of iets in die richting. Het is gewoon hoe ik de zaken zie. De virus is een synth met een enorm potentieel wat blijft liggen doordat de nadruk wordt gelegd op indrukwekkende features waar men uiteindelijk weinig aan heeft. Een grotere verbetering was geweest als ze de relatief zwak klinkende Oscilator algoritmen hadden aangepakt. De sound dus een echte upgrade geven (met eventueel de optie om de Classic Virus Algoritmen te kiezen). Verder denk ik dat voor compatibility redenen beter gekozen had kunnen worden voor Firewire of een combinatie van Firewire en USB 2.0 (dus beide aansluitingen). Deze controller chips kosten echt bijna niks en het had de connectivity toch wel ten goede gekomen.

De Ti zie ik weer als een potentieel gevaar. het werkt nu allemaal lekker maar omdat het nu 1 van de key features is vraag ik me af hoe je dit over een aantal jaar gebruikt als we bij de Virus AI (Allready Integrated ofzo) zijn. Wie update de vst plugin dan nog om Cubase SX 5.0 te ondersteunen? Een virus C heeft 100% van zijn features beschikbaar zonder een computer aan te zetten. De Ti dus niet meer (want Total integration is toch een onderdeel van de featureset).

Ik ben na 1 1/2 jaar Virus C gebruik tot de conclusie gekomen dat ik het minder synth vind dat ik aanvankelijk dacht. Maar ik ben altijd al een apart mens geweest denk ik. :D

@AcidFever:

Goed uiteengezet. Zoals de engelsen het goed weten te zeggen: "to each his own".

Mij ging het niet zo zeer om de mogelijkheden, maar om de power en de voices. Eigenlijk zie ik het meer als een Virus C+ en zo gebruik ik hem ook momenteel. Same shit as the C, maar dan gewoon meer power zodat je op z'n minst evenveel geluid kan voortbrengen als 3 losse C's.

En dan is 1800 euri ineens weer scherp geprijsd. Tel er dan de nieuwe innovaties bij op en de nieuwe wavetables en hyperzaag dingen en dan is het echt een goeie synth met voldoende bang for the buck.

Dat was dus mijn insteek en dat heb ik ook gekregen. Maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen tussen zitten die iets "meer vernieuwends" zochten. Ik zocht eigenlijk meer van hetzelfde, maar dan met meer power. En dat heb ik gekregen ;-)

Cheers,
Joost.

P.S. over die VSTi maak ik me al helemaal geen zorgen. Ik heb de TI eigenlijk nog maar uitsluitend als losse midi synthmodule gebruikt. De enige keren dat ik USB heb aangesloten is als ik moet firmware upgraden of als ik via de VirusControl een paar bankjes wil testen.

Cheers.
J.

Beste Acidfever,

Kun je vertellen wat de virus TI dan volgens jouw had moeten zijn ? Welke andere verbeteringen had je willen zien ?
( nog meer dan wat je al beschreven had,graag ...)

En in hoeverre had je gewild dat Virus zijn ; kleur , manier van klinken, het karakterstike etc... van de sounds ( want em dus Virus maakt) had veranderd ? Hoe hadden ze dit kunnen veranderen ?

Kunnen jullie mischien een voorbeeld noemen van een synth die dit bijv. wel naar jullie ziens, ondergaan heeft ?

Hoe gaat Access er in de toekomst uitzien volgens jullie, of wat zouden ze moeten doen ?

Sjezus had ik maar een virus A - dan was de update naar een TI veel ; spannender,logischer etc... geweest :D

Mensen die niet bekend zijn met het merk Access moeten met zo'n TI POLAR toch 2 a 3 maanden met een erectie van heb ik jou daar zitten spelen ? :smeris:

Hoe denken jullie over het volgende trouwens;

Met de betere én duidelijkere vernieuwende ; lay out/ user interface is de kans dat je MEER uit je virus TI haalt groter dan bij de B en C ?

