Optical of coaxial???

Sony

Ingeburgerd
Hey mensen,

Zoals ik al vermeld heb ga ik binnenkort een nieuwe cd-player kopen, maar ik heb nog een vraagje ivm een aansluiting die mogelijk is.
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen optical en coaxial aub.
Optical heb ik al eerder gebruikt dit gaat via licht. Maar wat is nu het verschil tussen beide en wat zijn voor&nadelen tegen over mekaar.

Greetz S.

Coax is een electrisch signaal (mbv RCA connectors).
Optisch gaat met laser licht.

Functioneel is het vrijwel het zelfde volgens mij. misschien
heeft optisch nog het voordeel dat je geen electrische verbindingen hebt.
Aan de andere kant zijn de glasfibers ook redelijk gevoelig
(je mag er niet te scherpe bochtjes in leggen bijvoorbeeld).

Het handigst is als je gewoon even kijkt wat voor aansluiting je versterker heeft
(optisch of coax).

Helemaal mee eens; als toevoeging:
Optische kabels (TOSLINK) zijn niet geschikt om veel te verplaatsen; Coax kabels (SPDIF) zijn wat dat betreft robuuster.

Als je geen aardingsproblemen of brom hebt is SPDIF prima, maar gebruik wel de 'video' kabel, en niet een normale tulp-tulp kabel (tulp = RCA plug).
Heb je wel aardingsproblemen of brom, dan is TOSLINK vaak een goede oplossing.

Even een misverstandje hier. S/PDIF (Sony/Philips Digital InterFace) is een dataformaat, geen stekkerformaat.
S/PDIF kan over een coaxkabel, maar kan net zo goed over een glasvezel. Het is dus niet zo dat coax gelijk is aan S/PDIF. Als een gewone cd-speler zowel een coax als een glasvezel aansluiting heeft, komt uit alletwee dezelfde S/PDIF data.

Origineel geplaatst door etaoin
Even een misverstandje hier. S/PDIF (Sony/Philips Digital InterFace) is een dataformaat, geen stekkerformaat.
S/PDIF kan over een coaxkabel, maar kan net zo goed over een glasvezel. Het is dus niet zo dat coax gelijk is aan S/PDIF. Als een gewone cd-speler zowel een coax als een glasvezel aansluiting heeft, komt uit alletwee dezelfde S/PDIF data.

Ik ben het met je eens dat SPDIF een data formaat is. Maar in de volksmond hoort SPDIF bij de coaxiale kabels en pluggen en hoort TOSLINK bij de optische kabels en connectoren.

Het verschil tussen TOSLINK en SPDIF, qua connector, is dusdanig: het digitale SPDIF signaal word via een omzetter tevens aangeboden als optisch signaal. (Indien het gaat om een ingang, wordt het optische signaal meteen in het apparaat omgezet in een elektrisch signaal.) Kortom, optisch is een uitbreiding t.o.v (èn naast) elektrisch.

Voor de eindgebruiker, die puur kabels aansluit, blijft TOSLINK optisch, en SPDIF elektrisch/coaxiaal.

Zie ook, http://www.audiomidi.com/classroom/audio/digital_formats.cfm
(Hoewel dit een winkel is, leggen ze het wel mooi uit.)

Maar in de volksmond hoort SPDIF bij de coaxiale kabels en pluggen

Dat zou kunnen. In mijn omgeving heten die dingen altijd touwtjes :D
Ik wilde er alleen maar op wijzen dat over die toslink in het geval van een cd-speler (meestal) ook S/PDIF gaat.

Hoewel dit een winkel is, leggen ze het wel mooi uit.

Grappig dat je dit als voorbeeld geeft "A variation of Coaxial S/P DIF is S/P DIF optical, also known as TOSLink". Dat was mijn punt ;)

...alhoewel er over mijn toslinks voornamelijk ADAT (studio) en AC3 of DTS (huiskamer) gaat.

Eigenlijk heb ik mij een beetje verkeerd uitgelegd. Ik wil dus een nieuwe cd player kopen mijn keuze die ik gemaakt heb is de tascam cd-450. Later wil ik ook een md-player kopen en dat zou de md-350 worden omdat dit de enigste is die ze nog hebben en ik wil toch bij het zelfde merk blijven. Maar wat ik zou willen zoals bij mijn oude instalatie, is dat deze 2 toestellen op mekaar gekoppeld zouden moeten worden.Voor als ik rechstreeks wil opnemen van cd naar md. Maar dit kan niet met deze 2 toestellen denk ik. De cd-450 heeft coax als digiuitgang en de md-350 heeft optical.

