Loop-delay

pjeut

Ouwe rot
Ik ben me aan het oriënteren op een loop-delay. Daar bedoel ik mee een echo-apparaat met een écht lange delay tijd, als het 30 seconden. De échte loopdelay-apparaten, zoals de oberheim/Gibsom echoplex en voorheen de Lexicon Jamman, werken zo dat je in feite aan het opnemen/samplen bent, en die na een druk op de knop onmiddelijk de opname terugspeelt en looped.
Voor mij is dat niet een persé een must, maar MIDI-aansturing vanuit m'n RM1X moet wel kunnen.

Wie kent zulke apparaten en kan er meer over vertellen?

heb zelf de akai headrush II bij thomann kunnen kopen voor 65 euro!

deze heb 23 sec sampletijd... het nadeel is dat deze geen midi heb en geen bpm instelling zoals
de boss dd-20... maar verder een okay apparaat!

Even een andere vraag tussendoor...

Even een andere vraag tussendoor...

...Die rm1x moet dus de boel aansturen. Ik heb een Digitech Studio Quad. Kan ik die MIDI syncen aan die rm1x? En zo ja, hoe doe je dat? In de handleiding heb ik er niets over gevonden.
Trouwens, tot hoe lang gaat de delay-tijd van die Studio Quad maximaal? En tot hoever kun je de feedback instellen (als je deze maximaal zet, dan ga je toch eigenlijk loopen?).

Wederom, alvast bedankt. Als iemand een thread weet over het synchroniseren van een delay aan een "aansturend apparaat" dan ben ik daar ook blij mee.

Groeten,
Pjeut.

Ik ga maar es...

Ik ga maar es...

een 'gezocht"-threadje opstarten. Kijken of er nog een lexicon jamman te krijgen valt.

Ik zit me af te vragen...

Ik zit me af te vragen...

...Is het volgende misschien ook mogelijk? Wie heeft ervaring met iets dergelijks?

Ik dacht aan een configuratie van m'n S-2000 gekoppeld aan m'n RM1x. De MR1x herhaalt steevast een sequentie van een reeks van noten met elk de lengte van de loop die je wilt maken. Tevens speelt er een drumlijntje vanaf m'n RM1x om de timing aan te geven. Vervolgens zet ik op de S-2000 de sample-mode aan met een drempelwaarde en speel op enig moment op het ritme van de drumlijn een stuk audio in (gitaar, of wat anders). Nadat de opname tijd (minder dan de looptijd) is verstreken, neemt de sequentielijn van de RM1x het over en speelt het zoëven opgenomene meteen af.

Zou dit werken? Wie heeft hier ervaring mee? Hoe eventueel overdubben moet, weet ik nog niet. Als het ook mogelijk is om het starten van de opname de MIDI-syncen, zou het wel mogelijk moeten zijn om de eerste opname in een mxer te combineren met nieuw audiosignaal en deze in een tweede opname te voeren. Het moet dan wel mogelijk zijn om gelijktijdig af te spelen én op te nemen.
Kan een S-2000 dat?

Heel wat vragen. Misscheie is dit voor jullie al lang geëfffend terrein, maar voor mij is een dergelijke werkwijze totaal nieuw.

Nou kan ik natuurlijk me een Akai Headrush of Boss RC-20 aanschaffen, maar die hebben dus geen MIDI. In de bovenstaande opstelling heb je gelijk MIDI-aansturing.

Graag jullie reacties.

Groeten,
Pjeut.

Re: Ik zit me af te vragen...

Re: Ik zit me af te vragen...

Kan een S-2000 dat?

Nee. Record starten op een S2000 kan alleen maar op de doos zelf door het
record knopje in te drukken en door een menuutje heen te lopen.
En volgens mij reageert een S2000 ook verder niet op normaal afspelen
als hij in record mode staat?

Nou, lekker...

Nou, lekker...

...kunnen andere types Akai dat dan wel?

Ik weet dat de S5/6000 tegelijk kunnen afspelen en opnemen, want dat wordt expliciet in de manual genoemd, maar of je dat ook allemaal kunt triggeren op de manier die jij noemt zou ik moeten testen.

laat maar...

laat maar...

...ik merk 'et al, die S-2000 is alleen maar een afspeelbak.

Ik zal het toch in de delay-hoek moeten zoeken. Maar is een gewone delay als mijn Digitech Studio Quad niet zo in te stellen met een zéér lange delay-tijd (dus tot aan de eerste loop) en dat er een zéér lange uitsterf-periode is (eerder in minuten dan in seconden)? Een goeie overdub is dan een kwestie van tweaken.
MIDI-sync vanuit de RM1x. Maar, kent zo'n "gewone" Fx-module wel dergelijke lange delay-tijden, en de mogelijkheid van weinig verval?

Re: laat maar...

Re: laat maar...

