SRX-11 Complete Piano

Ikzelf ben een Fantom-S 88 gebruiker en zit er dus sterk aan te twijfelen om deze SRX (11) te kopen. Nu zie ik dat jullie het ook over de technische dingen hebben, hiermee bedoel ik dat de sample van de SRX 11 een 64 MB multisample is.
Dit zegt mij eigenlijk niet zoveel. Ik weet dat de Fantom de patches rechtstreeks vanaf de kaart gebruikt (?). Heeft dit dan ook invloed op de polifonie? Ikzelf loop er namelijk tegenaan dat 64 MB polifonie best wel weinig is.
Zou iemand me hier een beetje info over kunnen geven?

Ik weet niet helemaal wat je bedoeld maar met SRX xpansies krijg je geen meer polyfonie van.
Alleen meer klanken en in dit geval pianoklanken.
Grootte van samples zegt niet alles overigens.

Origineel geplaatst door GertNerd
Ikzelf loop er namelijk tegenaan dat 64 MB polifonie best wel weinig is. Zou iemand me hier een beetje info over kunnen geven?
Ja, polyfonie meet je in een geheel getal groter dan nul, en niet in megabyte ;).

De piano's in software synths die vaak een paar gigabyte innemen (genoeg ruimte, dus waarom niet?) zijn niet automatisch beter. Wat ook erbij komt kijken is de know-how; hoe programmeer je die geluiden, zet je er filters over, wat gaat 't allemaal kosten en waar moet het op draaien? En hoe klinkt het eindresultaat - is het muzikaal genoeg? Want elke toets met 8-times velocity strike met release samples en pedal hold/damper + physical model en wat dan ook klinkt natuurlijk geweldig, maar ja, als je het in 1 apparaat wilt gaat het niet; dan wordt 't een laptop aanschaffen.

Piano's als deze zijn voor mensen die voor zichzelf wat authentiekers willen zonder dat je een laptop moet kopen en de bijbehorende plugin.

[offtopic]Wie zei er ook weer dat IK altijd lang van stof was?
[/offtopic]

Ik heb de SRX-11 gewoon maar besteld. Ik heb er zoveel goeds over gelezen. Ik was toe aan een goede piano sound voor mijn thuis setup. Ik zal wel even laten weten wat ik er van vind als ie binnen is (hopelijk volgende week).
Even over de polyfonie waar GetNerd het over heeft. Die polyfonie wordt wel beïnvloed, maar niet op de manier die jij bedoelt: De srx-11 maakt gebruik van 4 stereo samples per toets (704 samples in totaal: 88*4*2). De velocity layers zullen geleidelijk in elkaar overgaan neem ik aan. Dat betekent dat je polyfonie gehalveerd wordt op het moment dat er twee velocity layers tegelijkertijd worden geactiveerd. De piano is dan denk ik maar maximaal 64 stemmig polyfoon in de praktijk. Maar ik heb gelukkig maar 10 vingers en ik ben een slechte pianospeler, dus ik haal die 64 stemmen toch nooit. Klopt mijn rekensommetje? Of weten jullie er meer van.

Bedankt voor je verduidelijking, Mole. Ik ben net als jij ook toe aan een nieuwe pianosound, maar gebruik vaak niet alléén een piano. Sommige piano's van de SRX11 hebben nog meerdere sounds erin (zoals de Grand n Str of de First Star). Maar als ik een gewone pianosound heb, gebruik ik als opvulling toch vaak een soft pad. Zelfs al stapel ik deze 2 geluiden (wat toch vrij weinig is?) valt de piano soms uit zodra ik wat meer van de polyfonie vraag. Ik snap dat deze 2 geluiden toch met elkaar 8 layers hebben, maar dit viel me toch een beetje tegen.
Dat is de reden waarom ik vroeg of het ook invloed zou hebben op de polyfonie.

