frequentiebereik tijdens masteren, waar moet ik op letten?

artists-choice

Ouwe rot
Ik heb misschien een rare vraag, maar tijdens het zoeken over het masteren vind ik alleen maar terug dat je moet erop moet letten dat de frequenties elkaar niet in de wegliggen.
Via een analyzer kan je de frequenties te voorschijntoveren, zover ben ik wel.
Maar hoe ga je nou te werk en hoe stemje de frequenties op elkaar af zodat je in het geheel een goed klinkend eindresultaat krijgt?

Kan iemand mij misschien hier beetje uitleg over geven??

Bij voorbaat dank.

dat gaat helemaal niet over masteren, maar over mixen

Een mastermix maken (of ook wel eindmix genaamd) wordt ook wel eens onder mastering verstaan. ;)

Maar goed begin is te luisteren hoe anderen het doen. De 'groten' zeg maar.
Leren luisteren en zelf erg veel praktijkervaring op doen.
Niet bang zijn om fouten te maken.

Als de frequenties el kaar in de weg liggen klinkt je mix vaak wollig. Je kunt dit o.a. verbeteren door andere geluiden die elkaar niet storen/in de weg zitten te gebruiken. Of door het gebruik van de EQ. Als je met de EQ gaat werken kun je kiezen voor 2 methoden of bij de ene de frequentie oppompen of bij een andere een bapaalde frequentie weghalen. De meningen zijn verdeeld wat het beste is, maar ik hoor toch vaak dat weglaten van bepaalde frequenties (op een bepaald geluid, dus waar ze elkaar in de weg zitten) beter is. Maar ik heb er ook weinig verstand van, wat wellicht goed helpt is de volgende link:

Link

Dit is een samenvatting van "productie geheimen" die hier op het forum besproken zijn.

Re: frequentiebereik tijdens masteren, waar moet ik op letten?

Origineel geplaatst door Bryan
Ik heb misschien een rare vraag, maar tijdens het zoeken over het masteren vind ik alleen maar terug dat je moet erop moet letten dat de frequenties elkaar niet in de wegliggen.
Via een analyzer kan je de frequenties te voorschijntoveren, zover ben ik wel.
Maar hoe ga je nou te werk en hoe stemje de frequenties op elkaar af zodat je in het geheel een goed klinkend eindresultaat krijgt?

Kan iemand mij misschien hier beetje uitleg over geven??

Bij voorbaat dank.

Wat dit betreft: elk geluid heeft een bepaald hoofdbereik, een frequentierange waarbinnen de 'kern' van het geluid zit. Daarnaast waaiert het geluid nog een flink stuk uit naar boven en beneden. Als je zeker wil zijn dat geluiden elkaar niet in de weg zitten in je mix dan kun je ernaar streven geluiden te gebruiken die elkaar niet overlappen in hun hoofdbereik. Daarnaast kun je de uitwaaiers zo veel mogelijk proberen te verwijderen, zodat die niet gaan rommelen onder andere geluiden, alleen loop je hierbij wel risico bepaalde karakteristieken van het oorspronkelijke geluid te gaan missen.

Maar dat is puur theoretisch; zoals Fuse al zei: gewoon goed (leren) luisteren. Als jij het goed vindt klinken, dan is het goed (het is jouw muziek, toch?).

Er is trouwens hier op het SF een keer een link geplaatst naar een tutorial waar dit verhaal compleet werd uitgelegd met allerlei mooie plaatjes, maar ik kan die thread al tijden niet meer terugvinden... =( (nee, niet die van Vasc)

Last edited by a moderator:
Re: Re: frequentiebereik tijdens masteren, waar moet ik op letten?

