Broadband absorbers

Origineel geplaatst door ChampionSound
Ik zie net dat het multiplex platen zijn, en deze zijn 5,5 mm dik. Niet mega dik dus, maar wel voldoende denk ik.
Ik heb er nog niet over nagedacht hoe ik ze aan de muren ga bevestigen, zolang zet ik ze wel los tegen de muur aan en bedenk onderdussen wel een oplossing. Speakerdoek is inderdaad wel een goed idee. Ik zal eens kijken vanavond wat de mogelijkheden daarin zijn.

Bedankt tot zover! :)

Een paneel heeft alleen zin als hij een lucht dichte ruimte heeft tussen paneel en muur.

Hang je em gewoon ergens op is het paneel aan 1 kant absorberend en die met plaat reflecterend .

Als je een breedander wil moet je gewoon de wol ophangen .. De lucht tussen isolatie en muur bepaald op welke freq hij dempt .. Wil je dus op 200 hz dempen dan moet je ca 45 cm van de muur af je dekens/platen ophangen

Als je normale wol dekens heb gebruikt zou ik die niet gebruiken als hangende absorbers omdat dit relatief gezien niet veel helpt . Je moet geperste wol platen hebben

Origineel geplaatst door mischa
Gaan we doen :)

Ga zitten waar je normaal zit en gebruik een freq generator

http://www.timo.esser.dsl.pipex.com/ttg.htm

probeer deze .. als je weet wat je probleem is kan ik je verder helpen .

eerst op het gehoor is goed genoeg . .Dus als je rare verdraaingen hoort schrijf die freq dan even op . Ook als je minder gaat horen etc etc

okidoki, gaan we doen....thnx

Als je normale wol dekens heb gebruikt zou ik die niet gebruiken als hangende absorbers omdat dit relatief gezien niet veel helpt . Je moet geperste wol platen hebben

Ik heb Rockwool laatst gemaild en de Rockwool BouwPlaat type 211 heeft een soortelijk gewicht van ca 45 kg/m3. Dat was toch voor breedband ideaal nietwaar, Mischa?

Origineel geplaatst door search64
Ik heb Rockwool laatst gemaild en de Rockwool BouwPlaat type 211 heeft een soortelijk gewicht van ca 45 kg/m3. Dat was toch voor breedband ideaal nietwaar, Mischa?

dies helemaal prima ja . Voor panelen zou ik 80 mm dik nemen ( dan heb je gewoon een realtrap cloon )

Ook nog maar even een post in dit topic..
Ik heb net weer wat metingen gedaan op gehoor en ik dacht dat ik een peak had rond de 70/80 hz maar het bleek hoger te zitten, ergens tussen de 105 en 110 hz piekt het flink en ook rond de 175hz hoor ik wel een pikje (wel minder)
rond de 150hz zit juist weer een dipje.
Ik heb net in de bass trap topic al wat zitten posten enzo over een trap, was al spullen gaan halen maar ze zaagden geen hout maar 15 minuten voor sluitingstijd... *zucht* en ben dus weer zonder spullen terugegaan en ben weer verder gaan zoeken.

Ik denk dat een broadband abosrber wat meer zin heeft voor mijn ruimte, nog ff de maten:
De ruimte is 2.95m breed en 4.40m lang en 2.78m hoog, dit is overigens met de geluidsisolatie eraf, de ruimte is dus eigenlijk iets groter maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt.

Er hangt dus al het een en ander aan primacoustic spul links en rechts naast de mixer en boven de mixer en veloursgordijnen achter het de mixer/monitors maar wil achterin mijn ruimte wat gaan doen, denk dat het daar toch vandaan komt die piek.. :(

Nu lijken die panels wel geschikt voor mij, ik wil ze schuin in de hoek plaasten zoals op de tekening over de hele breedte.

hoe maak je een goed frame om glaswol in te doen en wat voor maten precies??

plaatje...

Attachments

• achterwand2.jpg
    achterwand2.jpg
    32,1 KB · Bekeken: 143
80 mm 213 in de hoek boven de deur werkt wel als een breedbander ja .. Die hogere freqenties kunnen echter ook zijwand reflecties zijn of plafond vloer reflecties .. En een paneel op de achterwand heeft geen zin als het een vloer plafond mode is .

als je een dipje of piekje hoort moet je even door je ruimte lopen als het dus in de diepte as versterkt verzwakt en op een mode door de knie en verticall naar beneden hetzelfde blijft is het een lengte mode en die kun je dus op de achterwand dempen ..

Om de 213 jeuk wol bruikbaar te maken als panel zou je b.v. glasvezel behang om de wol heen kunnen plakken

zelf heb ik van perforatie hardboard en 50 mm wol een scheef hangent paneel plafond gemaakt met overlapingen . Dit helpt ook byzonder goed

niks kwaads over prima acoustic spul maar de opgegeven dempings waarden zijn lang niet zo goed als ze beweren . Ze dempen prima boven 500 a 700 hz maar alles eronder zul je tog met panels en breedbandige wol platen moten oplossen

Origineel geplaatst door search64

Let wel, er is verschil tussen steenwol en glasfiber.
De demping van glasfiber met een soortelijk gewicht van ca. 45 kg/m3 (de beroemde Owens Corning 703 platen) is echter beter dan van steenwol met hetzelfde soortelijk gewicht.
Ik ben geen expert (heb me de laatste tijd wel behoorlijk verdiept), maar het schijnt dat je voor een vergelijkbare dempingswaarde (over alle frequenties heen) van steenwol ongeveer 1,5x tot 2x het soortelijk gewicht van glasfiber moet hebben.

