Kick 3 komt eraan (nu in Beta)

Zit de laatste tijd vooral met hardware te keutelen, maar Kick 2 heb ik zo gruwelijk veel gebruikt dat deze upgrade een nobrainer is.

Heb het afgelopen weekend even de tijd genomen om de feature overview te bekijken en daarna zelf alle features langs te lopen.

Behoorlijk mooie upgrade. Leuk inderdaad dat je kicks kan inladen en splitsen in sub/click. Geeft je naast de vele presets een mooi startpunt.

Leuker vind ikzelf de nieuwe keytracking opties (en sustain mogelijkheden). Maakt het wel weer grappig om te experimenteren met minder standaard geluiden.
Ook de nieuwe setup van 5 layers (kick of sub) bevalt me wel.
Effect sectie is dan ook een mooie bonus. Ik doe dat zelf vaak in ableton achter de kick plugin (ook met andere synths), maar af en toe in een avontuurlijke bui gebruik ik wel eens de onboard fx secties. Kom je toch weer net tot andere resultaten vaak. Ook leuk dus.
De trigger mode heb ik nog niet in detail bekeken. Maar ik begrijp dat je kick an laten luisteren naar een audio source in je daw, een drum loopje bijvoorbeeld, en dan een treshhold in te stellen om bepaalde pieken op te pikken (ik neem aan dat deze pieken te EQ-en zijn om bijvoorbeeld een kick uit die loop te isoleren?) En daar dan een laagje kick 2 overheen te plakken met die audio-pieken als trigger.

Klinkt niet als iets waar ik meteen heel veel mee zou doen, maar misschien moet ik er eens een experimentje aan wagen en kijken of er kwa "off-label use" iets mee te doen is 🤷‍♂️

Al met al geen gekke upgrade voor iets wat ik sowieso al heel veel gebruikte.

Mmm dit is waar ik echt jaren en dagen plezier in kon hebben hele kick/layers/sample libraries gemaakt maar net de demo getest en ik vind het gedoe..
Wat mis ik?

Mmm dit is waar ik echt jaren en dagen plezier in kon hebben hele kick/layers/sample libraries gemaakt maar net de demo getest en ik vind het gedoe..
Wat mis ik?
Hahaha… weet je, ik pak altijd een sample. Heb een goede sample pack voor m’n kick’s waardoor ik binnen twee minuten iets hebt wat goed werkt in m’n tracks. Ik heb kick3 er wel op staan, maar dit word een of twee keer per jaar geopend, en na 10 minuten weer uit m’n vst lijst gehaald.

haha tsja tis dat ik weer even in de daw zit.. en heb nog heel veel analoge kick samples van o.a. ACL/jomox en die wil ik best effe remixen of kijken wat er mee kan.. Ik dacht dat dit programma wellicht gewoon 1 dikke batch kon inladen en dan met random knop kijken wat er gebeurt.. Ik ben DR P met xy=xf gewend na ja.. misschien heb ik te weinig concentratie nu..

Ik vind het pitchen wel aardig gaan, die pitch env controle kan er voor zorgen dat je beter getunede kicks krijgt. Werkt lekker met de bass samen. Echter krijg ik niet die power punch die ik met mijn oude 909 & vinyl samples krijg, die ik heb opgebouwd sinds de akai s3000 periode.

Ik vin kick3 nog steeds de bom.
De pitch en amp envelop zijn super.

Maar eerlijk is eerlijk... De ouderwetse sample-stapel (en dan resamplen) methode heb ik eigenlijk nooit gebruikt.

Ik vin t wel leuk om (in elk geval een deel van) mijn kick met een sine in een synth te maken. En kick is mn meest gebruikte (maar de analog rytm en de waldorf quantum heb ik ook wel gebruikt).

Ja dat vind ik ook leuk, vanwege de goede envelope’s in de uno synth pro x kun je daar ook goede kicks uit halen. Ik doe dat eigenlijk met alle gear die geluid produceert, kan er een kick uit komen :)

Ik gebruik bijna altijd drumsynths, het is vaak makkelijker zonder verlies te shapen en te tunen dan een sample. En Kick is wel een van de beste voor kicks.

Ja ik geloof dat kick 3 echt wel goed is maar ik heb vandaag 2 analoge samples kicks in een summing eurorack eq gepropt met 7 band resonant eq (serge) 3 split bands out en daar wordt ik wel blij van wat daar uitkomt. Maar misschien is het een idee om twee tracks met elk de kick 3 te maken en dat door hardware te halen en kijken of ik best of both worlds krijg.

