Virus A, blijvertje of afdankertje??

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb nu ruim 6 maanden de Virus A en ik zit nu toch te twijfelen om hem weer weg te doen. Hij kan veel, maar ook weer net niet. Op een of andere manier kan ik niet veel met die klank van dat ding. Ik heb naast de virus nog een dx200 en een k2000. Deze 2 synths maak ik bijna al mn nummers mee maar elke keer als ik een geluid uit de virus haal past het er gewoon niet bij. Het lijkt wel of het niet klikt met mn andere geluiden ofzo.

Ik wil graag weten wat andere mensen van de Virus A denken , en van mensen die hem hebben weggedaan.

Je hele vraagstelling is al erg op een kant gericht. Je wil dat ding eigenlijk weg doen omdat het niet jouw sound is. Dat heb ik precies met alle Clavia dingen. Vind het maar ruk klinken, wat ik ook doe. Terwijl andere mensen juist Clavia prijzen om zijn klank.

Ik heb al eerder tegen je gezegd dat het meer de man achter de knoppen is dan het ding zelf, maar als het gewoon niet klikt tussen jou en de Virus, verkopen die handel!!

Soms lijkt het inderdaad dat bepaalde apparaten niet met elkaar overweg kunnen... Wat je maakt, of doet, het vloekt gewoon altijd met elkaar. Ik weet niet hoe dat komt, of zo, maar als ik het merk dan gaat dat ene speeltje gewoon het huis uit! Na plaatsgebrek is dit mijn nummer twee reden tot verkoop.

De virus A vindt ik een vrij lastig apparaat om te programmeren. Nadat je alle effecten uitzet wordt het echt wel een stuk makkelijker.

Toen ik het apparaat kocht heeft het eerst een half jaar werkeloos op mijn buro gestaan en toen maar eens besloten om een weekje erin te gaan investeren en weining andere dingen te gaan doen. Gewoon om te kijken hoe je strings moet maken en bassen e.d. Na die week is mijn mening over de A nogal veranderd en mag hij bij mij blijven (vooral die subosc is een grote plus, die zit niet in heel erg veel synths). Gezien de prijs van een B of een C zal ik hem niet gauw inruilen.

Origineel geplaatst door Nolet
Dat heb ik precies met alle Clavia dingen. Vind het maar ruk klinken, wat ik ook doe. Terwijl andere mensen juist Clavia prijzen om zijn klank.
Grappig, dat heb ik nou ook met Clavia. Kan ik helemaal niks mee. Ik was bang dat ik de enige was.....Hoor je inderdaad altijd van die positieve dingen over, snap ik niks van.

Virus A vind ik overigens prima klinken, maar het heeft wel een herkenbare sound, of zo. Klinkt altijd als een Virus A. Als dat nou net een sound is waar je niks mee kan lijkt het me simpel. Gewoon verkopen en een andere VA proberen.

Origineel geplaatst door Nolet

Ik heb al eerder tegen je gezegd dat het meer de man achter de knoppen is dan het ding zelf, maar als het gewoon niet klikt tussen jou en de Virus, verkopen die handel!!

Dat zeg je elke keer idd, maar daar kan ik echt niks mee omdat je dan impliceert dat ik geen skills met synths heb, en dat is bullshit. Ik ken de virus a volledig uit mijn hoofd, ik ken die bak van binnen en van buiten en mijn conlusie is:

Pads zijn gewoon niet mooi te krijgen.
Leads klinken op zich wel mooi maar passen niet bij me
Basjes klinken wel lekker met goeie instellingen, maar de sub osc is alleen triangel, had eigenlijk sinus moeten zijn (is veel geschikter voor lagere frequencies omdat het een schonere waveform is)
Bediening is super relaxt en ook nog eens multitimbraal.

Reden om hem te houden is vanwege zijn bediening ( ken de bak van binnen en buiten) en de basjes zijn wel ok.

Ik zou echt niet weten wat ik voor die Virus in de plaats zou moeten nemen trouwens, heeft iemand suggesties?

Wat zoek je precies in een VA? Kwa geluid; warm, agressief, digitaal, analoog.....? En kwa interface; tabletop, toetsen, veel knoppen, weinig...?

Kwa geluid vind ik persoonlijk de ION het lekkerst klinken en kwa interface de Nova het lekkerst werken, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Ik ben echt opzoek naar een muzikale sound. De virus kan ook wel muzikaal klinken maar niet op de manier die bij mn muziek past.

Is het mischien beter om apparte synths te kopen?? Ik bedoel een synth voor de basjes, een voor de leads en strings??

Muzikale sound is voor iedereen anders. Ga eens wat luisteren ergens, zou ik zeggen.
Aparte synths kan, maar hoeft niet. Teveel gear kan gaan duizelen........:)

Mn budget is tot 500 euro en een aantal apparaten vallen al af:
Jp8000
Waldorf (micro)Q
Ion (ik heb echt geen ruimte voor keys meer)
Juno (uitgekeken op de sound)
Korg Poly 800(idem)

Laatst gewijzigd:
Al eens gedacht aan een FM-bak, maar dan wel een uitgebreide? Zoals een Yamaha SY99 of 77 bijvoorbeeld?
Pads zijn oorgasmisch mooi, bassen top (duh, FM) en verder is het gewoon een kameleon qua mogelijke klankkleuren.
Programmeren op het apparaat is kut, maar met Midiquest of Sounddiver is het zeker wel te doen, vooral als je vanuit een bestaande patch werkt.
Mijn suggestie is natuurlijk appels met peren vergeleken met een Virus, maar zeer anders van klank iig. Nadeel is dat je geen realtime controllers hebt, die zou je er eventueel los bij moeten kopen, iets wat ik nu zelf ook aan het overwegen ben.
2eHands is een SY99 zo rond de 500 euro, een SY77 levert 400 op schat ik.

