Sp 505

MonsieurVerMond

Ingeburgerd
Hallo allemaal ,

ik heb men oogje laten vallen op de sp 505

Maar wat kan dit ding nou allemaal. Het ziet er wel vrij flashy uit moet k zeggen.
Zou dit een goede instap-sampler zijn.

Waarom vind jij de sp-505 interessant dan?

Wat wil je ermee gaan doen?

Toevallig zat ik gister een oude interface door te bladeren waar er een review van de sp 505 ( sept 2002 nr 61 )
waarin die geroemd word door z'n gebruikersgemak, echter de beperkte polyfonie word asl min punt gezien.

lijkt me dus wel een goede instapper ( Nooit zelf aan t beestje gezeten..)

als je echt helemaal net gaat beginnen, kan je net zo goed een sp202 nemen goedkoper kleiner handiger,
of een hele kleine roland samplertje zo een witte.. weet niet meer precies wat voor type.
of zo een yamaha SU200

Kan je nog altijd daarna naar wat groters overstappen zoals o.a.: Emu ESI serie of Yamaha A serie

Allereerst: sla de SP202 maar over. Is heel leuk, maar erg beperkt qua opslag. En die SmartMedia kaartjes zijn gewoon lastig aan te komen.

Vervolgens:
Zo'n SP-505 is een zgn. groove-sampler. Ofwel: er zit een sequencer(tje) in en da's wel makkelijk om loopjes/nummers mee te maken, zeker geschikt voor dance muziek.
Leuke en makkelijke sampler.

'k Weet niet of je verder nog gear hebt à la een sequencer ofzo, anders kan je ook voor een goekopere rack-sampler gaan kijken. Maar zo'n SP vind ik wel makkelijk in gebruik.

Of de 505 voor jou interessant is hangt af van de rest van je setup, en natuurlijk van wat je ermee wil doen. Als je bijvoorbeeld 'n externe sequencer gebruikt kan 'n rack sampler interessanter zijn - die zijn ZO goedkoop tegenwoordig. Als je 'n DAW gebruikt kun je ook denken aan 'n softsampler. Ik denk dat de 505 het best tot z'n recht komt als stand-alone machine of naast wat andere groovbox-achtige apparaatjes. Wat wil je ermee doen qua muziek? Wat voor stijl, veel loops of juist niet...

Het is een sampler/sequencer met effecten. Wat je ermee kan kun je in Google wel vinden. Hier heb je alvast de SoS review.

blijft eigenlijk een Korg Electribe ES1 niet gemakkelijk overeind staan nast de sp505?
die is veel goedkoper, en kan toch (bijna) evenveel? of vergis ik me?
(ik zie wel geen mogelijkheid op het eerste gezicht om noten in te voeren in de ES,
maar voor de rest...)

Back