kurzweil V.S. rush!!

the captain

key-kieken
hoi beste vrienden,
nou heb ik het zweten...ik ben met een paar makkers een nieuwe band begonnen,véél fun en vooral eigen stuff maar ook enkele covers zoals:'shine on you crazy diamond' van pink floyd
'incommunicado' van marrilion (schrijf ik het goed?)
'dave's gone skying' van toto
echt allemaal heel plezant,MAAR:
nu willen we doodgraag 'tom sawyer' van RUSH spelen,muzikaal lukt het maar dat SYNTHGELUID!!!!
ik krijg het echt niet voor elkaar...het zou nochthans moeten lukken...programmeren is nu eenmaal niet mijn sterkste kant...jammer genoeg.
dus deze oproep is m'n laatste hoop,het betreft het geluid waarmee het nummer begint,het keert ook nog enkele keer terug....
dus voor diegenen die het nummer kennen:please help me!!!
bedankt hoor!!!

Zou je misschien het betreffende stukje kunnen posten? Denk dat je dan meer kans maakt omdat misschien niet iedereen het nummer heeft/kent.

dat begin geluid wat er zo direct inknnalt is een oberheim ob xa.
heb ze dat een keer op een video zien gebruiken, en dat geluid klinkt er ook wel naar
er is geen synt op de wereld die zo lekker kan ronken als de oude oberheims!
ik heb hier een ob 8 staan dus als je een sampler hebt kan ik je wel een sampeltje toesturen met dat geluid erop!

helaas..
ik heb (nog) geen sample-optie.
die is (net zoals alle kurzweilproducten) nergens te vinden in belgie...
toch bedankt hoor...
ik probeer eens het nummer te posten

is de k 2661 een verbeterde versie van de 2500??
je hoeft niet perse een sample optie te hebben
als je maar genoeg ram geheugen hebt om wat samples af te kunnen spelen
ik kan het geluid wel in kurzweil formaat aanleveren.

hier is in iedergeval het nummer
rush
leuk om weer eens te horen, een beetje vergeten glory voor mij.
die samples ga ik eens rustig voor zitten maar ik denk dat ik je ze in de loop van volgende week wel via email of zo kan toesturen, of ik zet ze op mijn webpagina, dan kunnen meer liefhebbers er mee stoeien

hé jullie moeten iig een goeie drummer hebben, Tom Sawyer stijgt nogal boven het boem-tjak niveau uit, maar respect als jullie het lukt.
De oberheim-sound zit in mijn Kurzweil (PC2) onder preset Sawyer'sBomb, lijkt er aardig op en is met een beetje tweaken wel aardig te krijgen, alleen kun jij de PC2 bestanden lezen?
Ook uit de Trtion krijg k hem aardig, preset Sweeperwave een beetje tweaken en dan in 8 x keer dubbelen ligt ontstemt in de combi, is ook vet. Ook in de ION zit een perfecte preset van deze sound.
Je hebt hier allemaal niet zoveel aan want je hebt geen sampler begrijp ik, maar maybe kun je PC2 betanden lezen, dan kan ik hem mailen, succes........

Vette setlist hebben jullie!Het is trouwens wel Marillion, niet Marrilion, maar als jij de intro van Incummunicado even lekker wegspeelt dan bij dezen respect! :)

Wat je geluid betreft: bedoel je dat intro-geluid? (niet die lead, toch?) Het zou uit een Oberheim kunnen komen. Als je video's van Rush ziet uit de tijd van Moving Pictures (dus van de tour direct na het album) dan zie je dat ze dat geluid triggeren met bass pedals (zowel Lee als Lifeson - ligt eraan welk stuk van het nummer, want het komt vaak terug natuurlijk). Dat moet dus via cv/gate gaan, maar kan dat op die manier met de Taurus I? Of kan die alleen de Minimoog aansturen? Dit was in ieder geval Lee's setup:
Geddy Lee - Bass guitars, Oberheim polyphonic, OB-X, Mini Moog, Taurus pedal synthesizers, vocals
Het zal wel de OB-X of Minimoog zijn dus. De Ion heeft inderdaad een preset die zo klinkt en best goed gelukt is (en ook 'Sawyer' heet, of zoiets). Als je wil kan ik wel even kijken hoe die ingesteld is.

ja,neal peart is geen doetje héé...ZO goed is onze drummer natuurlijk niet,maar hij er goed bezig...
ik denk niet dat de K26**-series PC2 bestanden kunnen lezen,ik weet het niet hoor maar ik heb er zeker nog niets over gelezen...
ik twijfel er ook niet aan dat ik zonder sample aardig in de buurt kan komen,maarja...hoe?ik heb al pogingen ondernomen door preset 79 (OB Pad) te editten maar ik beland iedere keer 'over the top'...lol
inderdaad Marillion, niet Marrilion...heb het gecheckt,je hebt gelijk...
ja,die intro is inderdaad zweten,maar het begint te komen...lol,is gespeeld in 5/8 dacht ik,ook die arpeggio's in het nummer vergen wat streching...tenzij ik de arpeggiorator gebruik...maar ik heb het liever echt en het is een goeie oefening..
ik heb enkel de dvd van rush in rio (slik) en het is me wat onduidelijk hoe het allemaal in elkaar steekt...
en wat editten betreft:ik kan wel enkele goeie tips gebruiken,heb er niet zoveel kaas van gegeten...

