Ja of Nee? Aan alle muren dat eierdoos-vormige materiaal hangen??

Mijn monitors staan op dikke schuimmatten (5 cm dik ofzo) op een houten plank. Deze plank hangt met dikke nylon koord aan 4 haken in het plafond. Het nylon koord is wat elastisch en dempt het laatste beetje trillingen. Voorheen kon ik de bassdrums goed voelen als ik mijn vingers tegen de muur hield maar nu is dat al een stuk minder.

Ik heb nog wat schuimrubbermatten liggen die ga ik ook nog aan de muur maken want volgens mij heb ik ook nog wel van die 'klapgalm' in mijn kamertje. Onder de wollen vloerbedekking (met vilt onderlaag) heb ik nog van die groene platen gelegd. Die schijnen ook nog een dBtje of 3 te dempen. Ik woon in een flatje dus tja... altijd rekening houden met elkaar.

-C-

Origineel geplaatst door divi
zoals gezegd helpt een zwaar gordijn ophangen ook goed, en is makkelijk te installeren. misschien moet je dat maar 's checken. kost je wel de nodige stof natuurlijk.

De kosten is niet zo'n issue, ik gok dat tapijt rondom een kleine 200 euro is dus voor dat bedrag gordijnstof kopen kan ook.
En werkt dat zowel voor de akoestiek en de buren?

En het punt rekening houden met elkaar vindt ik ook heel belangrijk, ik had eerst een slechthorende oude vrouw onder me wonen maar die is helaas overleden :engel: Nu woont er een alleenstaande man die van 9 tot 5 werkt. Is nog nooit komen zeuren en groet me ook nog altijd even vriendelijk :) Niets beter dan een goede verstandhouding met de buren wat het woongenot betreft in de stad.

Origineel geplaatst door PzHKL
De kosten is niet zo'n issue, ik gok dat tapijt rondom een kleine 200 euro is dus voor dat bedrag gordijnstof kopen kan ook.
En werkt dat zowel voor de akoestiek en de buren?

En het punt rekening houden met elkaar vindt ik ook heel belangrijk, ik had eerst een slechthorende oude vrouw onder me wonen maar die is helaas overleden :engel: Nu woont er een alleenstaande man die van 9 tot 5 werkt. Is nog nooit komen zeuren en groet me ook nog altijd even vriendelijk :) Niets beter dan een goede verstandhouding met de buren wat het woongenot betreft in de stad.
alles wat geluidsgolven absorbeert is positief voor je buren hé.

Voordat je materialen op de muur gaat plakken, verdiep jezelf dan eerst eens
wat deze materialen doen met welke frequentie. Bekijk dan ook wat voor
resultaat het geeft in relatie tot het hele gekuidsspectrum (staande golven,
phase canceling).

En het geluiddicht maken van een ruimte (ivm. burenoverlast) is iets heel anders
dan je luisterruimte akoestisch optimaliseren.

Er is een goed boek van Eelco Grimm http://www.checkpointaudio.nl/inhoudsopgave/
Bij het boek zit een CD met test signalen en geoptimaliseerde opnames waarmee
je je afluisterplek kunt optimaliseren.

Als je (semi) professioneel gaat werken haal er dan iemand bij die weet wat hij/zij doet.
Verander anders gewoon niets en check je eigen opnames met CD's 'waar je het geluidsbeeld
van kent'. Scheelt je een hoop geld en frustratie.

maar he dat is maar mijn mening :gaap:

Origineel geplaatst door midisys
Voordat je materialen op de muur gaat plakken, verdiep jezelf dan eerst eens
wat deze materialen doen met welke frequentie. Bekijk dan ook wat voor
resultaat het geeft in relatie tot het hele gekuidsspectrum (staande golven,
phase canceling).

Precies. Echt akoestisch behandelen van je ruimte is niet iets wat je op de gok kan doen. Die platen die ik aan de muur heb zijn echt het simpelste voorbeeld; je hoort een flutter echo, onderbreekt die met wat schuim en klaar ben je. Als je iets aan het bas en midden wil doen is het een goed idee om eerst te meten en berekenen wat je probleemfrequenties zijn. En dan dus investeren in basstraps of full-frequency dempers.

