Rosegarden 1.0

fuse

Gepokt en gemazeld
Eindelijk een 1.0 release van een sequencer voor Linux.

Met allerlei toeters en bellen waaronder VST (via een wrapper) ondersteuning.
Geschikt van beginners tot mensen in een thuisstudio staat er bij.
Enne gratis he. ;)

Linkje:
http://www.rosegardenmusic.com/

4.1.1 en nog steeds een Alpha status.
Typisch Linux.

Origineel geplaatst door fuse
4.1.1 en nog steeds een Alpha status.
Typisch Linux.

Nee, het is de Alpha-versie van de fork, omdat de een nieuwe interface aan het bouwen zijn. Maar Jazz is inderdaad geen slechte sequencer, echter zonder Jack of VST ondersteuning...

Rosegarden is wel 1.0 en zeker geen beta. Werkt goed, alleen moet je de complete Kdelibs installeren (ipv slechts QT) :( terwijl ik dus voor al mijn andere apps Gnome gebruik.

Hay

ik heb die red hat , omdat die 98 zo onstabiel was,vroeger geprobeerd en altijd veel moeite mee gehad
dat heb je als je op vensters klikken gewend bent
nee ,respect voor de mensen die er mee werken, het is niet het makkelijks

mr fuse , misschien weet uw dit, ik heb gehoord dat de mac osx en windows xp
allebij gebazeerd zijn op 1 bepaalde linux versie,als basis dan
en daarvoor zo aan mekaar gewaagd zijn,kwa prestaties en stabiliteit

greetz turtel

Alle software zou geport moeten worden naar het Linux platform. Ik ben ff bezig met Fedora Core 3 en het is veel logischer (als je er je weg in vindt) dan Windows. Alles is bv ook open source zodat iedereen alle proggies kan veranderen. bv een andere interface bouwen voor Rosegarden. moet je wel c voor kennen neem ik aan.
Die Wine werkt eigenlijk maar slecht.. Nix van Propellerhead werkt ermee.. Enkel FM7 krijg ik aan de praat.
Linux is gewoon veel leuker om mee te werken, is stabieler, crasht dus niet ("blue screen o death", wat is dat?), een driver probleem heb ik niet en ik heb een oude Compaq laptop.. alle drivers worden geinstalleerd met Fedora. Zelfs die van een goedkoop, onbekend PCMCIA kaartje (waar ik onder XP, waar het voor gemaakt is, problemen mee had.. staat op de doos: "only for Windows"... JOOEEEWWW :D) Binnen de paar dagen ben je weg met het scripten en kan je alles zelf doen. Bye bye 'point n click' :) Als je je weg goed kent kan je je audio sottware runnen zonder een X Window (GUI) te openen, zodat alle resources naar je audio software en drivers gaan. Dit gebeurt met de Terminal, een soort Command Line. Dat kan je dus niet (of wel?) met Windows en Mac OS..
Overigens heeft RME, en nog een deel andere, naart schijnt goede betrouwbare drivers voor Linux.
Ik kan me goed voorstellen dat als Cubase SX voor Linux uitkomt en bij tijd nog wat plugins, iedereen Linux gaat gebruiken. Het is echt vet! En het is zo gratis als naart weecee gaan :)

Ik ga straks die Rosegarden proberen. Eerst nog een goede audio driver vinden. Iemand een suggestie? Jack? Alsa? andere?? Ik heb een onboard ESS1978 Maestro 2E (?) soundcard.

Welcome to the world of Linux. :halleluja

Rosegarden ziet er wel goed uit. Ik ben, wat betreft Linux, toch wel bang dat als het echt aan gaat slaan, het gewoon een commercieel produkt wordt net zoals Windows. Zo gaat het nu eenmaal.
Als ik bijvoorbeeld Mandrake Linux wil downloaden moet ik eerst door allerlei onzinnige schermen heen die me geld willen 'trekken'. Als dat de toekomst is..

