Broadband absorbers

en poging 2 van plaatje 2 :Z

Attachments

• trap2.jpg
    trap2.jpg
    84,5 KB · Bekeken: 153
waar haal je in vredes naam die bloem versiering vandaag .. whehehe. als het werkt werkt het .. Hou er wel rekening mee dat die afwerking een soort perforated plate is .. dit heeft enig invloed op de demping

Ben blij te horen dat het beter is geworden !

Origineel geplaatst door mischa
waar haal je in vredes naam die bloem versiering vandaag .. whehehe. als het werkt werkt het .. Hou er wel rekening mee dat die afwerking een soort perforated plate is .. dit heeft enig invloed op de demping

Ben blij te horen dat het beter is geworden !
ja... ik weet dat die bloemversiering wel iets tegenhoudt, maar niet zoveel dat het niet werkt en het oog wil ook wat.
Bloemversiering is overigens van dat plaat wat je gebruikt om je kachels mee te versieren, wel duur... 27 euro per plaat.. maar wel mooi.. vind ik :W

ik ben blij tot nu toe!! =)

met een paar plaatjes al verbetering .. Elke plaat meer en het word nog aangenamer ..

'k ben nu wel benieuwd naar je meting en hoe je de plaat hebt gemaakt.

Klopt het dat je net zo goed de hoek tussen plafond en voormuur kan nemen? Ik heb zeer weinig ruimte langs de muren, en zoek naar een oplossing tegen het plafond.

Zeg, is het niet de beste oplossing om een paar mega-broadband-basstraps te maken? Of mis ik iets?

Ik lees overal namelijk dat het gewoon het beste is om gewoon alle frequenties veel te absorben, waarbij het liefst het laag want die geeft de meeste problemen... En met veel absorben bedoel ik dan ook veel! (glaswolplanken van 30cm dik; het gaat even om de theorie). En dan een blok of 4 van die in je kamer ophangen in hoeken zoals je als zegt. Weet niet of het plafond dat houdt etc., maar wederom het gaat even om de theorie.
Op die manier worden alle reflecties toch gedempt? Met als gevolg: stukken minder reflectie op alle frequenties en dus neutralere frequentieresponse in je kamer...

Zal wel niet zo simpel zijn als ik denk =(

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Zeg, is het niet de beste oplossing om een paar mega-broadband-basstraps te maken? Of mis ik iets?

Je moet vrij goed in de gaten houden dat het érg gemakkelijk is om je kamer totaal 'dood' te laten klinken.
Dus: door onevenwichtige demping, vooral in het hoog (overal eierdopjesschuim, want dat is goedkoop en het staat zo professioneel...:bekdicht: ) een kamer verpesten - klinkend als een 'doos' vol dreunende bassen.

Komt wederom het verhaal RT60 naar voren: je wilt over het hele frequentiespectrum (laag tot hoog) een gelijke nagalmtijd, niet te kort (klinkt onnatuurlijk) en niet te lang (geeft een vertroebeld beeld).
Vuistregel: vooral in een kleine kamer moet je echt moeite doen om te veel te dempen op de lagere frequenties (< 200-300 Hz) en is het juist moeilijk om de juiste balans tussen 'dood' (absorptie) en 'levend' (diffusie) te krijgen op de hogere frequenties.

Het is idd erg moeilijk om een kleine ruimte goed te krijgen . Maar met een beetje logies nadenken zeker te doen .Zelf heb ik op de achterwand een grote panel bass trap gemaakt . Dezeis redelijk breedbandig Hij begint goed te dempen op 40 hz tot een 80 hz . Freq boven de 100 hz pak je makkelijk met een hangend plafond .In mijn geval een geperforeerde plaat van hardboard met 5 cm hoge mdf stroken over de lengte en breedte en met 3 60 bij 100 cm wol platen erin . Dit hangt bij de speakers 60 cm onder het plafond en waar je zit ( luisterafstand meestal een metertje ) op 30 cm van het plafond . Het geheel ophangen met een par stevige touwtjes en oogjes .

Dan heb je nog zijwand reflecties . Ook gewoon overlappende isolatie platen monteren op oor hoogte .

Als je de vloer gewoon hout laat heb je nog steeds een aangename klank .. Maar het is wel zo dat naar een paar uurtje studioo-en je in de woonkamer het station galm idee krijg ..

Wat ook zin heeft voor de klank is rondom je speakers ook te isoleren .Dmv beklede rechthoeken of zo

Mischa: Ah, dat wou ik weten.

Ik heb een ideetje in gedachten voor de nieuwe inrichting hier, zo'n mega hoekding en een plafond demper / diffusor, il heb er ook nog zo'n grote kleerkast met spullen staan, daar wil ik proberen demping in the deuren aan te brengen, eens zien wat dat geeft. Da's 60 cm diep, 2,4 meter hoog en 2,4 m breed, dat moet toch iets geven.

Ik ben nog steeds aan het wachten op iemand van owens corning, die hadden me gezegd dat ze eventueel in Belgie zouden kunnen leveren via knauf. Iemand anders daar al ervaring mee?

Ik ga in elk geval mijn idee op papier zetten en hier posten, kwestie van niet al teveel domheden te begaan. Kan ik ff van de kennis hier profiteren.

