[elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

SpaceAgent202

Sinds 2001
vraagje!

zit in een nieuw huis, ouder pand met (iets minder dan op vorige lokatie maar toch beetje) gebrekkige stroomvoorziening.
dus zit lichtlijk met de stroomvoorziening van mijn studio in mijn maag.

ik heb 3 groepen tot mijn beschikking.
1: elektrische kookplaat
2: wasmachine en droger
3: alle rest(*)

heb gelukkig een geaard stopcontact gevonden, maar dan nog zit er dus een heeleboel op 1 groep!

dus: mocht ik met deze situatie blijven zitten, hoe voorkom ik dat de studiospullen last krijgen van alle andere aan- en uitspringende apparaten?
is dit een oplossing?

*
rest =
- alle ongeaarde stopcontacten (televisie/stereoapparatuur/huiskamerpc/etc)
- alle geaarde stopcontacten (koelkast/magnetron/afzuigkap/etc)
- halogeenspotjes + dimmer in 3 ruimtes
- cvketel
- studio met pc/synths/monitors

Hamvraag in deze is denk ik of de voeding, geleverd door de energiemaatschappij goed is. Vaak zijn de voedingskabels naar wat oudere woningen erg lang en aan de dunne kant. Dit betekend dat de nominale spanning van 230V bij grote belasting (wasmachine/kookplaat) in elkaar kan zakken. Zit je midden in een woonwijk, zul je hier niet zo snel last van hebben.
Heb je hier wel last van, o.a. te merken doordat de lampen af en toe knipperen, zwakker gaan branden, kun je er niet veel aan doen. Het is dan aan de energieleverancier.

Is bovenstaande niet van toepassing, zou ik een extra groep voor de studio laten aanleggen. Dit geeft het minste kans op storingen door het net (lees weer wasmachine/kookplaat).

Zo'n Rack Power Distribution System is wel mooi, maar meestal helemaal niet nodig en daarom zonde van het geld. Heb je echt problemen, kan het zinvol zijn, maar ik zou het voorlopig gewoon zonder proberen.

Het energieverbruik van een home-studio valt overigens reuze mee; inclusief pc moet je al behoorlijke apparatuur hebben (eindversterkers) om aan 1000 Watt te komen, dat is zo'n 4 Ampere. De meeste home-studio's komen maar aan de helft.

Wellicht een UPS tegen spanningsvallen. Werkt erg goed alleen uit ervaring (aan boord van schepen) werkt het niet altijd te goed bij grootte spanningspieken.

Ik zit hier momenteel met aardig wat spul (qua 'grootgebruikers' twee pc's, een Mac, Akai S6000 en een berg klein spul) in een huis met twee groepen (buiten een 3-fasen groep voor de kookplaat en een aparte groep voor de wasmachine en droger). Het enige probleem dat ik hier heb is dat bij het aanschakelen van iets soms de aardlek eruit vliegt. Meestal bij de Mac, maar soms ook op iets anders. Ik denk dat het gerelateerd is aan de wijnkoelkast die noodgedwongen op dezelfde groep zit. Als die draait gebeurt het vaker. Maar de stop heb ik er nog nooit uit gehad.

Overigens zit hier tot mijn grote verbazing de wasmachine niet op de de aardlek, maar dat even terzijde.

Maar goed, over een paar maanden een nieuwe huis met 10 (!) groepen. Elke kamer een eigen groep schijnt normaal te zijn tegenwoordig want dat zat er al standaard in, plus eentje voor de wasmachine, eentje voor de CV, eentje voor de oven, etc. etc. En alles geaard. Zitten gewoon standaard twee groepenkasten in dat huis. Kost wat maar dan heb je ook wat :D

[Off topic]
'Overigens zit hier tot mijn grote verbazing de wasmachine niet op de de aardlek, maar dat even terzijde'

Ja dat valt mij ook altijd op, ik heb eens gevraagd waarom niet, tenslotte is daar het risico groot.
Maar het schijnt dat de hoge schakelpieken van de wasmachine de aardlekschakelaar continu zou laten doen intreden.
[/off topic]

Ik zou gewoon niets doen, en als je wel problemen krijgt een UPS nemen.

in mijn vorige woning waren er ook zo weinig groepen... heb toen gewoon een extra groep bijgeplaatst met aardlek voor de "studio" wist ik zeker dat er geen rare dingen konden gebeuren.

ik heb voor mijn studio een aparte groep aangelegd(geaard!) en vervolgens een overspannings en netfilter(tegen hf) waar alle apparatuur aan hangt.
mijn computer en mixer zijn geaard, verder alles met ongeaarde blokken.

