TB-303: INS, DEL en scale funktie

sander

_
Ik kan m'n handleding niet vinden en in het online exemplaar vindt ik het zo gauw niet, dus weet iemand van jullie
wat de INS en DEL funkties doen. Insert en delete. Maar wat dan precies. Heeft dat te maken met een basslijn die uit meerdere patterns bestaat ofzo. Dat je een pattern tussen andere patterns kan stoppen of juist eentje verwijderen?

En hoe pas je de scale precies aan. Als ik de funktion knop inhou en dan een paar keer op 0 druk dat is soms ineens de scale verandert, maar een logica heb ik nog niet ondekt.

:biertje:

Re: TB-303: INS, DEL en scale funktie

Origineel geplaatst door sander
Ik kan m'n handleding niet vinden en in het online exemplaar vindt ik het zo gauw niet, dus weet iemand van jullie
wat de INS en DEL funkties doen. Insert en delete. Maar wat dan precies. Heeft dat te maken met een basslijn die uit meerdere patterns bestaat ofzo. Dat je een pattern tussen andere patterns kan stoppen of juist eentje verwijderen?

precies zoals je het zegt

In TRACK-mode kun je zo je songsequence aanpassen. Ik ken niemand (op een enkele belg na) die zo zijn 303 programmeert.

Dat werkt ook zo met de 707. Volgens mij werkt die scale alleen in de pattern write mode.

suc6!

Origineel geplaatst door 6 trak
bij scale word in principe gewoon het tempo aangepast (relatief)

ja, ik weet uiteraard wat scale doet. Dat zit ook op m'n drummachines, maar ik wil weten hoe het werkt op de 303. Hoevaak ik welke knop in moet drukken enzo.

ik ben ff naar mijn studio gerend(valt mee hoor ,is boven) en ben tussen de manuals aan het zoeken gegaan.
betreffende de maat (scale): deze wijzig je naar triplets door de functietoets VAST te houden en vervolgens toets '0' in te drukken.
delete and insert: dit is om patterns in een track te verwijderen en in te voegen.

gr. bassmaster

Re: Re: TB-303: INS, DEL en scale funktie

Re: Re: TB-303: INS, DEL en scale funktie

Origineel geplaatst door matt second
precies zoals je het zegt

In TRACK-mode kun je zo je songsequence aanpassen. Ik ken niemand (op een enkele belg na) die zo zijn 303 programmeert.

welja ja ik heb wel ook al veel zo gebruikt hoor!

soms als je een nummer in de puntjes uitsequenced moet je dat ook met de 303 doen
en soms maakt men wel eens een foutje dus dingen zoals INS en DEL zijn zeer handig dan.

nog tip: in track mode: hou de knop "bar" in om aan te tonen (mbv alle leds) op welke measure je op dat moment bevind in de track, eens je doorhebt hoe die leds werken, kan je zelf ook je measure instellen.

rvooh

kun jij me ff zeggen hoe ik van de normale 16 noten naar bijvoorbeeld 8 noten ga? Telkens als ik het probeer kom het erop neer dat mijn TB gewoon het patroon wist... wat dus kut is.

ja... ben ik ook wel benieuwd naar...

tevens begrijp ik niet hoe je een patternlengte kan aanpassen (kan dat eigenlijk überhaupt wel?)

bijv. m'n 303 zit vol met die vreemde 1,2 of 3 noot lange patterns die in combinatie heel freaky dingen opleveren... helaas lukt het me niet om de lengte van die patterns aan te passen of zelf zo'n pattern te maken.... als je een pattern van scratch wil schrijven begintie automatisch met 16 noten en in de manual kom ik niks tegen wat op de mogelijkheid van aanpassen van de patternlengte wijst.

pattern lengte aanpassen

pattern lengte aanpassen

Pattern lengte aanpassen:

1)ga in pitch mode.
2)druk >function< in en hou hem ingedrukt.
3)druk nu snel het aantal steps in wat je wilt m.b.v. de >step< button
4)laat elke knop los:)

Als je dus 4 keer snel drukt is je pattern 4 steps lang, duh

Als je weer naar 16 steps toe wilt moet je ook precies 16 keer op de >step< button drukken, meer keer drukken heeft geen nut, blijft dan op het oude aantal steps.

Veel plezier ermee.

bRz

rvooh kan dit uitleggen - rvooh weet alles van de 303 behalve 1 iets (niet nuttig)

maar gebruiken jullie maar liever de zoek-functie.=> er staat al een hoop op dit forum

bij pattern clear herstelt een pattern zich normaal tot 16 stappen overigens.

hoe je daaraan komt? batterij uithalen en uurtje wachten...

klopt ja...maar nou heb ik laatst de batterijen eruit gehaald en soms staat m'n 303 dagen niet aan en nog steeds onthoudtie z'n patterns... beetje freaky maar nou ik ze ook zelf kan maken maakt dat natuurlijk niks meer uit.

Back