oberheim MC3000

Cyber_MSD

Think in soundwaves
Hoi,
Vroeg me af of iemand positieve bevindingen heeft over de Oberheim MC3000 masterkeyboard.
Vroeg me ook af waarom je er een muis kunt op aansluiten, en hoe het klavier ervan is.
Niet dat ik niet tevreden ben met mijn S90 (trotse bezitter) maar gewoon uit nieuwsgierigheid, vind de oberheim er wel relaxt uitzien.

Attachments

• mc%203000%20zoom.jpg
    mc%203000%20zoom.jpg
    20,3 KB · Bekeken: 119
Laatst gewijzigd:
Die MC-1000 heeft ie een goed klavier, of is het zo'n rommelklavier als de keys van roland (RD..., A90)
Vind jammer dat ik neit echt veel reactie krijg van mensen die de MC-3000 goed kennen

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Die MC-1000 heeft ie een goed klavier, of is het zo'n rommelklavier als de keys van roland (RD..., A90)
Vind jammer dat ik neit echt veel reactie krijg van mensen die de MC-3000 goed kennen

Roland A90 heeft PA-4 klavier en de RD-700 een PA-5. Deze worden samen met de Yamaha klavieren als de beste beschouwd. De Oberheim klavieren worden door Studiologic / Fatar gemaakt, die zijn kwalitatief echt stukken minder en daarom ook veel goedkoper. Qua specs is de Oberheim MC-serie echt wel OK verder

dit product heeft met het aloude oberheim al lang niks meer te maken!
dit komt zelfs uit italie ofzo.
waarom ze de naam overgenomen hebben weet ik ook niet, waarschijnlijk omdat er nog een soort van legendarische nostalgie aan kleeft
die ob 12 (dat blauwe geval) vond ik eigenlijk ook niet bijzonder klinken
dit oberheim is wel een leuke site ook met sevicemanuals ed

Origineel geplaatst door bliepertronic
dit product heeft met het aloude oberheim al lang niks meer te maken!
dit komt zelfs uit italie ofzo.

Inderdaad. Ik dacht dat Viscount eigenaar was van Oberheim.
Het wordt hoog tijd dat Oberheim weer eens "echt" spul gaat maken.
Maar dat zie ik niet meer gebeuren zolang deze merknaam in foute handen is...:gaap:

Trouwens, rommelklavier op de Roland A-90? Ik denk dat je abuis bent...
Ja kvind alle 88-key klavieren echt PURE rommel van roland, RD, A-90ex, RS, XV88 noem maar op...
Mensen die de RD-klavieren vergelijken met een Yamaha klavier (voorbeeld S90, Clavinova) hebben totaal geen verstand van kwalitatief goeie klavieren!
't is rommel omdat het aanvoelt als plastic.
Als pianist ben ik heel kritisch over goeie klavieren, als ik Liszt, Rachmaninov en Chopin foutloos kan spelen op een synth/dig piano klavier, dan is het een goed klavier. Dus kurzweil is ook al afgekeurd :)

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Ja kvind alle 88-key klavieren echt PURE rommel van roland, RD, A-90ex, RS, XV88 noem maar op...
Mensen die de RD-klavieren vergelijken met een Yamaha klavier (voorbeeld S90, Clavinova) hebben totaal geen verstand van kwalitatief goeie klavieren!
't is rommel omdat het aanvoelt als plastic.
Als pianist ben ik heel kritisch over goeie klavieren, als ik Liszt, Rachmaninov en Chopin foutloos kan spelen op een synth/dig piano klavier, dan is het een goed klavier. Dus kurzweil is ook al afgekeurd :)

Okee, ieder zijn mening.
Maar ter info: Kurzweil heeft een Fatar klavier, net zoals de Oberheims dus...

kurzweil is inderdaad ook niet wat het moet wezen! ik heb er een keer een zigeunermuziek pianist, die in roemenie het conservatorium heeft doorlopen, op laten spelen, en met zo,n snelheid, dat konden die toetsen niet bolwerken.
ik denk dat yamaha op dat gebied wel gewonnen heeft
maar die oberheim ziet er vet uit qua controllers, en niet iedereen heeft natuurlijk het conservatorium doorlopen

Okay, dat is info waar ik iets mee ben, dus oberheims hebben niet echt een goed klavier, maar dan is nog steeds die module interessant. Maar vraag me nog steeds af waarom je er een muis kunt op aansluiten via serial, dat is wel eigenaardig.
Greetz, en bedankt voor de interessante reacties.

