Fantom Xa eigenaren?

Ik had de Korg Triton LE in gedachten...

Maar de triton heeft geen ingebouwde sampler en die wil ik er wel in hebben. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wil dus wel meer gaan doen met samples en zo... De Roland heeft dus wel een sampler, maar zou wat gebruikersonvriendelijk zijn. Hopen maar dat de manual duidelijk genoeg is.

Ik zit toch te peinzen om een Fantom X te nemen... Ik ga binnenkort maar weer eens naar Feedback denk ik.

Ik hoorde juist dat de sampler wel gebruiksvriendelijk is en erg doorzichtig, maar heb er zelf ook nog geen ervaring mee.

De triton LE kost ongveer € 1300 inclusief de sample uitbreiding, maar daar kan maximaal 64MB aan samplegeheugen in wat ongeveer 6 minuten stereo samples betekend.

Als je geld voor de Fantom X hebt, kun je ook kijken naar de Triton Xtreme, en Yamaha Motif SE..... je moet er ook gewoon even op spelen denk ik om te weten welk merk je het meest aan staat.

Groetjes van Rudo

ja, ga ik doen...

Voor de X zal ik nog wat langer moeten doorsparen... Mijn voorkeur gaat misschien ook wel naar de roland omdat ik al een roland heb... Thanx voor je adviezen.

Grtz

Roel

Er is op het forum al behoorlijk wat over geschreven. Gebruik de zoekfunctie eens.

:biertje:

De triton's zowel de extreme als studio en de gewone triton zijn qua gebruikersgemak heel overzichtelijk en duidelijk....
Maar ik vind de korg tritonstudio/extreme serie qua geluid minder als de Roland....

En ik weet niet wat voor Roland je hebt, maar ik denk dat er kans dat jij dit ook wel eens kon gaan vinden... dis natuurlijk ook persoonloijk.
De korg triton serie is ook relatief duurder...

En ik denk dat je bij roland X er relatief meer waar voor je geld krijgt dan bij Korg. Persoonlijk ( das mijn mening) zou je
je keuze beter kunnen beperken tussen de motif/ES lijn en de de Fantom X lijn...

Daar is de klank kwaliteit meer overeenstemmend met elkaar en aan elkaar gewaagd dan bij de Korg studio/extreme....

Koop bijv; een ( tweedehandse) fantom X en spaar misschien eens door voor een tweedehandse Motif Rack module ( tegen die tijd 700/800 euro's)

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik een Korg Triton Pro X heb en dat je niet voor de korg moet gaan wanneer je veel waarde hecht aan kaliteit acoestische geluiden dit zelfde geld voor de Studio en extreme... daar moet ik wel bij aantekenen dat ik de extrme niet goed ken en dat Korg met de nieuwe OASY ( of zo iets) wel weer op een veel beter niveau aan het komen is ( ding kost alleen ongeveer 8000 euro's :r :D )

Bij Roland Fantom lijn zijn de strings,snaarinstrumenten met name de acoestische gitaars ( wat een prachtdingen):halleluja
heel goed... en de piano's zijn ook veel meer echter voller, naar mijn mening...

En vind ik de blazers, zowel de hout als kopere weer beter bij de Motif lijn... en dat geld ook voor vrij veel synth sounds...

Ik hoop je hier wat mee geholpen te hebben, kijk maar wat je met de tips doet... :dj:

Succes !

ehm ... was niet de bedoeling er een zoveelste Fantom X(a) vs. Motif ES vs. Korg Triton (extreme) van te maken

svp alleen Xa eigenaren reageren ;)

Origineel geplaatst door Bartology
Ga er maar vanuit dat die goed zijn, maar ga eens naar een dealer voor de test. Kun je het zelf horen, want over smaak valt te twisten.

Heb van de week de Fantom-Xa kunnen bespelen en beluisteren. De strings aan boord zijn inderdaad prima, ik denk dan ook dat ze zeker goed genoeg zouden zijn voor mij. Maar ik schaf het ding voorlopig niet aan; heb het geld eenvoudigweg niet. Wel goed om te weten dat ik het een mooi ding vind; misschien over een (paar) jaar op de 2e hands-markt...