[offtopic] ...en zorg IN GODSNAAM dat je je studio niet, zoals velen, met 1 knop aanzet... [/offtopic]

Er is niets mis met alles op 1 knop, mits je een trage zekering gebruikt. Anders kan je evt je amp en mixer (zware gebruikers) apart aan en uitzetten. Zo'n stroom stabilisator is een top uitvinding en beschermd je apparatuur tegen beschadigingen door piek stroom.

Ow, bij het aanleggen van je stroom: alleen je mixer op een geaard stopkontakt, de rest NIET op aarde. De rest wordt namelijk via de kabels en de racks op elkaar en de mixer geaard. Wanneer je div apparatuur ook op randaarde van een stopkontakt aansluit KAN er een aardloop ontstaan...

Ik zou gewoon niet wassen en drogen terwijl ik muziek maak....

Origineel geplaatst door SaintEric
Ik zou gewoon niet wassen en drogen terwijl ik muziek maak....
en geen waterkoker aanzetten tijdens een opname :)

Origineel geplaatst door Mad Dan
Er is niets mis met alles op 1 knop, mits je een trage zekering gebruikt. Anders kan je evt je amp en mixer (zware gebruikers) apart aan en uitzetten. Zo'n stroom stabilisator is een top uitvinding en beschermd je apparatuur tegen beschadigingen door piek stroom.

Ow, bij het aanleggen van je stroom: alleen je mixer op een geaard stopkontakt, de rest NIET op aarde. De rest wordt namelijk via de kabels en de racks op elkaar en de mixer geaard. Wanneer je div apparatuur ook op randaarde van een stopkontakt aansluit KAN er een aardloop ontstaan...

kan je na ongeaard wel weer geaarde dozen gebruiken ?
heb op het moment geen aarde ... en me mxier pikt toch redelijk wat 50 hz brom op

wat kan je dan het best doen zonder de boel te aarden vanaf de meter kast ?
( me studio zit namelijk 3 etages hoger )

dank !

als nou bijvoorbeeld je pc hangt als je je 200watt halogeenverlichting snel aan en uit doet... moet je dan kijken naar een stroomstabilisator, of juist naar een ups? (beveiliging tegen spanningspieken vs beveiliging tegen spanningsdaling als ik het goed begrijp?)

kan je na ongeaard wel weer geaarde dozen gebruiken ?
Ja dat kan, maar is zinloos. Aarde krijg je er niet door. Wees verstandig en trek (of laat het doen) een aarde vanaf de meterkast naar je studio. Mensen geven kapitalen uit aan goede apparatuur en voor een eenvoudig aardedraadje is geen geld meer?

als nou bijvoorbeeld je pc hangt als je je 200watt halogeenverlichting snel aan en uit doet... moet je dan kijken naar een stroomstabilisator, of juist naar een ups? (beveiliging tegen spanningspieken vs beveiliging tegen spanningsdaling als ik het goed begrijp?)
Alles wat schakeld en zeker als er een trafo of een motor inzit (halogeen, wasmachine) of heel groot vermogen heeft (e-radiator, zware eindversterker) zal een piek op het net veroorzaken. Hoe groot en schadelijk dit is hangt van veel factoren af. Tegenwoordig moeten alle apparaten CE gekeurd zijn en voldoen aan de EMC richtlijn. Dat betekend dat de onderlinge beinvloeding van apparaten niet tot slecht functioneren of tot uitval mag lijden.
Sommige audio spullen zijn nou eenmaal gevoelig voor dit soort schakelpieken. Niet schakelen is dan ook de beste optie als je er last van hebt. Alle consumenten spullen zoals overspanningsbeveiliging, spanningsstabalisatoren, e.d. werken niet tot zeer slecht en zullen uiteindelijk alleen de verkoper helpen.