Re: Re: frequentiebereik tijdens masteren, waar moet ik op letten?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar dat is puur theoretisch; zoals Fuse al zei: gewoon goed (leren) luisteren. Als jij het goed vindt klinken, dan is het goed (het is jouw muziek, toch?).
[/B]
Het wiel opnieuw uitvinden?? Het kost dan veel tijd om zelf iets te vinden wat goed klinkt.
Je moet dit alleen toepassen als je echt niks goed vind wat wordt gemaakt. Of als jij vind dat de Bas iets moet spelen dat hoger is en harder dan je melodie.
Frequenties zitten vaak elkaar in de weg omdat we gewoon maar wat geluiden kiezen. Kijk gewoon eens naar de instrumenten in een band. Die spelen ook niet allemaal binnen 1 oktaaf. Kan wel als effect. Maar constant kan dat echt niet.

Advies:
Geef je instrumenten een bereik, qua toonhoogte en daarbij de frequnties die je mee laat klinken op die toonhoogte

Een stapje moeilijker.
Frequenties hoeven elkaar niet in de weg te zitten als je ze verspreid over het stereobeeld.
Bij lagere frequenties wil je dit niet te veel want dan kunnen ze elkaar uitdoven (deuken in je geluid krijgen).

Bepaalde instrumenten hebben andere harmonischen dan weer andere instrumenten.
Speelt een instrument in z'n eigen frequentiegebied kan nog steeds het in conflict raken met hogere harmonischen.
Wat doe je dan? De harmonischen afkappen en daarmee het karakter van een geluid vernaggelen? Of dat andere instrument een ander frequentiegebied geven?

Maw. Je kunt wel leuk theorieen bedenken. Maar er zijn altijd wel weer gevallen die een uitzondering vormen.

En dan wil ik wel graag twisten wat meer tijd kost. Eerst de theorie leren en dan toepassen met de kans dat je nat gaat of gewoon metteen beginnen met kans dat je nat gaat? ;)

Het is misschien een opendeur maar je moet mixen...mixen...mixen en nog eens mixen. Of te wel: hoe meer je het doet hoe beter het zal gaan. Keep it simple, gebruik de basis mix-principes (zie internet: EQ, effecten, volumes), gebruik je oren en experimenteer gewoon, zo leer je het het beste. Begin dus bij het begin en dat is een goede basis mix. Als je dat goed onder de knie hebt, dan kan de "special effects" categorie iets speciaals toevoegen en van een goede mix een super mix maken.

Ik heb een zeer goede methode gevonden om mn tracks goed te krijgen. (ik heb het hier over de eindmaster). Misschien niet de professioneelste oplossing maar wel praktisch.

Ik heb een hoofdtelefoon met een zeer breed frequentie gebied (van 5 tot 30000 ofzoiets). Het is eigenlijk een deejay koptelefoon (technics RP DJ1200) maar ik vind hem goed en zelfs beter dan bv een dure Sennheiser van 200 euro.
Dus.. ik doe alles door die koptelefoon. (af en toe hoor ik eens door de speakers natuurlijk).
Als de track is gerendered/ opgenomen op de pc, open ik die met Cool Edit en gebruik die zn Graphic Equalizer (zie foto). En mn main out gaat in een graphisch eq op men hifi installatietje (zie foto, rechts onderaan). Deze combinatie van het visueel kunnen zien en het goed luisteren door de headphones is echt super! Mn tracks klinken de laatste tijd veeel beter. Gewoon door dat graphisch eq´tje :) Je kan zon graphisch eq ook softwarematig vervangen als je wil (denk ik toch :confused: )
Anyway, als je graphisch eq ( dus dat van die foto rechts onderaan :) ) bv 6k, 60hz, etc.. daar heeft staan onder zn metertjes kan je duidelijk zien welke frequentie bijgeschroeft moet worden :) (mjaa, weet ook niet hoe ik dit best uitleg =( ) En dat bijschroeven doe ik dan eenvoudig in Cooledit/Audition´s Graphic Equalizer.

Attachments

• filter cooledit.jpg
    filter cooledit.jpg
    120,8 KB · Bekeken: 106
Zoals Fuse e.a. al aangaven, is het bij mixen niet alleen hoofdzaak om frequentie-gebieden af te bakenen voor verschillende geluiden.