Hallo,

ik heb vandaag een Fantom-Xa gekocht en ik moet je zeggen, ik heb ookl de X6 als de X8 geprobeerd in de winkel. De X8 speelde het lekkerst, maar dat was dan ook een hammer-action klavier. Het verschil tussen de X6 en Xa vond ik heel erg klein. De toetsen zijn iets lichter dan die van de X6 door het ontbreken van een metalen stripje aan de onderkant, verder zijn de toetsen volgens mij gelijk. Het blijft natuurlijk persoonlijk en wat je gewend bent natuurlijk! Ik vind het klavier van de XA net zo goed spelen als van de GEM Equinox (mijn vorige workstation)

De rest van de knoppen voelt allemaal heel degelijk aan, geen troep! Het monochrome scherm is groot genoeg om normaal mee te kunnen werken, duidelijk weergegeven en goed verlicht (het kleurenscherm is natuurlijk veel mooier, maar ja, je kan niet alles hebben voor € 1250,--)

De digitale uitgang gebruik ik toch niet en zit ook niet op de Xa, het samplegeheugen breidt ik 512Mb uit en kom ik op 516MB (bij de X6 zou het maximaal 544mb zijn en dat scheelt dus zeg maar ongeveer 2,5 minuut aan sample tijd in stereo. De X6 heeft maximaal ongeveer 50 minuten en de Xa ongeveer 47,5 minuten)

Uitbreidingskaarten.... ehhhm ja, denk niet dat ik die nodig heb, maar één kaart biedt opties en kun je net iest extra's krijgen dat bij jouw genre muziek hoort.
Het bedrag dat je uitspaart met het kopen van een Xa ten opzichte van een X6, daar kun je ook bijna een Motif rack voor kopen, heb je een hele uitgebreide uitbreidingskaart er naast staan....

Als ik wat langer op de Xa ben bezig geweest zal wel wat info toevoegen!

Groetjes van Rudo

Heeft de Xa nu wel of niet aftertouch?

btw, nog gefeliciteerd met je aankoop rudo

Origineel geplaatst door virkaz
Heeft de Xa nu wel of niet aftertouch?

btw, nog gefeliciteerd met je aankoop rudo

Dank-je-wel....

Ehhh... nee geen aftertouch, kan wel ingesteld worden volgens mij, via de D-beam controller. Maar het toetsenbord zelf niet.

Als je dat nodig hebt omdat je veel live speelt, dan zou ik de Xa dus niet kopen. Ik doe alles thuis met een sequencer en dan kan het later nog ingevoerd worden via de midi controllers. En ik heb in alle nummers die ik geschreven heb, maar één keer aftertouch gebruikt bij een saxofoon.

Groetjes van Rudo

met mijn va´s maak ik vaak gebruik van aftertouch. intekenen vind ik niet zo relaxt eerlijk gezegd...
m´n good old trudy an1x kan het zelfs :P

Tja... zoals ik al zei, als je het wel veel gebruikt zou ik de Xa niet kopen. Alles wat ik speel doe ik later via micro-edit nog controleren en aanpassen (is een hoop werk) en dan zou het toevoegen van aftertouch een kleine moeite zijn.

Als de Xa niets zou zijn, zou ik een Motif of een Fantom S overwegen, die zijn in de winkels iets duurder dan de Xa omdat ze verouderd zijn. Maar ja, liever een verouderd model waar je wat aan hebt, dan een nieuwe model die te veel tekortkomingen heeft.

Groetjes van Rudo

De X heeft natuurlijk die enorm mooi gesampelde akoestische piano, die heeft de Xa niet.... de rest van de piano sounds komen bij mij hetzelfde over. Sommige piano sounds op de Xa zijn bruikbaarder dan andere, maar dat is op iedere synth zo en ik vind de piano geluiden mooier dan die op bijvoorbeeld de Equinox die ik eerst had.

