Cycling'74 Max/MSp

Sander02

Gepokt en gemazeld
Even over dit de software Cylcing'74 Max/MSP,

Wie werkt ermee en wil hier wat erover kwijt.

Ben van plan het aan te schaffen als creatieve tegenhanger van het relatief starre cubase omdat ik mijn muziek weer meer wil ombuigen richting (zeer) experimentele muziek. Ben nu al jaren bezig met harmonien/melodien/structuren/ritmes en ik vind het hoog tijd om weer eens naar de basis terug te keren van waar ik mee begon.

En ik denk in MAX en/of MSP te hebben gevonden wat ik zoek.
Ik kon er niet echt zoveel over vinden behalve wat reacties zoals "tof" of "niets voor mij" en dat is het dan zo'n beetje.

moet je echt C++ kunnen programmeren voor dit programma? of kom je met de bestaande objects ver genoeg voor
verbluffende resultaten (ala autechre)

Kan je bijv met een joystick hele sequences morphen over een vooraf geprogrammeerd pad mbv de bijgeleverde objects?

Hoor het graag iig

Hey Sander,

heb een tijdje best serieus me met Max/MSP bezig gehouden.

Je hoeft zeker niet in C te kunnen programmeren om met Max te werken, aan de andere kant lijkt alles wat je doet wel _heel_ erg op programmeren in het algemeen. De objecten die standaard meegeleverd worden kunnen bijna alles wat je wil, het is vaak wel heel veel werk. Voor integratie met andere randapparatuur (via seriele poort enzo) zijn vaak al veel abstracties geschreven, die je meestal wel kunt gebruiken. Zelf niet zo veel ervaring mee.
De eerste maanden(!) dat je er mee werkt zal je vooral low-level routines aan het schrijven zijn om basis-functies die jij nodig hebt te maken. Alles wat je wil doen kan op minstens 50 manieren, dat is best wel verwarrend af en toe. Moeilijk om te zien wat de beste manier is tot je elders tegen problemen aanloopt. Maar goed, oefening baart kunst.

Het sequencen met Max is heel goed mogelijk, maar ik vond zelf dat de Timeline (de sequencer van Max/MSP) wel wat summier was en wel iets strakker had mogen zijn met meer features (zoals uitlijnen op de maat etc.).

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me vooral met de Max-kant van het verhaal bezig heb gehouden, de synthese deed ik liever met andere programma's, op wat FFT dingen na dan. Fijn semi-random MIDI naar synths sturen enzo.

En of je meteen Autechre wordt als je Max gebruikt ligt vooral aan jezelf ;)

-diskonext

Het scherm wat je hier ziet bijv., is dat nu MSP of MAX? (of beide)

En is het dan echt 100% eigen programmeerwerk geweest denk je of te realiseren met bestaande 'objects' zeg maar...

't ziet er bijzonder gefreaked uit :P

Attachments

• autechremaxseenpute.l[1].jpg
    autechremaxseenpute.l[1].jpg
    46 KB · Bekeken: 100
Sander,

er zit een zeer goede tutorial bij de software met vele hoofdstukken. Mijn ervaring is dat als je de eerste 16 hoofdstukjes goed doorneemt en ook praktisch volgt (middagje), dan kun je al heel gave toepassingen maken. Wat je als plaatje hebt gepost is vast haalbaar, maar ik vermoed dat daar een stud aan heeft gewerkt.

Wat betreft programmeren in C++...dat is onzin! Het is wel heel handig als je ooit al eens geprogrammeerd hebt, want het hangt aan elkaar van kleine regels, net als een echte programmeertaal.
Een regel is bijv:
Code:
als de linkerinput gevuld wordt, wordt de instructie van het object uitgevoerd.
Programmeerervaring is ook handig om je 'probleem' in kleine, simpele stukjes op te delen, dat bouwt makkelijker in MAX. Je zal trouwens (voorlopig) geen regel code schrijven, het is een visuele tool waarmee je modellen maakt met objecten. Ik ga niet beweren dat het gemakkelijk is, maar als je het rustig leert, zal max/msp het ultieme muziek-technische zakmes blijken...

of kom je met de bestaande objects ver genoeg voor verbluffende resultaten (ala autechre)
de bestaande objecten zijn heel basale objecten. Optellen, output, text, slider etc. Je krijgt niets kado, je moet alles zelf maken. Heeft Autechre ook gedaan; (lees maar)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
Het scherm wat je hier ziet bijv., is dat nu MSP of MAX? (of beide)

En is het dan echt 100% eigen programmeerwerk geweest denk je of te realiseren met bestaande 'objects' zeg maar...