Je kan ook nog differentiëren door met verschillende stereo-breedtes te werken, geluiden uiterst links of rechst te pannen en alles er tussen in, geluiden ver weg en dichtbij mbv echo/galm/stereo-delay te plaatsen.. kortom, nog zat opties eerdat je aan de Eq hoeft te zitten!

Pas als dan nog steeds dingen elkaar weg-drukken of als het belangrijkste geluid op een gegeven moment in je nummer niet goed naar voren komt kan je eens aan de volumes en/of Eq gaan werken. (zo doe ik het altijd)

Misschien is het maar 1 geluid die 1 ander geluid in de weg zit. Een simpele reductie in volume van het 'minder belangrijke' geluid zo al kunnen volstaan.
Dit hoor je ook vaak bij tracks, dat het geluid waarmee een nummer begint, plotseling een stuk zachter wordt zodra de zang/beat erbij komt. De zang is in dit geval duidelijk het belangrijkste geluid die niet mag worden weggedrukt door bijv. een piano. Dan kan je wel het frequentie-gebied van de zang wegsnijden bij de piano, maar of de piano dan nog mooi is...
Side-chain compressie (ofwel volume) van de zang naar de piano zou ik dan eerder kiezen muzikaal gezien. (zie side-chaining in andere threads)

Laatst gewijzigd:
Als je je eindmix maakt is het belangrijkste dat je weet waar je naartoe wilt werken.
Ga dus niet zomaar wat lopen draaien aan wat knoppen.
Maak eerst voor jezelf een 3D overzicht van alle geluiden c.q. instrumenten.

De diepte in de tekening geeft het volume aan. De hoogte het frequnetiegebied en horizontaal het panorama (plaats binnen het stereobeeld)
Ga nu de instrumenten allemaal een eigen plekje geven. Dit kan dus door onderscheidt te maken in volumes, frequentiegebied of plaats in het stereobeeld. combinaties van deze drie zijn natuurlijk ook mogelijk.
Nu weet je precies waar je naartoe moet werken.

Een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat je denkt dat alles met afmixen wel goed komt.
Dat is dus niet zo!
Door goed te arrangeren maak je het jezelf een stuk makkelijker met afmixen.
Als namelijk 2 geluiden botsen met elkaar, kun je je arrangement namelijk ook zo maken dat deze geluiden nooit tezamen klinken. En een ander geluid gebruiken uit je synth of ander sampletje is ook een optie natuurlijk.
Probeer ook eens het transponeren van de botsende geluiden t.o.v. elkaar
transponeer het ene geluid gewoon 1 octaaf omhoog of omlaag.

Als je geluiden gaat filteren ga dan zoveel mogelijk frequenties onderdrukken en niet versterken.
Laat de botsende geluiden tesamen klinken. Zoek nu de botsende frequenties door met een parametrische EQ met een hoge Q en een gain van ongeveer -10 (negatief dus!) door de volledige frequentieband te sweepen. Als je de botsende frequentie heb gevonden stel je de gain bij naar jouw smaak. (maar wel negatief natuurlijk, de frequentie moet onderdrukt worden)
Het boosten van frequenties doe je alleen als een geluid niet genoeg karakter heeft. Vermijdt dit zoveel mogelijk!!
het boosten van de frequenties altijd met een hoge Q tenzij je gewoon maffe geluiden wilt maken zoals de uitgesproken Hardhouse kicks.

De Q (ook Q-factor genoemd) geeft de bandbreedte aan van het frequentie gebied dat je gaat versterken of verzwakken. Een hoge Q geeft een kleine bandbreedte aan (dus een klein frequentiegebied rondom de ingestelde frequentie wordt ook beinvloed) en een lage Q geeft een grote bandbreedte aan. (dus een groot frequentiegebied rondom de ingestelde frequentie wordt ook beinvloed)

Hipass en Lowpassfilters zet ik standaard op elk geluid. Om zo hiss te verwijderen uit de geluiden in het lagere frequentiegebied en rumble te verwijderen uit geluiden in het hogere frequntiegebied.