Origineel geplaatst door turtel
mr fuse , misschien weet uw dit, ik heb gehoord dat de mac osx en windows xp
allebij gebazeerd zijn op 1 bepaalde linux versie,als basis dan
en daarvoor zo aan mekaar gewaagd zijn,kwa prestaties en stabiliteit

Als ik me niet vergis is osx op een unix BSD kernel en windows xp op een Windows NT kernel (meer bepaald de NT5/Windows2000 kernel) gebaseerd. Ik geloof dat de meeste linux distros ook op diezelfde unix BSD kernel gebaseerd zijn. Juist?

Origineel geplaatst door ikke
Linux is gewoon veel leuker om mee te werken, is stabieler, crasht dus niet ("blue screen o death", wat is dat?), een driver probleem heb ik niet en ik heb een oude Compaq laptop.. alle drivers worden geinstalleerd met Fedora.

Wil ik best wel geloven maar wordt mijn AMT8 (of
eventueel een andere MIDI patchbay ondersteund)?

Moet je misschien ff zoeken opt net. Bedoel je een usb midi interface? Want een patchbay heeft toch geen comp nodig? of vergis ik me?

Als ik bijvoorbeeld Mandrake Linux wil downloaden moet ik eerst door allerlei onzinnige schermen heen die me geld willen 'trekken'. Als dat de toekomst is..

Sterker nog, wil het echt populair worden dan moet er wel een groot commercieel bedrijf gaan achter staan (imho). Echter de echt grote Linux bedrijven (Novell, Red Hat) gaan puur voor de enterprise markt. I don't blame them, daar is ten eerste meer geld te halen en ten tweede is het nogal moeilijk met Microsoft te concurreren in de consumenten sector [zie de wurgcontracten met OEM vendors]. Wat wel mooi is, is dat omdat het open source is, het nooit puur commercieel zal worden. Maar zoals Linus zegt, waarschijnlijk duurt het nog 10 jaar voordat Linux mainstream is. Daar ben ik het wel mee eens, ik zie in de tussentijd het MacOS marktaandeel wel groter worden door de mindshare van iPod en slimme beslissingen zoals de Mac Mini [= budget markt].

BSD is een compleet andere kernel dan de Linux kernel, en de NT kernel is iets weer heel iets anders. BSD en Linux zijn allebei open source maar Linux ondersteunt meer hardware en is daarnaast populairder. BSD loopt weer voor op wat andere technische vlakken [ook niet alle]. De BSD kernel heeft daarnaast een andere license waardoor mensen code mogen 'lenen', zoals Microsoft heeft gedaan voor het implementeren van de TCP/IP stack in een oudere versie van de NT kernel.

Niet veel USB midi interfaces worden ondersteund in Linux, in ieder geval wel die van M-Audio.

Check ook http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/.
Dat heb ik zelf draaien bovenop Fedora Core 3 (die overigens gewoon te downloaden is zonder commerciele schermen), met een M-Audio Delta 44 geluidskaart en een 2x2 USB midi-interface.
M-Audio USB is inderdaad probleemloos. Overigens zijn de kaarten van RME de best ondersteunde geluidskaarten.

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik de meeste audiodingen op mijn Windows-machine doe en juist de niet-audio dingen op mijn Linux doos (behalve scannen, want de scanner hangt aan een ouwe Mac).

Origineel geplaatst door Breed
Sterker nog, wil het echt populair worden dan moet er wel een groot commercieel bedrijf gaan achter staan (imho). Echter de echt grote Linux bedrijven (Novell, Red Hat) gaan puur voor de enterprise markt. I don't blame them, daar is ten eerste meer geld te halen en ten tweede is het nogal moeilijk met Microsoft te concurreren in de consumenten sector [zie de wurgcontracten met OEM vendors]. Wat wel mooi is, is dat omdat het open source is, het nooit puur commercieel zal worden. Maar zoals Linus zegt, waarschijnlijk duurt het nog 10 jaar voordat Linux mainstream is. Daar ben ik het wel mee eens, ik zie in de tussentijd het MacOS marktaandeel wel groter worden door de mindshare van iPod en slimme beslissingen zoals de Mac Mini [= budget markt].
.