Ik heb nu al een dx200 en een dx27 (ff uitgeleend aan kees op dit moment) dus ik heb het fm gedeelte al gedekt, die dx200 kan je heeeeel veel mee doen op de pc editor(apparte waves sysex etc). Bij mij zijn echt meer de analoge dingen die ik mis, de goeie zaagtanden en blokgolven die lekker in mn setup liggen.

Een sy99 is zeker een toffe bak, alleen in dit stadium nog niet voor mij de beste optie

Ok, en een Nord Modular (dus geen -Lead)? Of had je die al genoemd, misschien dat ik er overheen lees.

an200 mischien ?die past gegoten bij de dx200. Ikzelf heb een nordlead1 maar dat is echt een reuze bak. Als ik zo een weer kan krijgen voor 350euro dan moet je me maar pben. Je blaast er werkelijk je speakers mee kapot. En een geluid wat eruit komt.... Maar als ik zie Heer Bobaphat aangezien je talloze synth opnoemt dan betwijfel ik of het niet echt aan je kennis en know how ligt.

Mixen is trouwens ook een vak apart. Koop eens wat literatuur,zal je gauw weer wat euros besparen.

JanJaap

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik ben echt opzoek naar een muzikale sound. De virus kan ook wel muzikaal klinken maar niet op de manier die bij mn muziek past.

Is het mischien beter om apparte synths te kopen?? Ik bedoel een synth voor de basjes, een voor de leads en strings??

Wat voor muziek maak jij eigenlijk?

Ik heb zelf een A6, MS20, PolySix, Cheetah ms6. Qua analoge vibe en bediening gaat er IMO niks boven m'n polysix, vind ik geen geluid , de polysix heeft wel iets dat er toch bij past. MS20 gebruik ik bijna alleen voor LFO en FX geluiden. A6 voor baslijnen strings en leads en de Cheetah ms6 wordt enkel boven gehaald als er ranzige underground 80's electro gemaakt moet worden. Dus elke synth heeft IMO een beetje z'n sterktes (wat je er het gemakkelijkst uithaalt), maar het hangt ook enorm veel af van wat voor soort muziek je wil maken.

Volgens mij klinkt een Juno heel allround, is echt een synth die ik zeker ooit moet hebben. Voor basjes kun je misschien naar een Waldorf Pulse kijken? Je kan natuurlijk ook met softsynths beginnen , slecht zijn die niet (bediening is iets anders).

Origineel geplaatst door Toon
Wat voor muziek maak jij eigenlijk?

Ik heb zelf een A6, MS20, PolySix, Cheetah ms6. Qua analoge vibe en bediening gaat er IMO niks boven m'n polysix, vind ik geen geluid , de polysix heeft wel iets dat er toch bij past. MS20 gebruik ik bijna alleen voor LFO en FX geluiden. A6 voor baslijnen strings en leads en de Cheetah ms6 wordt enkel boven gehaald als er ranzige underground 80's electro gemaakt moet worden. Dus elke synth heeft IMO een beetje z'n sterktes (wat je er het gemakkelijkst uithaalt), maar het hangt ook enorm veel af van wat voor soort muziek je wil maken.

Volgens mij klinkt een Juno heel allround, is echt een synth die ik zeker ooit moet hebben. Voor basjes kun je misschien naar een Waldorf Pulse kijken? Je kan natuurlijk ook met softsynths beginnen , slecht zijn die niet (bediening is iets anders).

Dus zo een bak van bijna 5000duizend oer hollandse munten,nederlands gezien gebruik jij alleen voor basjes en strings. Doe je ook met een porsche GT3 alleen boodschappen dan? Volgens mij blaas je de A6 nog weg met een pulse.

Tja, misschien is die A6 nou net niet de klankkleur waar je naar op zoek bent, kan het apparaat nog net zo duur zijn. Eigenlijk ook een beetje de totale lading die deze topic behelst: het gaat hier niet om de letterlijke financiƫle waarde van een synth maar om de waarde in de zin wat de gebruiker er mee kan (onderbouwd: een Virus is duur dan een dx 200 maar bobaphat schijnt met de laatste beter mee uit de voeten te kunnen).

Origineel geplaatst door Jan VS. Jaap
Dus zo een bak van bijna 5000duizend oer hollandse munten,nederlands gezien gebruik jij alleen voor basjes en strings. Doe je ook met een porsche GT3 alleen boodschappen dan? Volgens mij blaas je de A6 nog weg met een pulse.

en leads :D

Je moet met een Andromeda maar eens LFO effekt geluidjes gaan maken enzo, daar zit je een kwartier aan te kloten. Bij een ms20 moet ik aan 2 knoppen draaien en heb ik meestal al iets dat in de richting zit.

Origineel geplaatst door Jan VS. Jaap
Maar als ik zie Heer Bobaphat aangezien je talloze synth opnoemt dan betwijfel ik of het niet echt aan je kennis en know how ligt.

JanJaap

Doe me alsjeblieft een plezier, ik weet alles van synths, je kan het ook omdraaien. Mischien mijn gehoor wel heel goed, en hoor ik beter de beperkingen van een synth. Dat argument heb ik nog nooit gehoord

Back