Mixer begeeft het. Wil Mackie 1604VLZ Pro kopen.. is 'ie zo goed als 'ie duur is??

2FLY

Stamgast
Mixer begeeft het. Wil Mackie 1604VLZ Pro kopen.. is 'ie zo goed als 'ie duur is??

Yo mede-synthers,

Mijn oude Yamaha MC1602 mixer begeeft het langzaam guys...en ik ben nu op zoek naar een 16 sporen mixer waarmee ik pre-productie doe en ook voor het mixen alles in Logic kan tracken via een stereo uit.

Nu ken ik de Mackie 1604 VLZ Pro van zien. Vragen:

1) Is 'ie de ergens tussen de 1.600 en 1.000 nieuw waard!? Vind hem nogal klein met ietwat kleine knoppies.. maar het gaat om het geluid EN mijn budget (als het aan mij lag had ik een Yamaha DM2000 ofzo maar tsja..)

2) Moet ik een nieuwe mixer kopen OF is zo'n Mackie heel sterk. Wil namelijk geen risico's lopen!!

That's it.

1) Is 'ie de ergens tussen de 1.600 en 1.000 nieuw waard!? Vind hem nogal klein met ietwat kleine knoppies.. maar het gaat om het geluid EN mijn budget (als het aan mij lag had ik een Yamaha DM2000 ofzo maar tsja..)

Nee, dat is te duur: hij is namelijk 900 euro bij Thomann. :D

Als je de controls te krap vindt (hij is gemaakt om in 19" te passen) kan je wellicht misschien beter naar Soundcraft kijken die zijn over het algemeen wat ruimer (hun low end modellen hebben bv. ook 110mm faders) hoewel het bij de duurdere Mackies volgens mij ook beter geregeld is.

2) Moet ik een nieuwe mixer kopen OF is zo'n Mackie heel sterk. Wil namelijk geen risico's lopen!!

Ze zijn over het algemeen heel robuust. Die Mackies worden 2e hands vaak verhandeld en veel mensen op het forum kunnen je vast vertellen dat ze er nooit problemen mee hebben.

Ik heb er zes jaar geleden een gehad (1604VLZ).
Vond het een erg fijne mixer, clean, robuust, veel features, veel headroom e.d.
Ben later overgegaan op digitaal voor de total recall en meer kanalen maar anders had ik 'm nog gehad.
Let er wel op dat de ribbon kabel tussen de mixer en het roteerbare connector blok soms brak is. Dat is geloof ik vooral het geval bij de latere modellen die in China geproduceerd zijn.

Origineel geplaatst door Breed
Ze zijn over het algemeen heel robuust. Die Mackies worden 2e hands vaak verhandeld en veel mensen op het forum kunnen je vast vertellen dat ze er nooit problemen mee hebben.

Enig idee wat er 2e hands voor gevraagd word!?

Origineel geplaatst door Backdrop
Ik heb er zes jaar geleden een gehad (1604VLZ).

Misschien heb jij antwoord op de volgende vragen:

wil hem dus vooral gebruiken om naar Logic m'n geluiden te tracken (sampler, sound modules).

1. Track ik zo geluiden naar Logic met de 1604?

Sound module stereo -> Mackie jack inputs
Mackie tape outputs -> Logic soundcard

Ik las ook dat spoor 1-8 direct outs zijn. Niet zo handig eigenlijk omdat je dan steeds kabels moet veranderen waarschijnlijk

2. Ik lees dat het geluid in de control room en het geluid op de koptelefoons met dezelfde knop worden gecontroleerd en dat er dus als je alleen koptelefoon wilt luisteren je het geluid in de control room NIET uit kunt zetten.. is dit zo?

3. Ik zie dat er geen Led's ofzo bij de gain zitten.. hoe doe je dit met checken of iets niet te hard binnenkomt?

Hoor het graag!

De 1604VLZ heeft toch 4 bussen? Als het goed is zelfs double-bussed. (weet niet zeker check anders even de specs op mackie.com)
Zelfs de classic heeft een soort bussen (alt 3/4) waardoor je 4 outs krijgt ipv de stereo out.

Maarreh.. voor het bedrag wat jij noemt.. 1000 tot 1600€ kan je toch ook een 8-bus kopen?
Schijnt dat die dingen voor heel weinig van de hand gaan tegenwoordig..

