Edirol FA-101 of Presonus Firebox

DjGo

I point mics
Beste mensen,

ik ben een, niet zo trotse, bezitter van een M-Audio Firewire Audiopiel. Niet zo trots, omdat ik gezwicht ben voor de 'lage prijs' (269,- bij Feedback) ondanks de on-gebalanceerde ins en outs. Daar heb ik nu brommende spijt van, want brom is wat ik kreeg. Alles loopt verder lekker, neemt strak op, goed ge-installeerd enzo, maar die aarde- lus, niet normaal meer. Als ik de voeding van mijn laptop eruit trek is het weg, maar mijn laptopaccu is na 1,5 uur gebruik echt leeg, dus van lange opnamesessies kan geen sprake zijn op die manier. Met een DI-box ertussen en ground-lift ingeschakeld werkt wel, maar om voor 4 outputs DI's te gebruiken, dat kan nooit de bedoeling zijn. Wat erger is, als ik de Audiophile aan mijn desktop pc hang, dan heb ik ook gewoon brom. Daar heeft mijn ouwe, trouwe Terratec EWS 88mt geen last van, zal dus echt met Firewire en voeding samenhangen.=(

Ik zit dus stevig serieus te denken aan een alternatief firewire doosje. Nu las ik op dit forum, dat er twee nieuwe firewire audiodoosjes zijn, de Edirol FA101 en de Presonus Firebox, die gebalanceerde i/o hebben. Ik las echter ook van verschillende gebruikers, dat ook zij last hadden van brommetjes op de FA101... i.c.m. laptop etc. Zijn er inmiddels oplossingen gevonden, mijn idee is gewoon TRS-kabels gebruiken waar het maar kan, en werkt dat dan ook gewoon, met name in combinatie met een laptop + voeding?

Iemand de Firebox al gebruikt? of is die te nieuw? (ik zag 'm bij Musicstore Koln voor 399,- is dat een mooie prijs?)

Olaf Mol, ik meen me te herinneren dat jij ook een FA101 gebruikt. Wat zijn jouw bevindingen?

Bedankt vast,
Diego

die brom doet niet echt ter zake denk ik :confused: ligt aan je stroomnet

Mijn vraagstelling was misschien niet zo duidelijk, wat ik eigenlijk wil weten is: ben je met laptoprecording door een firewire audiokaart beter af met een model met gebalanceerde i/o. Ik denk dat ik inderdaad met de M-audio Firewire audiophile een aarde-lus heb, want als ik de voeding van mijn laptop ontkoppel dan is de brom weg. De brom gaat ook weg wanneer ik een DI-box tussen de geluidskaart en de mixer hang met groundlift ingeschakeld.

Ik meen iets gelezen te hebben van mensen die de Edirol FA101 (gebalanceerde i/o) gebruiken met een laptop en ook aardlus problemen hebben (brom, met hooggepitchte shitsounds, wordt zelfs erger als je de muis beweegt). Dat zou toch niet moeten kunnen?

Weet iemand of je audiosignaal degenereert wanneer je een actieve DI-box (behringer ultra DI) tussen de geluidskaart en de mixer hangt?:erm:

ik krijg mijn audiophile volgende week toe, maar met mijn yamaha O1X enzo (en gewoon met het interne kaartje) was het zo dat ik ook last had van die brom, wanneer ik de voeding gebruikte, maar toen ik een andere stroomcirkel gebruikte als de restvan m'n spullen, was dat weg...

verder kan ik je niet helpen:confused:

thx voor de tips

Misschien moet ik dan toch nog e.e.a. uitproberen alvorens de audiophile te veroordelen...? Het vervelende bij mij thuis is, dat ik maar 1 stroomgroep heb, niet erg veel keuze. Ik wilde eigenlijk gewoon weten of het probleem snel verholpen zou zijn met een gebalanceerd audiokaartje.

