VST en true sidechaining

KCC

Ingeburgerd
Ik heb gelezen op de UAD forum dat we nu op VST versie 2 zitten. En dat de specificatie van het protocol VST 2 geen true side chaining ondersteund. Ik las ook op dat forum dat VST 3 dat wel zou gaan ondersteunen. Heb alleen weinig op internet kunnen vinden over wanneer we dan VST 3 kunnen verwachten. Weet iemand hier meer van?

ff een domme vraag wellicht...
ik weet wat side-chaining is, maar wat is 'true' side-chaining? en is er dan ook een 'untrue' versie??

true side chaining: de compressor wordt getriggered door een geisoleerd kanaal
bijvoorbeeld compressor insert op een bassline track, met op de side chain van die compressor het audiokanaal van de kickdrum. De compressor gaat pas werken wanneer hij signaal ontvangt van het kickdrum kanaal. Dus iedere keer als de kick inslaat doet de compressor zijn werk en drukt hij de bassline weg, als je de kickdrum niet hoort dan werkt de compressor ook niet

false side chaining: compressie die alleen werkt op bepaald frequentiespectrum van het geluid
bijvoorbeeld tussen de 40hz en de 80hz geen compressie en de rest van het spectrum wel compressie

althans dit is zoals ik het begrepen heb, ben geen guru, dus verbeteringen op hetgeen ik hier verklaar hoor ik graag

Origineel geplaatst door KCC
De compressor gaat pas werken wanneer hij signaal ontvangt van het kickdrum kanaal. Dus iedere keer als de kick inslaat doet de compressor zijn werk en drukt hij de bassline weg, als je de kickdrum niet hoort dan werkt de compressor ook niet

Bij mij is het andersom(dbx 266xl). Als de kick binnenkomt op sidechain dan hoor je ook het het geluid in de compressor, geen signaal in de sideshain geen signaal in de compressor.

Wat doe ik fout.

Sorry, kan ik je niet mee helpen. Mijn kennis van deze materie is vooralsnog vrij theoretisch en beperkt zich tot software. Geen ervaring met hardware, maar dat komt nog wel :).

Lijkt me ook wel interessant hoe die vork nou in de steel zit.

Qua hardware is het relatief simpel. Je hebt 2 delen een detector (differentatieschakeling?) en een VCA.
Als je die detector aanstuurt via een extern signaal ipv de ingangen dan kun je daarmee de VCA apart aansturen.
Theoretisch zou je een inverter op die sidechain kunnen zetten en dan krijg je een gate/chopper/ducker.

En het verschilt qua hardware op welke frequentieband hij kijkt voor die detector.
De luxere modellen kun je dat zelfs regelen.

Maar true sidechaining?

Maar true sidechaining?
`

Ik neem ook maar de terminologie over van de Voxengo en UAD forums (in de Waves pdf'jes stond het ook). Tot nu weet ik alleen dat qua software Voxengo Crunchessor en de TC Native Bundle kunnen ducken of sidechainen.

Ik heb van beide plugins gehoord, heb ze nog niet geprobeerd.
De Voxengo Crunchessor en TC Native Bundle heb ik wel mee gespeeld, werkt goed met side chaining.
Ik vind op dit moment sidechaining vooral interessant als een effect. Dan heb je bijvoorbeeld een onwijs drukke percussie loop met veel slepende geluiden zoals shakers en zo en die laat je dan ducken door de kick drum. En dan krijg je zo'n lekker pomp-en-zuig effect. Het maakt zo'n loop nog energieker.

Origineel geplaatst door KCC
Ik heb van beide plugins gehoord, heb ze nog niet geprobeerd.
De Voxengo Crunchessor en TC Native Bundle heb ik wel mee gespeeld, werkt goed met side chaining.
Ik vind op dit moment sidechaining vooral interessant als een effect. Dan heb je bijvoorbeeld een onwijs drukke percussie loop met veel slepende geluiden zoals shakers en zo en die laat je dan ducken door de kick drum. En dan krijg je zo'n lekker pomp-en-zuig effect. Het maakt zo'n loop nog energieker.

Mag ik vragen hoe jij die sidechaining in je setup verwerkt ?
Ik gebruik normaliter een "master" die ik als insert over de kick gooi, vervolgens een slave over de rest v/d sounds die ik wil sidechainen (bijvoorbeeld baseline, percussie of hihats).

Maar ik begrijp dat je een false sidechain compressor zowel over je kick als de rest van je tracks kan gooien (subgroupje dus). Dat is wel makkelijk.

Maar ik begrijp dat je een false sidechain compressor zowel over je kick als de rest van je tracks kan gooien (subgroupje dus). Dat is wel makkelijk.

Bij false sidechaining filter je een bepaalde frequentieband waarvan je niet wil dat de compressor daarop werkt. Bijvoorbeeld je hebt een audiospoor met daarop een kickdrum en baslijn. En dan stel je de sidechain zo in dat de frequentieband van 40 hz tot 80 hz niet gecompressed wordt. De frequenties waar de kickdrum de meeste energie heeft wordt dan niet compressed.

