Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

geenlidmeer081224b

Gebruik standaard
De titel zegt het...

Ik krijg maar 1 synth per jaar omdat mijn vader zegt dat je moet doen met wat je hebt...

Beetje rare vraag lijkt mij. Ik denk dat ik je vader toch gelijk moet geven. Probeer eerst maar eens muziek te maken met de spullen die je hebt en als je dan merkt dat je een zwakkeplek ontdekt in de je muziek (en het is niet je creativiteit), welke duidelijk veroorzaakt wordt door het ontbreken van een bepaald apparaat dan kun je overwegen op iets nieuws te kopen. Maar het is natuurlijk totaal onzin om bijvoorbeeld elke 3/4 jaar of om de 11,5 dag of weet ik veel iets nieuws te kopen.

Ongeveer 1x per jaar koop ik iets nieuws. Een paar jaar geleden kocht ik zo'n twee keer per jaar iets omdat ik toen eigenlijk wist wat ik wilde en daar ook eindelijk het geld voor had. Nu meer omdat ik vind dat ik iets nodig heb.

Als ik iets nieuws koop qua synth's, gaat er vrijwel altijd iets uit om:
a) ruimte te maken voor de nieuwe bolide;
b) geld in te zamelen om laatstgenoemde te kunnen kopen

Hoe vaak is maar net afhankelijk van waar ik tegen aanloop, kan eens in de maand zijn of minder frequent.

Ik wil dus namelijk naast mijn KS5 een vette synth hebben om de cleane geluidjes van de KS5 te compenseren. De KS5 is wel handig als all-around synth, maar hij klinkt soms wel te clean om te kunnen gebruiken (de bas en de leads bijvoorbeeld). Ook heb ik een degelijke drumcomputer nodig (de KS5 doet het goed genoeg als drumsynth, teminste totdat ik genoeg geld heb voor een Rack Attack of een Machinedrum ;) ).

Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Origineel geplaatst door Rubenes
Ik krijg maar 1 synth per jaar omdat mijn vader zegt dat je moet doen met wat je hebt...
Ik heb vorig jaar qua aanschaffen behoorlijk wild gedaan, denk ik... MPC1000, Virus, Ion, etc. Maarreh.. is je vader muzikant of wil 'ie alleen maar je financiën in de gaten houden? Wat 'krijgen' betreft, dan heb je het goed voor elkaar... ik moet ze nog altijd kopen ;).

Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Origineel geplaatst door Yoozer
ik moet ze nog altijd kopen ;).

Ik koop ze van het geld voor mijn verjaardag. En nee, mijn vader is geen muzikant maar is wel een beetje muzikaal (hij kan nog net meezingen met de Beatles ;) )

De KS5 is zo'n beetje een "all-around synth". Bruikbaar voor vele dingen, maar het is pas echt goed als je er een vette synth en een DX-synth bijzet. Een RM1X erbij en the party begins!

Ik heb vorig jaar qua aanschaffen behoorlijk wild gedaan, denk ik... MPC1000, Virus, Ion, etc.

WOW! Wat kost dat wel niet? Wat doe jij eigenlijk voor beroep? Je moet wel stinkend rijk zijn om die spullen te kopen!

P.S.: Ik heb zojuist uitgevonden hoe de aftertouch werkte op de KS5. Vreselijk! Het is net of je de toetsen kapotduwt!

Re: Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Re: Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

WOW! Wat kost dat wel niet?
Ion, 839. MPC, 1100-nogwat, gelijk de 128 mb expansion erbij. Virus, 2ehands - 1200. Maar dat zijn de extremen.
Wat doe jij eigenlijk voor beroep? Je moet wel stinkend rijk zijn om die spullen te kopen!
Nee, absoluut niet.

