Waves vs UAD-1

KCC

Ingeburgerd
Even jullie meningen peilen:

Qua reverb, wat zou er nu beter klinken, de Waves IR1 plugins of de UAD plugins?

Dit omdat ik zit te kijken wat voor mij de beste oplossing zou zijn.

optie 1: UAD-1 Studio Pack aanschaffen

optie 2: twee RME audiointerfaces aanschaffen (misschien 2e hands) en dan twee computers via VST System Link met elkaar koppelen en dan kan ik de 2e pc gebruiken als fx rack om Waves plugins (bijvoorbeeld) te draaien

Wat zeggen jullie ervan?

Ik ken de waves IR niet maar ik denk dat als je echt goede impulses in dat ding laad dat het dan wel "beter" is dan Dreamverb of Realverb. Met beter bedoel ik dat die Waves dan waarschijnlijk realistischer een bestaande ruimte weergeeft. De Dreamverb is echter zeker geen kattedrek. Ik gebruik 'm vaak om drums ofzo "echter" te laten klinken.
Zeker net zo goed als een Lexicon MPX-1 ofzo...alleen net ff anders.

Dreamverb en Realverb zijn echt gebouwd om ruimtes te modelleren. De nieuwe Plate140 is meer een "effect" galm voor dikke galmen die puur zijn om een gouden laagje te geven. Heeft niets te maken met dimensies en ruimtes en reflecties enzo.

Daarbij komt dat Dream en Real heel ver te editten zijn. Die convolutie-plugs zijn altijd beperkter daarin. Hoeft niet erg te zijn overigens. Ik vind SIR met wat PCM90 of Eventide impulses behoorlijk goed klinken...eigenlijk te goed omdat het gratis is...

Heb die SIR ook uitgeprobeerd, klinkt ok voor een plugin. Maar toch niet zo mooi als de plugins van Waves.

Nadeel van die Waves is dat 'ie gelijk zo'n 50% van mijn cpu tijd wegvreet.

Vind Spinaudio Roomverb V2 ook goed, heeft ook allerlei mooie "effect" reverbs, exotische plates enzo.

Het is me ook er om te doen om de cpu minder te belasten. Dan lijkt me zo'n UAD kaart wel wat. Nadeel vind ik dat je alleen hun plugins kan gebruiken op die dsp kaart.

Origineel geplaatst door KCC
Heb die SIR ook uitgeprobeerd, klinkt ok voor een plugin. Maar toch niet zo mooi als de plugins van Waves.

probeer eens wat betere impulses in SIR dan ;)
of probeer voxengo pristine space es...en dan nog steeds met *goede* impulses, want dat maakt of breekt een convolution plugin

Het is me ook er om te doen om de cpu minder te belasten. Dan lijkt me zo'n UAD kaart wel wat. Nadeel vind ik dat je alleen hun plugins kan gebruiken op die dsp kaart.

Ja maar na met die uad plugins wat gebruikt te hebben, vindt je dat inneens niet erg meer hoor. :)
Processor ontlasting + goedklinkende plugins, wat wil je nog meer..

@olafmol: misschien moet ik me dan maar gaan verdiepen in impulse responses...

Zoals laatst een track waar ik naar luisterde van Photek, Knitevision geloof ik. Hele mooie diepe reverb, very sweet sounding. Zoiets wil ik, nog niet gevonden in plugins. Maar ja, misschien moet ik harder zoeken.

Ik ga wat experimenteren met impulse responses en Pristine Space.

Voor synth en drumcomputer geluiden werk ik altijd met algorimte reverbs (geen impulses van echte halls of zo). De Eventide 2016 (ook in plugin te verkrijgen) is zeer goed, Waves RenVerb/Trueverb ook wel maar editen is nogal omslachtig met Waves reverbs.

Convolutie is pas interessant wil je iets lexikon achtigs hebben of galm van echte ruimtes.

Ok, ik ga die Eventide 2016 eens uitproberen.

Maarre, zijn er meer mensen die Waves met UAD kunnen vergelijken? Die ze beiden gehoord hebben en iets kunnen zeggen over de verschillen.

Knightvision = Patrick van Kerckhoven... = da master (net zoals Da Predator(Stef Scheltema) ook een master is)
Deze ventjes draaien, zoals vele forumleden hier, al flink wat jaren mee... hebben kennis van hun apparatuur... misschien eens wat minder doodstaren op al die plugs en beter tweaken van 1 plug? of betere impulses zoeken?

ik denk niet dat hij op pvk als in dj ruffneck (en 20 andere namen) doelde, maar een andere knitevision/photek ofzo.

los daarvan. ik heb eerst 2 jaar met de waves platinum bundel gewerkt voor ik mijn uad-1 kocht en moet werkelijk
waar zeggen dat het gewoon totaal GEEN vergeljik is!

ik doel dan ff op de gewone plugins en de renasaince plugins van waves. de ir1 heb ik ooit eens een kwartier mee gespeeld met de paar impulses die erbij zaten, maar die waren gewoon goed verder niet bijzonder. punt met convolutie
is natuurlijk dat het beestje net zo goed klinkt als wat het gevoerd word aan impulses.

voor de rest vind ik dat de uad-plugins toch een stuk levendiger en warmer klinken dan zo goed als alle andere plugins
die ik ooit onder mijn vingers heb gehad.

Dat is nou nuttige info, hier kan ik wat mee. Thanx dude!

Ben het ermee eens dat je manuals moet lezen en je moet verdiepen in je gear. Ik doe eigenlijk niet anders. Maar aangezien ik een beginner ben, moet ik toch zoeken naar wat de mogelijkheden zijn. En ik begin stap voor stap een aardig beeld te krijgen van wat ik wil.