Ik heb trouwens het vermoeden dat de X de S en de Xa voor een groot deel dezelfde samples gebruiken, zoals ik al zei heeft de X in ieder geval een toevoeging voor die ene piano sound.

via een SRX kaart is ook nog zo een piano klank te regelen (ik meen SRX-02)

Ook op de Equinox had ik wel eens moeite om de juiste klankkleur te krijgen van een instrument (welk instrument dan ook) Dat kun je zien als: Vervelend dat dit instrument minder goed gesampled is en teleurgesteld zijn, maar je kunt het ook als een uitdaging zien en via effecten de klank wat veranderen of via sound edit de klank gaan veranderen.

Iedere synth heeft zijn goede kwaliteiten en minder goede. Wat ik veel hoor is dat de Motif en Fantom elkaar goed aanvullen.

Een Motif met een fantom XR of een Fantom Xa met een motif-rack zijn ongeveer net zo duur als een fantom X6/7 maar de mogelijkheden zijn daardoor wel uitgebreider. Meer klanken, meer effecten en de opvulling van de minder goede kwalitieten.

Ik heb voorlopig genoeg aan de Xa en kijk later wel of ik een Rack unit er bij neem, of een SRX kaartje, maar ik denk dat het geen van beide wordt.

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door Rudo
Ehhh... nee geen aftertouch, kan wel ingesteld worden volgens mij, via de D-beam controller. Maar het toetsenbord zelf niet.

:confused:

http://www.fantomized.info./gear/fantom-xa/specs/
Roland Fantom-Xa: features
Keyboard 61 keys (light synth action, with velocity and channel aftertouch)

Het lijkt me ook anderszins bijzonder sterk dat er geen aftertouch op zit: alle XP's hadden al aftertouch en dat is twee generaties terug (XP-XV-Fantom), dus waarom ze dat er niet meer op zouden zetten terwijl het zo'n voor de hand liggende feature is... Maar goed, volgens de specs zit aftertouch er dan ook wel op (voor de duidelijkheid: dit is dezelfde omschrijving van aftertouch als bij de X6-7-8 ).

Origineel geplaatst door Cheimoon
:confused:

Het lijkt me ook anderszins bijzonder sterk dat er geen aftertouch op zit: alle XP's hadden al aftertouch en dat is twee generaties terug (XP-XV-Fantom), dus waarom ze dat er niet meer op zouden zetten terwijl het zo'n voor de hand liggende feature is... Maar goed, volgens de specs zit aftertouch er dan ook wel op (voor de duidelijkheid: dit is dezelfde omschrijving van aftertouch als bij de X6-7-8 ).

Ik snap de verwarring, en op www.fantomized.info staat inderdaad channel aftertouch, maar in de specificatie lijst staat ook dat er 16 pads zijn die velocity sensitive zijn, maar het zijn er echt geen 16 zoals op de X6/7/8 dus ik denk dat hier en daar iets is gekopieerd vanuit de specificatie lijst van de X en er dingen niet zijn veranderd. In de specificatielijst in de handleiding staat niet dat er aftertouch op zit...... Ik heb het geprobeerd en het zit er echt niet op. In de handleiding kan ik ook niets vinden over aan of uit zetten dus.....

Helaas maar waar. Het is dus wegbezuinigd om € 800,-- goedkoper te zijn en het "betaalbaar" te maken.

Groetjes van Rudo

Dit staat in de Xa-brochure van de Roland-US-site:
"Keyboard: 61 keys (with velocity)"

Als Rudo het dan zelf ook zegt en flink geprobeerd heeft, dan neem ik maar aan dat ze inderdaad te zuinig zijn geweest om aftertouch in te bouwen en inderdaad de specs van de X# te snel gekopieerd hebben (wel zonde... :o: ).

Wat fantomized.info betreft: het lijkt me sterk dat Roland er niets aan steunt, maar het is geen Roland-site:

http://www.fantomized.info./about/[...nowledge, creations and feelings.[/b][/quote]

Back