En het geluiddicht maken van een ruimte (ivm. burenoverlast) is iets heel anders
dan je luisterruimte akoestisch optimaliseren.

Right again. Je hele ruimte met dik tapijt en underlayment doen is een flinke klus, en het is maar de vraag hoeveel het helpt, vooral voor de laagste frequenties waar buren het eerste last van hebben. En als je hele ruimte onder een dikke laag tapijt zit heb je een heel vreemd (dood) klinkende ruimte. Dan heb je er een hoop tijd en geld in gestoken, en heb je nog steeds geen erg goede akoestiek, en wat je buren betreft kun je je monitors maar een piepklein stukje harder zetten.

Mijn eerste prioriteit zou zijn om de ruimte akoestisch zo goed mogelijk te maken. Met een rustig en stabiel geluidsbeeld is het prettiger en makkelijker mixen, en hoeft het ook niet zo hard. En goede monitors erin zetten, goed gepositioneerd en losgekoppeld van muren en vloeren. Echt goede nearfields (dynaudio, genelec, PMC) hoef je niet zo gek hard te zetten om toch precies te horen hoe je mix in elkaar zit, ook de bas.

Met andere woorden: liever een goed klinkende ruimte waarin je op normaal luisterniveau kan mixen, dan een vreemd/ongelijk klinkende ruimte waar je je oren van je kop kan blazen.

Origineel geplaatst door C738
Mijn monitors staan op dikke schuimmatten (5 cm dik ofzo) op een houten plank. Deze plank hangt met dikke nylon koord aan 4 haken in het plafond. Het nylon koord is wat elastisch en dempt het laatste beetje trillingen. Voorheen kon ik de bassdrums goed voelen als ik mijn vingers tegen de muur hield maar nu is dat al een stuk minder.

Ja je hebt je speakers wel ontkoppeld van je vloer/muren, maar ze hangen 'los' en dat doet het geluid geen goed. Je hele speakers hangen te trillen, in plaats van alleen de conussen - dat zorgt voor een instabiel laag, en je verspeelt versterkerkracht door de kasten in plaats van de conussen te laten trillen. Not good.

Veel beter kun je je speakers op zware, met zand gevulde standaards zetten, al dan niet op spikes. Dan komen de trillingen ook niet door naar de buren, maar zul je wel een beter klinkend geheel hebben. Die stands kun je overal kopen, maar je kan ze ook makkelijk zelf maken met 2 tientjes MDF en 'n zak bouwzand.

Wat moet je dan allemaal doen om de overlast naar je buren sterk te verminderen + je akoestiek goed te regelen?

Ik ben zeer benieuwd aangezien ik een lege kamer helemaal in kan richten naar m'n eigen goeddunken :maffia:

ok, het hoeft idd niet superhard, ben ook zuinig op m'n oortjes. Maar een (te dik?) tapijt werkt dus niet echt?

Ben zelf van plan wat van die mini-traps van realtraps.com te plaatsen in de hoeken + een dikke bank achter tegen de muur. En daarbij nog tapijt, ik denk dat dat ruim voldoende is

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
Wat moet je dan allemaal doen om de overlast naar je buren sterk te verminderen + je akoestiek goed te regelen?

Zoals gezegd, vooral dat eerste is een hele klus, en niet goedkoop. Je kan geluidsislatieplaten op de muur schroeven, het liefst met wat ruimte ertussen. Een echte room-within-a-room is het enige wat ècht helpt maar dat is niet voor iedereen haalbaar. Check de links in deze thread en google even op "studio soundproofing" ofzo. Het SoS forum heeft een apart forumonderdeel waarin de bouw van 'n home-studio gevolgd wordt.

Ben zelf van plan wat van die mini-traps van realtraps.com te plaatsen in de hoeken + een dikke bank achter tegen de muur. En daarbij nog tapijt, ik denk dat dat ruim voldoende is

Daarmee kom je inderdaad al 'n heel eind. Een dikke bank absorbeert ook redelijk wat bas. Als het allemaal staat kun je nog even luisteren/meten/berekenen en de laatste dingen finetunen. Zorg voor goede monitors, op solide stands of bijvoorbeeld zware stoeptegels, en steek wat tijd in de juiste monitor plaatsing.

