[usb/firewire audio]Geef me es advies?

Origineel geplaatst door gemmetje
goed punt...... heb ik ook aan zitten denken
ik heb helaas geen mooi pcmcia-kaartje met 2x adat kunnen vinden o.i.d. (voor een schappelijke prijs)

gewoon een 2e USB of FW of PCMCIA aanschaffen met ADAT... wordclock ertussen en dan is een 2e ADA8000 toch geen probleem...?

Kweet het niet hoor met die Behringer. Ik heb wel mengdesks van ze maar een geluidskaart/AD/DA vind ik dat het wel heel goed moet zijn en niet dat je later gezeik krijgt of dat de kwaliteit van de opname sucks. Maar goed, ik ken die dingen niet eigenlijk..

Even een kleine Warning:
Zonder adapter (zoals de topicstarter wil) en met firewire kan alleen als je een volwaardige firewire interface hebt op je laptop. Een kleine halfformaat aansluiting heeft NOOIT buspower. Voorzover ik weet heeft de apple altijd een volwaardige firewire aansluiting. PC laptops vaker een klein formaat dan een groot formaat.

Ook moet je vantevoren checken of buspower is geïmplementeerd. Sommige hardware heeft ALTIJD een adaptertje nodig omdat ie meer stroom trekt dan de bus kan leveren.
Bezint eer ge begint dusssss.

Mijn ervaringen:
FA-101 van Edirol. Lekkere firewire interface. Werkt heel makkelijk en heel snel. Goeie kwaliteit geluid, maar weinig extra gain op de mic preamps (extra gain heb je alleen nodig als je zachte bronnen live wil opnemen met condensator micjes).

Kleiner budget: FA-66(fw) of UA-25 (usb) Zelfde onderdelen, minder IO. Ik hoor dat de usb heel goed werkt, ook buspowered.

Origineel geplaatst door Mole
Even een kleine Warning:
Zonder adapter (zoals de topicstarter wil) en met firewire kan alleen als je een volwaardige firewire interface hebt op je laptop. Een kleine halfformaat aansluiting heeft NOOIT buspower. Voorzover ik weet heeft de apple altijd een volwaardige firewire aansluiting. PC laptops vaker een klein formaat dan een groot formaat.

Okay buspowered kan ik dus vergeten aangezien ik een mini aansluiting heb :).
Adapter hellll!!!

-C-

Origineel geplaatst door C738
Adapter hellll!!!

-C-

Mijn laptop is ook te klein geschapen. Vandaar dat ik de FA101 ook weer heb teruggebracht. Ik doe het nu met een locatierecorder. R1 ook weer van Edirol (ik lijkt wel fan van die gasten :) ). Prima geschikt voor wat ik wil doen en supermobiel.

Ik heb nu zelf de M-Audio Firewire 410. Ik denk niet dat ik hem nog eens zou kopen, aangezien ik hem nu twee jaar heb, intussen al een laptop verder ben, zo'n beetje alle XP tuning heb uitgevoerd die ik op het internet heb kunnen vinden, inclusief de XP Firewire fix, maar ik die kaart niet stabiel krijg. Audio glitches all over the place.

Origineel geplaatst door C738
Adapter hellll!!!

-C-

Buspowered is soieso niet een goed idee wanneer je laptop niet in netstroom zit. Vaak is een geluidskaart een zware belasting voor de batterij (zeker met phantom)... PCMCIA firewire kaartjes hebben soieso geen buspower....

Maar dat vind ik nu juist zo verneukeratief
De meeste fabrikanten spreken over ultieme mobiliteit. Ik fantaseerde al over een netsnoerloze opnamesessie met cubase. Ik denk dat we daar nog een tijd over moeten dromen voordat dat werkelijkheid wordt. Brandstofcel als accu hoelang zou dat nog duren.......

De Motu Traveler komt nog het dichtst in de buurt van de mobiliteitsdroom denk ik. Daar kun je gewoon een accu aankoppelen voor de weirde sampleexperimenten/opnamesessies in het wild. Als ik ooit teveel geld over heb, ga ik daar es naar kijken.

Waarom is 'netsnoerloos' zo belangrijk dan?

Als je nou alleen straatmuzikanten opneemt, prima, maar op dit forum vind je vooral elektronische muzikanten, prik is altijd wel aanwezig op lokatie en of ik nou dat een extra stekkertje moet gebruiken voor een audio unit meer of minder maakt mij niets uit. Mobiliteit is voor mij dat de apparatuur handzaam is in vervoer van a naar b, denk aan al je benodigheden voor een digitale meersporenzet in een laptoptas

Ik zie mezelf niet in de trein een powerbook uitpaken met een MOTU travelerset er bij om wat te gaan jammen, zo gauw ik station sloterdijk nader hoef ik maar 1 keer met mijn ogen te knipperen en de setup is dan portabeler dan ik kan rennen...

Wat dacht je van filmopnames.....
Wat dacht je van zelf samplen op de bouwplaats of bij het moeras of bij zee of...... in de ruimte :-)
Wat dacht je van kooropnames in leuke oude kerkjes
Wat dacht je van impulsresponses opnemen voor convolutiegalm

Maar je hebt gelijk hoor. De gemiddelde dance/house dj synthfreak zal dat niet zo zien. Maar die zou ook maf zijn om wanneer die niet per se mobiel hoeft te zijn voor firewire te gaan wanneer je FW vergelijkt met PCI.
:koffie:

Mijn eerste post hier:

Ik heb zojuist de Edirol UA-25 gekocht bij de Feedback in Utrecht voor 245. Ter vervanging van mijn standaard geluid uit mijn laptop. Zo snel bekeken is het een prima ding en het geluid ook. Maar het installeren gaat niet zoals in de handleiding (windows doet het gruwelijk irritant automatisch) en ik denk dat ik daardoor een latency van 500ms heb met een simpele vst.

