hoe tempo midi apperatuur synchroniseren met ac drums

rogger

Nieuwkomer
Vraagje: Ik wil het tempo van mijn (toekomstige) alesis micron synthesizer synchoniseren met het tempo dat onze drummer aangeeft met z'n acoustische bassdrum. Nu weet ik dat dit apparaat via midi tempo informatie kan overnemen van een externe bron. Wat is de goedkoopste manier op dit te doen? Het zal wel iets met drumtriggers te maken hebben maar het is dus niet de bedoeling dat onze drummer via triggering samples afspeelt ofzo, het gaat echt alleen om tempo synchronisatie.

Thanx,
Rogger

Met een Emagic Unitor8 kan je midi clock genereren uit een click track, of iets wat daar op lijkt.
Een Korg DL-8000R delay kan dat trouwens ook.

Vervolgens je synthpartij inspelen in een midi sequencer, en dan de midi sequencer synchroniseren (slaven) aan de gegenereerde midi clock. Klaar ben je.

Maar persoonlijk zou ik het andersom doen; lekker die drummer laten meedoen met de synth / clicktrack.
Of hij nou wil of niet... :D

Met een Emagic Unitor8 kan je midi clock genereren uit een click track, of iets wat daar op lijkt.
Een Korg DL-8000R delay kan dat trouwens ook.

De Korg DDD-1 drumdoos kan ook vanaf z'n tape in naar MIDI Clock, maar ik heb nog nooit beluisterd wat voor signaal daar dan in zou moeten.
Hij heeft ook een tap-tempo aansluiting. Die is misschien meer bruikbaar, want da's gewoon een switch. In beide gevallen komt er midi clock uit.

De Opcode Studio 4 kan vanaf tape naar SMTPE/MTC, maar dan zal wel zeker gemakkelijk signaal zijn.

Bedankt allemaal, ik krijg al een beetje een idee...

Over:
Origineel geplaatst door Hanz
Maar persoonlijk zou ik het andersom doen; lekker die drummer laten meedoen met de synth / clicktrack.
Of hij nou wil of niet... :D [/B]

Voor een opname zou ik dit ook de beste optie vinden, maar ik wil het voor live doeleinden gebruiken en de drummer moet daar de vrijheid hebben om een nummer sneller of langzamer te spelen.

En de Emagic Unitor8 en Korg DL-8000R zijn een beetje te dure opties...

Laatst gewijzigd:
Hey............is dat echt zo ??????

Hey............is dat echt zo ??????

En dan bedoel ik dat je met een drumdoos met tape-in of sync-in, in ieder geval een jack-ingang waarachter audio-input tot MIDI-sync wordt versleuteld.

Is het echt zo simpel als het lijkt? En zo'n apparaat uit de oude drumdoos als een DDD-1 die had dat al?
Welke drumdozen hebben dat nog meer? En wat voor input-signaal kun je daarvoor gebruiken? Is een microfoon bij de bassdrum al genoeg signaal om te sturen, of moet het specifiek met een drumtrigger?

Ik had hierover al 'ns vaker een thread gestart, en ook toen zei Hanz al dat de drummer zich mooi aan de MIDI moest aanpassen in plaats van andersom. Mar met deze low-cost oplossing wil ik toch nog 'ns de uitdaging aangaan.

Dus graag reactie !!!

Ik heb net......

Ik heb net......

.....de site van Red Sound gezien, fabrikant van een piepklein fokking device-je die, als je ze mag geloven, audio van wat voor bron dan ook (CD, draaitafel, mixer, microfoon) om zet in MIDI-Out. En dat dan voor weinig geld.

Hoewel dit uit de DJ-wereld komt, lijkt mij dit ding voor de combinatie van sequencing met akoestische tracks dus eigenlijk je reinste walhalla........eindelijk de slave / master verhouding omgedraaid.

Maar klopt het dat ik jullie, vooral degenen die in een band zitten, hier nauwelijks over hoor?

Wat vinden jullie van dit dingetje, en zowiezo van het omdraaien van de muzikale gezagsverhouding tussen audio en MIDI?

Attachments

• microsync.jpg
    microsync.jpg
    18 KB · Bekeken: 112
Re: Ik heb net......

Re: Ik heb net......

Origineel geplaatst door pjeut
.....de site van Red Sound gezien, fabrikant van een piepklein fokking device-je die, als je ze mag geloven, audio van wat voor bron dan ook (CD, draaitafel, mixer, microfoon) om zet in MIDI-Out. En dat dan voor weinig geld.

Hoewel dit uit de DJ-wereld komt, lijkt mij dit ding voor de combinatie van sequencing met akoestische tracks dus eigenlijk je reinste walhalla........eindelijk de slave / master verhouding omgedraaid.

Maar klopt het dat ik jullie, vooral degenen die in een band zitten, hier nauwelijks over hoor?

Wat vinden jullie van dit dingetje, en zowiezo van het omdraaien van de muzikale gezagsverhouding tussen audio en MIDI?

Aha, onze favoriete onderwerp is er weer ;) Ik zou het ook andersom doen, dus midi bepaalt het tempo van de drummer op basis van een sequence of audio track. Ik ken er echt geen 1 die het andersom doet. Overigens: onze band is laatst naar een ritme sectie workshop geweest waar profi muzikanten dit fenomeen hebben besproken en hun visie hebben gegeven. Ook zij laten de drummer de sequences of audio tracks volgen, en ze zeiden er bij dat nagenoeg alle professionele bands het zo doen. Dus:

1) Click track: sequence (midi, drum loops) of audio track => in-ear drummer
2) Drummer => audio out drummer op in-ear van bassist

Live spelen wij zonder click-track maar we repeteren momenteel alles met click.

Midi clock laten generen door een drummer heeft naar mijn mening weinig zin:
- je krijgt denk ik toch midi clock sync problemen
- superstrakke drummers zijn zeldzaam, dus wat heb je er aan? => zo'n apparaatje bedoel ik he ;)

En wat voor geluid...

En wat voor geluid...

is zo'n click dan? Wat kun je daar het beste voor gebruiken. Gewoon op elke tel een woodblock, of wat?

Inderdaad. Ik heb dat zelf een tijd gedaan als drummer in een band. Je moet gewoon zorgen dat er een uitgang van een sequencer / workstation / synthesizer / drumcomputer op de in-ears van de drummer komt. Dat kan gewoon een metronoom click zijn of het geluid van een woodblock. Het is daarbij aan te raden op elke tel een tik te hebben waarbij de 1e tel een andere toonhoogt heeft. (dus bijv een hoge woodblock op de 1 en een lagere woodblock op de 2,3 en 4).

Dit moet een apparte audio uitgang van je geluidsbron zijn die los naar de in-ears (en zeker niet op een floor monitor) van de drummer te regelen is. (Ik heb het een aantal keer mee gemaakt als geluidstechnicus dat de clicktrack meekwam in de mixuitgang van de toetsenist van een band!!)

Over de discussie drummer versus Midi kun je lang en breed praten. Mijn ervaring is dat het even wennen is (als drummer dan) maar ik heb het nooit als een belemmering ervaren. (ik maakte dan ook zelf de midi sequences) ik ging er zelfs strakker door drummen. Kwestie van goed afspreken en repeteren.

Zucht...........

Zucht...........

........jullie hebben gelijk. Alleen...........de ene drummer is de andere nog niet.

Bedankt.

Back