Mag ik vragen hoe jij die sidechaining in je setup verwerkt ?

Met TC Native Bundle is het vrij makkelijk te doen:

Ik maak in Cubase SX een group channel aan met een TC Compressor/de-esser als insert, dit wordt het slave channel. Hier routeer ik alle audiosporen naar toe die ik wil laten 'ducken' door de kickdrum (of welke trigger dan ook). Op het audio kanaal van bijv. de kickdrum voeg ik de sidechain plugin toe als insert. Op de TC Compressor plugin schakel je "keyinput" in. Nu wordt de compressor inschakeld op het moment dat hij keyinput (dus ieder keer als je kickdrum hoort, als je hem niet hoort werkt de compressor niet) krijgt van het kanaal waar de sidechain plugin op zit.

Met Voxengo Crunchessor is het wat ingewikkelder, hier is wat ik heb gevonden op het kvraudio forum:

Detailed description of "True Stereo Side-Chaining" with
Voxengo Crunchessor in CubaseSX (tested in SX2.2.039):
==========================================================
The following example will use a kick drum track to duck/compress a bass line track:
1) Create a Quadro group (L,R,LS,RS).
2) Route the bass track to the Quadro group.
a) Open the SurroundPan window in the bass track by double-click on the pan-view in the mixer.
b) Here you must set the Mode Mo./St to Y-Mirror (By default it is set to Mono-Mix).
c) Set the grey panning balls in the SurroundPan window to 100% left and right
and pan it to L/R. This means the L-ball sits at top-left, the R-ball sits
at top-right in the SurroundPan view.
3) Route a send-slot of the kick track to the Quadro group.
(Of course you can route the kick track directly to the Quadro group,
but you won't hear the kick drum at the stereo output bus in this case)
a) Set Pre-Fader switch to ON (the "at" symbol).
(It is necessary to retain the control over the volume slider for the kick track)
b) Set the Send-Amount slider to 0 (CTRL left click on the slider).
c) Change the view of the send-slot to "Routing" (little window above the send slots).
d) Open the SurroundPan window by double-click the (now visible) pan-view in the send slot.
e) Do the same as in 2b)
f) Set the grey panning balls in the SurroundPan window to 100% left and right
and pan it to LS/RS. This means the L-ball sits at bottom-left, the R-ball sits
at bottom-right in the SurroundPan view.
4) Insert crunchessor in an insert-slot of the Quadro group
5) Activate Side-Chain in Crunchessor
6) Start with the preset "Club is pumping" (or pull the Drive-knob to maximum)
in Crunchessor to see/hear the effect.
Leave the Crunchessor window open to see the effect via the gain reduction meter:
When the kick drum sets in, the bass track will be ducked/compressed according to the
compressor settings applied to the plug-in.

Zelf vind ik de resultaten bevredigend. Succes ermee!

Origineel geplaatst door fuse
Voorbeeldje van een VST die zoiets heeft.
http://www.otiumfx.com/compadre.php

Iemand al bekend met deze nieuwe plug? Ik heb net even met de demo zitten stoeien maar ik krijg er nog geen sidechain compressie mee aan de gang. Wat ik niet snap is hoe of waar ik die key input moet selecteren.

Dit zegt de manual:
Key In (SC version only)
When enabled COMPADRE will route the external input to the sidechain/detector circuit and use this to
drive the compression. Naturally, any sidechain filtering will be applied to the external signal when Key In
is enabled.
For the stereo version this is channel 3+4, and for the Mono version it’s channel 2.

Channel 3+4 dus....... maar waar hoe wat dan? :confused:

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
DBaudiowear is ook een aanrader, met de processor kan je ook sidechainen. Tip voor mensen die niet met Logic werken.

Heb zelf ook geen Logic hoor, maar iets in mij zorgde ervoor dat mijn vingers de zin over Logic typten zondar dat ik dat zelf besefte....

(en dat dan terwijl ik hier op de helldesk van een niet nader te noemen internet provider weeral eens de zoveelste moet uitleggen welke instellingen hij nodig heeft om 'op het internet te graken'; tja een mens moet iets doen terwijl hij werkt...)

Ik heb het al voor elkaar gekregen. True sidechaining in Cubase SX3...
Met hulp uit deze topic van het forum van Otiumfx.
http://www.otiumfx.com/forum/viewtopic.php?t=16&sid=2271f075b863352a1986b352c83905b9

Daar vond ik ook deze video-tutorial:
http://otium.hjem.orangenet.dk/mirror/Sidechain_in_CubaseSX.rar

Hier wordt uitgelegd hoe het werkt in SX2, in SX3 gaat het een stuk eenvoudiger..

Nu eens checkke hoe die plug precies klinkt, maar het ziet er veelbelovend uit!
thanx fuse, voor de link.

Back