Polyfonie is trouwens iets waar ik steeds vaker tegenaan loop, als ik geen student meer ben en nog eens een keer genoeg geld er voor heb, wil ik als uitbereiding een yamaha ES7 hebben (en de Fantom S-88 inruilen voor de X8 ), maar da's iets voor de verre toekomst ;)

Origineel geplaatst door Mole
Ik heb de SRX-11 gewoon maar besteld. Ik heb er zoveel goeds over gelezen. Ik was toe aan een goede piano sound voor mijn thuis setup. Ik zal wel even laten weten wat ik er van vind als ie binnen is (hopelijk volgende week).
Even over de polyfonie waar GetNerd het over heeft. Die polyfonie wordt wel beïnvloed, maar niet op de manier die jij bedoelt: De srx-11 maakt gebruik van 4 stereo samples per toets (704 samples in totaal: 88*4*2). De velocity layers zullen geleidelijk in elkaar overgaan neem ik aan. Dat betekent dat je polyfonie gehalveerd wordt op het moment dat er twee velocity layers tegelijkertijd worden geactiveerd. De piano is dan denk ik maar maximaal 64 stemmig polyfoon in de praktijk. Maar ik heb gelukkig maar 10 vingers en ik ben een slechte pianospeler, dus ik haal die 64 stemmen toch nooit. Klopt mijn rekensommetje? Of weten jullie er meer van.

Ik heb een Roland RD-700, 128 stemmen polyfonie. Deze heeft de voorloper van de piano die in de SRX-11 zit, en ik heb als pianist nog nooit gemerkt dat de piano stemmen te kort komt.
In principe kunnen er per toets 4 layers gebruikt worden. M.a.w. elke noot die je aanslaat kost 4 stemmen. 128/4= 32 noten simultaan... zoveel vingers heb ik niet. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat als je sustain gebruikt, de noot blijft doorklinken, en de 4 stemmen dus ook 'in gebruik blijven'.
Truukje om de polyfonie beperking hoorbaar te maken: trap sustain pedaal in en hou deze vast; sla vrij hard een paar lage noten aan, en daarna zachtjes (hou het pedaal ingedrukt!) een hele boel hoge noten. Je zult horen dat na het indrukken van een aantal hoge noten de lage noten worden afgekapt. Niet dat je dit ooit zal overkomen in het echt...

Nou is het de vraag in hoeverre er ook daadwerkelijk 4 stemmen per noot gebruikt worden. Waarschijnlijk zijn de 4 layers inderdaad velocity layers, en zullen er nooit 4 tegelijk gebruikt worden, wat het maximaal aantal tegelijk klinkende noten alweer verhoogd. Je kunt ook patches maken waarin wel alle layers gebruikt worden (strings etc.), en dan kun je het wel sneller horen... mits je uiteraard ook 32 noten tegelijk laat doorklinken.
Als ik met een pianosound een of ander mooi eind-akkoord over het hele klavier uitspeel met sustain erbij, dan merk ik nooit iets van afgekapte noten.

Overigens: ik heb in een muziekzaak de SRX-11 piano al even kunnen uitproberen (zit standaard ingebakken in de opvolger van de Roland RD-700: de RD-700SX), en ik kan je vertellen dat hij erg mooi klinkt!

Niet alle piano's van de SRX 11 zitten ook in de RD700 SX, ik heb het voorrecht om hier regelmatig bij ons in de gemeente (www.rehoboth-online.nl) op te mogen spelen. De piano's van dit instrument klinken ook erg goed en de handige knoppen die erop zitten zijn ook erg handig. Ook de 4 schuiven vind ik toch wel een van de meest praktische dingen, zeker voor live. Ook vind ik de nieuwe reverb (cathedral) erg mooi klinken als je alleen piano speelt bij ballads.

Maar patches zoals bijvoorbeeld de first star zitten niet in de RD700 SX, júist de patches die ik zo verschrikkelijk mooi vind.

En wat betreft het probleem van de polyfonie: als je meerdere geluiden wilt gebruiken kun je denk ik natuurlijk ook een goedkope rack kopen die SRX-compatible is. Helaas heb ik nog niet een rack gezien die mij ook goedkoop genoeg is trouwens....

