Audio kabels vervangen: welke merken zijn goed?

Sjaak

Ouwe rot
Wat ik zoek zijn fabrikanten/merken die 1/4" balanced bekabeling leveren dan wel die bekabeling en connectors los kunnen leveren. De prijsverschillen zijn enorm en waarschijnlijk dus ook de kwaliteit...of is het interessant ze zelf te maken? Ken wel iemand die mij daar bij kan helpen.

Met "goed" bedoel ik
- goede prijs/kwaliteit verhouding
- duurzaam, moet dus tegen een stootje kunnen op het podium

Lengtes:
- snake van 30 cm lengte met minimaal 8 1/4" TRS balanced connectors voor 19" kast bekabeling
- snake van 6m lengte met 4 1/4" TRS balanced connectors voor 2 master synths
- XLR's van 6m

Ik maak altijd mijn kabels zelf.

Ik gebruik altijd 1-polig, 'carbon-shielded' kabel van 'prefer' (MGK-15).
http://www.prefer-ummels.com/english/indexeng.htm
Er staan heel wat tweepolige varianten (MK-100 oid).

Connectors komen steevast van Neutrik. In Duitsland heb ik een vaste leverancier, slechts EUR 2,30 voor 1/4" mono jacks (NP2C).. kan zo niet op de naam komen :)

Reichelt was het!

http://www.reichelt.de/

en de neutrik NP2C jacks waren € 2,50.. vergelijkbaar met Thomann dus..
Alleen is Reichelt voor mij op rij-afstand ;)

voor zelfbouwers

voor zelfbouwers

Heb laatst zelf 500 stereo jacks gekocht om alles zelf te maken 8D
Neutrik heeft een nieuw type NP3X-D deze is circa 2 [mm] smaller dan de oude plug. En dit kan wel eens erg handig zijn (wie kent het niet twee pluggen die elkaar een beetje scheef drukken)

Attachments

• neutrik.jpg
    neutrik.jpg
    3,7 KB · Bekeken: 123
Wow, 500 maar liefst... werkt je in een Hilversum studio ofzo? 8)

Ik gebruik nu wat prefab kabels van Thomann en Musicstore met Neutrik jacks. Ze hebben echter geen insertkabels of balanced kabels die ik wil.

Welke kabelsoort van Cordial is nou goed (type nr?) om zelf balanced kabels van te maken? En wat voor kabel moet je kopen om insert kabels te maken? Een soort van kabels die gesplitst kunnen worden neem ik aan?

Origineel geplaatst door Breed
Welke kabelsoort van Cordial is nou goed (type nr?) om zelf balanced kabels van te maken? En wat voor kabel moet je kopen om insert kabels te maken? Een soort van kabels die gesplitst kunnen worden neem ik aan?

Neutrik pluggen kom ik nu wel uit, kwestie van kiezen. Mbt bekabeling, daar weet ik ook nog niet het onderscheid te maken tussen redelijk, goed , super etc....de specs zeggen mij niet zoveel. Ik ga ieder geval zelf balanced kabels maken, meer voor minder

Kabel selecteren

Kabel selecteren

Ik heb natuurlijk niet alleen pulggen gekocht maar ook kabel.

Ik heb daar geselecteerd op lage weerstand in de kabel (weining demping van signaal) en lage capacitaire werking (overspraak tussen kabels onderling)

Vaak zijn de digitale kabels beter in hun specificaties en perfect voor analoog geluid te gebruiken.

Origineel geplaatst door Sjaak
Neutrik pluggen kom ik nu wel uit, kwestie van kiezen. Mbt bekabeling, daar weet ik ook nog niet het onderscheid te maken tussen redelijk, goed , super etc....de specs zeggen mij niet zoveel. Ik ga ieder geval zelf balanced kabels maken, meer voor minder

Voor gebalanceerde Multicore's :http://www.cordial-gmbh.de/en/produkte.php?kat=54 E19.90 per meter voor 32x gebalanceerd.

gebalanceerd Enkelvoudig: http://www.cordial-gmbh.de/en/produkte.php?kat=26 E1.35 per meter

En DAP is een budget merk, voor korte stukjes wel te doen.

Update: wij inmiddels bezig met het maken van kabels op basis van Neutrik NP3X connectors en Cordial CMK 222 kabel. Resultaat: De Fantom-X brom is nu verdwenen, een groot verschil met de DAP multi-core die ik voorheen gebruikte.

Kostprijs:
- Cordial CMK 222 per meter: 0.66 EUR
- Neutrik NP3X per stuk: 3.50 EUR

Trombone: nog bedankt voor de tip, de NP3X is net ff smaller dan de NP3C en passen dus altijd:okdan:

Origineel geplaatst door Jena_mu6
GEEN....ik herhaal......ABSOLUUT GEEN DAP......dus GEEN DAP

Is echt waaibomenhout

beetje zoals behringer..? }:|

Merk je dat echt zo goed dan? of dat je goede kabels gebruikt of dap kabels. Of merk je het alleen bij kabels langer dan 4meter? kHeb zelf ook wat dap (in de veronderstelling dat 't wel ok zou zijn voor thuis) maar als 't veel scheelt ga ik toch maar 'ns een middagje solderen.

Origineel geplaatst door Bas
Merk je dat echt zo goed dan? of dat je goede kabels gebruikt of dap kabels. Of merk je het alleen bij kabels langer dan 4meter? kHeb zelf ook wat dap (in de veronderstelling dat 't wel ok zou zijn voor thuis) maar als 't veel scheelt ga ik toch maar 'ns een middagje solderen.

Doen! Je gaat er geen spijt van krijgen.
Ik heb zelf al mijn kabels gemaakt met Neutriks NP2C (idem als NP3C maar dan mono) en Cordial CGK 122 kabel (de duurdere versie van de CMK222 - deze laatste is eigenlijk microfoonkabel, de eerste gitaarkabel, en nog beter geisoleerd).

Weg met brom en dergelijke van die andere rotzooi die ik vroeger had gekocht!

Ah, ok, dan ga ik maar 'ns een paar uurtjes solderen.
Ben benieuwd :)

Back