Waarom? Het heeft iets te maken met het verschil tussen steenwol en glasfiber, waarbij glaswol dunnere fibers heeft dan steenwol. En juist die 'interne' oppervlakte (al die samengeperste fibers) van het materiaal is hetgene wat voor de demping zorgt.

Verder is er nogal concurrentie tussen steenwol en glasfiber, waardoor de prijzen vaak kunnen verschillen.
Vergelijken helpt dus!
Wat verder interessant is om te weten, dat dezelfde materialen vaak onder veel verschillende namen worden verkocht voor verschillende doelgroepen. Als je er een beetje induikt zul je eerst overspoeld worden met stapels verschillende producten, die dan vaak weer grotendeels op hetzelfde neerkomen:

-Steenwol of Glasfiber.
-Van een bepaalde dikte (soortelijk gewicht kom je vaak alleen achter door navraag bij de leverancier).
-Al dan niet bedekt met een toplaag / vlies van glasvezel (evt. in kleur) of gips.
-Al dan niet bedekt met 'dampisolatie' van een soort aluminiumfolie (akoestisch effect: hoge freqs worden gereflecteerd)
-Een bepaalde afmeting, vaak rechthoeking.

Dat wil dus niet zeggen dat de Rockwool Boutwplaat 211 slecht is, vast en zeker niet.
Maar ik ben nog steeds op zoek naar 'vaste' platen van fiberglas met precies de juiste karakteristiek.
Owens Corning 703, 705 en 705-FRK (met reflecterende folie) zijn niet leverbaar in Nederland.
Ik heb inmiddels gebeld met een ruim aantal leveranciers van glas- en steenwol, wat volgens mij wel een leuke kandidaat is: de platen van Knauf Isolatie. (http://www.knaufinsulation.nl)
Met name de vloerplaten TPT-01 schijnen precies aan de 45 kg/m3 te zitten, en zijn gemaakt van glasfiber.
Zelf verwijst Knauf ook naar de TP-435B, misschien is de TP-835B ook wel een kandidaat.
Het loont altijd om de site van de fabrikant goed te bekijken voor specificaties.

Om een indruk te krijgen, zie deze site: http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm
Geeft van een aantal standaard materialen een overzicht van de demping op verschillende frequenties, op verschillende manieren toegepast.

Hoe kom je nou aan die platen? Bij de Gamma en andere bouwmarkten kan je het gerust vergeten.
Die hebben alleen glaswol en steenwol met lage dichtheid, voor warmte isolatie.
Laat je niet wijsmaken dat er niet anders bestaat (ik was er bijna ingetuind!) en bel wat groothandels in isolatiemateriaal.
Vaak zijn die wel bereid om platen per pak te verkopen, in plaats van per pallet (dat is namelijk héél véél materiaal).

Laatst gewijzigd:
niks kwaads over prima acoustic spul maar de opgegeven dempings waarden zijn lang niet zo goed als ze beweren . Ze dempen prima boven 500 a 700 hz maar alles eronder zul je tog met panels en breedbandige wol platen moten oplossen

Mischa, jij bent natuurlijk de kenner uit de praktijk, maar er is de laatste tijd vrij veel onderzoek gedaan naar de demping van verschillende materialen, voornamelijk in hoeken.
Zolang je maar een bepaald minimum oppervlak beslaat, en een minimum diepte in acht neemt voor je cornertrap, schijnt bijvoorbeeld dat schuim *in hoeken geplaatst* lang zo slecht niet is als soms gedacht (en bijv. regelmatig gebruikt als verkoop verhaal door 'concurrent' Ethan Winer met zijn fiberglas Realtraps).

Met name op het Studiotips forum (http://forum.studiotips.com) is met medewerking van mensen uit alle hoeken - dus behalve de (soms vrij eenzijdige informatie) van Ethan Winer, ook informatie van Auralex en ook de onafhankelijke mening van Eric Desart - vrij veel onderzocht met objectieve metingen.
Lees bijv. deze super goeie topic: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Ik zit zelf nog te twijfelen tussen deze 2 oplossingen:
-SuperChunk -> http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=535
-Corner Absorber -> http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=534

Klopt glaswol is beter voor breedbandige pannels . Voor panel absorptie ( bass traps ) is steenwol net zo goed als glaswol .

Zelf kan ik veel makkelijker aan rockwool komen das de 1e reden dat ik rockwool gebruik . 2e is dat het minder irriteerd als glaswol . Steen wol met een glasfezel behangetjes is best te gebruiken . Glaswol moet echter lucht dicht zijn en deze stoffen / plastic om het af te sluiten verminderen weer de demping van glaswol .