Origineel geplaatst door GertNerd
Niet alle piano's van de SRX 11 zitten ook in de RD700 SX, ik heb het voorrecht om hier regelmatig bij ons in de gemeente (www.rehoboth-online.nl) op te mogen spelen. De piano's van dit instrument klinken ook erg goed en de handige knoppen die erop zitten zijn ook erg handig. Ook de 4 schuiven vind ik toch wel een van de meest praktische dingen, zeker voor live. Ook vind ik de nieuwe reverb (cathedral) erg mooi klinken als je alleen piano speelt bij ballads.

Maar patches zoals bijvoorbeeld de first star zitten niet in de RD700 SX, júist de patches die ik zo verschrikkelijk mooi vind.

En wat betreft het probleem van de polyfonie: als je meerdere geluiden wilt gebruiken kun je denk ik natuurlijk ook een goedkope rack kopen die SRX-compatible is. Helaas heb ik nog niet een rack gezien die mij ook goedkoop genoeg is trouwens....

Klopt, niet alles van de SRX-11 zit in de RD-700SX. Maar de belangrijkste samples wel, en dat is die 64MB piano. Anyway, de overige patches van de SRX-11 zullen ook erg mooi zijn, maar bij gebrek aan een luisterervaring kan ik daar niet over oordelen. Maar ik acht de kans groot dat ik de SRX-11 ook ga kopen om in m'n RD-700 te zetten... dan heb ik zowel de mooie piano alswel de extra patches :)

Ik heb de SRX-11 gewoon maar besteld. Ik heb er zoveel goeds over gelezen.

Moet ik er nu vanuit gaan dat je dit instrument besteld hebt en er alleen over gelezen hebt? :stupid Met name een piano moet je horen en wat nog veel belangrijker is, voelen. Voor exact piano spel is de kwaliteit van de toetsen ook heel erg belangrijk. Bij de aanschaf van mijn stage piano heb ik 5 uur lang in de music store gezeten en alles geprobeerd wat ze daar hadden staan (en ik kon/wilde betalen )!!*D

Cooper mag uitgaan van wat hij wil dat vind ik geen probleem. Ik heb alleen gek genoeg niet zoveel zin meer om uit te weiden over hoe ik te werk gegaan ben bij het maken van mijn keuze voor de srx. Zou je denken dat dat komt door de aanmatigende toon die wordt aangeslagen? Ik heb me in ieder geval iets beter voorbereid dan cooper veronderstelt.

Origineel geplaatst door cooper
Moet ik er nu vanuit gaan dat je dit instrument besteld hebt en er alleen over gelezen hebt? :stupid Met name een piano moet je horen en wat nog veel belangrijker is, voelen. Voor exact piano spel is de kwaliteit van de toetsen ook heel erg belangrijk. Bij de aanschaf van mijn stage piano heb ik 5 uur lang in de music store gezeten en alles geprobeerd wat ze daar hadden staan (en ik kon/wilde betalen )!!*D

De SRX-11 is een expansionboard voor een bepaald instrument, en geen instrument op zichzelf... ik zou zeggen, bereid je iets beter voor ;-)

Nou, ik ben het gehele draadje nog eens doorgelopen en ik kwam alleen veel tekst tegen over multi-layering en MB's sample sizes. Ik ben het met enkele reacties in deze thread volledig eens dat sample technieken en de Mbytes aan samplemateriaal niet veel zeggen over de uiteindelijke toepasbaarheid van een instrument. Ik heb geen artikel gevonden die uitsluitsel geeft over hoe je te werk bent gegaan. Indien ik het over het hoofd heb gezien, mijn oprechte excuses daarvoor. Ik wil ook absoluut niet aanmatigend klinken, helemaal niet mijn karakter. Feit is dat je instrumenten moet uitproberen voor je ze koopt, technische specs kun je zelden horen.

