x0xb0x - 303 kloon

Origineel geplaatst door Natural_Demon
hmm, omdat all mijn DIY met PIC zijn.

Ach ja nu snap ik je. Inderdaad, je aanpassen aan een andere familie microcontrollers is niet zo eenvoudig, maar het is vooral niet leuk. Nochtans hebben de Atmel AVR's een heel duidelijke instructieset (een flink stuk duidelijker als die van de PIC, maar da's persoonlijk). Atmel heeft voor z'n 8-bit MCU's een echt zeer goede omgeving (dat is ook de reden waarom ik ze zelf verkies voor eigen projectjes), je kunt zelf een programmer maken overigens, kun je daarmee die controllers in-circuit programmeren.

Daarnaast is de sourcecode van de xox idd. in C geschreven. Ik ben zelf fan van assembler maar de AVR's schijnen een zeer goede compiler te hebben met zeer weinig overhead...

Maar goed ik begrijp je heel goed als je zegt dat je in dit hele verhaal geen zin hebt :)

Origineel geplaatst door wires
en inderdaad die ultra-303, zeker tof project (wil ik ooit nog eens met de matrix-1000 doen),
maar niet open source, dus wat schiet je daar mee op?
kan je nog steeds niet de perfecte 303 bouwen.

tis maar een idee :eureka:

ja,, maar is een beetje comercieel bedoeling achter.
hij zegd, ik heb het allemaal meten uitzoeken, waarom zou ik het online zetten.

bovendien heb ik fimrware die wel lc support heeft.
:)
en loopt op een pic en daarvoor heb ik 1 brander en een microchip ICD2 clone.

Nr. 274 is af, maar moet nog wel afgeregeld worden.
Heb er toch al een tijdje mee zitten spelen en het viel me op dat boven de tempo draaiknop een knipperend ledje zit dat kennelijk het tempo aangeeft.
Als ik aan de tempo knop draai, wordt het tempo inderdaad sneller, maar het ledje gaat niet sneller knipperen. Is dit normaal gedrag, of zit er toch iets fout in mijn x0b0x?

Groeten,

Rene

Iemand die zn x0xb0x wil verkopen?

Zo ja, hoor ik dat graag in een PBtje (prive bericht dus) :)

Origineel geplaatst door renepela
Nr. 274 is af, maar moet nog wel afgeregeld worden.
Heb er toch al een tijdje mee zitten spelen en het viel me op dat boven de tempo draaiknop een knipperend ledje zit dat kennelijk het tempo aangeeft.
Als ik aan de tempo knop draai, wordt het tempo inderdaad sneller, maar het ledje gaat niet sneller knipperen. Is dit normaal gedrag, of zit er toch iets fout in mijn x0b0x?

Groeten,

Rene

hej rene,

als je x0xb0x als master ingesteld staat dan moet je ledje ook sneller beginnen te knipperen als je je tempo omhoog of omlaag draait (hij geeft idd het tempo weer). als je x0xb0x in sync mode (slave) staat dan gaat je ledje niet sneller knipperen als je aan je tempo knop draait maar je tempo moet dan ook niet veranderen. er is misschien toch iets niet goed maar ik kan je ook niet zeggen waar het aan ligt.

paul

Dat tempo had ik even heel snel getest in de random mode. Als ik in random mode aan de tempo knop draai, gaat het tempo inderdaad sneller, maar het lampje niet. Ik zal het eens proberen in master mode.

ik heb het net in random mode geprobeert en de led veranderd wel van knippersnelheid

Oke bedankt. Dan zit er toch iets heel kleins mis in mijn x0xb0x. ik heb werkelijk geen idee waar ik zou moeten beginnen met troubleshooten.

well als bijvoorbeeld keyboard mode goed werkt (reageren de leds, hoor je de synth) dan is de hardware goed en dan zit er iets mis in de firmware van de mcu in de x0xb0x.

je zou nieuwe firmware kunnen flashen via usb of als dat niet werkt nieuwe mcu bestellen bij ladyada

bv ik had dat niets goed werkte behalve via midi aansturen, nieuwe mcu, problem fixed.

Ik heb de boel geflashed met 1.04 en nu werkt het tempo ook correct.
Volgens mij is ie nu 100% in orde.

aight, ik dacht het al ja... goed man!

aciiiiid

btw, vergeet niet die trimpots te tunen, maakt een hoop verschil in geluid,
als die machine verkeerd getuned is klinkt het nergens naar.. of iig ligt het kut in de mix

:biertje: cheers

Renepela, hoe heb je hem geflashed precies? Ik krijg de mijne maar niet aan de praat met c0ntr0l... :(

Naast de trimpots tunen moet je ook de cutoff mod doen! Hij gaat veel lager en even hoog, echt relaxed. Is maar 1 weerstandje solderen...

Die control software is echt dramatisch slecht. Ik Krijg dat ook niet goed aan de gang.
Een heel enkele keer werkt het wel eens, maar het is dusdanig onbetrouwbaar dat ik geen firmware flash durf te doen.

Ik heb het uiteindelijk met een java progje gedaan.
Lees even dit artikel door:

http://wiki.jonnay.net/x0x/bootloader

kijk vervolgens even naar de handleiding van de bootloader op: http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/manual/bootloading/index.html

Daarin wordt verteld hoe je de boel moet installeren.

Hoe heb je precies die cutoff mod gedaan? Ik heb wel iets gelezen op het x0xb0x forum en in deze thread, maar helemaal duidelijk werd me het niet.
Moet ik een bestaande weerstand uitsolderen en vervangen door een andere of zo?

Groeten,

Rene

Bedoel je dit?
Your friends 303 could have had the cutoff mod done, here's how - remove R47
(10k) and replace with a wire link, adjust the trimpot (TM3 IIRC but check)
in your x0x to taste, you can get the widest range of frequencies I think
with the trimpot fully cw, but you may find it goes too low so adjust to
taste. This will extend the range of the cutoff considerably in the lower
region without affecting the top range and is probably one of the best mods
IMHO. If you don't like it it's pretty simple to revert back - just put the
resistor back and alter the trimpot.

Als ik het goed begrijp haal ik juist een weerstand weg in plaats van dat ik er eentje bij zet.

Een stukje verderop in dat artikel hebben ze het vervolgens over dat de cutoff te gevoelig wordt en dat er iets met een weerstand gedaan moet worden. Op dat punt ben ik het spoor zoek.

Welke weerstand moet ik vervangen en door welke waarde?

Welke weerstand moet ik vervangen en door welke waarde?

Je hoeft niks te vervangen. Dat was de eerste suggestie en die was niet goed. Het is inderdaad verwarrend dat hij er wel nog uitgebreid beschreven staat. De goed werkende mod is een weerstand van 4K7 parallel aan R47.

Als je een 1-weerstand oplossing wilt kun je R47 vervangen door een weerstand van 3K2. Dat komt op hetzelfde neer.

Helemaal duidelijk nu. Ga ik vanavond meteen uitproberen.

Hej, bedankt Louis! :) De mod is echt super. Je kan de b0x echt van lekker ver weg op laten borrelen met ACID!! :D

Back