Virus2Max (max patch)

Haarbol

sound designer
Hallo mensen,

Omdat ik toch Max/Msp (www.cycling74.com) een beetje wil leren, heb ik besloten mijn Virus B desktop te degraderen tot midi-controller }:|

Ik heb dus in Max/Msp een patch gemaakt die de sysex data uit een Virus B bekijkt en er de informatie over draai- en drukknoppen uitfiltert (aan welke knop wordt gedraaid (of op gedrukt) en waarheen).

Screenshot

Wat kan je daarmee? Je kan de Virus B binnen Max dus als midi-controller gebruiken binnen een patch en in principe elke knop alles laten besturen wat je maar wil. Kortom, functionaliteit die je Virus zelf helemaal niet heeft.

Ik weet niet of ie op de mac werkt, hij is in Windows gemaakt:
Virus2Max 0.2 download

Dus als je Max/Msp hebt en een Virus B (desktop) moet je maar ff kijken. Er zijn vast weinig midi-controllers met zo'n beroerde prijs/kwaliteit verhouding... *D

Groeten,
Haarbol.

Kleine update:

Twee pots die in de vorige versie maar tot de helft gingen (virus stuur max. waarde 63 uit) gaan nu net zo ver als de andere pots.

Groet,
Haarbol.

Netjes hoor!

Heb zelf geen Virus... maar voor de mensen met Virus en zonder Max,
die kunnen natuurlijk ook gewoon de Max Runtime downloaden en
het dan zo gebruiken...

Voor PC.
Voor Mac.

Mvg.

CoolRunning

Op zich heb je gelijk, ware het niet dat de patch op zichzelf nu niets doet, behalve de data binnenhalen en grafisch weergeven. Met de runtime kun je dus nu de bewegingen van je Virus op het scherm zien, maar voor de rest nog niets :)

Met Max zelf kun je er natuurlijk allemaal objecten aanhangen waardoor het pas echt bruikbaar wordt.

Groet,
Haarbol.

Sorry, had ik je text toch niet goed genoeg gelezen...

Maar het zou gemakkelijk genoeg zijn om een generic object
voor output te maken toch? Kan je dat aan al je input objecten
vastbinden...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Sorry, had ik je text toch niet goed genoeg gelezen...

Maar het zou gemakkelijk genoeg zijn om een generic object
voor output te maken toch? Kan je dat aan al je input objecten
vastbinden...

Mvg.

CoolRunning

Lijkt me idd geen probleem. Wie weet ga ik in de toekomst verderstoeien (tis een soort leer-patch voor me, heb ooit vier jaar geleden de basis van Max wel onder de knie gehad, maar nooit meer dan dat en da's ook alweer lang geleden....), dit is gewoon een kort ideetje wat ik van het weekend even uitgewerkt heb

:)

Hoi,

even een vraagje... Als ik mijn Virus C als midi controller wil gaan gebruiken. Moet ik dan ook zo'n MAX patch maken? Of kan dit ook op andere manieren? Ik ken dat Max/msp niet trouwens...

Erik.

Origineel geplaatst door erik_w
Hoi,

even een vraagje... Als ik mijn Virus C als midi controller wil gaan gebruiken. Moet ik dan ook zo'n MAX patch maken? Of kan dit ook op andere manieren? Ik ken dat Max/msp niet trouwens...

Erik.

Je moet in principe gewoon een manier verzinnen om de sysex data die je virus uitzend op te vangen en daar de benodigde gegevens (in dit geval welke knop en hoe die knop gedraaid wordt) opvangen.

Ik denk dat het bijv. in het Logic environment ook mogelijk is.

Je kan zelfs even die max runtime downloaden en kijken of je als je aan je knoppen draait dat op je scherm ziet, dan zou dat met deze patch ook zelfs kunnen.

Maar je hebt dus niet per se Max nodig nee. :) Voordeel van Max is alleen dat als je het eenmaal binnen hebt, je er onwijs mee kan gaan freaken.

(Max is een soort grafische programmeertaal gericht op midi (max) en audio (msp)).

Origineel geplaatst door Haarbol
Je moet in principe gewoon een manier verzinnen om de sysex data die je virus uitzend op te vangen en daar de benodigde gegevens (in dit geval welke knop en hoe die knop gedraaid wordt) opvangen.

Ik denk dat het bijv. in het Logic environment ook mogelijk is.

Je kan zelfs even die max runtime downloaden en kijken of je als je aan je knoppen draait dat op je scherm ziet, dan zou dat met deze patch ook zelfs kunnen.

Maar je hebt dus niet per se Max nodig nee. :) Voordeel van Max is alleen dat als je het eenmaal binnen hebt, je er onwijs mee kan gaan freaken.

(Max is een soort grafische programmeertaal gericht op midi (max) en audio (msp)).

Ik heb 't ff gedownload maar voor een Virus C werkt het volgens mij niet.... Maar ik zal me idd eens wat meer in sysex verdiepen, want daar weet ik nog maar weinig van.

Bedankt voor de info!

Groeten Erik.

Zou ook kunnen dat het neit werkt omdat in je in de patch moet aangeven op welk midi device je virus zit aangesloten. Dat gedeelte is niet bereikbaar via de runtime.

Maar goed - sysex is gewoon een soort 'extra midi functionaliteit' waarvan de fabrikant zelf beslist wat je daarmee kan doen. Is in principe een lijst getallen na elkaar, een stuk of elf, waarvan de eerste het fabrikant id is.

Back