synths aan RM1x: hoe moet je muten?

Re: Hey ja...

Re: Hey ja...

Origineel geplaatst door pjeut
...is dit net zoiets als dat je in een software-sequencer sporen in elkaar schuift? Dan zie je ineens één track met daarin alle instrumenten. En het werkt ook nog 'ns, alleen is dan natuurlijk absoluut niet meer te editen.
Wat ik daarbij nooit heb begrepen, is hoe dan de voices bij de juiste noten blijven zonder iedere noot voor te laten gaan met een PC van z'n voice.
Je moet onderscheid maken tussen sequencer sporen en midi instellingen en opgenomen midi messages (patterns/tracks). Ieder spoor heeft een default midi kanaal, bv
* spoor 1 - midi kanaal 1
* spoor 2 - midi kanaal 2
etc

Als je gaat opnemen, krijgt iedere midi message (bv toets C3) het default midi kanaal van het spoor. Tot zover is het simpel.

Je kunt verschillende sporen samenvoegen tot een nieuw spoor:

* spoor 1 + spoor 2 => spoor 3
* Spoor 3 heeft als default midi kanaal 3.

Echter, bij de meeste midi sequencers blijft het oorspronkelijke midi kanaal van je midi message ongewijzigd, dus heb in spoor 3 midi messages die naar zowel midi kanaal 1 als 2 worden verstuurd. Er gebeurd dus helemaal niks met program changes of zo en er wordt ook niks verstuurd naar midi kanaal 3.

Je kunt op deze manier sporen vrij maken voor andere sequences, dat is het enige voordeel. Verder werkt het alleen maar minder overzichtelijk, omdat je dan per spoor meerdere instrumenten aanstuurd. Globale instellingen als volume, reverb etc moet je toch per midi kanaal doen, dus mijn advies zou zijn om gewoon per spoor 1 midi kanaal te gebruiken.

Duidelijk verhaal...

Duidelijk verhaal...

...bedankt ! De oplossing van mijn "probleem" ligt dus toch bij een MIDI patchbay (een MIDI-thru box is niet genoeg).

Re: Duidelijk verhaal...

Re: Duidelijk verhaal...

...bedankt ! De oplossing van mijn "probleem" ligt dus toch bij een MIDI patchbay (een MIDI-thru box is niet genoeg).

DE oplossing is een goed doordachte opzet van het totaal, maw alle midi dozen, je sequencer, PC etc. Patchbay's heb je in allerlei geuren, kleuren en prijzen, dus kijk goed naar wat je wil voordat je wat koopt.

Tja ik ken die Sound Canvas dus helemaal niet, maar ik neem toch aan dat je daarin een multi kunt programmeren maar ik kan het makkelijk bij het verkeerde eind hebben en als dat zo is is die Sound Canvas volgens mij toch een beetje beperkt... Maar ik kan het me niet voorstellen en ik denk dat als je voor elk nummer een multi of hoe zoiets ook in het ding heet (met bepaalde kanalen gemute) maakt en deze effe handmatig oproept het probleem zo opgelost is. KISS.

Maar jij wilt het allemaal automatisch vanuit de RM1X doen, prima.
Je kunt er toch wel geluiden in programmeren die je met program change oproept? Zo ja, dan kun je natuurlijk altijd vanuit de RM1X met program change een patch selecteren die geen geluid maakt (omdat je hem zo hebt geprogrammeerd, met gewoon 0 volume of zo, wees creatief) .

Re: Oh helleppie...

Re: Oh helleppie...

ik wil antwoorden, géén overdenkingen.

midi-patchbay....
beetje goeie heb je al voor onder de 100 scheuro.

ik heb zelf een Akai ME80P voor 17 euro gekocht toen.
geen moment spijt van gehad.

greets. :L

Ja ik weet niet hoor, maar volgens mij koop je met een extra apparaat weer extra problemen. Als je echte automatisering wilt hebben en nooit iets met de hand wilt moeten doen, dan kun je beter gewoon op een computer werken. Maar ga maar centen uitgeven in de hoop dat het binnenkort beter gaat... succes in ieder geval!

Origineel geplaatst door falafelbiels
Ja ik weet niet hoor, maar volgens mij koop je met een extra apparaat weer extra problemen. Als je echte automatisering wilt hebben en nooit iets met de hand wilt moeten doen, dan kun je beter gewoon op een computer werken. Maar ga maar centen uitgeven in de hoop dat het binnenkort beter gaat... succes in ieder geval!

volgens mij verwar je het een met het ander...
op een computer werken met externe modules via 1 midi out levert nog steeds dezelfde problemen, kan je automatiseren tot je een ons weegt maar blijft hetzelfde :D:dubbel:

meer apparaten = meer problemen...

Als ik heel eerlijk mag zijn, sluit ik me daar toch wel bij aan, gezien de historie van Pjeut's queeste
(no offense, hoor Pjeut! :)) .
Nou ja, als je maar lol hebt... :D

Re: Re: Oh helleppie...

