volume regelen(MIDI) binnen 1 midikanaal

bassmaster

Stamgast
het is een probleem waar ik ff niks mee kan , maar als ik bijvoorbeeld in mijn sequencer midikanaal 10 gebruik voor drums aan te sturen vanuit mijn sampler en de drumgeluiden verdeel over mijn klavier kan ik dan via mijn sequencer elke klank(noot op klavier) apart in volume regelen.
als ik het volume in de seq. regel gaan alle klanken mee met die wijziging.
om nou elk geluid een eigen midikanaal te geven lijkt me geen oplossing, net zo min als het tekenen per noot veel te omslachtig is.
ik wil mijn klanken qua volume net zo kunnen regelen als op een normale mixer, volgens mij moet dit toch kunnen.
gebruikte seq. is mac g4 +protools en sampler akai Z8.

vr. gr. bassmaster:confused:

Denk dat je of t volume moet regelenen op je Z8. * 2e verwijderd *

edit: 2e sloeg nergens op, ff verkeerd begrepen, al je samples wil je wel in je sampler laten? dan moet je dus via midi het volume van je samples aansturen in je sampler. denk dat dat niet mogelijk is

mm ok, die optie van volume op de Z8 werkt ook niet echt makkelijk, werkt goed voor overall instelling maar tijdens het maken van de mix ook niet echt handig (je blijft door menu's heen lopen).
?

ja ik ken t, heb t zelf ook met mn s2800. Die subkanalen moet je even vergeten, had je eerst verkeerd begrepen.

midi cc's zijn denk ik niet precies genoeg. Misschien iets met sysex? al lijkt mij dit ook erg ingewikkeld omdat t steeds verschillende samples zijn. Denk dat t moeilijk wordt, maar ben erg benieuwd of iemand hier iets op weet, wil t ook wel weten

Je hebt toch een mixer?

Verder kun je met velocity werken als je fade in / outs wilt maken voor een los geluid.

ok als ik mijn sequences als audio opneem in protools kan ik met de audio natuurljik alle kanten op(behalve de goede...)
het leek me handig als dit ook met midi kan met het oog op het snel wijzigen van sounds en het daarbij horende volume.

:frons:

Attachments

• studio verbouwing dec 2004 001a.jpg
    studio verbouwing dec 2004 001a.jpg
    88,1 KB · Bekeken: 86
Dus als ik het goed begrijp wil je de geluiden in je sampler, een drumkit, op midikanaal 10, apart regelen in volume?

Als dat het geval is, heb je pech, want als je op midi kanaal 10 een volume controller stuurt dan worden ALLE geluiden die op dat kanaal zitten in volume beinvloedt. Zoals eerder al genoemd kun je met velocity offsets werken (dat kon in cakewalk heel leuk :)) of anders op de mixer e.e.a. per kanaal regelen met de faders / gainknoppen.

Een 2e optie is om elk drumgeluid op een apart midikanaal te zetten, maar ik weet niet of je de luxe hebt (meerpoorts midi interface) om zoiets te kunnen doen.
Het is een probleem waar ik in het begin ook mee heb gezeten toen ik alleen nog mijn CS1x had.

-C-

ja dat heb je goed begrepen, ik heb slechts 16 kanalen dus om die toe te wijzen naar alle drumgeluiden is niet erg handig aangezien ik dan bijna geen midikanalen meer over heb.

het dus echt een midiprobleem zeg maar!

Het lijkt me het beste om in je drumkit alle levels goed in te stellen dan. En de velocity truuk is dan je enige optie wat betreft onderling volume.

-C-

Ja, dat is irritant, ik zit er soms ook wel eens mee.

Een simpel voorbeeldje:

Je hebt een drumtrack met drie slagen op dezelfde snaredrum, en die zijn verschillend in volume:
Noot 1 = 127
Noot 2 = 64
Noot 3 = 96

En ondertussen loop er ook nog een kick mee

Nou wil je langzaam een fade out doen van die snare over 8 maten, maar als je het volume langzaam zachter gaat zetten dan wordt de kick ook zachter.

