[Radio] eigen shoutcast stream (live techno)

druid

Ouwe rot
Ik ben een mini shoutcast zendertje begonnen vanaf huis, het idee is om 1 keer in de maand een uur live techno uit te zenden met m'n hardware en vervolgens na de uitzending on-demand een mp3 te streamen van dit optreden (van mij zelf of anderen) zodat mensen elk moment van de dag een live techno set bij me kunnen beluisteren.

Op dit moment staat m'n servertje thuis en heb ik dus maar beperkte upload om mee te streamen, de stream is daarom eerst alleen 56kbps mono en het maximum luisteraars is 7.

Via www.iome.nl kun je luisteren (listen knop) mocht dit niet werken kun je ook naar music.iome.nl gaan en daar op het listen knopje klikken (midden in de bovenste grijze balk).

Feedback is van harte welkom,

Druid

PS: Op dit moment speel ik om te testen een aantal (eigen)nummers af in een playlist

Eerst vraag 2: Iedereen met een breedband verbinding kan dit doen maar je bent afhankelijk van je upload bandbreedte. De meeste breedband internet verbindingen hebben een upstream van maximaal 512kbps soms 1024kbps je kan wel een ADSL DSL verbinding krijgen met meer upstream maar die zijn duurder (vaak zakelijk). Het is heel eenvoudig te berekenen hoeveel mensen je kan laten luisteren. In mijn geval 440kbps/56kbps = +/- 7 luisteraars.

Een ander alternatief is een streaming server bij een hosting bedrijf, die betaal je dan per GB die je permaand verbruikt. Vaak koop je vooraf een aantal GB in en moet je extra betalen als je er over zit. Sommige bedrijven bieden ook streaming aan voor een vast aantal luisteraars(bij een bepaalde bandbreedte) etc.

Vraag 1:

Het is betrekkelijk eenvoudig, je kan met een shoutcast server (programmatje), winamp en een plugin voor winamp (alle drie gratis te downloaden van www.shoutcast.com) een stream opzetten. Je moet daarbij wel rekening houden met je netwerk/firewall instellingen.

Zelf heb ik een apparte pc met linux in de gangkast staan (tegen de herrie) met daarop de server en een programma die een playlist met mp3's aan der server geeft. Als ik live wil uitzenden dan stuur ik via m'n laptop met winamp+plugin het geluid van mijn geluidskaart(line-in) over mijn thuis netwerkje naar de server in de kast die het uiteindelijk het internet op knalt.

Druid

PS: Er zijn alternatieven die P2P netwerken gebruiken om over te streamen zoals streamp2p en pearcast, daar heb je zelf minder bandbreedte bij nodig maar deze oplossing zijn relatief nieuw/onbekend en minder betrouwbaar.

Als ik je pagina open, en ik druk op listen dan krijg ik de volgende error:

Toegang tot het opgegeven apparaat, pad of bestand is geweigerd.

Er schijnen mensen moeite te hebben om te connecten, anderen ook weer niet vreemd genoeg. Ik weet niet of het aan mij ligt?

Je kan naar music.iome.nl gaan en daar op de text "listen" drukken. Als je die link opent met Winamp dan moet je als het goed is zien dat hij de stream gaat bufferen en dan afspelen...

Je kan eventueel ook nog deze link proberen!

Ander eventueel een recente Winamp downloaden. Test eventueel een andere stream via de lijst op www.shoutcast.com

Ik hoor graag of het dan wel wil?

Druid

bij mij functioneert het prima mja ik heb zelf al zo vaak uitgezonden op zo'n manier. Alleen was dat via een internetradiostation en een server met een capaciteit van 1200 luisteraars. dus dat was een heel stuk beter:D

Zo 1200 luisteraars dat is echt heel veel, welk station hebben we het dan over?

Ik zal in de toekomst ook kijken of ik een relay server kan gebruiken om meer luisteraars te kunnen bedienen en de kwaliteit omhoog te kunnen doen. Ik ben nu eerst nog een beetje aan het testen en bezig met het in elkaar zetten van een live techno set, dat is wat ik eigenlijk echt wil uitzenden.

Druid

radiogetswild.com
maar het was geen heel hoge kwaliteit en mono maar toch nog best aan te horen als ze de kwaliteit zouden verhogen zou de capaciteit van luistertaars misschien minder worden maar toch nog heel wat meer dan 7

Heee dat eerste nummer ken ik. Die heeft zeker al eens eerder bij tracks gestaan? Toen vond ik 'm ook al lekker.... :dj:
Leuk idee dit!

thnx!

Ik hoop in de toekomst behalve meer luisteraars te kunnen bedienen misschien ook live sets of zelf gemaakte nummers van andere mensen te kunnen uitzenden.

Het moet wel allemaal oke zijn met de copyrights aangezien ik geen zin heb om aan buma te gaan betalen. Ik neem aan dat ik dat voor m'n eigen gemaakte muziek in elk geval niet hoef.

Ben op het moment elke avond een paar uurtjes aan m'n live set aan het sleutelen, helaas moet ik overdag werken (met streaming video trouwens ;)).

Druid

Back