1) Ik zou het niet zo doen aangezien je dan steeds de totale mix op twee sporen opneemt. De 1604 heeft vier bussen, als je die vier bussen dan naar logic rout, kun je d.m.v. de druk knoppen naast de kanaalfader beslissen welke track naar welke bus gaat. De totale mix kan je dan ook opnemen daar allen kanalen naar een bus te sturen.

Bij gebruik van de direct outs heb je inderdaad dat je af en toe kabels moet wisselen.

2) Ja dat klopt,remedie is versterker of monitors uitzetten. Wat je wel hebt is per kanaal een knopje PFL dan kan je dat kanaal voorluisteren op de koptelefoon.

3)Per kanaal zit er naast de fader een overload LED'je.

Tip: ff de manual downloaden en doorlezen. :)

1) Ik zou het niet zo doen aangezien je dan steeds de totale mix op twee sporen opneemt. De 1604 heeft vier bussen, als je die vier bussen dan naar logic rout, kun je d.m.v. de druk knoppen naast de kanaalfader beslissen welke track naar welke bus gaat. De totale mix kan je dan ook opnemen daar allen kanalen naar een bus te sturen.

Wat ik wil is gewoon stuk voor stuk m'n sounds naar Logic tracken. Dan wil ik al die tracks bouncen naar 1 stereo file en dan branden.

Bij gebruik van de direct outs heb je inderdaad dat je af en toe kabels moet wisselen.

Hmm wanneer zou ik die directouts gebruiken.. ik d8 aan tracken via de main out. En de Control Room uit gebruiken voor Tape en voor naar de versterker (dus voor de speakers).

2) Ja dat klopt,remedie is versterker of monitors uitzetten. Wat je wel hebt is per kanaal een knopje PFL dan kan je dat kanaal voorluisteren op de koptelefoon.

W8 ff.. hoe gaat dit zo in de praktijk eraan toe. Ik wil iets heel simpels: even ALLEEN op m'n koptelefoon luisteren (bijv. om ff te checken hoe het klinkt of bij het opnemen van zangers/rappers). Begrijp ik het goed: ik kan dus niet gewoon ff het geluid uitzetten van m'n speakers.. door bijv. m'n faders naar beneden te doen en dan wel te luisteren op m'n koptelefoon?? Dat moet ik verkeerd begrepen hebben (hoop ik..)

3)Per kanaal zit er naast de fader een overload LED'je.

Tip: ff de manual downloaden en doorlezen. :)

Grappig haha ;)

Als je 'm op deze manier aansluit kan het wel.
Mainout--> versterker
Busout1-4--> logic in
CRoutput-->niet aansluiten
Tape out--> tape in
Headpones--> headphones

Dan rout je alle kanalen van de mix naar bus 1&2 en assign je bus 1&2 niet naar de stereo bus. Als CR source kies je dan bus 1&2. Nu kan je door de "bus 1&2 to main mix knoppen" in te drukken het signaal naar je versterker uit en aan zetten terwijl je koptelefoon signaal daar onafhankelijk van is. De zang kan je dan nog eens apart naar bus 5&6 sturen om op te nemen. De output van bus 1&2 kan je dan ook nog naar de kopteloon van de zanger sturen.

Als je 900 euro uit gaat geven is het een kleine investering om ff de manual door te lezen en niet op de herinnering van iemand van zes jaar geleden te teren.

Aight.. goed idee.

Wij hadden dit bedacht (en er volgt een vraag na...)

1. CONTROL ROOM OUT -> STUDIO VERSTERKER

2. MAIN OUT -> SOUND CARD (voor het tracken van alle midi geluiden in Logic)

3. Alle bus 1-2 knoppen op de mixer indrukken en dan BUS 1-2 OUT -> 4 HEADPHONES VERSTERKER.

Dus omdat de bus 1-2 out naar de headphones gaat kunnen 4 mensen stereo headphone luisteren onhafhankelijk van de control room rotary! De bus 1-2 faders worden gebruikt om alles nar de headphone versterker te sturen.

MAAR DE GROTE VRAAG:

De 'Insert into main mix' knopjes boven bus 1-2 staan NIET ingedrukt.

