Origineel geplaatst door search64
Ik heb Rockwool laatst gemaild en de Rockwool BouwPlaat type 211 heeft een soortelijk gewicht van ca 45 kg/m3. Dat was toch voor breedband ideaal nietwaar, Mischa?
Let wel, er is verschil tussen steenwol en glasfiber.
De demping van glasfiber met een soortelijk gewicht van ca. 45 kg/m3 (de beroemde Owens Corning 703 platen) is echter beter dan van steenwol met hetzelfde soortelijk gewicht.
Ik ben geen expert (heb me de laatste tijd wel behoorlijk verdiept), maar het schijnt dat je voor een vergelijkbare dempingswaarde (over alle frequenties heen) van steenwol ongeveer 1,5x tot 2x het soortelijk gewicht van glasfiber moet hebben.
Waarom? Het heeft iets te maken met het verschil tussen steenwol en glasfiber, waarbij glaswol dunnere fibers heeft dan steenwol. En juist die 'interne' oppervlakte (al die samengeperste fibers) van het materiaal is hetgene wat voor de demping zorgt.
Verder is er nogal concurrentie tussen steenwol en glasfiber, waardoor de prijzen vaak kunnen verschillen.
Vergelijken helpt dus!
Wat verder interessant is om te weten, dat dezelfde materialen vaak onder veel verschillende namen worden verkocht voor verschillende doelgroepen. Als je er een beetje induikt zul je eerst overspoeld worden met stapels verschillende producten, die dan vaak weer grotendeels op hetzelfde neerkomen:
-Steenwol of Glasfiber.
-Van een bepaalde dikte (soortelijk gewicht kom je vaak alleen achter door navraag bij de leverancier).
-Al dan niet bedekt met een toplaag / vlies van glasvezel (evt. in kleur) of gips.
-Al dan niet bedekt met 'dampisolatie' van een soort aluminiumfolie (akoestisch effect: hoge freqs worden gereflecteerd)
-Een bepaalde afmeting, vaak rechthoeking.
Dat wil dus niet zeggen dat de Rockwool Boutwplaat 211 slecht is, vast en zeker niet.
Maar ik ben nog steeds op zoek naar 'vaste' platen van fiberglas met precies de juiste karakteristiek.
Owens Corning 703, 705 en 705-FRK (met reflecterende folie) zijn niet leverbaar in Nederland.
Ik heb inmiddels gebeld met een ruim aantal leveranciers van glas- en steenwol, wat volgens mij wel een leuke kandidaat is: de platen van Knauf Isolatie. (
http://www.knaufinsulation.nl)
Met name de vloerplaten TPT-01 schijnen precies aan de 45 kg/m3 te zitten, en zijn gemaakt van glasfiber.
Zelf verwijst Knauf ook naar de TP-435B, misschien is de TP-835B ook wel een kandidaat.
Het loont altijd om de site van de fabrikant goed te bekijken voor specificaties.
Om een indruk te krijgen, zie deze site:
http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm
Geeft van een aantal standaard materialen een overzicht van de demping op verschillende frequenties, op verschillende manieren toegepast.
Hoe kom je nou aan die platen? Bij de Gamma en andere bouwmarkten kan je het gerust vergeten.
Die hebben alleen glaswol en steenwol met lage dichtheid, voor warmte isolatie.
Laat je niet wijsmaken dat er niet anders bestaat (ik was er bijna ingetuind!) en bel wat groothandels in isolatiemateriaal.
Vaak zijn die wel bereid om platen per pak te verkopen, in plaats van per pallet (dat is namelijk héél véél materiaal).