Glaswol komt gewoon nog een stukje lager als rock woll ., maar kwa maar verder zijn ze beide goed voor alles boven de 125 hz in een hoek ( 60 cm breed )

Mischien een goed idee om eens te zoeken naar glaswol panelen van 45 kg m3 . Maar eigelijk is die kg/m3 niet eens zo belangrijk de lucht lek waarde is de belangrijkste parameter van een absorber ( resistivity kPa .s/m2)

ok.. ik ben eruit... (eindelijk) ik ga in ieder geval beginnen met 2 breedband absorbers in de hoeken van 100x60 cm of misschien 100x120 (2 naast elkaar), de standaard maat van rockwool.
Ik zit eraan te denken om een kist te bouwen die 'afgesloten' word met van dat plaat wat je voor je CV kunt doen, dus met tig gaten erin, nog even kijken hoe en wat voor soorten er zijn, je kunt ook mooi een lap stof aan de binnenkant plakken tegen de prikkels van het rockwool.
Ten eerste is het veel makkelijker bewerken dan een lapje stof rondom en het is ook nog eens mooier af te werken in je eigen kleur en daardoor staat het ook nog eens mooier.
Ik denk dat het niet veel zal uitmaken of je nou rechtstreeks met een lapje stof voor de rockwool of zeg maar door die gaten heen dempt..

Ik zit er ook aan te denken om standaard rockwool van 90mm dik te gebruiken maar dan 2 lagen op elkaar geperst in die kist, de behuizing houdt het in model en je hebt hetzelfde effect als de hogere kwaliteit plaat die bijna nergens te krijgen is.
Ik wil wel proberen de zijkanten open te houden, wat ik zo hier en daar lees is dat de zijkant ook flink wat voor zijn rekening neemt, de realtraps zijn ook open aan de zijkant.
Moet redelijk makkelijk te doen zijn door een houten frame te maken en daar dus ook rondom van dat gaatjesplaat voor te plaatsen.

Later ga ik ook nog een basstrap volgens membraam principe bouwen maar eerst kijken met de breedbanders in de hoeken wat er nog gecorrigeerd moet worden.

hieronder de demping van 180 mm rockwool tegen een harde muur .Ziet er prima uit ! .

Attachments

• 180 mm rockwool.jpg
    180 mm rockwool.jpg
    44,1 KB · Bekeken: 138
als je echter een gesloten lucht colom achter de rockwool maakt gebeurd er dit .

Zo ook bij realtrap panels . comb filter . Deze comb filtering word erger als je verder van de muur afgaat en de kam verplaatst zig naar links , de laagste freq die geabsorbeert word word dus telkens lager .

Als je wol tegen de muur plaatst is er geen sprake meer van een kam fx

de gestippelde lijn is 40 cm lucht laag en de andere 70 cm

Attachments

• air gap displacement.jpg
    air gap displacement.jpg
    49,7 KB · Bekeken: 140
ok... dan word het dan zoiets... nou zit ik dus alleen ff met het verhaal wat je net verteld dat je een 'kam' gaat krijgen... dat lijkt me niet goed... wat ik wil gaan doen is zoiets als hieronder, alleen dan wat groter in de hoeken, de omcirkelde zeg maar.
Ga je dan dat effect krijgen?? :confused: nee toch?? en zo ja... hoe dan ??

Attachments

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    99,1 KB · Bekeken: 140
De invalt hoek is belangrijk . Je kunt dus met metingen alleen een schatting maken .Als de panelen zoals op de foto geplaatst zijn dempt het van alle kanten en is best wel vlak gemiddeld genomen .

ok.. ik heb inmiddels 2 panelen gemaakt, ze staan nu te drogen (paarse latex, zelfde kleur als mijn muur) en ga ze morgen testen.
Alles bij elkaar was ik iets van 80 euro kwijt voor 2 panelen maar dan heb ik ze wel ook mooi gebouwnd (foto's komen nog)
De panels staan nu in de nog zo ggoed als lege beautysalon van mijn vrouw wat normaal behoorlijl galmt en ik merk nu ze staan te drogen op de vloer al enigszins verschil zelfs.

Ik houdt U op de hoogte!

als deze panels hangen ga ik voor de membraam basstrap, alleen eerst ff kijken wat er geluidstechisch (pieken) nog moet gebeuren.

leuk ben benieuwd :)

OK.. de 2 breedband absorbers hangen en ben er best tevreden over!
Wat me direct opviel dat het laag strakker klinkt, het lijkt ook wel wat lager door te gaan en de staande golven die ik had zijn voor een groot deel weg.
Verder had ik altijd een piek in het laag als ik de hoek ging staan, die piek is nu totaal verdwenen en in de hele studioruimte is het laag zo goed als gelijk, bijzonder...
Alleen de piek op 110hz is er nog wel maar op zeker minder, maar daar ga ik ook nog aan werken 8o)
Ik zal binnenkort wel ff een beschrijving geven hoe ik ze gebouwd heb maar eerst ff 2 fotootjes...

Attachments

• trap1.jpg
    trap1.jpg
    74,2 KB · Bekeken: 140
Back