[Lexicon] MPX-1

Origineel geplaatst door mario
Hoor ik hier enige twijfel Mr. Nolet ??? :D

gr. Mario

Oh nee hoor! Zeer zeker niet! Ik hou wel van die nitty gritty editing! Ik wist alleen niet dat er een bijna volledige synth in die MPX-1 zit. 80 miljoen MIDI CC modulators, LFO's, S&H, ADR envelopes, patching systemen...das best wel veel!

En het geluid is perfect!

Ik heb een yamaha promix-01 en daar kan je de hoeveelheid galm per kanaal instellen. En voor meerdere synths is dit dus ideaal. De kwaliteit van de galm zal ongetwijfeld minder zijn dan die van lexicon, maar het instellen per kanaal is wel een enorm voordeel.

uhmm....dat doet iedereen. Dat heten aux sends en zijn specifiek bedoelt voor galm enzo...Iedere mixer kan dat. Dus zo'n lelijk eendje ben je ook weer niet. Blijkt dat je al lang een standaardtechniek toepast, terwijl je dat niet eens wist ;)

Re: kep er ook een

Re: kep er ook een

Origineel geplaatst door Nolet
Zaterdag liep ik door de pawn shop (Cash Converters) en heb daar voor een zeer schappelijke prijs een MPX1 op de kop kunnen tikken! De handleiding zat er niet bij maar die gaan die gasten voor me bestellen bij Lexicon. Nice service!

Ik moet zeggen nadat ik er mee geklooid heb dat het een ZWAAR complex ding is. Het ding heeft de editing diepte van een JV1080, no shit. Hij klinkt qua galm inderdaad anders dan een TC bak. Lichter, helderder en meer glossy.

Leuk ding wel....

Wat moest je dokken dan?

De MPX1 is inderdaad aan de complexe kant, maar dat kan gewoon niet anders met al die mogelijkheden. Zo veel verschillende algoritmes, allemaal naar wens te routen, alle parameters midi-aanstuurbaar, LFO's, arpeggiators, ADSR's, envelope followers; vrijwel alles wat je kan bedenken kun je bouwen met dat ding. Gisteren heb ik nog 'n stereo filter met midi-aanstuurbare cutoff en resonance en daarachter delay en reverb in elkaar gedraaid.

Softwarematig zit de interface wel goed in elkaar, het is alleen jammer dat de hardware kant van de interface zo primitief is. Er zijn gewoon te weinig knoppen, en 'n te klein display, om echt lekker snel door het apparaat heen te vliegen. Het ergste vind ik de 'actie' van de knoppen: je moet ze echt met 'n beetje kracht indrukken, in plaats van 'n licht tikje met 'n fijn 'klik' gevoel. Een beetje zoals de knoppen op 'n TX81z, na 'n tijdje zijn gewoon je vingers moe!

Voor practisch gebruik vinnik dat er ook 'n hoop te zeggen is voor de MPX500. In 'n mix gebruik ik de MPX1 namelijk toch altijd voor een eenvoudige (maar hele goeie) galm, en heb je dus niets aan het hele multi-fx gedeelte. Een reverb waarvan je snel en efficient de belangrijkste parameters kan instellen is dan voldoende. Een apart bakje ernaast voor de freaky shit zou dan ideaal zijn, denk aan 'n VF-1 ofzo. Aan de andere kant zijn de multi FX van de MPX1 ook weer niet te versmaden.... Eigenlijk zou 'n setup met TWEE MPX-1's ideaal zijn!

Ik heb de MPX1 nu ook een tijdje in huis na hem 2de hands gekocht te hebben voor 400 Euro. Heb er ook de laatste chip ingestoken zodat hij een beetje sneller door de presets kan en nog en paar dingen.

Hij is inderdaad zeer uitgebreid als je dat wil, de mogelijkheden zijn er om ermee te maken welk idee je ook maar in je hoofd hebt. Hij scored misschien niet op alle vlakken zeer hoog, maar bij mij was het vooral om de galm te doen.

Het grote voordeel is dan ook, ondanks dat hij zo uitgebreid is, is dat de presets al zo supergoed zijn. Het gekke is, ondanks ik hem gekocht heb voornamelijk voor galm op vocalen etc.. heb ik em nu 3 maal na mekaar al kunnen inzetten voor telke malen een andere job en elke keer met succes. Namelijk voor een soort subtiele chique chorus, die ik wel wat aangepast heb, en voor een reversed reverb effect, en voor iets delay achtigs ook aangepast aan het tempo. Ik doe hem nooit meer weg.

Ja en telkens via de aux sends hè, "1/2 in stereo pairs" op de yamaha 03D natuurlijk.;)

:koffie:

Re: Re: kep er ook een

Re: Re: kep er ook een

Origineel geplaatst door lo-fi
Wat moest je dokken dan?

Hij was 400 euro! Daarvoor kon ik 'm niet laten liggen. En de manual sturen ze nog na. Aardige knakkers.

Back