Origineel geplaatst door pjeut
Ik zal het toch in de delay-hoek moeten zoeken. Maar is een gewone delay als mijn Digitech Studio Quad niet zo in te stellen met een zéér lange delay-tijd (dus tot aan de eerste loop) en dat er een zéér lange uitsterf-periode is (eerder in minuten dan in seconden)? Een goeie overdub is dan een kwestie van tweaken.

Bij mn TC m300 lukt dit wel, zeker minuten misschien wel meer (nooit geprobeerd eingelijk :P) wat je alleen wel krijgt is dat de geluidskwailteit langzaam minder wordt.

Ik ga 't gewoon proberen...

Ik ga 't gewoon proberen...

...het is een eerste begin naar loop-configuratie.

Ik probeer 't nog maar een keer...

Ik probeer 't nog maar een keer...

...ik las op een site hoe iemand een vergelijk trok tussen de Electrix Repeater en de Boss SP-303 (Dr. Sample, I presume). Hij zij notabene dat een troef van die Boss was dat hij twee keer zoveel sampletijd heeft als een repeater.
Maar alle gekheid op een stokje; zo'n Boss is toch niet geschikt/bedoeld om realtime te loopen, of wel soms?
Met realtime bedoel ik dus; recording aan, audio d'r in, recording uit en meteen daarna geloopte weergave, en ook de mogelijkheid van overdubben.

Graag reactie, want als die Boss dát kan, wat zit ik dan moeilijk te doen met het zoeken van zo'n vorigste eeuwse jamman en zo'n peperdure repeater.

Groeten,
Pjeut.

Die ken ik...

Die ken ik...

...maar ook deze heeft géén MIDI-sync. en dat is gewoon balen. Ik zit te denken aan een soort 1-man-band opstelling met een groovebox als kloppend hart. Die Boss, en ook die Akai, zijn vooral gemaakt met een gitarist in een band in het achterhoofd, dus geen MIDI nodig.

Maar weet jij ook wat meer over die Dr. Sample? Kent dat ding de mogelijkheden van recording en meteen loopen, en ook overdubben?

Graag iemands reactie hierop.

Origineel geplaatst door Vlex
Er is een nieuwe RC-20 uit, de XL versie. Voordeel, je kan intrument en mic tegelijk opnemen (=2 kanalen = stereo) :)

Nee...

Nee...

...die Dr. Sample kan ik gewoon vergeten voor dit doel.

De site Loopers Delight ken je ongetwijfeld?
Onder de categorie Tools of the Trade wordt een aantal geschikte kandidaten besproken.

Zelf heb ik lang getwijfeld over een geschikte delay, met name de behoefte aan een uitgebreide MIDI (sync) implementatie maakt de zoektocht vrij lastig, inderdaad. Anders wat ik met de Headrush 100% in mijn sas geweest - ik heb hem echter maar laten passeren. Verder zou een 19" formaat in mijn geval erg handig uitkomen.

Wat heb ik verder overwogen? De 19" rack versie van Line6's DL-4 pedaal, de Echo Pro dus, die inmiddels uit produktie is.
Behalve dat ze behoorlijk duur en / of zeldzaam zijn viel het me op dat de besprekingen op Loopers Delight redelijk negatief waren. Wellicht ten onrechte, maar eenmaal gevestigd wantrouwen is niet snel hersteld... :o:
Wel jammer, want ik ben een groot liefhebber van tape delay, en ik heb toch de indruk dat dit apparaat hier de beste resultaten zou kunnen leveren. Jammer ook dat het DL-4 pedaal (stukken betaalbaarder) gewoon geen sync mogelijkheden heeft.

Verder nog gedacht aan een TC D-Two, omdat ik erg tevreden ben met m'n TC M300.
Toch wel een beetje afgeknapt op de hoge prijs. Het moet immers wel leuk blijven... persoonlijk vind ik alles boven de 200 euro voor een niet-multi effect aan de hoge kant voor mijn hobby.

Onlangs gevonden wat ik zocht: een behoorlijk zeldzaam en vrij onbekend apparaat van Korg, de DL-8000R. Slechts één jaar in produktie geweest, niet veel van verkocht dus, maar wel een apparaat met geweldige mogelijkheden.

2x 4800 ms delaytijd (niet bijzonder veel, maar toch bruikbaar...) en inclusief een diepe MIDI spec waaronder sync, het genereren van clock uit inkomende audio (!), diverse remote aanstuurbare modulatiemogelijkheden etc. etc. Kortom, dit moest 'm worden!
Gelukkig stonden er recentelijk twéé te koop op het forum (met een stevig prijsverschil trouwens). Vanavond ga ik de mijne ophalen... de review volgt alhier... ;)

DL8000R.jpg

Nog een Sound on Sound review: http://www.soundonsound.com/sos/jan....htm?session=1fc0aecc903a99f197958f03b9cb01d9

Back