Origineel geplaatst door Hanz
Je moet vrij goed in de gaten houden dat het érg gemakkelijk is om je kamer totaal 'dood' te laten klinken.
Dus: door onevenwichtige demping, vooral in het hoog (overal eierdopjesschuim, want dat is goedkoop en het staat zo professioneel...:bekdicht: ) een kamer verpesten - klinkend als een 'doos' vol dreunende bassen.

Komt wederom het verhaal RT60 naar voren: je wilt over het hele frequentiespectrum (laag tot hoog) een gelijke nagalmtijd, niet te kort (klinkt onnatuurlijk) en niet te lang (geeft een vertroebeld beeld).
Vuistregel: vooral in een kleine kamer moet je echt moeite doen om te veel te dempen op de lagere frequenties (< 200-300 Hz) en is het juist moeilijk om de juiste balans tussen 'dood' (absorptie) en 'levend' (diffusie) te krijgen op de hogere frequenties.

Nee, ok, dat begrijp ik. Te dood sucks :L
Maar in mijn geval is het dus kwestie van precies de juiste frequenties. Ik heb namelijk nogal wat problemen [zoals jullie kunnen zien]. En dan niet alleen met pieken, maar nog meer met royale dips [ik neem aan geluidssignalen die elkaar precies uitdoven door phasing]. Maar deze dips moeten dus juist opgelost worden door basstraps te maken die precies die frequenties van die dip absorberen [i.p.v. broadband absorbers] ... ???

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Nee, ok, dat begrijp ik. Te dood sucks :L
Maar in mijn geval is het dus kwestie van precies de juiste frequenties. Ik heb namelijk nogal wat problemen [zoals jullie kunnen zien]. En dan niet alleen met pieken, maar nog meer met royale dips [ik neem aan geluidssignalen die elkaar precies uitdoven door phasing]. Maar deze dips moeten dus juist opgelost worden door basstraps te maken die precies die frequenties van die dip absorberen [i.p.v. broadband absorbers] ... ???

Zet hier een foto van je opstelling en curve neer . ZOrg er wel voor dat de luisterpositie en monitor plaatsing gelijk blijft in nieuwe en oude situatie .

Dan ga ik proberen om stap voor stap de curve te vertalen in gerichte oplossingen .

Ik heb dus maten nodig van ruimte sweet/positie afstand luidspreker van luidspreker tot de muren etc .

Je zou dan als test b.v. 1 van de oplossingen kunnen bouwen en daarna kijken of het idd beter is geworden .

Dit zou een praktijk bewijs zijn van het hele verhaal en ook erg leerzaam .

In Het laat tot een 150 hz gericht dempen met een panel absorber boven de 150 hz met steen/glaswol platen .

Origineel geplaatst door da goose
ok.. ik ben eruit... (eindelijk) ik ga in ieder geval beginnen met 2 breedband absorbers in de hoeken van 100x60 cm of misschien 100x120 (2 naast elkaar), de standaard maat van rockwool.
Ik zit eraan te denken om een kist te bouwen die 'afgesloten' word met van dat plaat wat je voor je CV kunt doen, dus met tig gaten erin, nog even kijken hoe en wat voor soorten er zijn, je kunt ook mooi een lap stof aan de binnenkant plakken tegen de prikkels van het rockwool.
Ten eerste is het veel makkelijker bewerken dan een lapje stof rondom en het is ook nog eens mooier af te werken in je eigen kleur en daardoor staat het ook nog eens mooier.
Ik denk dat het niet veel zal uitmaken of je nou rechtstreeks met een lapje stof voor de rockwool of zeg maar door die gaten heen dempt..

Ik zit er ook aan te denken om standaard rockwool van 90mm dik te gebruiken maar dan 2 lagen op elkaar geperst in die kist, de behuizing houdt het in model en je hebt hetzelfde effect als de hogere kwaliteit plaat die bijna nergens te krijgen is.
Ik wil wel proberen de zijkanten open te houden, wat ik zo hier en daar lees is dat de zijkant ook flink wat voor zijn rekening neemt, de realtraps zijn ook open aan de zijkant.
Moet redelijk makkelijk te doen zijn door een houten frame te maken en daar dus ook rondom van dat gaatjesplaat voor te plaatsen.

Later ga ik ook nog een basstrap volgens membraam principe bouwen maar eerst kijken met de breedbanders in de hoeken wat er nog gecorrigeerd moet worden.

nog even een vraagje..tis al wat laater

hoe zal dat membraambreedbandpaneel gemaakt gaan worden.
ik bedoel hoe anders werkt het dan al s wat je nu gemaakt het.

Een membraam absorber is niet hetzelfde. Het grootste verschil is dat een membraam absorber lucht dicht is en 1 houten paneel heeft die getuned trilt op een bepaalde freqentie . De wol in de gesloten kist remt het membraam weer af .

Of één boven in de nok:D

3,2 meter lang 60 cm breed en 6 cm dik.

Afgewerkt met een micro geperforeerde doek.
En lampen er bovenop gemonteerd.

Attachments

• image_00003.jpg
    image_00003.jpg
    50,5 KB · Bekeken: 149
thx misha,

weer een hoop geleerd.

ik heb alleen een dal op de 100 hz en hoe kan je die verhelpen ?
je vind zelf dat dat een bepaalde wand de dal veroorzaakt doordat deze die opneemt.

als ik die 100 hz ga eq en met een DEQ 2496 dan krijg ik hem wel aardig weg.
maar is dit wel de bedoeling dan krik je de 100hz weer omhoog lijkt mij.

Back