Okee, bij deze dan, het geluid zit als volgt in elkaar op de Ion (ik zet het er maar allemaal bij, voor de volledigheid):

OSC 1: vol = 100 / waveform = pulse / pulse width = -57 / octave = -2 / finetune = 0 cents / hard-synced met OSC 2+3
OSC 2: vol = 100 / waveform = pulse / pulse width = +8 / octave = -2 / finetune = +8.0 cents /
OSC 3: vol = 99 / waveform = pulse / pulse width = -67 / octave = -2 / finetune = +8.5 cents /
Unison: 4 voices / detune = 3
Filter 1: OB 2-pole Lowpass / cut-off = 746,23 Hz / res = 91% / keytrack = +103 / env amt = +71 / volume = 100
Filter 2: MG 3-pole Lowpass / cut-off = helemaal open / res = 73% / keytrack = +100 / env amt = -8 / volume = 77
FX 1: drive door RMS Limiter met drive level = 46
FX 2: Super Phaser / 100% dry / Feedback = +100 / Notch freq = 79 / LFO rate = 0.654 / LFO depth = 100% / LFO shape = sinus / stages = 32
Pitch env: standaard ADSR
Amp env: standaard ADSR
Filter env: A = 0 / D = 10% / S = 0 / S level = -16% / R = hold
Mod matrix 1: source = LFO 1 / shape = sinus / rate = 5,905 HZ / target = voice pitch / level = 0,8%
Mod matrix 2: source = pithc/mod env level / target = osc 2 pitch full / level = 21%

Alle Oscs gaan 50% door filter 1 en 50% door filter 2.
Alle schalen: 1-100.

Zo. Da's alles dat eraan zit. Het resultaat van de Ion zit in de bijgelaagde mp3. Vast niet allemaal bruikbaar op je K2661, maar dat ding is zo uitgebreid dat je er toch altijd wel raad mee moet weten met wat creativiteit. :okdan:

Laat nog even horen wat je er van gemaakt hebt!

Attachments

• tom sawyer - sweep.mp3
    157,3 KB · Bekeken: 140
Origineel geplaatst door the captain
ja,neal peart is geen doetje héé...ZO goed is onze drummer natuurlijk niet,maar hij er goed bezig...
ik denk niet dat de K26**-series PC2 bestanden kunnen lezen,ik weet het niet hoor maar ik heb er zeker nog niets over gelezen...
ik twijfel er ook niet aan dat ik zonder sample aardig in de buurt kan komen,maarja...hoe?ik heb al pogingen ondernomen door preset 79 (OB Pad) te editten maar ik beland iedere keer 'over the top'...lol
inderdaad Marillion, niet Marrilion...heb het gecheckt,je hebt gelijk...
ja,die intro is inderdaad zweten,maar het begint te komen...lol,is gespeeld in 5/8 dacht ik,ook die arpeggio's in het nummer vergen wat streching...tenzij ik de arpeggiorator gebruik...maar ik heb het liever echt en het is een goeie oefening..
ik heb enkel de dvd van rush in rio (slik) en het is me wat onduidelijk hoe het allemaal in elkaar steekt...
en wat editten betreft:ik kan wel enkele goeie tips gebruiken,heb er niet zoveel kaas van gegeten...

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Live in Rio is hier zinloos natuurlijk; alles komt uit apparaten die backstage staan, voor de synthliefhebber weinig meer aan te zien helaas.

Leuk hoe Rush moeilijke dingen gemakkelijk weet te brengen. Met onze band hebben we weleens (stukken van) Subdivisions gespeeld. Leek me wel te doen. Viel toch tegen voor de drummer! (luister eens naar de intro voor leuke drumriffs met maatsoortwisselingen...) Wel gaaf dat-ie het uiteindelijk wel (zo goed als) kon. Vette drummer hebben wij!

Ik zou trouwens dat een deel van de truc bij de Ion is om het geluid heel laag te laten spelen (vandaar die octaving naar beneden), zodat de golfvorm breekt en je automatisch dat gruizige krijgt. Cut-off- en pitch-modulatie doen dan de rest, drie oscs detunen voor het vette en klaar. Dat zal je met de Kurz waarschijnlijk niet lukken: PCM-samples horen beneden niet te breken (maar misschien valt dat mee). Als ze dat inderdaad niet doen, dan heb je nog een extra LFO nodig op je voice-level, zodat je dat stotterende effect krijgt, want dát is juist het karakteristieke natuurlijk.

Back