welke sequencer???

blouies

Stamgast
kan er iemand mij even helpen bij het bepalen van een goede sequencer??

de huidige cubases vind ik veel te complex..je kan er gewoon veel te veel mee doen, waardoor ik het noorden wat kwijt raak over de basics... anderzijds heb ik ook een roland MC500 MkII, wat me dunkt dan weer teveel naar de basics grijpt: om dan een drum traq of synth te programmeren, en copy pasten is weer teveel monikkenwerk, en pen en papier naast de sequencer....

is een oude atari met basic cubase misschien een antwoord? en zijn die nog vlot te vinden...

ah ja, voor audio werk ik via de sampler..het gaat dus enkel om midi aan te sturen.

all tips&tricks are welcome!!

greetz

Ik ken het probleem :) Je zou eens kunnen kijken naar Traction, schijnt makkelijk te zijn: http://www.mackie.com/products/tracktion/

Cubase VST vond ik ook altijd fijn werken, maar die draait niet op XP. Als het alleen om midi gaat kun je volgens mij ook gewoon een oude pentium kopen of anders een atari 1040 met cubase. Die worden nog regelmatig op marktplaats aangeboden:

Aangeboden: 1 a 2 Atari ST
Prijs: Bieden
Beschrijving: Het zijn 2 complete Atari's1040, als alles het nog doet en ik het nog kan vinden. Dus op z'n minst één werkende, met wat extra reserve hardware.
Dit is een computer uit het stenen tijdperk die nog te gebruiken is om MIDI opname's te maken, of om als cult-object te dienen. Cubase (ik geloof versie 2.0 en 2.3)is op beiden geïnstalleerd. Je hebt alleen nog een MIDI keyboard nodig.
Bieden of evt. te ruilen tegen leuke grafische- of audiosoftware voor i mac G3.

Foto's: Geen foto beschikbaar
Datum: 22-12-2004, 18:15
Gezien: 95 keer bekeken.

Bericht door een moderator:
Verplaatst

Wat je kunt doen is gewoon een oude sequencer draaien op je PC middels emulatie.
Ik draai bijvoorbeeld regelmatige een Atari ST emulator genaamd STEEM met daarop oude (inmiddels gratis) basic sequencers, dat werkt gewoon prima en is hardstikke leuk voor de retro-feel... ;)

Lees deze thread maar eens: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17358&highlight=steem

Je kunt ook op zoek naar een simpele sequencer voor Windows, dat is wat minder omslachtig natuurlijk.
Maar tegenwoordig ligt de aandacht vooral op allerlei audio functies en is MIDI een wat ondergeschoven kindje.
Een goed voorbeeld is Tracktion, dat gratis is / was (?) en ondanks de audio-focus toch best bruikbaar is.

Tracktion thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=37745&highlight=tracktion

Heb je Ableton Live al eens geprobeerd?
(Ableton zou mij eigenlijk geld moeten geven, voor alle reclame die ik maak voor dat progje :D )
Nee, maar, het is echt een fijne sequencer, net even wat eenvoudiger dan cubase, maar net even wat eigentijdser als een atari..
Download even een demo ofzo, kun je et zo uitproberen..

ja, ipv emuleren verkies ik dan precies toch the real deal.. zijn er zaken waarop ik moet letten...atari st, 1040, mega... maakt dat veel uit?

en moet je sowieso telkemale vanop diskette os, en vervolgens cubase opstarten? of starten ze op van HDD?

is er minimum aantal midi poorten dat erin moeten zitten, of kan je daar gewoon de patch achter hangen?

Maakt niet veel uit of je nu Mega ST neemt of een 1040ST (2600 zal niet gaan lukken 8o) )
Standaard hebben de Atari's (Mega ST en 1040 in elk geval wel) een MIDI in en een MIDI out poort dus kan je daar een 16 parts Multitimbrale module aanhangen of d.m.v. Daisy Chainen meerdere synths (let wel op dat je dan vertraging gaat krijgen)
Voor de Atari zijn diverse GRATIS sequencers te krijgen maar ik geloof dat Cubase (welke veel ''meegeleverd'' word) Legaal moeten zijn maar meestal kopieen zijn (ben zelf al ff aan het zoeken naar een Legale versie maar heeft ff geen prioriteit meer)
De Cubase word voor de 1040ST vanaf diskette geladen TENZIJ je er een HD aanhangt dan kan je hem ook vanaf HD startten (dit zijn de zogenoemde ''Megafile's'')
Je kan ook MIDI interface's kopen voor de Atari in ook verschillende soorten en maten (goed zoeken) de MIDEX is de bekendste (dus niet die nieuwe die zijn enkel voor PC/Mac) maar de echte oude MIDEX.

Hmmm Atari's kostten haast niets kijk maar eens op MP ik heb er laatst nog 1 voor 15 € gescoord (zonder HD)

maar is het max aantal sporen gelimiteerd op 16?

is het dan (nu loop ik natuurlijk al wel vooruit op de zaak) om bv 1 atari te gebruiken puur om de sampler aan te sturen, en deze dan in cascade aan een andere atari te koppelen, zodat deze dan die 16 sporen in 1 kan bundelen (hm als ik mezelf duidelijk maak..) vaak zie ik bij gearlists alvast meerdere ataris staan, en ik vroeg me altijd al af waarom ze er meerdere hadden..

Bij een standaard Atari dus zonder uitbreiding is het gelimiteerd op 16 Kanalen (1 MIDI out poort is 16 kanalen)

ok, 16 tracks.

hm, maar weet je toevallig waarom er dan vaak meerdere ataris in 1 studio staan? hebben die elk hun 16 tracks, en krijgen ze dan de clock in sync? ben ff geintrigeerd :kroon:

Ik heb hetzelfde, Cubase is belachelijk duur en veel te complex. Ik zal de linkjes ook 's bekijken, nu val ik steeds terug op inderdaad pen en papier naast de ouwe Ensoniq TS-12...

Origineel geplaatst door blouies
ok, 16 tracks.

hm, maar weet je toevallig waarom er dan vaak meerdere ataris in 1 studio staan? hebben die elk hun 16 tracks, en krijgen ze dan de clock in sync? ben ff geintrigeerd :kroon:

Kan ik geen antwoord op geven helaas maar als ze dat zo doen lijkt me dat zeer omslachtig..Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een 2dehands MIDEX (Nieuw zal niet meevallen :D )
Misschien hebben ze een 2de voor de Synths te editten ofzo ik weet het in elk geval niet.

Origineel geplaatst door blouies
ok, 16 tracks.

zoiets gebeurt wel hier en daar hoor, gewoon 1 master (atari) en dan een x aantal slave atari's,
dat kan best werken, denk aan 1 atari voor drums, 1tje voor etc.......
k heb een keer iets gelezen over iemand die zo werkt, maar ik zou et zelf niet echt prettig vinden

Back