Dat is voor mij wel een groot plus punt , eerlijk gezegd ! ik heb het idee dat ik dankzij de vernieuwingen op lay out/ user interface, vernieuwde scherm; meer uit mijn synth kan halen en beter sneller en gelikter te werk kan gaan !

Origineel geplaatst door jaccis
Beste Acidfever,

Kun je vertellen wat de virus TI dan volgens jouw had moeten zijn ? Welke andere verbeteringen had je willen zien ?

Meer presets :D! En als het even kan ook die uit de Fantom X9. Ow, je vroeg het Acidfever... :(

Origineel geplaatst door jaccis
Beste Acidfever,

En in hoeverre had je gewild dat Virus zijn ; kleur , manier van klinken, het karakterstike etc... van de sounds ( want em dus Virus maakt) had veranderd ? Hoe hadden ze dit kunnen veranderen ?

Kunnen jullie mischien een voorbeeld noemen van een synth die dit bijv. wel naar jullie ziens, ondergaan heeft ?

Hoe gaat Access er in de toekomst uitzien volgens jullie, of wat zouden ze moeten doen ?

Sjezus had ik maar een virus A - dan was de update naar een TI veel ; spannender,logischer etc... geweest :D

Mensen die niet bekend zijn met het merk Access moeten met zo'n TI POLAR toch 2 a 3 maanden met een erectie van heb ik jou daar zitten spelen ? :smeris:

Hoe denken jullie over het volgende trouwens;

Met de betere én duidelijkere vernieuwende ; lay out/ user interface is de kans dat je MEER uit je virus TI haalt groter dan bij de B en C ?

Dat is voor mij wel een groot plus punt , eerlijk gezegd ! ik heb het idee dat ik dankzij de vernieuwingen op lay out/ user interface, vernieuwde scherm; meer uit mijn synth kan halen en beter sneller en gelikter te werk kan gaan !

Beste Jaccis, :D

nah zo gaan we het maar niet doen.

Wat ik had verwacht van een virus Ti:

Betere oscillator algoritmen met veel betere anti aliasing. In het hoog is Access echt belachelijk slecht.

Filter algoritmen eventueel nog meer in stijl van oude vintage gear of wat gewaagdere designs. Er zit echt alleen maar standaard Low/band/high pass gebeuren in.

Waar is het gedurfde design zoals waldorf bijvoorbeeld met sin(x) filters of waveshapers?

Je krijgt nu wavetables...een feature die je in principe al had want je kon immers door 64 verschillende waves scrollen met je oscillator. Een uitbreiding op een bestaande feature dus.

Wat ik graag had willen zien: Een implementatie van wavetables die de wereld nog niet kon.

M.a.w. het gewaagde is eraf. Het is vooral meer van hetzelfde en weinig nieuws. Als de virus in alle komende modellen, zoals Jaccis aangeeft, moet blijven klinken naar de virus van nu heeft Access een erg beperkte mogelijkheid tot vernieuwingen (mja we kunnen nog naar 10.000 stemmen). En klonk een Juno2 bovendien hetzelfde als een Juno60? Dus waarom zou een volgende synth hetzelfde moeten klinken als zijn voorganger.

Sterker nog, Access snijd zichzelf hiermee in de vingers omdat veel mensen de voorganger weg zullen doen om de nieuwe te kopen. Die klinkt immers toch hetzelfde.

Nee de evolutie van de Virus is als je het mij vraagt helemaal niet zo spannend.

Als laatste vraag ik me af waarom ik meer moet beschrijven dan wat ik al heb gezegd. Lijkt me toch voldoende. Access staat al jaren bekend als een krachtige synth met belachelijk underpowerede algoritmes voor zijn oscillatoren. Access weet het, de gebruiker weet het....iedereen weet het. En er wordt niks aan gedaan.
Waarom 80 stemmen mogelijk maken als het met 4 net zo vet kan klinken. Dat vind ik bijvoorbeeld goed aan de Ion en Micron. Maar 8 stemmig maar klinkt als een huis.