Re: Re: Oh helleppie...

Origineel geplaatst door bionrg
midi-patchbay....
beetje goeie heb je al voor onder de 100 scheuro.

ik heb zelf een Akai ME80P voor 17 euro gekocht toen.
geen moment spijt van gehad.

greets. :L

oops typoooo
17 is dus 70

:Z

Origineel geplaatst door Hanz
De truc van Luuk: als je wilt muten, dan stuur je toch lekker gewoon Volume (Control Change #7) = 0 naar de ongewenste kanalen? Sim-pel!

(Blijft dan het nadeel dat de stemmen die je niet hoort wel gewoon gebruikt worden.
Hetgeen weer meteen terugleidt naar de eeuwenoude filosofische vraag (Cloudman, opgelet! ;)):
"If a tree falls in the woods, and there is nobody around to hear it, does it make a sound?". Antwoord -> "Yes" dus! )

:D Schitterend :D

/ontopic/
mijn setup is meer gepruts van verschillende sequencers momenteel... maar nooit gedacht dat die dingen zo complex zouden worden. interessante thread (voor als ik ooit een rm1x of 1 centrale sequencer aanschaf...)

De truuk van Luuk werkt...

De truuk van Luuk werkt...

De truc van Luuk: als je wilt muten, dan stuur je toch lekker gewoon Volume (Control Change #7) = 0 naar de ongewenste kanalen? Sim-pel!

(Blijft dan het nadeel dat de stemmen die je niet hoort wel gewoon gebruikt worden.
Hetgeen weer meteen terugleidt naar de eeuwenoude filosofische vraag (Cloudman, opgelet! ;)):
"If a tree falls in the woods, and there is nobody around to hear it, does it make a sound?". Antwoord -> "Yes" dus! )

...NIET. Als je via MIDI-kanaal het volume op 0 zet, dan is dit kanaal geruisloos VOOR ALLE APPARATEN DIE AANGEKOPPELD ZIJN!!!
Wat ik wil is dus RM1x stuurt MIDI uit. Sound Canvas laat kanaal 5 (bijvoorbeeld) níet horen, maar de S-2000 wél.

Goed. Bedankt voor jullie meedenken. Ik heb een Akai ME 30P op het oog voor € 30,-, van een kennis die 'em langs brengt. Is dit een beetje fatsoenlijke prijs?

Pjeut.

Gatverpielekes, Hanz...

Gatverpielekes, Hanz...

...(carnaval komt hier altijd wat later) Welke queeste bedoel jij? Deze queeste of de voorgaanden ook? Ik weet dat ik misschien vanuit een rare startpositie m'n kennis aan het opbouwen ben, maar ik durf wel inmiddels te beweren dat, daar waar ik naar op zoek ben gegaan, aardig wat van weet... En jij hebt daar behoorlijk wat aan bijgedragen, nog bedankt!!

Als ik heel eerlijk mag zijn, sluit ik me daar toch wel bij aan, gezien de historie van Pjeut's queeste
(no offense, hoor Pjeut! :)) .
Nou ja, als je maar lol hebt... :D

Re: De truuk van Luuk werkt...

Re: De truuk van Luuk werkt...

Ik heb een Akai ME 30P op het oog voor € 30,-, van een kennis die 'em langs brengt. Is dit een beetje fatsoenlijke prijs?

Pjeut.

ja tuurlijk, doen!

in jou geval helemaal klaar mee... mits dat ding helemaal in orde is... maar neem aan van wel,
moet toch wel iets heel vreemds uitspoken om een midi patchbay stuk te krijgen :D

Oh, ik bedoelde de magische zoektocht naar de goed werkende muziek-studio in breedste zin des woords... ;)

Als je het leuk vindt (wou ik zeggen, dus) ga lekker gewoon door - al doende leert men.
En het houdt je van de straat! :D

Maar ik dacht... jeetje, die Pjeut, het zit hem ook nooit mee - door alle goedbedoelde adviezen (aanschaf van nòg meer lastige apparaten...) raakt hij iedere keer van de regen in de drup!

Oh, ik bedoelde de magische zoektocht naar de goed werkende muziek-studio in breedste zin des woords... ;)

Als je het leuk vindt (wou ik zeggen, dus) ga lekker gewoon door - al doende leert men.
En het houdt je van de straat! :D

Maar ik dacht... jeetje, die Pjeut, het zit hem ook nooit mee - door alle goedbedoelde adviezen (aanschaf van nòg meer lastige apparaten...) raakt hij iedere keer van de regen in de drup!

wie is daar niet mee bezig he... :D

meer apparaten = meer problemen en verder bemoei ik me er niet meer mee

Inderdaad en zeker als je zo'n complex apparaat als een computer aanschaft!

Een mooi overzichtje van de meest voorkomende MIDI patchbays
met een vergelijking van alle toeters & bellen vind je hier.

Back