Roland SR JV expansions / in een XV 'scherper' geluid dan in een XP?

Krieshna

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

ik zit al een tijdje te hierover na te denken, maar van niemand heb ik een duidelijk antwoord weten te krijgen en misschien dat iemand het hier wel weet.

Ik heb een Roland XP80 en ben hier zeer tevreden over. Hierin heb ik ook een aantal SR JV kaarten inzitten waar ik erg veel mee doe.

Nu is het zo dat ik ook een Motif heb waar het geluid 'scherper' is, afgezien van de soort samples denk ik dat het met de hoeveelheid 'bits' te maken heeft (XP heeft volgens mij 16 bit, terwijl de Motif volgens mij 24 bits heeft).

Nu is het zo dat de XV serie van roland ook 24 bit heeft en dus het geluid (logischerwijs) 'scherper/helderder' zal klinken vgl met de XP.

Mijn vraag is: stel dat ik een SRJV kaart uit mijn XP haal en deze in een XV doe....... is het geluid van de patch van de SRJV kaart dan 'scherper/helderder' dan wanneer ik deze patch vanuit mijn XP zou laten horen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee!

Thanx!!

Krieshna :bekdicht: :biertje:

Heeft volgens mij niet per se met de bit-resolutie te maken
(de samples in je kaarten blijven 16 bits immers)

Hang ook af v/d kwaliteit van de DA converters, de CPU power, etc

Sommige mensen vinden de JD-990 ook beter klinken dan de JV-1080/2080 terwijl er deels de zelfde samples in zitten en je in beide de JV kaarten kunt stoppen.
Dus het zou kunnen, maar je weet pas zeker als je het zelf 1:1 hoort

Bovendien, mischien is er ook weer een verschil tussen de XV serie en de phantom serie (die andere exp. kaarten heeft dan de JV serie, maar wel op basis van dezelfde samples)

Lijkt mij ook dat het een kwestie van convertors is. De XP-30 bijvoorbeeld heeft best wel slechte. Klinkt daardoor minder dan de JV-modules. Hoe het bij de andere XP's zit weet ik niet, maar bij de XV-serie is dit in ieder geval gefixt, dus die klinkt in ieder geval beter dan de XP-30.

Tsja, eigenlijk zou je ze allemaal naast elkaar moeten zetten...
(maar ik denk dat dat zelfs bij een SF-meeting nog niet leuk zou zijn 8o) )

Denk dat de FX units met meer bits het grootste verschil uit maakt.
DA converters ook wel wat.

Hey Krieshna,

SR-JV expansions in een XV module klinker zeker beter. Ik heb het getest met mijn XV-3080 en een xp30 van een vriend. De geluiden klinken scherper en door de beter, mede door de betere FX in de 3080. Voordeel van de 3080 is ook dat je kan profiteren van de polyfonie van 128 stemmen waardoor je meer stemmen kunt stapelen.

Ik heb zelf in het verleden een XP-50 gehad en de geluiden hiervan zijn terug te vinden in de de 3080. De geluiden klinken echter beter uit de 3080 dan ik ze ooit uit de Xp50 heb kunnen krijgen.

greets,

satish

Origineel geplaatst door S@tish
Hey Krieshna,

SR-JV expansions in een XV module klinker zeker beter. Ik heb het getest met mijn XV-3080 en een xp30 van een vriend. De geluiden klinken scherper en door de beter, mede door de betere FX in de 3080. Voordeel van de 3080 is ook dat je kan profiteren van de polyfonie van 128 stemmen waardoor je meer stemmen kunt stapelen.

Ik heb zelf in het verleden een XP-50 gehad en de geluiden hiervan zijn terug te vinden in de de 3080. De geluiden klinken echter beter uit de 3080 dan ik ze ooit uit de Xp50 heb kunnen krijgen.

greets,

satish

hmmm thankx for the tips iedereen!!

misschien zou ik toch nog een module of zo kunnen aanschaffen...

dit verschil heb ik trouwens ook gemerkt met mij JV880 module, de Fantasia-JV-Bells-patch klonk minder op de JV880 dan op mijn XP80.

misschien een XV5080/3080 of zo in de toekomst.....:yamaha:

het enige wat ik dacht dat ze nog nieuw maakten was de xv5080. Ik voel me oud met men 5080 maar het is wel de beste synth (imhp) die romand ooit gemaakt heeft.

Ik heb het niet voor die nieuwe all in one monsters.. misschien ben ik al oud aan't worden :) Een fantom module zou misschien iets zijn, maar no way dat ik een monster wil met een ingebouwde sequencer.

Origineel geplaatst door CosmicDreamer
het enige wat ik dacht dat ze nog nieuw maakten was de xv5080. Ik voel me oud met men 5080 maar het is wel de beste synth (imhp) die romand ooit gemaakt heeft.

Que ? :confused:

Ik heb het niet voor die nieuwe all in one monsters.. misschien ben ik al oud aan't worden :) Een fantom module zou misschien iets zijn, maar no way dat ik een monster wil met een ingebouwde sequencer.

... enne ..... que ? :confused:

Origineel geplaatst door CosmicDreamer

Que ? :confused:

... enne ..... que ? :confused:

Heb helaas geen XV/XP, maar wel veel Expansion Boards en die klinken in de JD-990 echt beter... de JV-880 brengt er het 't slechts van af en m'n JV-2080 is gewoon ok, evenals de JV-1080, maar die heb ik onlangs verkocht... was een beetje overkill...

Maar inderdaad, conclusie is duidelijk: betere DA converters (geen AD natuurlijk, 't is geen sampler!)... en effecten spelen ook een rol.

Back