Zorg eens dat een patch ook vet klinkt zonder reverb of chorus....dan heb ik zo weer een virus. :D

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Zorg eens dat een patch ook vet klinkt zonder reverb of chorus....dan heb ik zo weer een virus.

Ja, JP8000 style!

Mijn mening.

Zo erg vind ik een JP8000 zonder fx ook niet overtuigen. 't Viel mij behoorlijk tegen in ieder geval. Mijn mening ;)

Origineel geplaatst door jostiii
Mag ik nog wel een filter en een oscillator gebruiken?

:D

Liever niet maar als het echt niet anders kan :D .

Hiermee geef je wel erg aan hoezeer de Virus sound is bepaald door de FX overigens. Op zich niet erg maar niets voor mij.

Ik ben wel benieuwd. Denk wel dat je leuke sounds kunt maken zonder de FX hoor, maar dan heb je toch wat meer moeite dan op de almachtige Virus met FX patches.

Access zou sowieso eens kunnen overwegen wat reverb algoritmes te licenseren van TC Electronic of Lexicon. Dan klinkt het misschien al wat beter. Tis maar een ideetje.

Mja achteraf besef ik me dat hier misschien wel helemaal geen DSP power voor is.

...ze moeten de mannen van Waldorf aannemen om de oscilators onder handen te nemen, dan krijg je eindelijk een knappe virus..Acces heeft al met het Waldorf bijltje gehakt toen ze de controller voor de Microwave1 bouwden. Nu kunnen ze verder hakken als ze ook de Waldorf inhoud verwerken:)

Mijn mening: geen 1 virus zonder FX is een knap klinkende synth, elke andere VA die ik heb of heb gehad had betere oscilators..vond de (micro)Q het beste klinken kaal.
Oh en laten ze meteen ook Viscount/Oberheim benaderen, dan krijg je nog meer innovatie8o)

Snap trouwens niet waarom een reverb of een delay oid een geluid beter maakt. Dat wordt ook van de supernova gezegd....

Als je bijv een mc202 basje progt wil je helemaal geen galm toch? Die zat op de MC202 origineel ook niet...
Hoe kan een reverb dan de osc`s beter laten klinken? Het is eerder verbergen achter een berg galm. (hou ik zowiezo toch al niet van,in tegenstelling tot phasers en echo`s ;))

En je kan op een supernova echt wel 202 bassen eruithalen (een virus heb ik helaas niet)Kwestie van goed je oscmodels kiezen en hoe ze getriggerd worden (en vergeet ook niet de osc drift die je in menus kan instellen)Dit soort opties zal toch ook wel in die VirusTI vinden denk ik, je moet er alleen diep voor in een synth duiken. kijk zo`n trance-tiesto sound kan je wel uit elke synth halen die meerdere oscs heeft en polyfoon is. Moeilijker wordt het als het gaat om arp, oberheim idd etc.... Maar dit ligt volgens mij echt meer aan de filters dan aan oscillators (wat eigenlijk hele snelle lfo`s zijn en omgekeerd). En daar komt geen efffect voor aan te pas om dit te reconstrueren.

Het opendraaien van een reverb op een baspart heeft imho toch al geen nut (omdat een reverb meer werkt over de hogere freqs en je juist je bassen naar beneden haalt met reverbs, maar dat terzijde).

Zo klinkt een 1 osc synth ook, meestal, steviger dan een bassound met 3 oscs....(zo even een open deur intrappen) Dit komt door fasering van de osc`s.

Maar noem eens een droog puur synthgeluid op uit een bekend nummer ofzo, wat je niet zou kunnen namaken met zo`n virus? Dit ten opzichte van andere va`s dan, dat is wel zo eerlijk...