Hangt er waarschijnlijk ook vanaf wat voor sound je zoekt, ik kan me persoonlijk niet zoveel voorstellen bij dat soort extreme processing en of wat eruit komt dan ook echt beter klinkt dan wat er ingaat. Alles-moet-kapot geluiden trekken me meestal niet zo.

Nou de sound die de meeste als prettig ervaren is toch een effect wat je niet bij een single shot krijgt. Ik heb de laatste dagen ook weer naar oude opnames geluisterd en ik twijfel nu om alles op te choppen omdat veel loops toch iets akoestisch hebben. Dus dat is precies juist niet alles moet kapot.

Als het voor je werkt prima, maar ik snap nog steeds niet echt wat je nou probeert te bedoelen, ik hoor vooral veel kreten.

ik denk ook niet dat ik het verhaal helemaal snap hier.
Dit is in elk geval hoe ik het doorgaans gebruik:

In kick 3 scrollen door de presets (ik heb ook de DLC) tot ik iets heb wat ik al aardig vind klinken.
Dan speel ik vaak met de pitch envelop en daarna amp envelop om de kick helemaal naar wens te krijgen pitchdrop, lengte, etc.
Ook de klik samples zijn dingen die ik vaak vervang. beetje spelen met de ingebouwde compressor, limiter, distortion etc.
Soms verkloot ik daarmee die kick volledig en begin opnieuw, of ik denk "hey, dit klinkt ook wel leuk"

Maar ik hou het daarna zelden bij kick 3...
ik process ook achteraf regelmatig met distortion plugins als Roar of trash of EQ, compression, wahtever.
Dat is denk ik ook redelijk gangbaar met 'in the box' werken toch? dat je gebruik maakt van meer dan 1 tool in je arsenaal?
Of je nou een analoge kick sampled en processed of een startpunt in kick3.... geen fundamenteel verschil toch?

En als je bedoelt dat die gesamplede kicks (als je een loopje sampled) wat 'analoge variatie' hebben die je aangenaam vind dan is kick 3 misschien niet een logisch startpunt.
Maar zelfs dan nog ben je in de box niet beperkt tot strakke digitale consistente kicks toch?

(ik vind dat trouwens doorgaans voor kicks wel het mooiste als ze 'digitaal strak' zijn, en elke dreun exact hetzelfde klinkt... past t beste bij wat ik (probeer te) doe(n).

Een beetje analoog nadoen en variatie inbouwen is heel makkelijk in ableton.... elke VST kun je modulaten met ableton enveloppen, LFO, etc. zelfs als het niet native in de VST kan.
Sleep een willekeurige VST in de track > click "unfold device parameters" > click op "configure" > click op de parameter in de VST die je wil moduleren
Voila... die parameter is nu aanwijsbaar voor alle ableton modulators. dus ook al die kick envelop parameters. knal er een ableton LFO in, waveform op random, beetje spelen met jitter en smoothing en dan heb je een aardig modelletje gemaakt wat random drift en variatie kan nadoen.

Maar heel eerlijk - ik begreep de laatste paar postjes niet helemaal, dus misschien lul ik compleet langs jullie heen :D

Ik zit gewoon hardop te typen ik haal alleen herinneringen op en meng het met nieuwe dingen.
Verder zit ik hier juist vanwege interesse in kick 3 maar ik verheerlijk niet snel dingen.

Ik zit gewoon hardop te typen ik haal alleen herinneringen op en meng het met nieuwe dingen.
Verder zit ik hier juist vanwege interesse in kick 3 maar ik verheerlijk niet snel dingen.
ah! dat is 't
ik wel namelijk :dubbel: :D

nee hoor da's nie helemaal waar... ik ben in t verleden wel eens kritisch geweest op dingen die niet werken voor me
(ook al probeer ik wel heel hard om ook dingen die in eerste instantie tegenvallen toch in te passen).
Maar kick hoort daar niet bij wat mij betreft. upgrade van 2 naar 3 was een no-brainer voor me. by far mijn voorkeurs synth voor kicks.

ah! dat is 't
ik wel namelijk :dubbel: :D
nee hoor da's nie helemaal waar...
Haha, nou ik vind nieuwe dingen ook altijd vet kwa innovatie en ik heb ook veel plug-ins gehad hoor. Maar ik herinner me ook hele dagen in de studio met twee flatscreens en twee ergonomische stoeltjes om dan toch te ontdekken dat we onze recordings verkloot hadden na 8 uur tweaken.. dus ja.. :D

Back