[Benodigdheden] Van scratch beginnen

wiseguy79

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb al veel gezocht, maar nergens gevonden...

Ik heb in het verleden veel tracks gemaakt dmv. trackers. Sinds een jaar of 2 begint me dit erg tegen te staan en zie ik veel heil in softsynths, gecombineerd met de andere nodige software.

Om hiermee aan de slag te gaan, heb ik natuurlijk nogal wat dingen nodig. Maar ik ben momenteel het overzicht een beetje kwijt, vandaar hier een lijstje van wat ik denk nodig te hebben:

- Goede geluidskaart (Audiophile 2496)
- Midi keyboard (keus genoeg)
- Goede koptelefoon (AKG 141 Monitor) (wil geen speakers, teveel lawaai)
- Koptelefoon versterker (Samson/Behringer?)

Kan ik hiermee in 1e instantie uit de voeten of mist er iets/ staat er teveel op?

Bedankt!

een sequencer pakket erbij zou handig zijn :D

er zijn trouwens ook (gratis) trackers met VST(i) integratie

Origineel geplaatst door Pjotr G
een sequencer pakket erbij zou handig zijn :D

er zijn trouwens ook (gratis) trackers met VST(i) integratie

Software heb ik wel, weet ik wel. Het zal een combinatie van gebruik van Reason 2 (straks 3) en Renoise worden.

Het gaat me nu om de hardware. Ik heb nu alleen een pc staan (top-notch, dus adviezen mbt RAM enzo niet nodig).

Dat zou ik vervangen voor monitor boxen, voor de rest kun je zo wel aardig uit de voeten lijkt me. Misschien dat een mixertje ook wel handig is.

Wel zou ik iets meer voor een g- kaart uitgeven, iig iets met meerdere uitgangen zo iets al een M Audio - Delta 44.

Enne probeer fruity eens.;)

Origineel geplaatst door metatron

Dat zou ik vervangen voor monitor boxen, voor de rest kun je zo wel aardig uit de voeten lijkt me. Misschien dat een mixertje ook wel handig is.

Wel zou ik iets meer voor een g- kaart uitgeven, iig iets met meerdere uitgangen zo iets al een M Audio - Delta 44.

Enne probeer fruity eens.;)

Tja, boxen zijn echt geen optie, aangezien de kamer grenst aan de kamer van m'n kind...

Ik zie eerlijk gezegd niet waarom ik meerder uitgangen nodig zou hebben. De Delta 44 heeft geen SPDIF uit, dus dat is een nadeel. Daarnaast is de 2496 een erg goed kaart voor een erg goede prijs (momenteel 99 euro bij feedback).

Het enige waar ik tegen aanloop is het feit dat de geluidskaarten RCA in- en uitgangen hebben en je er dus geen hoofdtelefoon rechtstreeks aan kan pluggen. Iemand nog aansluitsuggesties?

heeft die audiophile midi aansluitingen? Een controller keyboard met knoppen (bv. remote 25 van Novation) verdient wmb sterk de voorkeur. Een hoofdtelefoon versterker zo ik nooit kopen. Voor het ietsje meer geld kun je ook een klein mengtafeltje kopen (bv een 2e hands spirit folio). Daar kun je je geluidskaart en je hoofdtelefoon op aansluiten. Daarnaast kun je ook nog eens iets anders inpluggen, mocht dat ooit nodig zijn (misschien iets samplen, etc.).

Origineel geplaatst door Hazes
heeft die audiophile midi aansluitingen?

De audiophile heeft midi in en midi out. Qua midi keyboard zat ik te denken aan oxygen 8 o.i.d. Er is veel keus tussen de 100 en 200 euro. Draaiknoppen zijn wel een vereiste wat dit betreft.

Een koptelefoonversterker had ik er eigenlijk bijstaan omdat ik momenteel geen versterker heb. Jullie zeggen dus dat ik in principe ook alleen een mixer op m'n geluidskaart kan pluggen en daar een koptelefoon in knallen? Domme vraag misschien, maar in een mixer zit toch geen versterker in gebakken? Als je een koptelefoon hebt met een beetje impendantie, lust ie wel wat stroom.

