[Sequential] Six-Trak stacks programmeren: tips

bikkel

Everything is on the One
Ik heb een Six-Trak staan, op dit moment doe ik er niet zo veel mee, ik heb zelfs even overwogen om hem weg te doen maar ik begin nu toch weer te twijfelen.

Heeft iemand nog tips om meer uit deze synth te krijgen, met name over het bouwen van stacks?

Vanwege het overweldigende aantal replies heb ik besloten om hem nog maar eens omhoog te schoppen.

OK ff wat meer details voor degenen die hem niet kennen:

De Six-Trak heeft 6 stemmen die ieder een eigen programma kunnen draaien, dus 6voudig multitimbraal in principe.

Je kunt er ook stacks mee programmeren, dat betekent dat onder 1 toets 6 verschillende patches tegelijk worden gespeeld.

Het is een redelijk simpele analoge synth, 1 oscillator per voice, 12 dB resonant filter, wel FM modulatie op de filter, met een aparte ADSR voor pitch, cutoff en amp. Deze is ongemod oftewel al het geluid komt uit 1 mono uitgang. Geen chorus of andere effecten.

Heeft er iemand tips hoe ik vrij simpele geluiden zo kan stapelen dat zo'n stack goed klinkt? Een beetje random patches met elkaar combineren is meestal niet zo'n succes namelijk.

Ik denk dat de titel er iets mee te maken heeft, "stacks" ... dan denk ik in de eerste plaats aan gitaren met een muur van versterkers en zo.
Je wil dus combi's (combinatie van meerdere programma's) maken, of layeren, wat je wil.

Ja, zelf heb ik geen supertip voor je maar wat ik zeker tracht te bereiken is dat de geluiden, die ik wil combineren, complementair zijn. Ze moeten elkaar al goed aanvullen. Een piano en strings bv( komt vaak voor bij presets).

Geen enkele piano of string klinkt als een piano of string bij dit ding :p

Back