Bij mij is het zo dat alleen onderburen last zouden kunnen hebben. Nu vraag ik me af:
Als ik nu de vloer verhoog en daar isolatie onder stop.. Dat lijkt me toch al een aardig eind op weg wbt geluid dempen naar de buren toe. Ik heb het eigenlijk nooit echt hard allemaal maar wil toch bij het inrichten van een nw hok rekening houden met de buren. Wat akoustiek betreft ben ik ook niet zo'n perfectionist, als ik last van iets krijg dan probeer ik het op dat moment zelf wel op te lossen met bijv. platen aan de muur oid.

Ja ik denk dat je voor je onderburen wel iets zou kunnen doen door de vloer zo dik mogelijk te maken. Misschien kan 'n vloer-boer je hier meer over vertellen. Zeg er dan bij dat het niet om voetstappen enzo gaat, maar om geluid uit boxen. Ik heb zelf geen ervaring met het isoleren van vloeren/muren maar misschien is een eenvoudige dubbele vloer een optie - dan moet je alleen nog kijken wat er via de muren naar beneden komt. Ik heb geen idee wat de prijs-effectiviteits ratio van zoiets is, dat kan nog best tegenvallen. Zorg in ieder geval voor 'n paar loodzware speakerstands; dat kost bijna niets en voorkomt dat de boxen direct via de vloer doortrillen.

Je moet die schuim/eierdoos-bedoening alleen ophangen op de volgende punten:

Ga op je stoel zitten op de positie waarin je werkt/afmixt. Laat iemand anders een spiegel tegen de muur houden langs de gehele kamer. Op al de plaatsen waar je je monitors kunt zien vanuit je stoel, daar moet je akoustisch spul ophangen.
Ik zou zeker niet de hele kamer doen. Wat over het algemeen wordt aangeraden is de wand achter de monitoren en de zijmuren te bewerken. De muur achter je zo laten. Op deze manier wordt veel galm verwijderd, terwijl je wel nog een natuurlijke sound overhoudt.

Hoe lager de frequenties, hoe dikker het schuim moet worden en nog beter: hoe groter de tussenruimte moet worden tussen het schuim. Het beste is schuim<>lucht<>schuim<>muur. Dus 2 lagen schuim tegen je muur met een lege ruimte ertussen. Zo dooft het geluid uit doordat het tussen die 2 schuimlagen blijft "stuiteren".

Ik raadt je aan eens goed te zoeken op internet hierover. Er zijn heeeeeel veel sites hierover. Google vooral op "basstraps"... Verder raadt ik het boekje "Basic home studio design" aan van "Paul White". Kost een 10,- ofzo... Is een klein pocket-formaat boekje, dat gewoon pagina-na-pagina volgestouwt is met informatie over akoestiek en hoe je goedkoop [doe-het-zelf] basstraps kunt bouwen, het positioneren van akoustische panelen, wat voor materialen dat je moet gebruiken en welke niet, etc... [208 blz]
Zoek maar eens op bol.com of bestel het bij de boekhandel of weet ik veel wat ... ISBN: 1860742726 . Is een aanrader!!!

Kijk es aan wat al een goeie tips in deze thread!
Dat boekje moest ik misschien maar eens halen.

@ lo-fi: Ik ben ook bang dat er met een dubbele vloer via de muren nogal wat doorgegeven wordt.
Maar t zal wel schelen, een mooi dik tapijt met ondertapijt d'r op en ik denk dat ik ook maar zware pilaren plaats ipv de elastiek ophanging die ik eerst in m'n hoofd had. Daar gaan de boxen van trillen ipv de cones heb ik begrepen.

Voor mij dus een verhoogde vloer met isolatie en tapijt, een dik gordijn achtig iets aan de muur en 2 zware pilaren.
Daar maar eerst es mee werken en wennen aan de akoustiek en DAN es een keertje finetunen. :)

Origineel geplaatst door PzHKL
[@ lo-fi: Ik ben ook bang dat er met een dubbele vloer via de muren nogal wat doorgegeven wordt.
[/B]

De frequenties in het laag, geven de meeste doorgave problemen. Laagfrequent geluid dringt
door de dikste muren. Trillingen worden door de muren verplaatst naar de buren.
Het box in een box principe is de beste oplossing. Helaasis dit erg kostbaar (materiaalkosten). En dan nog,
maak je 1 foutje in de constructie en krijg je daardoor geluid lekkage,
dan heb je een constructie - financieel feest :D

De ruimte is bepalend voor je geluid. Als jouw ruimte acc. goed is doe er dan niets aan. (murphy)
Als je ruimte niet helemaal goed is, optimaliseer dan de ruimte binnen jouw budget.
Is de ruimte acc. slecht, zoek dan een andere ruimte.