Als je het Stereobeeld gaat aanpassen van het geluid ga dan niet direct alle stereogeluiden uiterst links en recht pannen.
Denk hierbij weer aan de tekening die je gemaakt hebt. Kick mix je mono af, niet stereo. Dit geld voor veel percussie geluiden. De Bass kan eventueel wel stereo maar liever niet. Probeer het geluid de verbeelden naar een muzikant met instrument. Een bassgitaar is bijvoorbeeld altijd mono.
Als je naar de percussie kijkt denk dan aan een drummer. Het drumstel staat om hem heen en dus moet je ook niet elk percussiegeluid helemaal in het midden afmixen. Wel mono, maar wel iets links of rechts vanuit het midden gepositioneerd.

Effecten komen altijd als laatste
Je kunt er nog behoorlijk wat mee uitvoeren.
Wil je bijvoorbeeld bepaalde geluiden laten samensmelten, dan stop je op elk van die geluiden een beetje galm (wel dezelfde natuurlijk) welke flink ge-damped is (galm moet donker klinken)
Ga niet direct teveel galm over de geluiden gooien. Het gaat erom dat het hoorbaar is, maar niet overheersbaar. De galm moet niet overheersen, maar als je het weghaald moet je het wel merken.
Als je geluiden juist eruit wilt laten springen gebruik je juist een heldere galm.

Dit zijn natuurlijk wat basisregels waar je je niet altijd aan hoeft te houden. Maar als je net begint met afmixen, hou je hier dan gewoon aan. Als je al gevorderd bent dan kun je hier naar eigen smaak wel van afwijken.

En nu allemaal keihard aan de mix

:okdan:

Hay

ik ben geen geluidstechniekus, die uitleg van ed diction klinkt mij wel lekker

ik zou nog willen toevoegen,mijn nixervaring
in cubase bv ,heb je ook een mooie 2 dimensionale doorsnee van overlappende geluiden
elk spoor is zijn eigen geluid , bij mij gebeurt weleens als ik overlappende sporen heb
met dezelfde freq. dan klipt die op dat stuk
twee van ongeveer de zelfde freq geluiden,een zit er eigenlijk in de weg of niet op de goede plek

om heel de track zachter te zetten omdat die klipt op een stukie van 10 seconden,schiet ook niet op
blijft niks anders over dan dat stukie aan te pakken ,deleten, faden 0of verplaatsen naar een zachter spoor
hoe meer sporen hoe moeilijker het wordt

het kan ook positief gebruikt worden

greetz turtel:P

Als producer houd ik mij niet met mastering bezig: schoenmaker houd je bij je leest...

Schoenmaker bij je leest?

Je zou eerder zeggen, de mastermix maken is een deel van het creatieve proces en net zo belangrijk als de rest. De uitleg van ed.diction is simpel maar daardoor duidelijk. En veel van de tracks die je hier hoort zijn gewoon rechtoerechtaan in het midden houden en beetje EQ'en compressie en dan heb je het gehad. Beetje zonde wel want vaak met die extra meer moeite krijg je een resultaat wat veel meer aanspreekt.

De mastermix uiteindelijk masteren is verhaal 2. Maar dat heeft pas echt zin als verhaal 1 goed is afgelopen.

In het bijgevoegde bestandje staat op een (imho) erg duidelijk manier beschreven waar je op moet letten bij het maken van je muziek. Eigenlijk staan alle aspecten die hierboven besproken zijn ook in deze tekst. Daarnaast gebruikt de schrijver wat handige plaatjes om alles duidelijk te maken.

Ik vond het een erg hulpzaam tekstje, dus misschien jullie ook wel.

Suc7

Attachments

• guide to eq-ing.zip
    215,4 KB · Bekeken: 124
Origineel geplaatst door fuse
Schoenmaker bij je leest?