Die muis doet me vooral aan als een gadget. Daar zou ik het niet voor doen.

Kwa klavier: Ik denk dat je inmiddels vooral op Yamaha uitkomt dus?

Ik heb zelf een A-90, en gelukkig heb ik het conservatorium niet doorlopen dus ben ik snel tevreden.
Kwa masterkeyboardfuncties vind ik hem wél bijna onovertroffen. Enorm krachtig en flexibel in configuratie mogelijkheden.
Wbt. het klavier: die Oberheims vond ik zelf echt rammelige 'losse' bakken met een hele lichte aanslag vgl. met de nogal zware A-90.

Origineel geplaatst door Hanz
Die muis doet me vooral aan als een gadget. Daar zou ik het niet voor doen.

Een tijdje geleden heeft Paul Ward voor Sound On Sound de MC2000/3000 aan de tand gevoeld.

Ook hij kon niet onmiddellijk het nut van de muis inzien. Wellicht kan je met de muis iets sneller naar een specifieke knop of functie gaan maar met cursor keys kan dat ook best makkelijk.

Zelf heb ik 2 gewogen Yamaha klavieren, de P120S met een Graded Hammer action (ingepalmd door m'n vriendin) en een Motif ES8 met een Balanced Hammer action keyboard. Over beiden ben ik erg tevreden.

Lange tijd geleden kwam ik regelmatig bij een vriend thuis die een Roland A-90 bezat en ik vond dat toen al het ultieme master keyboard en dat vind ik nog steeds hoor. De Oberheim MC-3000/D mag dan wel enkele heel handige functies aan boord hebben, de A-90 overtreft deze op vele fronten. Trouwens die Roland A-90 heeft wat mij betreft nog steeds geen gelijke als puur master keyboard alhoewel de M-audio Keystation Pro 88 wel eens potten zou kunnen breken.

Wat mij betreft mag Roland best eens een nieuwe A-90 uitbrengen met hedendaagse functionaliteit en polyfonische aftertouch en Yamaha zou hetzelfde kunnen doen met hun KX88. Een beetje dromen mag toch?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz

Wbt. het klavier: die Oberheims vond ik zelf echt rammelige 'losse' bakken met een hele lichte aanslag vgl. met de nogal zware A-90.

met dat rammelige ben ik het niet helemaal eens want kwalitatief valt er volgens mij niet zo veel op aan te merken maar de aanslag is inderdaad iets er tussen in. ik heb zelf een Oberheim Eclipse piano en ik weet niet of daar hetzelfde klavier in zit als in de masterkeyboards maar ik heb hem dus juist gekocht vanwege de lichtere aanslag. Ik ben ook geen echte pianist maar wilde voor piano achtige dingen wel een iets groter en zwaarder klavier hebben dan de standaard synths. Voor mij was dit een perfecte tussenweg.

Ik vind die Oberheim iig een interessant ding voor z'n prijs, ik denk trouwens dat ik mij een MC3000d (module) zal aanschaffen
001046.jpg

zijn die nog steeds te koop ? Ik zie ze nooit ergens staan......

Ik heb een aanvraag gedaan bij Thomann om deze weer bij de products toe te voegen, hopelijk doen ze dit ook.

Ehm wordt Oberheim uberhaupt inderdaad nog wel verkocht? Vroeger boden Feedback en Thoman ze inderdaad wel aan, maar kan er niets meer over weervinden. :erm:

Back