Vollere kick

Barteld

Ingeburgerd
Mensen,

Waarschijnlijk staat dit ergens op al die honderden pagina's in het forum, maar mijn vraag gaat over het volgende: Ik heb reson 2.5 sinds kort en ben er nu een beetje mee aan het kutten, maar ik wil even een handje op weg worden geholpen wat betreft de kicks.
Ik ben op zoek naar een volle kick, die van mij klinken zo laf en dof. Ik ben op zoek naar het type dat vaak op Work records wordt gebruikt. Hoe krijg ik dit met reason voor mekaar? Moet ik dan bepaalde refills hebben ofzo?
Ik hoor het graag,

alvast bedankt,

Barteld

Heb je al eens een compressor over je kick gegooid? Wat EQ-en kan ook wel helpen...
Wat je ook kunt proberen is kicks te layeren. Layer een kick bijvoorbeeld met een andere...

sample de kick eens van een 12" die je vet vind....je moet gewoon beginnen met goed basismateriaal

2 of 3 kick-samples. 1 kick die lekker qua midden en hoge tonen klinkt. Haal daar het sublaag ff uit met wavelab of iets dergelijks. Stapel die met een kick die echt sublaag geeft waar je weer het hoge uitfiltert.

Dan lekker klooien met eq en/of compressie zoals al eerder gezegd en wat wel lekker klinkt soms is net ff iets laten oversturen op je mengtafel (als dat in reason ook kan, dat weet ik niet).

Origineel geplaatst door olafmol
sample de kick eens van een 12" die je vet vind....je moet gewoon beginnen met goed basismateriaal

zo ie zo ! een sampler bestaat bij de gratie van wat je hem voedt !

layeren kan ook (maar dan moet je wel heel strak snijden in de freq. )
compressen sloopt vaak de dynamiek .. maar kan van gelayered shit wel wat leuks maken als je op 1:2 tot 1:4 gebruikt

Layeren moet je wel meer uitkijken, als je layert is het erg verstandig om ook te compression, ik kan je een geweldig grafiekje laten zien waarom dat moet, maar die heb ik ff niet bij de hand. Zet igg de attack in het midden ongeveer en de release niet te ver open.

Let er ook op dat een kickdrum zonder muziek bewerken ook niet ideaal is, het beste is om de kickdrum in relatie tot de rest van je muziek te editten. Ik bwerk de kickdrum meestal pas als de bassline en de rest van de beat klaar is.

Misschien triviaal.
Maar goede monitoring waarbij je ook het (sub)laag goed kan horen helpt bij het mixen.

Ik weet niet wat voor muziek je bedoelt met dat ''work''
Maar als dit stevige stamp muziek is... Moet je eens proberen wat reverb over je beats heen te gooien... Doet soms wonderen!

piekje in het low-mid gebied wil ook wel eens wonderen doen (dus geen sub!)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Ik weet niet wat voor muziek je bedoelt met dat ''work''
Maar als dit stevige stamp muziek is... Moet je eens proberen wat reverb over je beats heen te gooien... Doet soms wonderen!

wel ff een highpass erover gooien, anders stroopt je mix dicht..

Kick apart compressen met een lange attack, 30 to 50 ms. Kick inmixen met de rest en zorg ervoor dat de attack van kick op de mix ligt. Dus, dat de attack van de kick qua volume harder is dan de rest. Dan het hele zaakie hard limiten met een release tussen de 30 en 60 ms.
Het effect hoor je pas bij het limiten. Dus niet al opgeven bij het compressen omdat het daar slecht klinkt.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Layeren moet je wel meer uitkijken, als je layert is het erg verstandig om ook te compression, ik kan je een geweldig grafiekje laten zien waarom dat moet, maar die heb ik ff niet bij de hand. Zet igg de attack in het midden ongeveer en de release niet te ver open.

Let er ook op dat een kickdrum zonder muziek bewerken ook niet ideaal is, het beste is om de kickdrum in relatie tot de rest van je muziek te editten. Ik bwerk de kickdrum meestal pas als de bassline en de rest van de beat klaar is.

ik begin eigenlijk altijd eerst met de kick en bouw daar dan mijn beat omheen.
dit 'soort muziek' draait immers om de kick en de beat.

