[track] Qinosne, 1e poging tot d&b

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Omdat ik d&b nog steeds erg fijne muziek vindt eens een track mee gemaakt. Te beluisteren op:

www.yawgmoth.com/tracks/Qinosne.mp3

Gebruikte instrumenten:

Drum: in Live een drumkit gemaakt met de samples van de interface cd.
Bass: DX200 + Ion
Lead: Vintage Keys
Effect: ping pong delay van Ableton Live

Graag wat feedback over het arrangement en de geluiden. Bijvoorkeur tenminste twee zinnen. :engel:

Alvast bedankt!

oké, ik zal m'n best doen maar 2 zinnen is echt wel veel :)

ik vind op een gegeven moment de hi-hats wel wat storen in het begin
maar da maakt nie zoveel uit

wat echt mis is, is het ritme en de sound van de kick (te hol), snare (niet genoeg presence) en bassline (not pumping!)

Bij het horen van goede d&b begin ik (en iedereen voor zover ik weet) spontaan te bewegen. Maar dat heb ik nu dus niet ... vooral in de drums moet een swingend ritme steken

ik heb ook al wat d & b tracks gemaakt (maar die laat ik wijselijk niet horen ;) - nee serieus, die geraken maar niet af ) en ik vind het één van de moeilijkere genres

oké, het basisritme is niet moeilijk te maken, maar als je echt iets goeds wil zoals Bad company (the grunge :halleluja ) dan is het resultaat vaak teleurstellend (voor mezelf dus :) )

ik hoop dat 'k nie te betweterig overkomen, don't intent to *D

hay

zit wel power in he die beat een soort moderne rock en roll:D

nee lekker swingend deuntje yagmoth

Attachments

• speaker.gif
    speaker.gif
    9,2 KB · Bekeken: 63
even mijn mening geven:

beat: Zoals al eerder werd aangegeven. De kick heeft een te lange release. OVer het algemeen zijn de D&B kicks kort en snappy met een harde attack. Jouw bas loopt te lang door en rommelt daarom met de rest van de geluiden. Daarnaast vindt ik em persoonlijk te laag. Ik zou met een EQ het bereik wat verminderen.
De snares komen er niet goed uit. Mogen ook wat snappy-er. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij de kick.
Verder is het niet erg de snaers wat vaker te gebruiken met een lagere velocity/volume. HIerdor gaat je beat wat meer swingen.

Bass: Klinkt wel oke, volgens mij ken ik het deuntje wel van een track uit de tijd van pull-over (weet niet hoe de track heet), maar dat is niet erg. De bass wordt alleen eg snel saai, omdat er niks mee gebeurd. PRobeer met de Dx nog een extra sinus laag eronder te gooien, waar je een LP filter overheen gooit. Na wat getweak met de resonantie en de cut- off zul je een heerlijk rommelende bass horen, welke een mooie ondertoon/basis vormt voor het huidige geluid.
Wat getweak met filtertjes en andere effecten zorgt er weer voor dat er wat meer leven in de bass komt.

LEad: IS ook oke, maar wordt een beetje saai. Ook hier wat filtertjes voor het levendig maken. Een eventueel ook bij je vintage keys een lage release gebruiken, waardoor "jawel", het geluid snappy wordt.

De basis is er en kan er goed mee door. Wat dnb zo dansbaar maakt is de 16kwarts maat (zeg ik dit goed zo?). Door mindere releasetijden te gebruiken, werk je hier meer naar toe en wordt het dus ritmischer.

Al met een al een lange opmerking geworden.

Tip: Vraag volgende keer om een reactie van hoogstens 2 zinnen!

suc7. Ik ben benieuwd hoe de tweede versie gaat klinken

-Hats sissen te weinig
-Bassline bij eerste break mag veel meer scheuren en schreeuwen
Kick moet een "pop" zijn.

....whahahaha 2e break tegek!!!!!!!....oeaoeaaaaaoeaoea

Ik zou zelf beginnen met de bassline en daar verder een nummer omheen bouwen....de bassline vind ik persoonlijk erg OK!

Na de bovenstaande kritiek vererkt te hebben presenteer ik u V2:

www.yawgmoth.com/tracks/QinosneV2.mp3

Decay van de bd en sd terug gebracht. Meer vel. op variatue de snaredrum. En wat filter effecten op de break en lead toegevoegd. Om de lead korter snappy-er te laten klinken een gate erop gezet.

zo klinkt'ie veel vetter! hij hakt lekker zo, maar echte d&b is't niet; moet je toch wat kicks verwijderen.
oh sorrie 1 regel
;)

ik heb heel sterk het idee dat je baslijn en je kick elkaar behoorlijk in de weg zitten in het begin van het nummer. De bas/lead die je er in tweede instantie ingooit is wel een stuk beter. Toch mis ik een echte subbas (die hoort toch wel in d'n'b dacht ik?). Het ritme pakt me niet en is wat eentonig. Ik vind de kicksound niet mooi :bekdicht: en die sample en hold synthsound iets te random en op den duur een tikkie irritant worden. Het nummer is niet echt een geheel. Sorry, ik ben er niet echt van gecharmeerd.

yep, dit klinkt al wat energieker.

Zoals anderen al zeggen: een echte DnB beat is het niet, maar dat maakt natuurlijk geen drol uit.

Denk wel dat de kick iets te diep is, maar dat is meer de DnB gedachte.

Ik vind het Arpje juist wel leuk. Hou wel van de wat onvoorstelbare ingredienten.

Gae zo deur mien jeung!! :mega:

lekker energiek nummer, maar ik vind 'm soms wat geforceerd aggressief. Dat komt vooral door de bassdrum denk ik. De synths zijn wel lekker. D 'n B zou ik 't niet willen noemen, eerder gabber met een breakbeatje.

Ben inmiddels weer verder gaan werken aan deze track. Heb een aantal beats gerenderd en vervolgens met Recycle verknipt. Klinkt dan allemaal wat minder basic.

Hmm ja De v2 klinkt inderdaad lekkerder dan v1

Die break klinkt wel erg raar. Lijkt alsof een totaal nieuw nummer begint. Weet niet of dat de bedoeling was.

Voor de rest is de track nogal kaal. Een beetje meer fx er bij en misschien wat betere vocals. Vind ze nu niet echt lekker in het nummer liggen.

Succes

ik zou de kick op de 3 eruit halen dan breek je hem wat open.
de snare mag inderdaad iets dikker. misschien wat meer laag ook...
maar ja, wie ben ik?:)

Back