Origineel geplaatst door Mole
Ik heb de SRX-11 gewoon maar besteld. Ik heb er zoveel goeds over gelezen. Ik was toe aan een goede piano sound voor mijn thuis setup. Ik zal wel even laten weten wat ik er van vind als ie binnen is (hopelijk volgende week).
Even over de polyfonie waar GetNerd het over heeft. Die polyfonie wordt wel beïnvloed, maar niet op de manier die jij bedoelt: De srx-11 maakt gebruik van 4 stereo samples per toets (704 samples in totaal: 88*4*2). De velocity layers zullen geleidelijk in elkaar overgaan neem ik aan. Dat betekent dat je polyfonie gehalveerd wordt op het moment dat er twee velocity layers tegelijkertijd worden geactiveerd. De piano is dan denk ik maar maximaal 64 stemmig polyfoon in de praktijk. Maar ik heb gelukkig maar 10 vingers en ik ben een slechte pianospeler, dus ik haal die 64 stemmen toch nooit. Klopt mijn rekensommetje? Of weten jullie er meer van.
Ik heb een Roland RD-700, 128 stemmen polyfonie. Deze heeft de voorloper van de piano die in de SRX-11 zit, en ik heb als pianist nog nooit gemerkt dat de piano stemmen te kort komt.
In principe kunnen er per toets 4 layers gebruikt worden. M.a.w. elke noot die je aanslaat kost 4 stemmen. 128/4= 32 noten simultaan... zoveel vingers heb ik niet. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat als je sustain gebruikt, de noot blijft doorklinken, en de 4 stemmen dus ook 'in gebruik blijven'.
Truukje om de polyfonie beperking hoorbaar te maken: trap sustain pedaal in en hou deze vast; sla vrij hard een paar lage noten aan, en daarna zachtjes (hou het pedaal ingedrukt!) een hele boel hoge noten. Je zult horen dat na het indrukken van een aantal hoge noten de lage noten worden afgekapt. Niet dat je dit ooit zal overkomen in het echt...
Nou is het de vraag in hoeverre er ook daadwerkelijk 4 stemmen per noot gebruikt worden. Waarschijnlijk zijn de 4 layers inderdaad velocity layers, en zullen er nooit 4 tegelijk gebruikt worden, wat het maximaal aantal tegelijk klinkende noten alweer verhoogd. Je kunt ook patches maken waarin wel alle layers gebruikt worden (strings etc.), en dan kun je het wel sneller horen... mits je uiteraard ook 32 noten tegelijk laat doorklinken.
Als ik met een pianosound een of ander mooi eind-akkoord over het hele klavier uitspeel met sustain erbij, dan merk ik nooit iets van afgekapte noten.
Overigens: ik heb in een muziekzaak de SRX-11 piano al even kunnen uitproberen (zit standaard ingebakken in de opvolger van de Roland RD-700: de RD-700SX), en ik kan je vertellen dat hij erg mooi klinkt!