Je zou eerder zeggen, de mastermix maken is een deel van het creatieve proces en net zo belangrijk als de rest. De uitleg van ed.diction is simpel maar daardoor duidelijk. En veel van de tracks die je hier hoort zijn gewoon rechtoerechtaan in het midden houden en beetje EQ'en compressie en dan heb je het gehad. Beetje zonde wel want vaak met die extra meer moeite krijg je een resultaat wat veel meer aanspreekt.

De mastermix uiteindelijk masteren is verhaal 2. Maar dat heeft pas echt zin als verhaal 1 goed is afgelopen.

Spreek ik Spaans dan?

Origineel geplaatst door dsil
In het bijgevoegde bestandje staat op een (imho) erg duidelijk manier beschreven waar je op moet letten bij het maken van je muziek. Eigenlijk staan alle aspecten die hierboven besproken zijn ook in deze tekst. Daarnaast gebruikt de schrijver wat handige plaatjes om alles duidelijk te maken.

Ik vond het een erg hulpzaam tekstje, dus misschien jullie ook wel.

Suc7

Juist ja! Die bedoelde ik precies met...

Origineel geplaatst door Cheimoon
Er is trouwens hier op het SF een keer een link geplaatst naar een tutorial waar dit verhaal compleet werd uitgelegd met allerlei mooie plaatjes, maar ik kan die thread al tijden niet meer terugvinden... =( (nee, niet die van Vasc)

Heel verhelderend!:halleluja

(maar wel puur op equalizing in mono gericht, meen ik mij te herinneren, terwijl je met panning toch ook veel kunt bereiken)

wat ik wel merk is dat je na vaker muziek maken al bij het zoeken naar een nieuw geluid al een soort mix maakt. je voelt waar er nog plek is (ook dankzij tips van anderen natuurlijk, ;)dank fuse e.a.) en gaat dan op zoek naar een geluid wat daar past. met je filters van je synth en je volume en de panning kom je al een heel eind. dan voeg je wat galmen toe( niet laks zijn en alles naar 1 galm sturen, het liefst veel vershillende gebruiken hardware/software , alles zijn eigen plekje geven) en zeker niet te veel. met de release van een geluid groter maken bereik je vaak al wat je met de galm had willen doen. via deze thread geloof ik kwam ik de tip tegen om je galmen los te compressen, dan kan je ze in het geheel wat zachter zetten, dat bevalt me goed.. ook kreeg ik de tip om als een geluid net niet helemaal o.k. is niet te gaan eq-en maar met diverse geluiden die dicht om het geluid liggen wat je zoekt te gaan layeren. met de onderlinge balans kan je dan heel nauwkeurig je kleur bepalen. Wat mijn probleem vaak is, omdat ik veel audionabewerking doe voor commercials, en filmpjes etc, is dat ik te 'schoon mix'. probeer maar eens wat bruuts te doen, iets achterlijk overdreven. Wel een geluid helemaal links zetten o.i.d.
Al met al denk ik wel dat het brongeluid al heel erg in de buurt moet zitten van wat je wil. Veel mensen nemen een af ander loopje of sampletje en flikkeren er 20.000 plugins overheen totdat het niet passende van het loopje of sampletje ver genoeg weggemoffeld is. dan ben je volgens mij verkeerd bezig. ook hoeft niet elk geluid even vet te zijn, juist wat afwisseling/contrast met dunne geluiden geven de vetheid van vette geluiden meer aan.

en inderdaad , zoveel mogelijk kilometers maken, dingen laten horen aan anderen en dan vooral aan mensen die geen reet verstand hebben van mixen, masteren etc. Die plaatsen soms een hele domme ondoordacxhte opmerking die wel de spijker op zijn kop kan slaan. Probeer ook automatismen en aannames uit te schakelen en loop niet je vaste patroontje af bij het mixen. elk idee is anders, dus moet ook elke mix anders zijn

Origineel geplaatst door ed.diction
Als je je eindmix maakt is het belangrijkste dat je weet waar je naartoe wilt werken.
Ga dus niet zomaar wat lopen draaien aan wat knoppen.
Maak eerst voor jezelf een 3D overzicht van alle geluiden c.q. instrumenten.

