Digital Scenario Kit / Adaptieve compositie

hansbakker

Audiobakery
Hier een demo van een afgerond project: Digital Scenario Kit (DSK). DSK was één van de projecten die ik heb gedaan in het afgelopen half jaar. Het hoofdproject was een bedrijf opzetten die compositie/sounddesign voor allerhande mediaprojecten. Zie http://majorseven.hku.nl/

DSK is een digitale story-telling tool waarbij er een bepaalde content ingeladen kan worden. De muziek bepaald het algemene verloop van het filmpje (eindresultaat van het gebruik van de kit).

DSK info: http://majorseven.hku.nl/dsk.htm

impressie van compositie:
http://majorseven.hku.nl/projects/DSK/DSK_demo.mp3

Heej Collega !! Was een drukke tijd !!! maar alles toppie verlopen !!! Next Project word Knallen !!!! En nou hier met M.A. degree!!! :geslaagd:

Jullie zullen het vast en zeker(voor de belgen zeker en vast) gaan maken met al die diploma's op zak ! Gefeliciteerd :D

we zitten nu op de helft van het masterjaar...we zijn er nog niet! maar het groepsproject zit er op...

hm! ik had verwacht dat er wel wat animo voor discussie zou zijn over adaptieve composities, zeker omdat het in de game industrie steeds meer die kant op gaat!

En een reactie op mijn demo(in dit geval delen van de totale compositie) is ook van harte welkom :)

Ik had m gisteren al geluisterd en het klinkt zoals gewoonlijk goed. Hoog niveau. Vooral dat easy going stukje rond 5:30.
Ik associeer dit soort muziek nou niet echt met kinderen en geschiedenis, aan de andere kant: wat klinkt wel zo?

Wat zijn nou de punten waar je op beoordeeld word vraag ik me af. Ik bedoel muzikaal is het weer erg fraai, maar wordt er nou echt gekeken of alle 400 loopjes erin zitten?

Sorry hoor, had deze draad gemist. Komt mij regelmatig voor tegenwoordig, ik krijg vaak '0 nieuwe berichten', moet ik 'berichten van vandaag' bekijken en dan slipt er nogal wat van tussen.

Tis heel knap gedaan hoor dit, technisch gezien kan ik er alleen maar lof over zwaaien. Het geheel doet mij iig denken aan mijn spel-ervaringen op de PS2, bvb Ratchet&Clank. Dat heeft ook van die muziek, afhankelijk van de omgeving, die blijkbaar eindeloos kan duren. Deze demo kan die vergelijking moeiteloos doorstaan. De toekomst lacht je dus toe!:D

thnx! De beoordeling gaat vooral over hoe de communicatie tussen de audiogroep en de DSK groep ging, waar de technische problemen lagen, hoe die zijn opgelost...hoe je de muziek adaptief kan laten werken enz....vooral het concept is belangrijk.

Ik associeer deze muziek trouwens ook niet met kinderen en geschiedenis, maar aangezien de kit voor alle mogelijke content bruikbaar is heb ik 4 stukken gemaakt die op andere content waarschijnlijk beter passen, vandaar!

Origineel geplaatst door hermax
Het geheel doet mij iig denken aan mijn spel-ervaringen op de PS2, bvb Ratchet&Clank. Dat heeft ook van die muziek, afhankelijk van de omgeving, die blijkbaar eindeloos kan duren. Deze demo kan die vergelijking moeiteloos doorstaan. De toekomst lacht je dus toe!:D

Grappig...ik dacht ook zoiets, maar dan Rayman 2 :D er zit zelfs eindbaas muziek tussen

Maar Hans, over het achterliggende idee, als ik het goed begrijp, zou je vanuit het ene stuk in je compositie moeten kunnen switchen naar het andere zonder dat je er erg in hebt? Dat probeerde ik namelijk ff door snel door de trak te slepen met Winamp...

Luisterd makkelijk weg, maar het is teveel moeite voor die 6 minuten muziek ook al kan je het oneindig laten duren. Het klinkt ook steeds hetzelfde.

Maar zeer knap werk.

in principe wel ja, je hebt dus:
4 componisten, dus H is mijn loop-letter
4 stukken/componist, dus H1 t/m H4
5 delen/stuk, dus H1A t/m H1E, H2A-H2E enz
5 variaties/deel, dus H1A1-H1A5, H2B1-H2B5

oftewel 4x4x5x5=400 loops, dus 100 p.p.

je zou dus kunnen switchen van H1A4 naar H2B3, dan naar H4C5, H2D4 en als eind H3E5...

Origineel geplaatst door 802
Luisterd makkelijk weg, maar het is teveel moeite voor die 6 minuten muziek ook al kan je het oneindig laten duren. Het klinkt ook steeds hetzelfde.

Maar zeer knap werk.

Hoezo teveel moeite? Ik vind het juist heel interressant hoe zo'n manier van toegepast componeren werkt, en wat het uiteindelijk aan meerwaarde voor een project oplevert..

De theorie is ook zeer interresant en ik vind het ook heel knap van je team maar in de praktijk blijft 6 minuten muziek (of hoeveel minuten dan ook), 6 minuten muziek. Dus bijvoorbeeld iemand als vangelis had er dan ook maar 6 minuten over gedaan en dan is het ook af.

Origineel geplaatst door 802
De theorie is ook zeer interresant en ik vind het ook heel knap van je team maar in de praktijk blijft 6 minuten muziek (of hoeveel minuten dan ook), 6 minuten muziek. Dus bijvoorbeeld iemand als vangelis had er dan ook maar 6 minuten over gedaan en dan is het ook af.

ik geloof niet dat je het project helemaal snapt...het is een kit waarbij mensen een filmpje kunnen maken van ongeveer 6-8 minuten. Iedere content(inhoud) is inlaadbaar. door de manier van componeren zoals boven beschreven krijgt de muziek een sturende werking, ipv dat je componeert op het filmpje dat is gemaakt. Bovendien kan er aardig gevarieerd worden dmv de loops...het is dus niet zo dat 1 iemand er een filmpje mee gaat maken.