En waldorf:

Kan zijn dat oscs ontzettend strak zijn, maar ik vond het totaalgeluid van bijv de Q+ niet echt lekker in de mix liggen en dan is het ook niet echt bruikbaar ;) Maar het kan dat jij die sound misschien wel lekker vindt, bijft natuurlijk zeer persoonlijk en subjectief allemaal.

Heeft iemand de nieuwe Sound on Sound al? Volgens een post op de Ampfea list zou daar een review in moeten staan van de TI. Mijn lokale boekenzaak heeft 'm nog niet en ik heb ook geen eSub.

Ben wel benieuwd wat het oordeel is. Het zou me namelijk helemaal niet verbazen als dat slecht is. Ik bedoel, de TI is een prachtige synth als ie helemaal af is. Maar op dit moment is ie naar mijn mening nog te buggy, VirusControl mist nog een aantal dingen (bv patch management is nog veel te beperkt), en bepaalde dingen zoals soft limit en de remote mode zijn nog niet eens geimplementeerd. Dat zijn wel dingen waarmee vanaf dag 1 geadverteerd is.

Nogmaals, ik vind de TI een geweldig ding 'in wording', maar het zou niet verkeerd zijn als Access eens met de neus op de feiten werd gedrukt door een matige review.

De eindconclusie valt ongeveer zo samen te vatten:

Ze vinden hem top, ondanks dat hij niet perfect is. In zijn huidige vorm is het een werkbaar instrument en met name de soundesign mogelijkheden en de klank van de engine en de converters worden geprezen. Tevens gaan ze er, net als veel eindgebruikers, vanuit dat Access uitmuntende support in de vorm van OS updates zullen geven, zoals ze dit bij vorige Virus modellen ook hebben gedaan.

Ze vinden de user interface van zowel de hardware als de viruscontrol goed en je kunt er alles mee wat je zou willen. Ondanks dat de Midi Remote nog niet is geimplementeerd krijgt de TI ook daar een pluspunt.

Er wordt wel gepraat over het "missen" van een Freeze optie (waar nooit mee geadverteerd is, maar wat wel in ieders verwachting lag, aangezien het feitelijk een VSTi is). Ook het feit dat de VirusControl bepaalt of alles "okee" is voor gebruik wordt aan het licht gebracht. Er wordt een voorbeeld aangehaald over het gebruiken van een HUB als verlenging van een standaard USB kabel (als je bijv. 20meter wil overbruggen in een studio). De VirusControl weigert dit gewoon ("USB communication failed"). Ze opteren voor een "expert" mode voor mensen die, ondanks het gebruik van een hub, toch de VirusControl willen gebruiken, ondanks de potentiele moeilijkheden.

Er wordt verder in het artikel gesproken over USB en de problemen die daarmee kunnen ontstaan. Een beetje het "your mileage will vary" verhaal, het verschilt van computer tot computer. Zo is dat bij heel veel USB/FireWire audio producten en bij de TI is dat niet veel anders. Er wordt ook gelinkt naar forumthreads waarin USB horrorstories worden gemeld.

Het artikel maakt ook notie van het "drunken Arpeggiator" probleem met tempo drifts en pitch drifts. Zij geven daarbij wel de kanttekening dat bij eerdere Virus modellen dit ook is voorgekomen en dat dat altijd goed is opgelost door Access en dat dat nu niet anders zal zijn.

Enige echte kritiekpunten zijn o.a. de documentatie van met name de software en drivers. Er ontbreekt gewoon veel aan, zoals bijv. configuratie instellingen met betrekking tot de Virus Asio driver. Ondanks dat hebben ze wel "goeie" latency weten te behalen (3~4ms in zowel Live als Cubase SX als Logic). Ook het feit dat er een externe Power Source Unit is i.t.t. een interne PSU werd aangemerkt als een con.

Dus ondanks het ontbreken van features, integration-teething-problemen en de soms gebrekkige documentatie was het een redelijk lyrische bloemlezing van de meest recente Virus telg.

En persoonlijk deel ik het gevoel met de reviewer.

Back