Origineel geplaatst door wiseguy79
De audiophile heeft midi in en midi out. Qua midi keyboard zat ik te denken aan oxygen 8 o.i.d. Er is veel keus tussen de 100 en 200 euro. Draaiknoppen zijn wel een vereiste wat dit betreft.
Kijk echt eens even naar die novation. Er is ook een versie met ingebouwde geluidskaart die ook nog eens als een soort K-station standalone kan werken (volgens mij met de naam remote25 audio). Ik heb een oxygen8 en een remote gehad en de remote is echt 100x beter om mee te werken (en niet eens 100x duurder ;) ). Handig display, veel knoppen en schuiven en ook al templates voor Reason aan boord.

Een koptelefoonversterker had ik er eigenlijk bijstaan omdat ik momenteel geen versterker heb. Jullie zeggen dus dat ik in principe ook alleen een mixer op m'n geluidskaart kan pluggen en daar een koptelefoon in knallen? Domme vraag misschien, maar in een mixer zit toch geen versterker in gebakken? Als je een koptelefoon hebt met een beetje impendantie, lust ie wel wat stroom.
Een mixer heeft gewoon een extra versterker IC voor de hooftelefoon uitgang. Je kunt je hoofdtelefoon gewoon inprikken en dan werkt het uitstekend. Hoofdtelefoonversterkers worden weinig gebruikt. Vaak alleen als meer mensen tegelijk hetzelfde signaal op hun hoofdtelefoon moeten hebben.

Origineel geplaatst door Hazes
Kijk echt eens even naar die novation.

Een mixer heeft gewoon een extra versterker IC voor de hooftelefoon uitgang. Je kunt je hoofdtelefoon gewoon inprikken en dan werkt het uitstekend.

Ok! Die Novation Remote was me al opgevallen (is net een nieuwe versie van uit?). Iets te prijzig voor mij, toch bedankt. Geldt het verhaal van een extra versterker IC voor álle mixers? En dan bedoel ik van 40 tot 4000 euro? Ik zag onlangs wel een Spirit Notepad staan (2ehands) voor 100 euro.

Maar even samenvattend:

Ik heb dus nodig:

- geluidskaart
- mengtafel
- koptelefoon
- keyboard

?

Om geluid uit je hooftelefoon te krijgen moet je toch een soort versterkertrapje hebben. Kan heel simpel zijn, maar het moet er wel wezen. Een spirit notepad is een mooi compact mixertje; wat mij betreft een aanrader maar je kunt ook nog een paar euri meer uitgeven en dan heb je een spirit folio f1 tweedehands. Dat geeft je wat meer kanalen, maar het is de vraag of jij die nodige hebt, omdat je toch met de reason wilt gaan werken. Die novation remote met audio heet x-station en is idd wel wat prijzig. Aan de andere kant hoef je niets meer te hebben dan een x-station en een hoofdtelefoon.... Een extra mixer of controller heb je dan niet meer nodig. Je kunt natuurlijk altijd 2e hands gaan zoek naar zo'n remote (zonder audio, want een x-station heb ik nog nooit tweedehands gezien). De mijne heb ik geloof ik voor <200euro kunnen kopen. succes! :)

Update:

Ben inmiddels weer aan het zoeken/lezen geweest.

Nu leek mij het volgende wel een oplossing:

- audiophile 2496
- soundcraft compact 4 of tapco 6306?
- keyboard
- koptelefoon

Dus de geluidskaart op de in van de mixer, de koptelefoon op de mixer. Daarnaast de uit van de mixer op de in van de audiophile om geluid op te nemen. Keyboard rechtstreeks op de midi in van de geluidskaart (of kan dat ook via de mixer?)

Laatst gewijzigd:
Re: [Benodigdheden] Van scratch beginnen

(wil geen speakers, teveel lawaai)

Bedankt!

Dus je weet bij voorbaat al dat je muziek " lawaai" wordt? ;)

Origineel geplaatst door virkaz
http://www.madtracker.org
en
http://www.renoise.com
en
http://www.aodix.com/pageaodixv4.html

je kunt er gratis mee werken, maar als je wil exporteren naar wav dan moet je betalen(de audiokwaliteit schiet dan ook vaak omhoog)
dit kun je omzeilen door het gewoon op te nemen met een minidisc/dat/cd-recorder.

Euhm... bedankt, maar software heb ik zat.. Renoise gebruik ik al een tijdje en dat werkt prima. VSTi's genoeg, het gaat me in dit topic even om de hardware.

Back