Midi ??

rombraz

Organisch
ik gebruik een yamaha Rm1x als sequenser en heb een juno 1 midi lopen.
Telkens als ik op rec druk of terug naar het begin als ik een song maak, springt de juno op een andere bank.
Waar kan dat aan liggen??

OP het moment dat je op "rec" drukt, start de sequence.
Als er een sequence gestart wordt zal de sequencer altijd even "kjiken" welke signalen hij moet uitsuren naar andere midiapparaten + bijbehorende parameters. Één van die parameters is inderdaad "de bank" . Als jij handmatig op je juno de bank veranderd, rec drukt, zal deze idd verspringen naar de bank die volgens jou (want jij programmeert je sequencer ) correct is.

Oftewel....juiste kanaal + bank op je R1Mx instellen voor de Juno (antwoord gaf je eigenlijk zelf al)

Hoe je dit kan doen op de R1Mx? Geen idee....ik heb geen R1Mx...maar dat staat vast wel in de handleiding..... :D

Als je vanuit een pattern een song maakt in de RM1x maakt de RM1x op ieder spoor een program change aan. Deze PC verwijst naar de patch van de interne engine die in in het pattern op dat spoor gebruikt was. Dat is idd vervelend als je dat spoor gebruikt voor externe midi apparatuur. Deze PC kun je gewoon weer verwijderen bij edit.

Maar dat de juno ook verspringt als je op record drukt is raar. Welke OS heb je op de RM1x? Ik hoop voor je dat het 1.13 is....

De OS (operating system) is de software van de RM1x. Versies lager dan 1.13 gaven nogal eens problemen met program changes. En in het geval van de RM1x moet er een nieuwe chip in als je de OS wilt veranderen.

Re: Rm1x

Re: Rm1x

Origineel geplaatst door rombraz
Wat is een OS ??

Hoi Rombraz,

Ik heb ook een RM1x en het ligt inderdaad aan de O.S.-chip. Ik heb wel een adres van Yamaha Nederland waar je een nieuwe versie kunt krijgen, mar ze doen heel moeilijk over terugbetaling nadat je de oude chip aan hun hebt teruggestuurd.
Ik heb het er bij laten zitten, maar, als jij d'r voor wilt gaan, ben ik best beniwud naar je ervaring.

Trouwens, ik woon in Emmeloord, dus vlak in de buurt. Ik zit ook nog in een bandje die zondags om de 2 weken in de Mierenhoop oefent.

Laat maar weten of je dat adres van Yamaha wilt.

Groeten,
Pjeut.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
De OS (operating system) is de software van de RM1x. Versies lager dan 1.13 gaven nogal eens problemen met program changes. En in het geval van de RM1x moet er een nieuwe chip in als je de OS wilt veranderen.

Ik stuur diversen dingen aan met mijn RM1x (sampler, module, synth..) en ik gebruik het oude OS... er is een makkelijke work around voor het probleem en daar zijn erg veel threads over! Gewoon ff zoeken, een keer proberen en dan zul je zien, stelt niets voor!

Ook hoor ik 'geruchten' dat OS 1.13 zijn eigen 'problemen' heeft

één manier is...

één manier is...

...om in elke track de benodigde PC's en/of Sysex op te nemen om iedere keer je synths goed in te stellen. is wel een hoop werk, en kost wat latency ( althans, dat is mijn ervaring).

Origineel geplaatst door Alexander
Ik stuur diversen dingen aan met mijn RM1x (sampler, module, synth..) en ik gebruik het oude OS... er is een makkelijke work around voor het probleem en daar zijn erg veel threads over! Gewoon ff zoeken, een keer proberen en dan zul je zien, stelt niets voor!

Ook hoor ik 'geruchten' dat OS 1.13 zijn eigen 'problemen' heeft
Ja 't probleem zit 'm vooral in de preset phrases dacht ik? Zelf heb ik 1.13, en nergens last van gelukkig. En ik program change er vrolijk op los.

Back