Kicks Filteren .. ??

E-RaZoR

BoRn2RaiSeHeLL
Ik hoor vaak als er over kicks maken gepraat wordt ..
"Kicks filteren" ..
Voor mij is een kick filteren gewoon door de "Q" filter plug in van cubase halen ..

- Maar wat is filteren nou eigelijk precies ..??
- Is daar een speciale plug in voor ?? of hardware ..
- En wat voor effect heeft het op een kick .. ??

filteren is eigenlijk heel simpel. wat een filter precies doet is eigenlijk frequenties van je audiosignaal af filteren dit kan op verschillende manieren (low pass, high pass enz.) nou zit er als 2e functie op een filter een resonance of q knop. wat die doet is (als ik t goed heb) het frequentiegebied vlak boven het gefilterde uitversterken. je hoort dat karakteristieke geluid tegenwoordig practisch in elk hardcore nummer terug.
hiervoor zijn er verschillende plugins. je kan zoals je zelf al zegt de q plugin uit cubase gebruiken en verder zijn er vast nog meer te vinden. verder kan je ook de filterfunctie van je sampler of softsynth gebruiken. natuurlijk kan dit ook met hardware.

Dus eigelijk versterkt die -of kapt die de hoge pieken van bijvoorbeeld je kick af..waardoor die meer punch krijgt ?

Origineel geplaatst door doops
filteren is eigenlijk heel simpel. wat een filter precies doet is eigenlijk frequenties van je audiosignaal af filteren dit kan op verschillende manieren (low pass, high pass enz.) nou zit er als 2e functie op een filter een resonance of q knop. wat die doet is (als ik t goed heb) het frequentiegebied vlak boven het gefilterde uitversterken. je hoort dat karakteristieke geluid tegenwoordig practisch in elk hardcore nummer terug.
hiervoor zijn er verschillende plugins. je kan zoals je zelf al zegt de q plugin uit cubase gebruiken en verder zijn er vast nog meer te vinden. verder kan je ook de filterfunctie van je sampler of softsynth gebruiken. natuurlijk kan dit ook met hardware.

idd

Stapel een low pass met een high pass kick
Krijg je ook een leuke punch

Ik zie dat je reason gebruikt 2.5 gebruikt.De Kick in reasons nn-xt sampler stoppen en er een compressor aan hangen. Of de scream 4 er aanhangen, daar kun je de kick totaal veranderen....Verder draaien aan die knoppen.

Origineel geplaatst door E-RaZoR
Dus eigelijk versterkt die -of kapt die de hoge pieken van bijvoorbeeld je kick af..waardoor die meer punch krijgt ?

bijna goed, als je aan filter denkt (koffiefilter) dan is het logischerwijs de bedoeling dat er vanaf gaat ipv erbij.

Even de 4 filters op een rijtje voor je:

Met een low-pass -het lage mag door- stel je in vanaf welke frequentie het filter afkapt. (het geluid wordt doffer naarmate je het dicht draait)

Met een high-pass -het hoge mag door- stel je in vanaf welke frequentie het filter afkapt (het geluid wordt frisser want het laag gaat eraf)

Met een band-pass -welke vand mag door?- kies je de frequentie-band netals bij een eq die je doorlaat.

Met een band-reject -welke band mag niet door?- kies je de frequentie-band netals bij een eq die je tegenhoudt.

Bij al deze 4 verschillende filters heb je ook te maken met de resonantie die de scherpte bepaald als het ware.
Zoek het even op het forum en ga ermee experimenteren!

suc6!

ik maak heel veel kicks door ze te filteren in m'n (E-Mu) sampler en vervolgens te oversturen.....gewoon wat draaien aan de knopjes net zo lang tot ik tevreden ben....als je veel resonantie (of Q) gebruikt,wordt de kick 'holler' (zoals bijv. de kick van "Pain 'til i die" ) dan kun je een andere kick gebruiken om te stapelen...

hoe 'voller' je kick is,hoe meer het effect van filteren hoorbaar is...ideaal zijn overstuurde 909 kicks...

en een filter-envelope kun je nog extra inzetten om het 'punch' effect te versterken...

Als ik nu even berichtje een lees dan komt de Q filter naar boven, maar deze vindt ik echt totaal ruk. Hij verneukt de kick te veel dan er iets spannends mee te doen je kan beter met de freq gaan kutten in je mixer, dan dit! denk ik dan of...?

Quadfromage........filters op z'n best

Ik maak een kick altijd vetter dankzij een fout in de behringer cx2310 X-over.

Daar zit een bepaalde delay op het sub-laag. Opzich niet zo bijzonder maar dan krijg je echt dan typische bas-geluid zoals je alleen op de heftigste attracties van de Kermis hoort. Beetje raar voorbeeld, maar probeer het voor je te zien.

Een monsterlijk grote machine sluit de beugels, er komt rook vanuit het platform, stroboscopen flitsen. Je voelt hoe de druk van de wind toeneemt, heel veel G-krachten laten de machine kraken en dan...... Hoor je opeens dat super vette nummer uit de boxen dat je nog jaren bij blijft in je gedachte.

(PS: Heb net een joint op dus mijn waarnemingsvermogen is wat over-sized nu :dubbel: )

Zelf ben ik nu 22 jaar en voor de mensen die ca. net zo oud zijn herkenen waarschijnlijke deze nummers van de kermis:

Marashu - Over the Rainbow
Dune - Are u ready to fly
DJ paul - life is like a dance.

enz. enz.

Beter dan de top40 van vandaag de dag =(

Nog even een off topic vraagje:

Hoe krijg ik zijn leuk plaatje bij mijn naam met ook zo'n coole one-liner uitspraak?

Zeker meer sterren verdienen?

Zo'n plaatje heet een avatar en die kan je zelf instellen bij opties. Die naam trouwens ook...

Back