Delay synchen aan RM1x.

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Waarschijnlijk weer een typisch gevalletje van gesneden koek voor de meesten van jullie, maar toch. Ik ben bezig een life-setje te formeren voor m'n eigen geschreven nummertjes. De basis vormt m'n RM1x met daaraan een sampler en een Soundcanvas. Daarnaast speel ik zelf gitaar via een POD en evt ook nog m'n Digitech Studio.
Zowel de POD als de Digitech hebben een maximale delay-tijd van minder dan 2 seconden. Dus voor mijn loop-ambitie bepaald niet geschikt, maar ja, we doen 't er eerst maar mee. Wél zou ik graag willen dat beiden in de pas lopen met de RM1x. Dus bijvoorbeeld een Delay-feetback na één tel van de RM1x (uiteraard als die tel maar binnen de maximale delay-tijd valt).

En nu komt de nOOb weer om de hoek kijken; hoe doe je dat? Hoe stel je dat bij beiden in? Ik vind dat zowiezo bij de apparaten de MIDI-mogelijkheden behoorlijk mager worden toegelicht. Wel krijg je een hele lijst van soorten boodschappen die het apparaat kent, maar...hoe je het nou puur praktisch moet toepassen, staat er niet bij.

Ik weet het, er is op internet heel wat over te vinden, maar ik hoopte dat iemand mij voor deze specifieke toepassing op het spoor kan zetten. mijn persoonlijke ervaring is dat ik daarna zélf wel andere toepassingen en tweaks kan uitzoeken. ik heb als 'ns eerder gezegd; ik leer meer van "over de schouder meekijken" dan "het uit een boekje halen".

Dus graag jullie hulp.

Groeten, Pjeut.

Zoek naar Midi clock, MTC of midi time code.

Ik sync de delay zelden via MIDI. Ik reken het gewoon de delay-tijd ff uit en sla de delay-patch op in de effectbak...(die ik wel met een program-change in mijn nummer oproep!)

probeer maar eens:

60/bpm = duur van 1 tel in ms

dus bij 117 bpm is dat dus 60/117 = 513 ms;

deel dat door 2 en je hebt gelijk iets dat het ritme 2x zo snel maakt (256 ms bij 117 bpm)
maar doordat ik soms 257 of 258 instel, krijg je nog weer een lekkerder laidback gevoel....

gewoon proberen met halveren, 1/3, 2/3, veelvouden etc, lekker creatief.

of bij mutli-tap delays,
dus delaytijd1 op 257 en delaytijd2 op 513+257= 770 ms

succes

Ja, dat heb ik...

Ja, dat heb ik...

...ook wel gedaan bij die Digitech, maar zo'n POD werkt niet met via een menu in te stellen delay-tijd maar met zo'n button die je in het gewenste tempo twee ker moet indrukken. En dat vind ik toch wat te onsecuur.

Dus graag: hoe werkt MIDI-syncen van een delay met een groovebox?

hoe het specifiek op zo'n ding zit weet ik niet maar het staat geheid in het manual

MIDI-cc's? external sync? Tempo?

maak in je rm1x een controller-change (cc - zie boekje rm1x) commando met het kanaal en controllernummer + gewenste waarde van de POD(boekje POD)

nogmaals: diep in de boekjes duiken

Maar....

Maar....

...op die manier kun je dus een Delay-waarde via MIDI naar het delay-apparaat verzenden. Dat is wat anders dan dat je beide apparaten aan elkaar synct, toch? Met syncen bedoel ik dus dat stel dat ik de BMP van de RM1x verander, de delaytijd van de Digitech gelijk meeverandert.

Dat zoek ik dus eigenlijk.

Origineel geplaatst door Cecil
hoe het specifiek op zo'n ding zit weet ik niet maar het staat geheid in het manual

MIDI-cc's? external sync? Tempo?

maak in je rm1x een controller-change (cc - zie boekje rm1x) commando met het kanaal en controllernummer + gewenste waarde van de POD(boekje POD)

nogmaals: diep in de boekjes duiken

Re: Maar....

Re: Maar....

Origineel geplaatst door pjeut
...op die manier kun je dus een Delay-waarde via MIDI naar het delay-apparaat verzenden. Dat is wat anders dan dat je beide apparaten aan elkaar synct, toch? Met syncen bedoel ik dus dat stel dat ik de BMP van de RM1x verander, de delaytijd van de Digitech gelijk meeverandert.

Dat zoek ik dus eigenlijk.

nou vooruit;
welke POD heb je precies?

De POD 2, en dus ook een Digitech Studio Quad V2.

...Bedankt, Cecil...

voor de POD is het realtime syncen van delay tijd niet mogelijk. Dit valt alleen te omzeilen wanneer je 'weet' wat het uiteindelijke tempo zal zijn...zal je dus creatief moeten oplossen, door bijv. de delaytijd parameter te versturen net voordat je op het nieuwe tempo speelt (of net erna, natuurlijk) Hoe dit precies moet, staat wel in de handleiding...

NB: al zou het kunnen, ik lees dat de POD niet tegen al te grote midi-veranderingen kan, dan zou je een soort 'rits'-geluid horen...

De studioQuad kan ook niet precies wat je zou willen, maar ook hier zou een creatieve oplossing kunnen(!) zijn:
MorphingProgram (pgm 31 t/m 40, zie handleiding), waarvan DelayTijd1 en DelayTijd2 al vast liggen

maar de ins en outs hiervan gaan me ff te ver...

veel succes!

PS met de Rm1x kun je wel controllers verzenden, als ik dat zo vlug bekijk; het heet Job 16; wederom: het boekje erbij....

Bedankt...

Bedankt...

...ik ga thuis checken.

Origineel geplaatst door Cecil
Ik sync de delay zelden via MIDI. Ik reken het gewoon de delay-tijd ff uit en sla de delay-patch op in de effectbak...(die ik wel met een program-change in mijn nummer oproep!)

probeer maar eens:

60/bpm = duur van 1 tel in ms

dus bij 117 bpm is dat dus 60/117 = 513 ms;

deel dat door 2 en je hebt gelijk iets dat het ritme 2x zo snel maakt (256 ms bij 117 bpm)
maar doordat ik soms 257 of 258 instel, krijg je nog weer een lekkerder laidback gevoel....

gewoon proberen met halveren, 1/3, 2/3, veelvouden etc, lekker creatief.

of bij mutli-tap delays,
dus delaytijd1 op 257 en delaytijd2 op 513+257= 770 ms

succes

waarom berekenen? gewoon luisteren, wat is daar mis mee?

wat daar mis mee is...

wat daar mis mee is...

...is dat bij delay met veel repeating en weinig verlumeverlies (dus loop-achtig) een klein tijdsverschil cumuleert tot een duidelijk hoorbaar "gat".

Maar mag is uit de diverse messages opmaken dat rechtstreeks linken via MIDI van delaytijd aan de bmp van een groovebox niet mogelijk is?

Pjeut.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
waarom berekenen? gewoon luisteren, wat is daar mis mee?

Er is niks mis mee...

tja, ieder zijn benadering natuurlijk...
ik wil dat gewoon altijd weten en daarbij zet ik de delaytijd wel vaak iets langer of korter.
Tenslotte vind het saai worden als ik een geluidje 30x moet horen om de delay goed in te stellen. Dat bewaar ik liever voor het hele proces....

Back