[House] Kicks / bassdrums

MikeJarod

ziet ze vliegen
Ik vroeg me af hoe jullie aan je kicks/bassdrums komen voor gebruik in house muziek.

Ik zelf maak gebruik van samples (voornamelijk de XXL No Kick sample cd serie) en Rebirth. Toch merk ik dat ik zelden echt het effect krijg wat ik wil horen. Wat ik wil horen zijn die vrij diepe (een mooi lang laag) maar toch cleane kicks/bassdrums die je in sommige trance hoort. Mijn kicks hebben toch altijd wel een bepaalde 'bijgeluid'. Moeilijk te omschrijven, maar het lijkt er op dat er bijna iets van overdrive overheen zit, terwijl ik dat niet wil. Toch clipt er helemaal niets. Ook spelen met compressie instellingen helpt mij niet.

Gebruiken jullie bepaalde software om je kicks te genereren, of heb je een bepaalde werkwijze om een bepaalde sample mooier te maken? Ik ben dus alleen op zoek naar software oplossingen.

Ennuh.. staan de woorden 'kick' en 'bassdrum' nou eigenlijk voor hetzelfde ding, of zit er een verschil in?

Re: [House] Kicks / bassdrums

Origineel geplaatst door MikeJarod
Ik vroeg me af hoe jullie aan je kicks/bassdrums komen voor gebruik in house muziek.
Ennuh.. staan de woorden 'kick' en 'bassdrum' nou eigenlijk voor hetzelfde ding, of zit er een verschil in?

Ja, met kick en basdrum wordt hetzelfde bedoelt.

Er is eigenlijk geen vaste regel om die "house" kick te maken. Alleen al omdat er zoveel verschillende soorten kicks zijn gebruikt. Bijkomend kan niemand hier horen wat voor kick je nu juist bedoeld en kan je dus
beter maar eens een voorbeeldje posten in de vom van een mp3'tje uit een kort stukje
muziek (echt kort hoor !)waar jij die kick in hoort.

Er zijn een aantal manieren om het effect dat je wil te verkrijgen. Een vaak gebruikte manier is eerst de sample kiezen die eigenlijk voor het merendeel de kleur bepaalt.
Deze sample kan je 'layeren' met een éénvoudige sinus golfvorm die je naar beneden gaat pitchen tot op dat niveau dat hij niet "phased' met de orginele kick (waardoor je rare effecten krijgt), maar toch dat diepe gepomp kan voortbrengen.
Hiervoor heb je natuurlijk liefst een sampler nodig, zeker omdat je de beide samples exact tegelijkertijd moet kunnen 'afvuren' wil je geen dubbele kick horen.
(nota voor s1000 bezitters : NOTE COHERENCE moet aan staan !)

Als ik persoonlijk al een housekick nodig heb, dan gebruik ik hiervoor de Pulse van Waldorf die ik middels tweaken van de cutoff, resonance en envlope als diepe 909 bassdrum laat klinken. (naar mijn bescheiden oordeel klinkt die zelfs vetter dan de orginele)

De orginele 909 zou in jouw geval natuurlijk soelaas kunnen brengen, maar is gezien zijn prijs onverantwoord en er zijn genoeg alternatieven om de betreffende sounds te emuleren.

Vergeet ook niet dat jij jouw samples mischien gaat staan vergelijken met het betere werk op vinyl of CD.
Vergeet dan ook niet dat je die vergelijking eigenlijk niet mag maken omdat er misschien andere procedures werden gevolgd tijdens de produktie. Daarmee bedoel ik high-end mixtafels, high end compressie, mastering, dure libraries, ...enz enz.
Die vergelijking maken is dus steeds een beetje gevaarlijk.
Probeer misschien eerst leuke dingen te maken en je niet te blind te staren op hetgeen er voorgeschreven wordt.
Immers, je hebt beter een leuk muziekje met een iets mindere basdrum, dan dat je een onwaarschijnlijke BASSKICK hebt in een stukje muziek dat niemand lust...get da pic ?

Laatst gewijzigd:
helemaal mee eens
probeer eens met een EQ een kort speldeknop achtig "dik" over te houden en er inderdaad een mooie ronde sinusvorm onder te zetten en probeer de twee en de vier iets voller te laten te laten klinken dan je 1 en 3. Probeer ook met de lengte van die sinus te varieren totdat je die pompende groove te pakken hebt..

succes!

Back