Als je een ruimte soundproof wilt maken (box in een box) moet je ook weer zorgen dat je acc. goed is.
Dat is leuk als je (te) veel € hebt, anders niet.

Afluisteren kun je het best doen op een zo laag mogelijk geluidsniveau, dan hoor je pas echt goed hoe je mix
klinkt. Geluidsbeeld/Dimensie. Je hoort toch niet echt helemaal of je Dance mix goed klinkt op nearfields.
Probeer eens je mix op laag niveau op nearfields te maken (thuis) en ga dan je laag testen op een lokatie waar je
voldoende vermogen hebt en speakers die je laag goed weergeven.
Zorg voor een optimaal geluidsbeeld en maak gebruik van het fenomeen mono/stereo..
Wat mono goed klinkt, klinkt stereo vaak beter.

Paul White schrijft ook stukken in Sound on Sound magazine.
Je kunt hun database met artikelen en tips/faqs ik geloof na drie of zes maanden gratis inzien.
Je kunt dus een hoop goeie info SOS magazine halen:

http://www.soundonsound.com/sos/jul00/articles/faqacoustic.htm

Ik krijg RSI van al dat ge o.h.

hoop dat je er iets aan hebt.

Thanx man ik heb zeker iets aan je verhaal. Die link naar s.o.s. is ook handig.
Nee een box in a box wordt te gek, ik zie al een rampscenario voor me: honderden euro's verder en kweetniet hoeveel uren en dan... werkt het niet zoals gedacht.. en akkoustiek is niet ok etc. etc.

Ik hou het bij het verhogen/isoleren van de vloer, dik gordijn aan de muur en een setje nearfields.
Ik kan op zich op genoeg live PA's mijn mix checken voor de bass etc. dus dat komt wel op zijn/haar pootjes terecht.
Van de zomer ga ik aan de slag, ik maak dan wel een thread aan met foto's en ervaringen en evt. test bij de buurman.

Allereerst: er zit echt veel info in deze thread! Cool!!

Origineel geplaatst door lo-fi
Veel beter kun je je speakers op zware, met zand gevulde standaards zetten, al dan niet op spikes. Dan komen de trillingen ook niet door naar de buren, maar zul je wel een beter klinkend geheel hebben.

Yo LoFi die met zand gevulde standaards.. dat klinkt goed. Wat je bedoelt met 'al dan niet op spikes' zou ik niet weten. Waar kan ik zulke standaards kopen (Website beschikbaar) en enig idee naar de prijs? Ik zou ze op de tafel links + rechts van m'n mixer zetten en daarop de Dynaudio BM5's. Nu staan ze op 2 grote discospeakers.

Origineel geplaatst door lo-fi
Die stands kun je overal kopen, maar je kan ze ook makkelijk zelf maken met 2 tientjes MDF en 'n zak bouwzand.

Hoe dan? Wat is MDF??

Ben ook wel benieuwd hoe je die het beste kan maken... en waar je het spul het beste kan halen?

(en als je ze dan af hebt spikes eronder neem ik aan)

Wat dachten jullie van logisch nadenken?!
MDF-plaat, zagen, boren, lijmen, vullen en klaar...

Daarom noemt men het ook doe-het-zelf ... Je kunt natuurlijk ook naar de houthandel/zagerij gaan en doorgeven wat je wilt.

Voorbeeldje van mijn eigen stands:
2.jpg

Waarbij je dus moet letten dat je GEEN kneedbaar hout moet toepassen om voegen op te vullen o.i.d. voordat je gaat vernissen.... Want de vernis pakt dan niet meer daarop en krijg je dus van die lelijke lichte plekken zoals hier te zien is :(
6.jpg

Laatst gewijzigd:
Back