Elka solist 505 gekregen

Fles

THEMATIC
Hoi!

Ik heb er een nieuwe synth bij. Gekregen van een maat van me die aan het verhuizen is.
Ik had tot vandaag nog nooit gehoord van een Elka solist 505. En de zoekfunctie leverde ook nix op, behalve dat grooveron er hier ooit een verkocht heeft... Weet er iemand meer over deze bak te vertellen? Alle info welkom. :)

Attachments

• elka 002 (medium).jpg
    elka 002 (medium).jpg
    46,1 KB · Bekeken: 112
Die verhuizende vrienden zijn erg gul deze week.....zo had een ander forumlid ook al een Yamaha CS-15 gekregen! Maar goed, die had wel met de verhuizing geholpen :)

Van die Elka had ik ooit wel eens gehoord, maar verder weet ik er niets van af. Hoe klinkt hij eigenlijk?

Origineel geplaatst door koediman
jij hebt 'm staan... waarom vertel jij er niet wat over... ben best wel benieuwd eigenlijk :)

Ja, ik heb m staan... een half uur.
Klink heel uhh.. analoog, ik heb nooit eerder een vintage synth aangeraakt maar het klink anders dan alles wat ik nu heb, dat is alvast positief. Of het voor mij een echte aanwinst in de muziek is zal moeten blijken nutuulk..
Volgens mij kan ie veel mooie bassen maken.

-monofoon
-geen midi
-zwaar
-alles doet het nog

Allereerst gefeliciteerd!

Maareh, werkt google bij jouw niet? ;)

The Elka Solsist 505 is an weird looking preset/variable synth that sounds OK .
Compared with Roland SH-1000 or Korg 900 PS the Elka brings an equal sound quality for a lower price due to the fact that midification isn't easy. A look in the servicemanual shows that the Solist 505 circuitry uses organ technology to read the keyboard, so CV/gate kits are not an option.

Production period must have been between august 1977 (date of release servicemanual) until at least the 23rd week 1980, when mine saw its first daylight (sticker on bottom inside).

In the Netherlands they sell for 60 to 95 Euro.

I actually own the chromatic version, and have never seen or heard something about this version.

Hier kunnen degene die soundfont hebben het geluid enigzins checken

en nog een plaatje van de elka solist 505 Special model 8~

Attachments

• a_505s.jpg
    a_505s.jpg
    34,4 KB · Bekeken: 104
Mannen, schaam je. Dit is cult.

Ik zou dit als een geschenk van het jaar beschouwen.

ELKA was een Italiaanse orgelfabriek die ook graag goede synths maakte. Alleen het grote publiek schonk er weinig aandacht aan.

De 505 soloist is een preset-synth die met de juiste effect-apparatuur (geen Zoom/Behringer) heel groots kan klinken. Gooi de presets maar eens door een phaser.

Gebruikt door Tangerine Dream / Klaus Schulze / Vangelis / Kitaro.

Origineel geplaatst door Sander02
Maareh, werkt google bij jouw niet? ;)

Jawel, maar ik vond het ook wel aardig om hierover een draadje te starten, er is over deze synth nog nouwelijks geschreven op dit forum.

Heb er gister heel de avond op/mee gespeeld en hij bevalt me wel, heerlijk dunne sounds die meteen goed in de mix liggen, zonder FX. K zal straks als ik tijd heb wel een voorbeeldje posten van wat ik er gisteren mee gedaan heb.

Bedankt voor alle reacties. :okdan:

hAY

je hebt gelijk flesje, dit is het synthforum , dus laten zien die handel
zulke dingen zijn vaak hartstikke leuk man, ik heb zoiets liever dan een nieuwe digisynth

vooral als ik boven lees dat het ook nog een aparte is
met moderne effecten krijg waarschijnlijkje de raarste geluiden eruit

ga lekker geluid eruitpersen

greetz turtel:o:

Back