Voor de rest een stoer aluminium apparaatje hoor!

Eigenlijk kwam ik hier om uit te zoeken hoe ik hem goed installeer, maargoed...

:) Gelukt, gewoon heel snel op het kruisje in het ballonnetje van 'nieuwe hardware gevonden' klikken en dan stopt het installeren van de nieuwe hardware en kan je zelf de driver installeren.

Laatst gewijzigd:
Welkom hier!!

Tip:
switch naar de asio driver, vogel met de control panel instellingen: doe iets.

verder:
de-installeer de software. Installeer de software opnieuw, zonder dat t ding is aangesloten. Sluit dan pas je juweeltje aan. Werkt altijd (volgens mij staat dat ook in de handleiding van ALLE usb audio devices duss: rtfm)

Inmiddels werkt het ook al.

Punt was dat windows hem met de eigen standaard drivers ging installeren en ik daar niet omheen kon. Totdat ik ergens las dat je op het kruisje in het ballonnetje dat 2 seconden verschijnt moet klikken.
Je moet namelijk via het scherm 'nieuwe hardware gevonden' een mapje met de drivers en inf bestand selecteren.
Verder klopte de handleiding wel en werkt het naar behoren.

Overgens is de latency van mijn onboard geluid ook een stuk lager geworden.

Misschien een beetje offtopic, maar ik heb een "dom" vraagje mbt externe audio interfaces, aangezien hier al wat meer info instaat, kon deze er ook wel bij dacht ik...

Is het bij externe USB/Firewire audio interfaces zoals de FireWire 410 en Edirol UA-25 zo dat je laptop "muzikaal" eigenlijk alleen functioneel is als het kastje daadwerkelijk is aangesloten?

Terwijl bij b.v. de E-MU 1616 (PCMCIA) het externe kastje alleen is voor de IO? of zit ik er helemaal naast...

Hoop dat ook hier geldt dat domme vragen niet bestaan...

Domme vragen bestaan niet!
Het antwoord is Ja en op je tweede vraag: wat is voor jou het verschil?

Volgens mij heeft de 1616 namelijk geen uitgangen op de pcmcia kaart zitten, alleen een plugje voor de aansluiting met het externe kastje. Als de kaart toch nog een eigen uitgang heeft, dan kan het kloppen wat je zegt. Als dat niet zo is, dan moet je de PCMCIA kaart opvatten als de firewire plug of de usb plug. Want dat is dan globaal de functie. Je kunt er dan zonder het kastje niets mee opnemen of afluisteren.

Wezelijk verschil is wel dat je software wel funktioneel is met een PCMCIA zonder I/O, dwz je poorten zijn wel aanwezig in het OS. Als je een FW of USB unit niet ingeplugt hebt dan zijn je poorten ook niet beschikbaar. Soms kan het handig zijn even snel iets te testen zonder de hele meuk aan te moeten sluiten, funktioneel is het echter niet.

Stel dat ik een project heb zonder externe (midi-)apparaten zoals hardware synths/piano etc. dus alleen sofsynths, samples etc. heeft dan de PCMCIA (ofwel de 1616) het voordeel dat je ook zonder het externe kastje gewoon aan je project kan werken? terwijl er bij de USB/Firewire oplossingen altijd dat kastje nodig hebt omdat daar als het ware de "geluidskaart" in zit?

Of val je dan bij beide terug op de geluidskaart van de laptop...

als er geen extra uitgang zit op de pcmcia behalve de verbinding met het externe kastje, dan heb je geen middelen om je project af te luisteren via die geluidskaart. De pcmcia geluidskaart kan niet je laptop speakers aansturen als je dat misschien hoopt.

Nope, maar sommige pro audio programma's bieden je de mogelijkheid om je afluistering op een ander device te doen dan de unit waar je op aan het recorden bent. En dan gaat de vlieger wel weer op.

Origineel geplaatst door Mole
Maar dat vind ik nu juist zo verneukeratief
De meeste fabrikanten spreken over ultieme mobiliteit. Ik fantaseerde al over een netsnoerloze opnamesessie met cubase. Ik denk dat we daar nog een tijd over moeten dromen voordat dat werkelijkheid wordt. Brandstofcel als accu hoelang zou dat nog duren.......

De Motu Traveler komt nog het dichtst in de buurt van de mobiliteitsdroom denk ik. Daar kun je gewoon een accu aankoppelen voor de weirde sampleexperimenten/opnamesessies in het wild. Als ik ooit teveel geld over heb, ga ik daar es naar kijken.

ik heb de traveler .. klinkt oke .. maar nog wat problemen bij mij .. maar idd gekocht omdat ie buspowered is .. al zijn er mensen die zeggen dat buspower voor phatoom voeding niet je van het is .. heb hem nog niet aan een laptop gehangen ..

trouwens usb levert ook maar 500 miliamps .. ben benieuwd hoe me nieuwe cases voor usb2 gaan werken straks ( veel harddisk willen iig 1 ampere hebben .. ) anyway das een beetje offtopic ..

Back