Niet echt een antwoord op je post, maar in 't algemeen: ik las net op een ander board een post waar ik het wel mee eens was: Een OS is voor mij een hulpmiddel, geen hobby. Er moet werk gedaan worden. Spelen, 'tweaken', diverse soorten uitproberen, etetera is voor mij een luxe die ik me niet kan veroorloven. Ik zoek gewoon een gebruikersvriendelijk systeem en daar betaal ik graag voor.
Wellicht dat ik ooit eens 'naast' XP een Linux ga installeren.

Ik zoek gewoon een gebruikersvriendelijk systeem en daar betaal ik graag voor.

Maar ook hier geldt dat smaken verschillen. Ik vind zelf al dat geklik en gesleep in windows uitermate irritant. Ik zou er mijn dagelijkse werk niet mee kunnen doen. Ben zelf veel meer thuis in Linux, dus voor mij geldt juist dat ik in Windows veel meer moet tweaken om er iets mee te kunnen doen (standaard geen secure shells, geen secure ftp, geen fatsoenlijke shell, etc., etc.). Het is maar wat je gewent bent natuurlijk. Onder Linux hoef ik nooit iets te tweaken omdat ik daar al jaren mee werk, en het is al zeker geen "spelen"; ik verdien er een goeie boterham mee...
Ik zou ook graag betalen voor een dergelijk systeem, maar dat is in dit geval niet nodig :D

Maakt niet uit wat je hebt voor systeem. Als je het gebruikt moet je er ook onderhoud aan plegen. Geldt voor elk OS, zelfs voor al je hardware. (afstoffen enzo)
Je zou dit ook kunnen uitbesteden natuurlijk.

Heeft iemand Rosegarden al eens vergeleken met Cubase?
Op welke gebieden is wat beter? Of wat zijn de zwakke plekken?

Origineel geplaatst door r.5
Als ik me niet vergis is osx op een unix BSD kernel en windows xp op een Windows NT kernel (meer bepaald de NT5/Windows2000 kernel) gebaseerd. Ik geloof dat de meeste linux distros ook op diezelfde unix BSD kernel gebaseerd zijn. Juist?

het is ook een soort gerucht , van een soort linuxman zal ik maar zeggen.
maar er zijn denk ik meer overeenkomsten, ook kwa hardware eisen en stabieliteit

vondt nog een interssant artikel over xp macos x .

artikel

The Microsoft Windows application is more secure than you think, and Mac OS X is worse than you ever imagined. That is according to statistics published for the first time this week by Danish security firm Secunia.

misschien oftopic , maar toch interesant voor de macers

Origineel geplaatst door r.5

Linux distro's zijn op de linuxkernel gebaseerd: http://www.kernel.org/ ; "Linux" is eigenlijk enkel de kernel.

Daarnaast heb je de BSD's. Alle BSD's zijn van origine gebaseerd op de zelfde sourcecode. openBSD, freeBSD, netBSD en dus ook Darwin: de BSD van mac OS X.

De Linuxkernel is uitgegeven onder GPL licentie. alle BSD's onder de BSD licentie. Beiden zijn open source licenties.

Windows is natuurlijk een heel ander verhaal, en heeft in de verte niks met dergelijke systemen te maken.

Origineel geplaatst door ikke
Ik ga straks die Rosegarden proberen. Eerst nog een goede audio driver vinden. Iemand een suggestie? Jack? Alsa? andere?? Ik heb een onboard ESS1978 Maestro 2E (?) soundcard.

Welcome to the world of Linux. :halleluja [/B]

Jack is een audio routing deamon, en een hele goeie eigenlijk toch wel.

ALSA en OSS zijn de driver subsystemen die bestaan in Linux.

OSS is inmiddels 'obsolete' in de Linux 2.6 kernels, en kan qua functionaliteit eigenlijk niks.

Je hebt ALSA zowieso nodig voor het MIDI sequencer subsysteem.

Met ALSA heb je ook het meeste kans dat je audio hardware goed werkt.

Er is wel een driver voor de ESS1968.

Of deze (met een hack) werkt voor de 79 is mij niet bekend. Dat zal je zelf even moeten uitzoeken.

Als je veel met audio wil doen, zorg dan dat je een systeem hebt met een 2.6 kernel of een een 2.4 kernel met de zg. 'low latency' patch. Dat verbetert namelijk de audio latency aanzienlijk.

Back