Reason tutorial

wauter

Nieuwkomer
Hoi iedereen,

gezien er volgens mij nog nergens een leuke tutorial die werkelijk van nul
begint voor Reason in het Nederlands online te vinden is (zelfs in het
Engels is het zeldzaam), heb ik er me maar zelf aan eentje gezet. Ik gebruik
zelf reeds een poosje Reason, en het lijkt mij een uitermate geschikt
programma voor beginners, wegens de veelzijdigheid. Jammer van de prijs maar
ja, dat selecteert er misschien al direct de iets serieuzere
muziekliefhebbers uit...

Wat vinden jullie muziekkenners (en in het bijzonder Reason-gebruikers)
hiervan? Zou dit van enig nut kunnen zijn voor beginnende muzieksoftware
adepten:

http://studwww.ugent.be/~mfvhauwe/wauter/reason/reason.html

of wat makkelijker te onthouden: www.wauter.tk en doorklikken naar Reason.

Alle advies, bemerkingen... is van harte welkom! Zoals aangegeven op de
pagina is de tutorial nog in opbouw, dus jullie kunnen er zelf op deze
manier je steentje aan bijdragen :-)

Groetjes en alvast bedankt voor eventuele reacties,

Wauter

PS: het is eigenlijk slechts een onderdeeltje van mijn homepage, wat de reden is dat
het design van de tutorial nogal onoverzichtelijk is. Ik ben mij hiervan bewust dus :-)

Ik ben ook geen reason gebruiker, maar ik vind dit zeker ook een goede actie. Vaak zijn door gebruikers geschreven tutorials op internet vaak wat simpeler en meer hands-on dan de manual zelf.

Ik zag in de Interface dat ze daarin begonnen zijn met een workshop voor Reason. Misschien ook leuk voor de gebruikers (ik niet, dus).

ben zelf ook begonnen met reason .. Maar ben overgestapt na cubase, ben ik nu een beetje onder de knie aant proberen te krijgen ..
Maar kep ook nooit ergens een redelijke Reason tutorial kunnen vinden..
Ik heb wel die reason tutorial CD op me pc gehad , maar nadat me pc gecrashed was, was die ook meteen foetsie ..
Dus heb ik zelf maar alles proberen te leren .. is me ook aardig gelukt ..
Maar k waardeer je actie wel zeer zker .. :okdan:

Ik heb wel die reason tutorial CD op me pc gehad , maar nadat me pc gecrashed was, was die ook meteen foetsie ..

Dan zet je 'm er toch gewoon weer opnieuw op :confused:
We praten hier toch wel over legale versies van Reason? :smeris:

jah sjaak .. die cd krijg je niet bij reason he :S
Die heef zo'n gast me via msn gestuurd es een keertje
heb ik me pc paar dagen en nachten aanlaten staan ..
maar kep nooit egt na die cd om gekeken ..
probeer liever alles zelf uit te vinden dan weet ik ut gelijk voor eens en altijd ..
anders blijf ik opzoeken..

Nou, ik waardeer het initiatief, maar het is meer een beknopte handleiding dan een tutorial. Een tutorial heeft een specifiekere inhoud, zoiets als: "experimental reverb switching in Reason 2.5" waar dan uitgelegd wordt hoe je van die Monolake achtige reverb krijgt, met filter veranderingen, gates etc...

Maar ja, ik gebruik Reason niet meer, en het enige dat ik echt mis, is de interface van de reverb, die grote dan.

Mijn uitlegje is dan ook bedoeld voor de absolute beginner. Iemand die denkt van "goh, zo muziek maken met de computer dat wil ik ook wel eens proberen!" Ik heb zo al verscheidene mensen eens aan Reason gezet, en deze uitleg is wat ik hen altijd geef...

Vandaar, nog niks over kabeltjes, de vocoder, hoe je Dr. Rex loops maakt... Dat is allemaal pas interessant na een tijdje klooien met de basics, en die zijn al lastig (en leuk!) genoeg vaak voor iemand die voor het eerst aan muzieksoftware begint.

Maar ie is nog in opbouw dus, verwijs alvast intussen al jullie beginnende kennissen-muzikanten naar www.wauter.tk dat ze hem weten staan 8)

Laatst gewijzigd:
Ik vind dit een zeer waardevol initiatief.
Dat je tijd vrijmaakt voor een tutorial, voor anderen vindt ik heel goed.

Misschien is het voor "hardware"synths ook soms wel handig.
Dat je net even een soort quick start hebt, zonder de hele manual door te lezen.

:okdan:

Nice! Ik wil zelf het Reason pakket ook gaan proberen, en zal je handleiding er zeker naast houden!

Grtz [AB]

noob powerrr

noob powerrr

Origineel geplaatst door wauter
Mijn uitlegje is dan ook bedoeld voor de absolute beginner. Iemand die denkt van "goh, zo muziek maken met de computer dat wil ik ook wel eens proberen!" Ik heb zo al verscheidene mensen eens aan Reason gezet, en deze uitleg is wat ik hen altijd geef...

ik ben beginner in reason, ik heb wat van mij online staan, kijk maar op http://jelle.martijnbiemans.nl

reason adapted

reason adapted

bedankt voor je initiatief. ik heb bij mijn m-audio geluidskaart de versie reason adapted gekregen. is adapted erg gehandicapt tov de nieuwe 3.0? of toch de moeite waard om mee te gaan proberen??

Zeker ook de moeite waard! Naar wat ik heb gehoord zijn de mogelijkheden nagenoeg dezelfde als bij zijn grote broertje, behalve dan misschien een limiet op het aantal devices, en (weet ik niet zeker) sommige devices die ontbreken.

Back