't ziet er bijzonder gefreaked uit :P
MAX is het basispakket en MSP is een uitbreiding (extra functions) voor audio doeleinden, dan is er ook nog Jitter voor video doeleinden. je gebruikt dus de extra MSP en Jitter functies in het MAX pakket.

op 't werk had ik als n00b op een maand tijd met MAX en Jitter een motion tracking systeem opgezet met verschillende digitale camera's (waaronder infrarood) die de positie van lichtbakens (gekleurd en IR) trackt. plus de speech recognition van OS X aansturen vanuit het MAX script. (zie pic)

en dat het heel erg op programmeren lijkt is omdat het een visueel PROGRAMMEERpakket is hé ;)

(o ja, ik heb een coole baan :D)

Attachments

• dsc07065-small.jpg
    dsc07065-small.jpg
    87 KB · Bekeken: 98
Origineel geplaatst door divi
...............

op 't werk had ik als n00b op een maand tijd met MAX en Jitter een motion tracking systeem opgezet met verschillende digitale camera's (waaronder infrarood) die de positie van lichtbakens (gekleurd en IR) trackt. plus de speech recognition van OS X aansturen vanuit het MAX script. (zie pic)

...........

Graaf! 8~

:halleluja

ik heb een tijdje geleden met de demo gespeeld. maar ik heb het al vlug opgegeven.
maar ik doe nu ook mee in die group buy. als ik het koop dan zal ik het wel moeten leren :D
en dan moet ik me ook geen zorgen maken over cracks of een demo dui overtijd is enzo. dan kan ik rustig aan leren. want ik weet dat die proggie heel veel mogelijkheden heeft. en niet enkel om autechre na toe doen. (hoewel dat wel leuk is :D)
kheb nog een vraagje. kan je in max msp vsti's gebruiken? dan zou ik bijvoorbeeld fruity loops in max msp kunnen gebruiken. :{

Isniezot, weet jij hoe die group buy werkt? Wordt dat naar 1 persoon gestuurd en vanuit daar verder naar de afzonderlijke kopers, of krijg je het van cycling'74 thuisgestuurd?

Origineel geplaatst door isnieZot

kheb nog een vraagje. kan je in max msp vsti's gebruiken? dan zou ik bijvoorbeeld fruity loops in max msp kunnen gebruiken. :{
ben bijna zeker dat het niet rechtstreeks kan. maar er zijn wel omwegen, MAX ondersteund ASIO I/O volledig bv. En er zijn van die programma's om audio/midi van de ene app naar de andere te routen, ben ff de naam kwijt, stond in SOS denk 'k. en er is ook de Pluggo extensie die vanalles met plug-ins toelaat, moet 't is checken.

de groupbuy staat eigelijk nog niet 100% vast. normaal is het enkel voor universiteiten enzo.
maar omdat er toch veel interesse is gaan de mannen van cycling een oplossing proberen uit te werken. maar er is eigelijk veel kans dat het doorgaat. ik kan me niet voorstellen dat cycling zoveel klanten in de kou gaat laten staan.

Nee, lijkt mee ook voor cycling'74 een goede kans om het pakket en de naam te verspreiden.
Ik zit op kvr die thread over de group buy door te spitten, maar kan nog niet vinden hoe je dan je pakket moet gaan ontvangen.

Maar iig lijkt het me een super pakket om te gaan gebruiken :W

Ik lees net dat het misschien ook wel gaat om een downloadbare versie en niet de boxed.
Maar dan heb je iig een volledige en geregistreerde versie.

Nu is het maar afwachten wat c'74 gaat voorstellen.

Ik ben er onlangs ook mee begonnen...

Max/MSP is erg cool, maar eer je er echt een volledige track met volwardig MIDI, audio en plugins mee schrijft, ben je toch wel even een paar maanden aan het studeren en uitpluizen... of je moet een cursusje of 2 gaan volgen ;)

Ik heb er wel al simpele stepsequencertjes, een orgeltje en een drumboxje mee gebouwd, maar aan die timeline en sequencer modules geraak ik toch nog niet goed uit...

Ik vind het erg leuk voor kleinere audio en MIDI-applicaties, maar om het als alleenstaande sequencer te gebruiken ga je er toch wel serieus wat op moeten studeren.

PS : Een vereiste voor het gebruiken van Max/MSP is wel dat je een ongelooflijke nerd bent en toch wel een basis van algoritmische logica kent... Want het Max-gedeelte lijkt inderdaad echt meer op shell-script of C++, maar dan getransponeerd in een grafische ding met vierkantjes en veel (heeeeeeel veel) chaotische lijntjes ;)

PS : voor de freesoftware-geeks is er ook een Opensource kloon van Max/MSP

"Pure Data" volledig gratis te downloaden, maar wel iets minder goed dedocumenteerd als MAX/MSP helaas, maar wel met keiveel gratis uitbreidingen :

http://www.puredata.org/

Ook iets in de richting is het freeware pakket "processing":

http://processing.org/

Processing is a programming language and environment built for the electronic arts and visual design communities. It is created to teach fundamentals of computer programming within a visual context and to serve as a software sketchbook. It is used by students, artists, designers, architects, and researchers for learning, prototyping, and production.

gratis = :okdan:

Ja, ik wou net zeggen die freeware dingen zoals PD zijn leuk om mee te spelen. Maar eigenlijk is het gewoon gekloot. imho.

Back