Wat moet ik nu doen?

Kastje kopen zoals onderstaande.
Ik heb deze bij een winkel in Utrecht gehaald en ik heb helaas eigenlijk geen idee van het merk. Staat ook echt helemaal niks op. Voor de beeldvorming, hij is iets kleiner dan een creditcard en ongeveer 1,5 cm dik.

Attachments

• spdif.jpg
    spdif.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 100
Origineel geplaatst door MrM
Als je geen aardingsproblemen of brom hebt is SPDIF prima, maar gebruik wel de 'video' kabel, en niet een normale tulp-tulp kabel (tulp = RCA plug).

Waarom is het beter een video-kabel te gebruiken? Er worden toch alleen maar eentjes en nulletjes doorgegeven?

Omdat in theorie je de kabel moet afstemmen op de impedantie.
Met name bij HF (hoogfrequente) signalen kunnen reflecties in het signaal ontstaan (bij de zijde van de ontvanger / verzender) die dan worden 'toegevoegd' aan het oorspronkelijke signaal, waardoor de aard van het signaal dusdanig veranderd dat het niet meer hetzelfde is bij de ontvanger als bij de verzender (niet 'bit perfect')

De samplerate 48 kHz is mijn inziens niet echt HF, dus zelf houd ik me er ook niet heel streng aan; mijn SPDIF kabels zijn niet allemaal videokabels, de meeste wel, maar een niet, en tot dusver heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

't Is ook maar theorie hè, in de praktijk kun je vaak de grenzen van wat wel en niet kan best een beetje oprekken.

De kat wil andacht, ik stop met mijn verhaal...

Bedoel je nu dat de frequentie van het signaal 2,304 MHz is?

Nee, de datarate is 2,3 Mbit/s

hoe kom jij aan dit getal?

Precies zoals ik het hierboven uitreken:

48.000 samples per seconde
24 bits per sample
2 kanalen

is 2.304.000 bits per seconde.

Als dat allemaal afwisselende 0'en en 1'en zijn heb je een blokgolf van 1,15 MHz.
Dat is volgens mij de bovengrens van je signaal.

Bedankt voor de info allemaal. Wel vind ik het een beetje stom dat de tascam cd-450 geen optical uitgang heeft. Zo'n goed ding en dan mankeert dit. Misschien ga ik wel voor de Sony cdp-d12, maar dat zie ik nog wel.

nieuwe vraag van dezelfde strekking... dus maar geen nieuw draadje openen....

ik heb nu thuis een kenwood dat recorder van een vriend van me staan.... kan ik de digitale coax kabel (tulp) zonder problemen op mijn creamware geluidskaart aansluiten waar een SP/DIF ingang op zit (mini jack) of bestaan zulke kabels niet (altijd zelf te maken lijjkt me) of praten deze 2 dan een andere taal... omdat de een gewoon digitaal is en de ander SP/DIF....??

:koffie:

Origineel geplaatst door MrM
zolang je de kaart kunt instellen als 'slave' werkt het wel.

hooe bedoel je als "slave"' ik ken alleen master en slave als we het over meerdere harde schijven hebben. hoe kan ik een geluidskaart op slave instellen.... ?? want wat ik wil is alles via analoge mixer naar dat... en dan via dat naar de computer...

Ow? Ik ging er vanuit dat je van de ene digitale bron naar de andere digitale bron wou, omdat de titel nou eenmaal over optisch of coaxiaal ging (SPDIF).

Als je twee digitale apparaten op elkaar aansluit via digitale kabels (het zij optisch/glasvezel/TOSLINK, hetzij coaxiaal digitaal SPDIF), dan moeten beide apparaten worden aangestuurd door 1 klok.
Dat kan een externe klok zijn, waarbij de apparaten allen op 'slave' worden ingesteld. Immers, de externe klok is de master klok.
Of je kunt de bron op 'master klok' instellen, en de ontvanger op 'slave klok'

...kenwood dat recorder van een vriend van me staan.... kan ik de digitale coax kabel (tulp) zonder problemen op mijn creamware geluidskaart aansluiten...
Als de recorder opneemt, moet deze in slave mode staan, en de creamware in master mode
Als de recorder weergeeft moet deze in master stand staan, en de creamware in slave.

Eenvoudig gezegt, waar het geluid naar toe gaat in slaaf stand. De meester geeft, de slaaf ontvangt.

Back