welke micro voor welke toepassing

blouies

Stamgast
ik vraag me nou af, heeft er niemand een leuk documentje met een overzicht welk type mic je nodig hebt voor welke toepassing?

ik denk maar aan stem, acc gitaar, codenser mic of niet, dwarsfluit, drums, kebboard amp,...

ik begin m'n weg te vinden in de synths, maar mics..onbekend terrein...

De geboden links zijn inderdaad uitstekend materiaal. Voor nog meer daarvan check bijv ook de shure site www.shure.com

En onthou 1 ding:

Er zijn geen regels. Er zijn conventies. Niemand die jou verbied om een SM57 in een Bass drum te hangen ipv een D112 of en Beta 52. Sterker nog, bij de CD van Franz Ferdinand is dat exact wat ze gedaan hebben :)

Wat je mogelijkerwijs niet vind op de geboden site is een lijstje met per instrument een aantal mics die er over het algemeen geschikt voor gevonden worden. Met andere woorden: mensen hebben in het verleden resultaten behaalt met deze mics die ze goed vonden. Aan de hand van een typisch rock bandje kan ik daar wel even langs gaan:

Bass Drum: AKG D112, D12, Shure Beta 52, Beta 91, Beyer M88, Electro Voice PL20, Sennheiser 421, Audix D6
Snare drum: Shure SM57 Beta 57a, Beyer M201, Sennheiser e609, Audix D series
Hihat: Goede kwaliteit klein membraan condensator zoals: AKG C451, Neumann KM184, Audix SCX1
Toms: Sennheiser 421, e604, Shure SM57, Beta56, Beta98, Beyer M201, Audix D series
Bekkens (overhead, ook wel het hele drumstel): Goede kwaliteit klein of grootmembraan condensators: AKG C414, Neumann U87 of dus klein membraan zoals bij hihat vermeld

Basversterker: Sennheiser 421, AKG D112, Shure Beta 52

Gitaarversterkers: Senheiser 421, Shure SM57, Sennheiser e609

Zang: Shure SM58, Beta58a, en zoveel keuzes als er stemmen zijn.

Saxofoons:
Alt: Shure SM58, SM57, Sennheiser 421
Tenor: Sennheiser 421, Electrovoice PL 20, Beyer M88

Akoestische gitaar: hoge kwaliteit kleinmembraan condensator

Piano: Hoge kwaliteit condensator (groot of klein membraan)

Bij de laatste twee is plaatsing zo kritiek dat daar misschien nog wel alles mee valt of staat.

dwarsfluit: SM58 (ingebouwde windkap)

Er zijn hier wat vuistregels uit te destilleren:

Heb je vooral de bite nodig, zitten er niet zoveel laag in je bron: SM57 en z'n broertjes is je keuze
Heb je laag nodig en hoeft het hoog niet al te ver door te lopen: Sennheiser 421 en wat er in de verte mee te vergelijken is.

Heb je echt diep laag nodig: Shure Beta 52 of AKG D112

Heb je een instrument dat hele snelle transienten heeft en een zeer grote component hoge tonen heeft die sprankelend moeten blijven ? Kies voor een goede condensator.

Als afsluitende noot: Deze conventies komen uit de podium (live) wereld. Waar je geen tijd hebt om veel te gaan proberen. In de studio zou ik de hele kast leeg trekken en gaan luisteren wat mij het best bevalt.

En als je alleen maar SM 57's hebt gaat het ook wel lukken.

Groet,
Allert

Laatst gewijzigd:
Back