Zachte stemmen opnemen ZONDER de 'noise' van je kamer/mic-pre op te nemen!!! HOE?

2FLY

Stamgast
Zachte stemmen opnemen ZONDER de 'noise' van je kamer/mic-pre op te nemen!!! HOE?

OK een zanger die luid en duidelijk zingt.. geen probleem. Zorgen dat 'ie op de mic-pre niet in het rood komt en ook niet in waar je dan ook in opneemt (Logic in mijn geval).

Maar.. als een meisje bijvoorbeeld zachte adlibs moet opnemen... dan moet je de input knop omhoog gooien.. maar dan hoor je op je koptelefoon veel noise van je kamer enzo... dus neem ik het maar niet te hard op.. maar da's ook niet goed.

Mijn setup:
Mic -> mic-pre.
Mic-pre kanaal 1 -> mixer (voor monitoring tijdens opnemen voor rapper/zanger(es) + mij)
Mic-pre kanaal 2 -> computer in geluidskaart.

Vraag:

1. hoe kan ik iemand die zacht opneemt duidelijk opnemen zonder de herrie op de achtergrond. Er zit een compressie functie op de mic-pre.

2. wordt de herrie die ik hoor wel opgenomen of is dat gewoon omdat ik de mic op m'n koptelefoon hoor en alles vet versterkt wordt..

Opnames kan ik gewoon goed laten klinken btw, ook al is het zacht opgenomen hoor ik geen 'noise' alleen als ik het spoor zelf beluister hoor ik wanneer er niet gezongen/gepraat wordt wel de kamer + noise.

geluiddicht hokkie timmeren he...

met compressie en expander kan je wel wat doen, maar de ruis blijft er wel bij meekomen.
vanwege dit verschijnsel bouwen mensen booths;)

Origineel geplaatst door DJ Fuse
geluiddicht hokkie timmeren he...

met compressie en expander kan je wel wat doen, maar de ruis blijft er wel bij meekomen.
vanwege dit verschijnsel bouwen mensen booths;)

Meneer Fuse.. waarom wist ik dat ik dit te horen zou krijgen haha...

Heb er ruimte voor btw.. enige info die jij hebt over hokkie bouwen? Materialen: Triplex/isoleer materiaal/eierdoos-schuim/raampje/zaag.... zoiets???

ja logisch he:)

welke microfooon is inderdaad ook belangrijk. Mijn leuke neumann u-87's hiero nemen ongeveer alles op.. kan me voorstellen dat een wat cheapo mic hier minder last van heeft

over een hokkie:
ik heb hier een heel hok losstaand van alles in de studio gebouwd twee wanden maken opvullen met sheit gips erop (1 kant dubbel andere kant enkel) raampjes scheef erin twee dikke deuren, maar da's allemaal een beetje to much voor jou denk ik.. misschien kan je wat proberen met wat schotten? schoonknippen van je audio helpt ook he? ik zou wel alles wat je opneemt op 0 db binnen laten komen, zodat je geluid/ruis verhouding verder in ieder geval optimaal is

sja, hangt ervanaf hoe ZUIVER je 't wil hebben. Als 't niet HEEL belangrijk is, kan je 't zachter opnemen en dan 'normalizen' en evt. (o.a.) een noisegate erover gooien.

Zelf neem ik de vocals dan zacht op en filter de ruis weg met CoolEdit. Vervolgens verterken en evnetueel nog wat ruis weg filteren na versterking. Je verliest wel wat in detail natuurlijk, maar met wat effecten er op klinkt het gewoon goed hoor. Als de vocal niet echt mooi gelijk qua volume is kan een compressor ook heel goed werken.

Als je weinig reflecties wilt doen gordijnen ook veel wonder heb ik gemerkt...hmm wellicht dus doeken om de zangeres hangen...

Je moet je eerst afvragen "komt de ruis door mijn mikrofoon en voorversterker?" of "door de omgeving".
Bij dat eerste zal een geluidsdichthokje ook weinig uithalen. Gebruik het geld wat je aan een hokje kwijt zou zijn voor een degelijke mikrofoon. Bij het laatste haalt een gordijn weinig uit. Haal stoorzenders weg uit je omgeving. Dicht gaten en kieren (met name onder plinten, leidingen, ramenen deuren). Een goede zangeres heeft niet veel compressie nodig. "Wie weet moet je opzoek gaan naar een betere zangeres"

Origineel geplaatst door Talsma
Wat voor Mic gebruik je??

Joemeek JM47.. Joemeek VC3 pre-amp.

Op 0db opnemen lees ik.. dus uhm... ik doe op die mic-pre zo hard mogelijk (in oranje net niet in rood) en in Logic ook niet TE hard..

Back