toetsenbord DX7

toetsenistje

resonerend lid
Ik vind het klavier van de DX7 (MK1) perfect spelen en gebruik hem dan ook als masterklavier (thuis).
Nu wil k op het podium ook met hetzelfde klavier gaan spelen, ik zoek alleen een wat lichtere synth (qua gewicht dus), weet iemand of bijv. de DX9, 21, 27 o.id hetzelfde klavier heeft?
Ik heb zelf ook de DX7-II gehad, hier zit bijv. een ander (en veel slechter) toetsenbord op.

De toetsen van een DX9 zijn identiek aan die van een DX7, daar ben ik zeker van. Van de DX27/21 weet ik het niet, maar vermits ze uit bijna dezelfde periode komen en de zelfde grootte hebben vermoed ik wel dat ze hetzelfde aanslaan.

:doei:

heeft de DX9 hetzelfde gewicht als de Dx7?

Hier (in het linkervak zoeken op dx) staan manuals van alle dx-en. Alle gewichten terug te vinden, maar niet de specificaties van de klavieren, helaas (dit is sowieso een handige link trouwens; even die thread over Roland-manuals opzoeken :) ).

Ik denk dat de Korgs het keyboard hebben van een DX7 MkII. De SY series hebben ook hetzelfde keyboard als de DX7 zogezegd, maar toch voelt dat héél anders aan. Ik heb zelf nog nooit een DX MkII betast, maar ik neem aan dat die andere keyboards van die MkII zijn afgeleid.

Mijn mening is echter wel dat het keyboard van de SY iets beter is om aanslaggevoelig mee te spelen dan dat van de DX7 ... het voelt een beetje zwaarder aan. Voor snelle synthpartijen is het dan weer andersom (alhoewel dat natuurlijk ook af hangt van de kundigheid van de speler :D )

Ik denk dat je hoe dan ook wel plezier zal beleven, of je nu voor een DX9 kiest of voor de DX27/21 ... of waarom gewoon niet een tweede DX7 ;)

:doei:

Dit zijn de toetsen zoals die in m'n dx7 II-FD zitten,

Attachments

• yamaha_dx-7_dx7_keys_collage2.jpg
    yamaha_dx-7_dx7_keys_collage2.jpg
    33,7 KB · Bekeken: 73
DX-7 Klavier

DX-7 Klavier

Ja,

De klavieren van Yamaha en Korg zijn identiek.
Zelfde frame, zelfde contactboards, zelfde contacten, alleen zit er aan de onderkant van de toetsen van een dx-7 een extra uitsteekseltje die niet wordt gebruikt. Dit uitsteekseltje moet je afbreken om de toetsen van een DX-7 in een Korg te doen.
Das alles.
Verder wijkt de vorm aan de bovenkant iets af.
De dx is aan de bovenkant iets ronder zeg maar.
Maar ik kan geen verschil "voelen" tussen mijn (sloop) DX-7 en mijn Korg M-1.

Greetz,

Mike

bedankt voor de reacties tot zover, overigens ik heb een DX7II gehad en dat toetsenbord voelt totaal anders aan als de MK1, de MK1 is heel licht maar het voordeel is dat je niet direct geluid hebt nadat je de toets enkele millimeters indrukt, ik vind dat persoonlijk erg fijn, ook het aanslaggevoelig spelen is redelijk goed te doseren bij de MK1. Ik heb ook een triton en dat vind ik zelf veel lijken op de DX7 MKII, dus voor mij geen geweldig toetsenbord.
Om de thread nog wat complexer te maken, ik hoorde dat de @Juno2 van Roland ook een erg fijn toetsenbord heeft, iemand ervaring?

Back