500 euro in de maand, daar betaal je 't van. Thuis wonen, en geen auto hebben - dat helpt ook mee. Ik ben maar gewoon helpdeskjojo, hoor, en ook nog eens alleen voor in de weekends. Ik heb wel een vriendin, maar die hoef ik niet te onderhouden. Alles wat ik verdien gaat min of meer direct naar m'n studio. Ik heb trouwens liever dat ik het nu heb dan straks als gas, water, licht, belasting, hypotheek, kinderen, watdanook er bij komt. Gewoon een baantje pakken, ook al verdien je vrijwel niks als je jonger bent, dan heb je tenminste niet die afhankelijkheid meer. Overigens zijn er genoeg gratis VST synths. Waar jij mee begint (KS, Electribe, etc.) is overigens tonnen meer dan waar ik mee ben "gestart" (Juno-60, Solina, DR110) dus dan valt 1 synth per jaar echt mee hoor ;).

Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

De titel zegt het...

Nou toch mooi, moet je eens kijken wat je dan allemaal hebt over 20 jaar.

Re: Re: Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Re: Re: Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Waar jij mee begint (KS, Electribe, etc.) is overigens tonnen meer dan waar ik mee ben "gestart" (Juno-60, Solina, DR110) dus dan valt 1 synth per jaar echt mee hoor ;).

Tonnen meer? Ja, de mijne heeft meer features, maar jij hebt een vette analoge synth, een string ensemble en een drumcomputer. Alles wat ik nodig heb! (behalve dan de string ensemble).

Ik vind ook dat moderne synths volgestouwd zitten met nutteloze functies.

Re: Re: Re: Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Re: Re: Re: Re: Re: Om de hoeveel tijd koop je een nieuwe synth?

Ik vind ook dat moderne synths volgestouwd zitten met nutteloze functies.
Juist niet. Die Juno heeft maar 1 envelope die je moet delen voor de filter en de VCA. Er zit maar 1 soort filter in, je hebt maar 6 stemmen, en MIDI, ho maar.

Wat vind jij in hemelsnaam "nutteloze functies"? :confused: :)

Haha, nutteloos! Niets in de muziek is nutteloos! Athans, het is altijd wel ergens voor te gebruiken. Als je het nut van sommige functies op je synth niet ziet, begrijp je ze niet en heb je volgens mij gewoon het verkeerde apparaat aangeschaft. :duivels:

Origineel geplaatst door Frer!k
Haha, nutteloos! Niets in de muziek is nutteloos! Athans, het is altijd wel ergens voor te gebruiken. Als je het nut van sommige functies op je synth niet ziet, begrijp je ze niet en heb je volgens mij gewoon het verkeerde apparaat aangeschaft. :duivels:

Dus als je iets niet meteen begrijpt heb je het verkeerde apparaat aangeschaft? What aboot leren?

Tussen iets niet begrijpen of het als nutteloos bestempelen, vind ik nogal een verschil zitten, toch?

Origineel geplaatst door Frer!k
Tussen iets niet begrijpen of het als nutteloos bestempelen, vind ik nogal een verschil zitten, toch?

Is ook zo, maar hij kan nog altijd leren dat die functies wel degelijk bruikbaar kunnen zijn. Doet hij dit niet, dan heeft hij simpelweg wat functies teveel die hij verder niet nodig heeft. Dit hoeft echter niet te betekenen dat hij het verkeerde apparaat heeft gekocht, misschien kan hij de rest van de synth juist heel goed gebruiken :)

Origineel geplaatst door omc
Ach, die jongen is in 1993 geboren. Op zijn leeftijd mag je nog wild om je heen schreeuwen. ;)

pzies....lekker schreeuwen mag....

&%$&^*()__)(*&^%$#&^*()_(*&^......... :P

maar weer terug naar topic...

Ik koop wanneer ik geld en zin heb. Ik koop eigenlijk geen 1e hands apparaten (of het moet echt een mega-aanbieding zijn). Zelf vind ik het leuk om voorhetzelfde geld dat ik aan één spliksplinternieuwe synth zou uitgeven er meerdere (oudere) kan kopen. Nadeel daarvan is weer dat ik dan weer functies op verschillende apparaten,, die allemaal weer hun eigen manier van programmeren hebben, moet leren....

Tof van je vader dat je ieder jaar een nieuwe krijgt.Respect! Kan je in dat jaar ook mooi alle (nutteloze :D ) functies van je synth ontdekken. Waardoor je vanzelf meer leert over hoe geluid nu eigenlijk werkt. Dat in combinatie met je lessen....mooi toch...

Back