heeej nu doe ik weer mee Cooper. Geen probleem hoor :biertje:
Ik kan alleen maar zeggen: op hardwaregebied ben ik goed voorzien en voorbereid. Voor mij is de SRX-11 de ultieme klankuitbreiding voor mijn xv-3080 Hij klinkt veel dynamischer en gedefinieerder in vergelijking met de SRX-2 (maar ik zou zeggen oordeel daar zelf eens over op de rolandus.com site (kies voor soundlibraries -> srx -> en voor de srx-11 en voor de flash demo). Je kunt daar zeer goede kwaliteit voorbeelden beluisteren en ook de srx-2 vergelijken met de srx-11 (je kunt ze na elkaar in de fantom slepen). Qua hardware ben ik nog in voorbereiding voor aankoop, maar ik denk dat het een masterkeyboard wordt met een fatar mechaniek (weet nog niet of het fatar, doepfer of studiologic wordt) zonder graded hammer achtige fratsen (omdat ik het voor meer sounds dan voor piano gebruik). Maar die keuze wilde ik nu juist met de nieuwe pianoklanken gaan beslechten. De 3080 neem ik namelijk zo onder de arm mee. Ik heb de rd700 sx ook uitgebreid bespeeld en tot de conclusie gekomen dat het voor mij een ultiem pianogeluid is wat daar uitkomt (kheb alleen de centjes niet voor de RD700).

Vraagje over 704 samples in de srx-11:

Ik snap er even geen hout meer van. Ik heb de srx-11 gekocht (grote doos, teleurstellend klein frutkaartje maar soi als het maar goed klinkt), vanavond ga ik m uitgebreid uitproberen, maar wat mij opvalt is het volgende:

Er wordt geadverteerd door Roland en het staat ook nogmaals vermeld op de smaakvolle verpakking: 88 individuele samples op 4 velocity niveaus in stereo = (rekenderekendereken) 704 individuele samples. Wat schetst nu mijn verbazing: er zijn maar 40 waves (mono) terug te vinden op dit bordje als ik de handleiding lees. Ik ben het effe kwijt. Worden we nu geflest door Roland met ondoorzichtige marketingtaal, of is hier iets anders aan de hand? Hoe kun je nu met 40 monowaves 704 individuele samples bestrijken. Ik snap er echt even niks meer van.

Begrijp me niet verkeerd ik ben er nog steeds van overtuigd dat de klank helemaal te gek is, maar dit feitje deed mijn wenkbrouwtjes toch even fronsen.

Wie weet raad?

Lijkt me dat er in die 40 waves per wave een aantal samples in zitten.
Misschien wel gecomprimeerd of zo. (hoe ze dat doen weet ik zelf ook niet)

Dat zijn idd multisamples, niet 1 sample uitgesmeerd over alle toetsen met crappy vervorming als gevolg, maar 1 sample per noot in 1 wave, links en rechts apart mono en dat dan weer voor 4 nivueas gedaan. Qua opbouw zou de patch dus 4x een L en R wav moeten combineren, dus 8 van die 40 waves maken samen die uebergrand als het goed is (en ik het goed begrepen heb). In de naamgeving van de waves zou dit ook terug te zien moeten zijn.

De klank is om te zoenen!
Liefhebbers van een meer directe sound zullen misschien niet echt heel erg fan zijn van deze piano. De subtilitiet van de klank is in de klassieke patches echt super. Zelfs best goed te bespelen vanaf mijn synthklavier. Toch wil ik nog doorsparen voor een gewogen masterkeyboard. (en voor een gitaarsynth en voor een TL audio mengtafel en voor een tweede uad en voor een Røde stereomic en... en.... en.... pfff, ik wil nog zoveel).

De klank is om te zoenen!
Liefhebbers van een meer directe sound zullen misschien niet echt heel erg fan zijn van deze piano. De subtilitiet van de klank is in de klassieke patches echt super. Zelfs best goed te bespelen vanaf mijn synthklavier. Toch wil ik nog doorsparen voor een gewogen masterkeyboard. (en voor een gitaarsynth en voor een TL audio mengtafel en voor een tweede uad en voor een Røde stereomic en... en.... en.... pfff, ik wil nog zoveel).

Welke Roland heb jij em zitten Mole?

Back