Wat je technisch kunt doen, is een aparte groep vanaf de meterkast pakken, speciaal voor je apparatuur. Dus geen verlichting of andere zaken op deze groep. Hiermee wordt de kans op storing door andere apparaten gewoon al een stuk kleiner. Maak deze voeding wel met 2,5qmm VD installatie-draad en niet met een of ander snoertje! Hoe dikker hoe beter, maar normaal installatie-draad is zeker voldoende voor het vermogen dat je studio opneemt.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Alle consumenten spullen zoals overspanningsbeveiliging, spanningsstabalisatoren, e.d. werken niet tot zeer slecht en zullen uiteindelijk alleen de verkoper helpen.

Niet mee eens, er zijn best wat goedkopere UPS oplossingen die hele betreouwbare spanningsstabilisatieoplossingen aaan boord hebben.

Heb zelf een UPS en deze flink lopen mishandelen kwa belasting aan beide kanten (door bij de ingang van de netspanning maar ook aan de uitgangen) en deze bleef constant 230 Volt geven met een marge van 0.15 %. Dat vond ik destijds erg indrukwekkend.

Ik heb dit apparaat aangeschaft omdat ik vlakbij een industrieterein zit en dus vaak last had van spanningsval (tegen de avond gingen vaak de lampen ineens halve kracht branden enzo voor enkele seconden).

Hierdoor crashte mijn pc nogal eens maar ook sommige synths hadden hier moeite mee. Omdat ik bang was dat er wat zou beschadigen een UPS aangeschaft en sinsdien nooit meer een probleem gehad.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ja dat kan, maar is zinloos. Aarde krijg je er niet door. Wees verstandig en trek (of laat het doen) een aarde vanaf de meterkast naar je studio. Mensen geven kapitalen uit aan goede apparatuur en voor een eenvoudig aardedraadje is geen geld meer?

hehehehe .. sorry ik vroeg het me af omdat ik anders allemaal ongeaarde stekkerdozen moet kopen
kan me namelijk voorstellen dat als je alles behalve je mixer via een ongeaarde stekkerdoos laat lopen en daarna weer verdeeld met aarde er alsnog een aardlus kan ontstaan ..

die aarde trekken vanaf de meterkast is geen probleem
het gaat dus puur om alle pitfalls te vermijden !

als ik het dus goed begrijp hoef ik dus maar 1 ongeaarde stekkerdoos te gebruiken aan het begin van de keten voor alles wat niet mixer is ... en kan daarna weer geaard gebruiken ?

vanuitgaande dat ik dan wel aarde heb natuurlijk !

txs ! v

Origineel geplaatst door Acidfever
Niet mee eens, er zijn best wat goedkopere UPS oplossingen die hele betreouwbare spanningsstabilisatieoplossingen aaan boord hebben.

Heb zelf een UPS en deze flink lopen mishandelen kwa belasting aan beide kanten (door bij de ingang van de netspanning maar ook aan de uitgangen) en deze bleef constant 230 Volt geven met een marge van 0.15 %. Dat vond ik destijds erg indrukwekkend.

Ik heb dit apparaat aangeschaft omdat ik vlakbij een industrieterein zit en dus vaak last had van spanningsval (tegen de avond gingen vaak de lampen ineens halve kracht branden enzo voor enkele seconden).

Hierdoor crashte mijn pc nogal eens maar ook sommige synths hadden hier moeite mee. Omdat ik bang was dat er wat zou beschadigen een UPS aangeschaft en sinsdien nooit meer een probleem gehad.

heb je wat voorbeelden ?

feedback heeft bijv die fuhrman geloof ik .. al is dat geen ups maar zorgt wel voor schone stroom
althans dat zeggen ze ... begint bij 400 euro dacht ik .. tot 2000 euro

iemand bekend mee ?

txs !

je kunt wel weer een geaarde stekkerdoos in een ongeaard systeem steken, alleen niet vergeten dat de rest daarna ongeaard is :)

Back