@ topicstarter: als je de 'work'sound nastreeft zou ik eens een kijkje nemen op de site van olav basoski.
het schijnt dat ie daar wat tip&tricks geeft over afmixen etc.

en een vette kick van een plaat sampelen is ook niks mis mee. misschien kom je als je daar dan mee gaat werken er dan achter hoe die sound in elkaar zit.

Heb je al eens geprobeerd om een simpele kick (gecompressed, zonder laag) te layeren met een low hertz sinus "envelope"? Dan krijg je een 'oemph' effect. Nou, het is geen garantie voor een perfecte plaat, maar het helpt..

R

Voor de funky housedingen ( evt a la "work") gebruik ik vaak kicks uit breakbeatloopjes (bv die uit de Norman Cookrefill). Ik stop ze in de DR Rex en zo kan ik de kick er makkelijk uithalen. Meestal layer ik meerdere kicks zoals hierboven al is omschreven. Een klein beetje downpitchen kan ook helpen!! Vaak gooi ik er nog compressie overheen en zit ik flink aan de EQ... Enfin, veel klooien helpt :)

Succes!!

ps: Zoals dhr Dobre al zei; Olav Basoski geeft op z'n website idd handige tips over bv compressie en hoe je je kicks strak kan laten klinken.

Origineel geplaatst door nomore
wel ff een highpass erover gooien, anders stroopt je mix dicht..

hahahaha ...
laat die reverb nou gewoon weg bij je kickdrum
het smoort bijna altijd dicht

als je een reverb wil gebruiken .. en dan alleen op acoustische kicks btw
een hele korte drumroom .. met misschien wat hoog er uit
maar echt zo min mogelijk

liever niet dan wel !
een 909 wil je geen reverb op ...

tenzij je thuis het gevoel van tunderdome wil beleven
maar niet om op plaat te persen !

En nog wat over layeren .. pas op voor fase verschillen !
dus hard snijden met eq .. liefst gewoon een 24 db filter
hoe meer elkaar in de weg zit hoe minder het klinkt

Origineel geplaatst door MadR
hahahaha ...
laat die reverb nou gewoon weg bij je kickdrum
het smoort bijna altijd dicht

als je een reverb wil gebruiken .. en dan alleen op acoustische kicks btw
een hele korte drumroom .. met misschien wat hoog er uit
maar echt zo min mogelijk

liever niet dan wel !
een 909 wil je geen reverb op ...

tenzij je thuis het gevoel van tunderdome wil beleven
maar niet om op plaat te persen !

En nog wat over layeren .. pas op voor fase verschillen !
dus hard snijden met eq .. liefst gewoon een 24 db filter
hoe meer elkaar in de weg zit hoe minder het klinkt

Hangt helemaal van je muziek style af..... Luister maar eens naar hardstyle ofzo daar zit bijna altijd een vette reverb op de beat... En in veel andere stamp muziek wordt ook veel gebruik gemaakt van reverb op de beats... Maar natuurlijk wel reverb met mate gebruiken.. Niet al te lange decay .... Anders krijg je inderdaad een nogal onprettig effect.

Wat ook altijd een mooie kick geeft is met een sample van een lange en diepe bassdrum (bijv 808 ofzo) een pitch envelope er overheen gooien. Dus het begin heel hoog en snel heel laag laten zakken. En als je daarna nog wat compressie er over heen gooit krijg je een lekkere kick met een beetje een klik in het begin.

Tijdens het mixen luister regelmatig naar kick met solo button, als die vetter klinkt dan wanneer alle andere tracks erbij zijn wordt hij gemaskeerd.
Filter de andere tracks zodanig dat ze niet in het freq gebied van de kick komen en dan dondert hij lekker weer uit je speakers zonder eq volume compress e.d.
Freq:
50 hz fundament niet zomaar boosten komt vanzelf naar boven als je het hogere octaaf tussen 250hz cut en 600hz cut
cut 300 hz voor scheiding met bas en boost 300hz op bass, bij 700hz zit er vaak belangrijke info van de bassynth laat dit vrij
boost 2,3 of 5 khz voor attack smalle band gebruiken.
Luister goed dat er geen delay op de laagste freq zit (p--oemf) is dit wel zo gooi er hpf filter 6- 12db oct over 50 hz en schakel je compressor in voor help (BOEAMm.gate) of (TSHUa) OF (PUAHAa) of (BOEP) (DOEP) envelops worden vaak gebruikt (fonetisch)
Als je geen speakers bezit met een goede laag weergave concentreer je dan op laag tussen 80hz en 160hz

Back