ik zou er niet zo zeker van zijn dat gebalanceerde aansluitingen die brom ineens doen verdwijnen.....dat is toch meer iets voor het verminderen van ruis volgens mij....... even al je aansluitingen langslopen en kijken of je ergens het probleem kunt verhelpen, en anders moet je toch met een groundlift gaan werken, tis niet anders..

plus dat de firebox nog niet te koop is

ik zou er niet zo zeker van zijn dat gebalanceerde aansluitingen die brom ineens doen verdwijnen.....dat is toch meer iets voor het verminderen van ruis volgens mij....... even al je aansluitingen langslopen en kijken of je ergens het probleem kunt verhelpen, en anders moet je toch met een groundlift gaan werken, tis niet anders..

Ik heb werkelijk alles nagelopen wat er na te lopen viel, zonder resultaat...maarrr..

'k Heb inmiddels de FA101, sinds een weekje, en wat schetst onze verbazing: de brom is 'gone with the wind'.:D

Ik zat ook met groundlifts te hannessen, maar dat vond ik uiteindelijk niet zo'n praktische oplossing. De voeding van m'n laptop eruit was ook niet echt een optie (zo'n desktop vervangende laptop vreeeet stroom).

Bedankt voor de hulp allen.

Bij navraag bleek de Presonus firebox is inderdaad pas met een week of twee leverbaar bij Musicstore Keulen.

Origineel geplaatst door DjGo
Ik heb werkelijk alles nagelopen wat er na te lopen viel, zonder resultaat...maarrr..

'k Heb inmiddels de FA101, sinds een weekje, en wat schetst onze verbazing: de brom is 'gone with the wind'.:D

Ik zat ook met groundlifts te hannessen, maar dat vond ik uiteindelijk niet zo'n praktische oplossing. De voeding van m'n laptop eruit was ook niet echt een optie (zo'n desktop vervangende laptop vreeeet stroom).

Bedankt voor de hulp allen.

Bij navraag bleek de Presonus firebox is inderdaad pas met een week of twee leverbaar bij Musicstore Keulen.

wow, da's wel relaxed! heb je verder nix veranderd behalve een andere soundcard/unit? komt de brom wel terug als je niet gebalanceerd/mono jack kabels gebruikt?

2 dj go:

Dus in dezelfde situatie bromt het met die audiophile wel, maar met de fa-101 niet?
want mijn oogjes zijn gevallen op die nieuwe firewire kaart van edirol, de fa-66. Kijk, als edirol gewoon lekker doet, ga ik daar natuurlijk voor :peukie: !

wow, da's wel relaxed! heb je verder nix veranderd behalve een andere soundcard/unit?

Precies!

komt de brom wel terug als je niet gebalanceerd/mono jack kabels gebruikt?

Ja.

Dus in dezelfde situatie bromt het met die audiophile wel, maar met de fa-101 niet?

Ja, maar let op, als je de audiophile wilt gebruiken zoals wij dat willen (laptop), dan kun je er idd een DI-box met groundlift tussen hangen, maar dat had je al begrepen.

Ik zou voor Edirol gaan, maar neem gewoon je laptop mee naar feedback ofzo, en probeer het gewoon even. 't Is wel wennen met de drivers van Edirol, die zijn op z'n zachtst gezegd minimaal: je kunt de ASIO en WDM buffers instellen (large,normal,small) en that's it. Dus verwacht geen softwarematige routing, je gooit er signaal in, en er komt signaal uit.

Wat wel onhandig gedaan is, de samplerates selecteer je via een draaiknop op het doosje zelf. Wanneer je een andere sample-frequentie selecteert moet je daarna de Edirol uit en weer aanzetten, weird... Da's wel weer handiger bij M-audio. Maar goed, het went, en ik werk meestal 44.1/24 dus da's geen probleem.

hmmm wilde eigenlijk voor een quatafire gaan, maar dit horrorverhaal maakt me toch weer aan het twijfelen..

Back