[Synthese] Filter Envelope

Ook niet waar. Bij veel analoge synths wordt de resonantie aangeduid met Q.
Om het nou allemaal even zo simpel mogelijk samen te vatten:
1. De filterenvelope bepaalt het verloop van de cut-off frequentie van het filter.
2. Bij toepassing van resonantie gaat het filter over tot oscillatie, en wel op het totaalresultaat van de A: afgeregelde en B: door de envelope bepaalde afsnij-frequentie.
Indien gebruik wordt gemaakt van keyboard-filter-tracking bepaalt de gespeelde toonhoogte mede de afsnij-frequentie en dus ook de frequentie van de resonantie. Hierdoor gaat het filter dus als sinusgenerator functioneren, ofwel kun je hem gebruiken als oscillator.
quad erat demonstrandum.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door STicKX

Resonance is trouwens gewoon het volume op het cutoff punt omhoog krikken... Hoe hoger de resonance (of Q) hoe meer die versterkt op het punt van de cutoff!
niet helemaal in weze heb je gelijk maar er gebeurt iets meer. resonantie is de eigenfrequentie van iets

(alles heeft een resonantiefrequentie, wanneer iets door door resonantie te hard gaat trillen. kan het kapot gaan .destructieve resonantie dus . denk maar aan zo'n opera zangeres die een glas kapot zingt) resonatie wordt technisch idd ontwikkeld door het singaal opnieuw in een bepaalde kring te gooien(in een bepaaldeschakeling bedoel ik dan)

en inocybe q kom je wel degelijk bij filter tegen denk maar aan een bandpass filter. de breedte van de band heeft als eenheid meestal q

Filter=het totaal en bestaat meestal uit:cutoff+resonantie.
Kijk maar eens op je synth, aan de lijntjes die ze tekenen zie je dat het filter een gedeelte op je synth is.
en je hebt ook adsr op de oscillators zelf natuurlijk voor percussieve geluiden e.d. (Feg/Aeg/Peg)
mijn vraag is, wat zegt bijv. 24DB nu precies over het filter?

Origineel geplaatst door Sander02

mijn vraag is, wat zegt bijv. 24DB nu precies over het filter?

is eigenlijk 24dB/octaaf

de filter zal 24dB filteren naar het volgende octaaf toe...een 12dB filter zal dus minder effect hebben naar het volgende octaaf dan een 24 dB instelling

Origineel geplaatst door svenn

is eigenlijk 24dB/octaaf

de filter zal 24dB filteren naar het volgende octaaf toe...een 12dB filter zal dus minder effect hebben naar het volgende octaaf dan een 24 dB instelling

ik snap niks van deze uitleg

het aantal db stelt de stijlheid van het filter voor
en een octaaf is een verdubbeling van de frequentie

uit de handleiding van de micro Q:

The low pass filter type dampens frequencies that lie above a specified cutoff frequency. Frequencies
below this threshold are hardly affected. The frequency below the cutoff point is called the pass band
range, the frequencies above are called the stop band range. The filter dampens frequencies in the stop band with a certain slope. The slope can be 12dB or 24dB per octave. This means that the level of a frequency that lies an octave above the cutoff point will be 12dB or 24dB less than those frequencies of the signal that fall into the pass band.

A reduction of 24dB reduces the original level one octave above the cutoff point by approx. 94%. The damping
factor two octaves above the cutoff point reduces the original level by more than 99%, which in most
cases means this portion of the signal is no longer audible.

onthou gewoon dat een 24 dB filter een stijlere curve heeft dan een 12 dB.....audio is nu eenmaal niet de simpelste materie die je kan leren :-)

download gewoon een hoop manuals van diverse VA's , dan heb je de grafieken er ook bij en die maken het ook al een stuk duidelijker.

EDP: Tuurlijk, bij bandpass en bandreject filters zou een Q wel kunnen. (Ik heb er nog zo geen gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan he.) Hoewel toch meestal de slope wordt gebruikt bij filters om de bandbreedte van de filter te bepalen. Q en resonance (Peak, etc..) zijn 2 andere dingen. (misschien zijn er synths die Q gebruiken als 'synoniem' voor resonance, elk merk heeft zo zijn eigen terminologie (zoals korg het altijd over Peak had).. maar in't algemeen zijn't twee verschillende dingen ..)

De handleiding van de MicroQ legt redelijk goed uit wat een filter-slope is. Niets aan toe te voegen. Svenn.. indeed met een grafiekje erbij is't allemaal veel duidelijker wat elk element van een filtersectie doet.

q is de breedte van een band en is inderdaad niet hetzelfde als resonatie. ik heb ook niet gezegd dat het het zelfde is.
duss..

Origineel geplaatst door svenn
download gewoon een hoop manuals van diverse VA's , dan heb je de grafieken er ook bij en die maken het ook al een stuk duidelijker.

VA's? Waarom niet gewoon in handleiding van echte synths? Of op de doepfer site...
Maar goed.

Eventjes terugkomende op 12db en 24db. Ik vind soms het 12db interessanter, omdat het juist meer doorlaat. Je kunt een Quad filterbank van Sherman serieel plaatsen om zo een 96db filter te maken. Ik vind dat eigenlijk vrij suf. Ligt dat aan mij?

p.s. En ik ben geen homo..

Je kunt ook terugredeneren. Waarom zou je (in godsnaam) een ADSR over de cut-off én resonance willen hebben?
Dat klinkt meestal voor geen meter.

Doe dan een ADSR, VCO over de cut-off en een (trage) VCO, velocity voor de resonance of draai zelf aan dat knoppie.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

VA's? Waarom niet gewoon in handleiding van echte synths? Of op de doepfer site...
Maar goed.

Eventjes terugkomende op 12db en 24db. Ik vind soms het 12db interessanter, omdat het juist meer doorlaat. Je kunt een Quad filterbank van Sherman serieel plaatsen om zo een 96db filter te maken. Ik vind dat eigenlijk vrij suf. Ligt dat aan mij?

p.s. En ik ben geen homo..

nou als je een filter heb van 96 db. dan kun je bijna heel precies frequentie gebieden er uit filteren tja en qua klank.. ikweet het niet nog nooit een 96 db filter gehoord eigenlijk..

de knowledge was zo'n 8,5 jaar geleden nog niet echt up to speed, zelfs niet bij de hoogste der hoogsten :D
wel grappig om weer eens een thread uit de begintijd te lezen (1tje van voor mijn tijd zelfs)...
goed, het is nutuulk niet de jaarlijkse omhoogschopdag doch een thread die niet gesloten is blijft een open thread (ja da's logisch... nou dan!) :koffie:

ook toevallig; het forum is pcies on the 4th of july van dit jaar 10 jaar oud :mega: zie deze thread...

Back