Je kan dan soms alle sounds een aparte groep in je sampler geven, die je onafhankelijk van elkaar kan faden enzo.

hetgeen wat ik nu vaak doe is het overzetten van de sequences in protools audio, afhankelijk van de variatie meestal 1 maat. het is wel tijdrovend omdat je elk geluid(sequence) apart 1 maat moet opnemen(de rest staat dan uiteraard in mute).
zo rommelen we weer wat aan in synthland maarrrrr, we geven niet op ,toch?

jongens (en meisjes?) dank voor uw input

:biertje: bassmaster

tot slot nog even een fotootje van mijn studio in aanbouw(zie ook eerder in deze recensie)

Attachments

• studio verbouwing dec 2004 003.jpg
    studio verbouwing dec 2004 003.jpg
    181,9 KB · Bekeken: 87
De beste tip die ik kan geven is ieder drum geluid en instrument op aparte midi kanalen opnemen. Dan heb je alle flexabiliteit van de wereld om een midi mix te maken. Als je analoog opneemt (mengtafel) doe je het ook zo: kick op kanaal 1, snare1 op 2, snare2 op 3, hihat op 4 etc etc....

Ik weet niet of een Z8 multitimbraal is maar daar zou ik dan de oplossing zoeken.

My holy goodness...ik wil niet vervelend gaan doen, maar je post hier een plaatje van jouw studio.
Nou, niet slecht.
Maar dan kom je met die vraag waardoor ik me afvraag of je wel weet waar je mee bezig bent ?
Ik bedoel maar, "velocity" is één van de basis gegevens als je met sequensers aan de slag gaat.
Maw, de velocity waarden die je in je "eventlist" ziet naast de note nummers komen overeen met het volume van elke sample in een multisample programma, bv een drumkit in jouw geval.

Dus :

Bassdrum = C2 = note nr 36
Rim = C#2 = note nr 37
Snare = ...

In de eventlist :

Position____Value___ Cha___Num___Val_____Lenght
1.1.1.1_____Note___1_____C2_____70_____0.0.1.1

velocity 0 = no sound
velocity 127 = max volume

Je kiest gewoon in de "event list" of "matrix editor" of "grid" de events die je stiller of harder wil en verandert de velocity waarden per event. Elk event stemt overeen met een bepaalde sound in je sampler, synth, drumdoos...
In diezelfde editor windows kan je dus ook positie, notenummer en lengte vd noten of events veranderen.
Je wijzigt dus nu niet het "volume" als controller nr 7 binnen 1 midikanaal, dan wel de aanslagwaarden van elke note apart.
Zo, dat weet je ook weer.
Misschien eens een goed boek kopen over sequensing, of in de leer gaan bij een grootmeester...zoals Skel bijvoorbeeld:geslaagd:

Origineel geplaatst door bikkel
Verder kun je met velocity werken als je fade in / outs wilt maken voor een los geluid.

Laatst gewijzigd:
Nog even een screenshot van Logic's event list. Bij Cubase werkt het ongeveer zo. (maar veel slechter omdat het Cubase is)

Attachments

• logic.jpg
    logic.jpg
    87,4 KB · Bekeken: 89
Misschien eens een goed boek kopen over sequensing, of in de leer gaan bij een grootmeester...zoals Skel bijvoorbeeld

:D :D

Ok, toegegeven. Je hebt vandaag heel veel gegeven waar velen waarschijnlijk iets van opsteken maar het predikaat grootmeester gaat toch wel erg ver. Maar overtuig ons maar met een lekker muziekje.

Btw. Je hebt volledig gelijk met je opmerkingen!

Ciaooooo

Re: volume regelen(MIDI) binnen 1 midikanaal

Origineel geplaatst door bassmaster
om nou elk geluid een eigen midikanaal te geven lijkt me geen oplossing.

vr. gr. bassmaster:confused:

Wat is hier mis mee? Tenzij je maar 1 midipoort hebt, dan wordt het inderdaad krap. Toch is het beste om in Protools elke drumsound als aparte audio track te hebben. Het is wel meer werk qua opnemen, maar je kunt daarna alle kanten op qua level, panning, effecten etc. Zo doen de pro's het en met reden. Je hoeft natuurlijk niet de complete lengte van je song op te nemen voor je drumsounds. Zoek die maten eruit die er toe doen en de rest is copy en paste.

Origineel geplaatst door Ensemble
:D :D

Ok, toegegeven. Je hebt vandaag heel veel gegeven waar velen waarschijnlijk iets van opsteken maar het predikaat grootmeester gaat toch wel erg ver. Maar overtuig ons maar met een lekker muziekje.

Btw. Je hebt volledig gelijk met je opmerkingen!

Ciaooooo

Dat van de grootmeester en Cubase*D was een grapje, al geef ik wel workshops.
Ik post geen eigen werk. Daar heb ik andere kanalen voor. :D
Ik heb net iets in elkaar gedraaid voor Ketnet. (kindjes TV)
En een voice over + muziekje voor een bedrijfs video film over het productieprocess van een gekend wasmiddel lijkt me nou niet iets voor SF. (maar ik heb er wel ontzettend lol aan beleefd en kaas mee verdiend)

Back