Beste Hans,

Wil je een reactie op de composities?

Mijn persoonlijke mening is dat het allemaal erg cliche matig is zowel in compositie en klank.
Natuurlijk zit het gedegen in elkaar maar dat is vanwege het hoge cliche gehalte ook niet zo moeilijk.

Qua geluiden vind ik het ook nogal preset achtig klinken.

Het is me wel meer opgevallen met je deuntjes dat je op de 1 of andere manier nooit afwijkt van de "nederlandse" cliche stockmuziek paden. En dat is jammer want volgens mij hebben we dat hier hard nodig want alles in nederland begint zo langzamerhand op elkaar te lijken.

Ik zou zeggen, doe eens een keer echt gek8) Ik ben benieuwd.

met reacties wilde ik eigenlijk een discussie over het gebruik van adaptieve compositie in de media proberen op te starten, maar reacties op de muziek zijn altijd welkom :) Bedankt voor je reply, en van de paden af, dat staat wel in de planning ja :)

Even kijken of ik het gesnapt hebt...

Je hebt dus 4 stukken, bestaande uit 5 delen, bestaande 5 variaties (en dat keer 4 composers). Daarin zet je allerlei 'moods' neer, als het ware. Door die stukken muziek willekeurig achter elkaar te plakken krijg je een compositie van variabele lengte met een willekeurige opeenvolging van 'moods', waar vervolgens een filmpje bij gemaakt kan worden. Maar je kunt natuurlijk ook een zeer gerichte sequence maken (voor een beter effect). Klopt het nog? Ik zou natuurlijk graag zo'n filmpje zien (of stond dat er wel bij?), dat geeft het wel wat meer context.

Op zich is het een erg interessant en handig idee (één keer veel werk, daarna blijven copy/pasten, zou je kunnen zeggen). Ik denk wel dat het muzikaal wat beperkingen meeneemt.

Ten eerste zit je nogal vast aan toonsoorten/akkoordenprogressies. Lang niet alles klinkt mooi achter elkaar, dus om lelijke overgangen te voorkomen verwacht ik dat je ervoor moet zorgen dat alles redelijk bij elkaar past. Dat zorgt voor het risico dat de muziek harmonisch nogal eenvormig gaat klinken, ook al neem je telkens andere stukken. En ten tweede zit je om dezelfde reden vast aan klankkleur/overall sound.

Het is een mooi idee, maar ik denk dat de muzikale variëteit uiteindelijk veel minder groot is dan het aantal van 400 stukjes muziek doet vermoeden (het scheelt wel dat er meerdere composers zijn natuurlijk). Of zit ik er ver naast?

Vergelijkbaar: een track waarin een enorme hoop waves tegelijk spelen. Wat er gebeurt in het filmpje bepaalt welke waves aanstaan of gemute worden (van alle spelende waves hoor je er dus telkens maar een paar). Elke wave krijgt dus een bepaalde 'emotionele lading', waarbij wat tussenliggende code er voor zorgt dat die waves afgespeeld worden waarvan de 'som' van de 'emotionele lading' overeenkomt met de 'emotionele lading' van het op dat moment afgespeelde stuk van het filmpje (werkt beter met games misschien). (dit klinkt bijna spiritual, maar is absoluut niet zo bedoeld) Werkt echt interactief, muziek kan constant 'meebewegen' met de inhoud van het beeldmateriaal vanuit slechts één basistrack. Maar hetzelfde probleem: je kunt wel een hoop basistracks maken (dit keer met verschillende stukken, omdat gewoon elke wave dezelfde overgang tussen twee stukken doorloopt, dus geen probleem), maar je zit nog steeds vast aan klankkleur, in mindere mate nog steeds aan harmonieën en op deze manier ook weer aan een eindige basistrack (een nadeel ten opzichte van jullie 400 stukken).

Eigenlijk staat deze discussie los van de mp3 die je postte. Maar toch: hij klinkt strak, maar zoals Errol al zei inderdaad redelijk veilig in aan aantal opzichten. Maar is dat nou juist niet de consequentie van DSK? Dat de muziek geen rare (experimentele) dingen kan doen?

Het is een interessant onderwerp!

Deze music past erg goed bij simulator games.
Maar tis wel vrij eentonig en simpel. Het idee is zeker orgineel, maar eigenlijk zo de computer zelf music moeten composeren die bij de film beelden past. Gelukkig is de computer techniek nog niet zo snel dat dit real time kan gebeuren, en hebben computers nog steeds regelmatige onregelmatigheden.

Het is natuurlijk wel een stuk beter dan de standaard repating soundtracks die veelal bij games worden gebruikt. Misschien wel interesanter is het geheel weg laten van muziek, en alleen maar omgevings geluiden te hebben. Want in de echte wereld is er geen music de hele tijd. Dit zou het realisme van games zeker verhogen. Helaas zijn de meeste consumenten kaarten niet toe reikend om een oneindige aantal kanalen af te spelen. Deze moeten dat ook alle parameters hebben die ze in de echte wereld ook hebben. Zoals het doppler effect en dergelijke. Dan zouden de omgeving dezelfde reflectie eigenschappen zoals in de echte wereld moeten hebben. Dit soort berekeningen zijn zoals iedereen hier zo'n beetje wel weet erg cpu/dsp rovend. Maar zullen het realisme van games verhogen.

Back