VRAAG: Als die knopjes niet ingedrukt zijn.. komt er dan nog wel een signaal uit de BUS 1-2 OUT om naar de koptelefoon versterker te sturen??

DIT IS DE HAMVRAAG.

Als ik het goed begrijp heb je op de mixer de 1-2 knopjes ingedrukt, maar ook de L-R knopjes?

De L-R knop zorgt ervoor dat het kanaal naar de main mix gaat. De 1-2 sorgt ervoor dat een kanaal naar subgroep 1 en 2 gaan. Boven de subgroep schuifjes zitten knoppen assign to main mix left / right. Als je deze indrukt wordt je subgroep ook nog een keer naar je main mix gestuurd.

Ik gebruik zelf de subgroepen om kanalen een compressor in te sturen. Bij mij zijn de knopjes niet ingedrukt en ik heb wel signaal op de sub outs van mijn MACKIE 1604 VLZ (ik heb zelf geen pro maar dat zal amper uitmaken :)).

-C-

Origineel geplaatst door C738
Als ik het goed begrijp heb je op de mixer de 1-2 knopjes ingedrukt, maar ook de L-R knopjes?

De L-R knop zorgt ervoor dat het kanaal naar de main mix gaat. De 1-2 sorgt ervoor dat een kanaal naar subgroep 1 en 2 gaan. Boven de subgroep schuifjes zitten knoppen assign to main mix left / right. Als je deze indrukt wordt je subgroep ook nog een keer naar je main mix gestuurd.

Ik gebruik zelf de subgroepen om kanalen een compressor in te sturen. Bij mij zijn de knopjes niet ingedrukt en ik heb wel signaal op de sub outs van mijn MACKIE 1604 VLZ (ik heb zelf geen pro maar dat zal amper uitmaken :)).

-C-

OK dus wat je zegt is -> JA je kan via SUB 1-2 OUT de hele mix sturen naar je koptelefoonversterker?

Wat ik me nu nog afvraag:

Ik stuur alles naar SUB 1-2. Met de faders beslis ik hoe hard ik het naar de koptelefoonversterkers stuur.

1. Heeft dat effect op de geluidkwaliteit van de main mix als de faders openstaan (dus zou er ruis of zoiets bij de mix toegevoegd worden hierdoor?).

2. Het feit dat ik alles al naar 1-2 stuur.. heeft toch geen invloed op dat ik bepaalde geluiden ook los naar andere subs (bijv 3-4) kan sturen??

Origineel geplaatst door 2FLY
OK dus wat je zegt is -> JA je kan via SUB 1-2 OUT de hele mix sturen naar je koptelefoonversterker?

Wat ik me nu nog afvraag:

Ik stuur alles naar SUB 1-2. Met de faders beslis ik hoe hard ik het naar de koptelefoonversterkers stuur.

1. Heeft dat effect op de geluidkwaliteit van de main mix als de faders openstaan (dus zou er ruis of zoiets bij de mix toegevoegd worden hierdoor?).

2. Het feit dat ik alles al naar 1-2 stuur.. heeft toch geen invloed op dat ik bepaalde geluiden ook los naar andere subs (bijv 3-4) kan sturen??

Ja dat is wat ik zeg ;)

1. Nee, volgens mij niet, het is immers een aftakking van je mix?

2. Je kunt ook geluiden naar 3-4 sturen. Je panning bepaalt het volume op subgroep 1-2 en 3-4.
Als je een geluide behoorlijk naar links panned, zul je zien dat het geluid op subgroep 1 harder is als 2, en indien je hem ook naar 3-4 stuurt is op 3 het geluid harder dan op 4.

-C-

Ik heb een tijdje geleden ook een 1604VLZ gehad maar bij deze viel steeds 1 van de sub kanalen weg. Dus ik dat ding terug laten sturen naar Mackie, weken zonder gezeten, maar uiteindelijk een nieuwe gehad. Deze heb ik toen uiteindelijk verkocht en wat denk je? Paar dagen erna krijg ik een mailtje dat 1 van de sub kanalen steeds weg viel. Daar een vriend van mij met een 32 kanaals werkte en precies dezelfde problemen had, leek mij dit geen toeval maar meer een productie fout. Dus let op als je een 2de hands gaat kopen.

Back