Ik heb ze ook allebei, maar ik gebruik ze ook allebei. Ze verschillen, maar ik haal uit beiden eigenlijk wel voldoende resultaat. Ik kan de UAD echter wel aanraden omdat de andere plugs echt erg okay zijn. De 1176 compressor, de Pultec eq, en de realverb zijn mijn favo plugs hiervan (de dreamverb en de 140 plate heb ik nog niet).

Origineel geplaatst door endonyx
ik denk niet dat hij op pvk als in dj ruffneck (en 20 andere namen) doelde, maar een andere knitevision/photek ofzo.

los daarvan. ik heb eerst 2 jaar met de waves platinum bundel gewerkt voor ik mijn uad-1 kocht en moet werkelijk

ik doel dan ff op de gewone plugins en de renasaince plugins van waves. de ir1 heb ik ooit eens een kwartier mee gespeeld met de paar impulses die erbij zaten, maar die waren gewoon goed verder niet bijzonder. punt met convolutie
is natuurlijk dat het beestje net zo goed klinkt als wat het gevoerd word aan impulses.

voor de rest vind ik dat de uad-plugins toch een stuk levendiger en warmer klinken dan zo goed als alle andere plugins

Endo zegt precies waar het om draait.

De uadplugs klinken levendiger en warmer of misschien nog beter gezegd, muzikaler.
Ik was al een groot fan van de Uaudio hardware maar hier hebben we besloten om nog een paar extra uad kaarten er bij te nemen.

Eerlijk gezegd gebruik ik liever een uad compressor dan een renaisance compressor. De truc vd renaisance is dat het lijkt alsof het warmte geeft maar dat komt volgens mij omdat de plugin het laag meer boost. Resultaat is dat je denkt dat het warmer klinkt maar dat je mix er een stuk onduidelijker uitkomt.

als je de ir download zit er idd maar een paar ipulsen bij, maar je krijgt er een dikke berg bij op cd's en er zitten echt hele goede tussen. ik denk zelf dat ie beter is als de altiverb. hij is namelijk veel toegankelijker en er is meer te editten. het is mijn favo galm iig.

Photek = een nog net iets grotere 'master'.

@ Errol: Voor mij is het idd ook belangrijk dat ik een transparante mix krijg. Dus als pro's UAD spul gebruiken om deze redenen dan zegt dat voor mij genoeg. Ik wil zoveel mogelijk zelf kunnen bepalen hoe ik het geluid kleur.
Wat ik mij wel afvraag... Ik ben dan nu gewend om op een monitor mijn project window van cubase te hebben en op het andere scherm de mixing panel van cubase. En als het mixing panel helemaal expanded is dan zie je mooi al je EQ settings. Kun je gelijk erbij en zo. Hoe ziet dat er uit als de UAD EQ wil gaan gebruiken? Moet je dan eerst naar edit vst channel om daarbij te kunnen of hoe ziet dat er uit? Want dat zou ik qua workflow wel nadelig vinden.

@ Soundtrooper: Ben zelf geen die hard d 'n b fan, maar de tracks van Photek zijn echt briljant. Zowel qua compositie als qua sound, kristalhelder klinkt het allemaal. Hoe die gast zijn beats met chirurgische precisie in elkaar zet, ongelooflijk.

@ Soundtrooper: Ben zelf geen die hard d 'n b fan, ....

Ben ik ook niet meer sinds een jaartje of 6 - 7 ;)

.... maar de tracks van Photek zijn echt briljant. Zowel qua compositie als qua sound, kristalhelder klinkt het allemaal. Hoe die gast zijn beats met chirurgische precisie in elkaar zet, ongelooflijk.

Ja, het hep wel wat :mega:
Net zoals het oudere werk van Source Direct.....maar ik ga weer eens offtopic

Wat ik mij wel afvraag... Ik ben dan nu gewend om op een monitor mijn project window van cubase te hebben en op het andere scherm de mixing panel van cubase. En als het mixing panel helemaal expanded is dan zie je mooi al je EQ settings. Kun je gelijk erbij en zo. Hoe ziet dat er uit als de UAD EQ wil gaan gebruiken? Moet je dan eerst naar edit vst channel om daarbij te kunnen of hoe ziet dat er uit? Want dat zou ik qua workflow wel nadelig vinden.
.

Je gebruikt de uad eq als insert, net zoals een compressor of andere dynamics, effecten, whatever. Met één UAD kaart kan je (effe zo uit mijn hoofd) 9 pultecs gebruiken, en dan zit je tegen het dak van de processor aan. Maar dat kan je zien op de uad website, als het goed is. Nadeel is dat die pultec zo okay klinkt, dat je meer uad kaarten wilt hebben, hahaha. En die 1176 ga je ook gegarandeerd gebruiken !

Eigenlijk wil ik de plugin van de pultec pro erbij kopen. Ervaringen hier ?

Ok, dan heb ik in ieder geval een idee hoe het eruit gaat zien. Betere sound weegt natuurlijk zwaarder dan wat meer klikken met de muis.

Ik ga die website van uad nog eens checken.

@ Errol: Voor mij is het idd ook belangrijk dat ik een transparante mix krijg. Dus als pro's UAD spul gebruiken om deze redenen dan zegt dat voor mij genoeg. Ik wil zoveel mogelijk zelf kunnen bepalen hoe ik het geluid kleur.

Het werkt als de gewone vst plugin.
Neem anders een derde scherm waar je de uadplugs kan neerzetten.

Back