De diepte in de tekening geeft het volume aan. De hoogte het frequnetiegebied en horizontaal het panorama (plaats binnen het stereobeeld)
Ga nu de instrumenten allemaal een eigen plekje geven. Dit kan dus door onderscheidt te maken in volumes, frequentiegebied of plaats in het stereobeeld. combinaties van deze drie zijn natuurlijk ook mogelijk.
Nu weet je precies waar je naartoe moet werken.

Een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat je denkt dat alles met afmixen wel goed komt.
Dat is dus niet zo!
Door goed te arrangeren maak je het jezelf een stuk makkelijker met afmixen.
Als namelijk 2 geluiden botsen met elkaar, kun je je arrangement namelijk ook zo maken dat deze geluiden nooit tezamen klinken. En een ander geluid gebruiken uit je synth of ander sampletje is ook een optie natuurlijk.
Probeer ook eens het transponeren van de botsende geluiden t.o.v. elkaar
transponeer het ene geluid gewoon 1 octaaf omhoog of omlaag.

Als je geluiden gaat filteren ga dan zoveel mogelijk frequenties onderdrukken en niet versterken.
Laat de botsende geluiden tesamen klinken. Zoek nu de botsende frequenties door met een parametrische EQ met een hoge Q en een gain van ongeveer -10 (negatief dus!) door de volledige frequentieband te sweepen. Als je de botsende frequentie heb gevonden stel je de gain bij naar jouw smaak. (maar wel negatief natuurlijk, de frequentie moet onderdrukt worden)
Het boosten van frequenties doe je alleen als een geluid niet genoeg karakter heeft. Vermijdt dit zoveel mogelijk!!
het boosten van de frequenties altijd met een hoge Q tenzij je gewoon maffe geluiden wilt maken zoals de uitgesproken Hardhouse kicks.

De Q (ook Q-factor genoemd) geeft de bandbreedte aan van het frequentie gebied dat je gaat versterken of verzwakken. Een hoge Q geeft een kleine bandbreedte aan (dus een klein frequentiegebied rondom de ingestelde frequentie wordt ook beinvloed) en een lage Q geeft een grote bandbreedte aan. (dus een groot frequentiegebied rondom de ingestelde frequentie wordt ook beinvloed)

Hipass en Lowpassfilters zet ik standaard op elk geluid. Om zo hiss te verwijderen uit de geluiden in het lagere frequentiegebied en rumble te verwijderen uit geluiden in het hogere frequntiegebied.

Als je het Stereobeeld gaat aanpassen van het geluid ga dan niet direct alle stereogeluiden uiterst links en recht pannen.
Denk hierbij weer aan de tekening die je gemaakt hebt. Kick mix je mono af, niet stereo. Dit geld voor veel percussie geluiden. De Bass kan eventueel wel stereo maar liever niet. Probeer het geluid de verbeelden naar een muzikant met instrument. Een bassgitaar is bijvoorbeeld altijd mono.
Als je naar de percussie kijkt denk dan aan een drummer. Het drumstel staat om hem heen en dus moet je ook niet elk percussiegeluid helemaal in het midden afmixen. Wel mono, maar wel iets links of rechts vanuit het midden gepositioneerd.

Effecten komen altijd als laatste
Je kunt er nog behoorlijk wat mee uitvoeren.
Wil je bijvoorbeeld bepaalde geluiden laten samensmelten, dan stop je op elk van die geluiden een beetje galm (wel dezelfde natuurlijk) welke flink ge-damped is (galm moet donker klinken)
Ga niet direct teveel galm over de geluiden gooien. Het gaat erom dat het hoorbaar is, maar niet overheersbaar. De galm moet niet overheersen, maar als je het weghaald moet je het wel merken.
Als je geluiden juist eruit wilt laten springen gebruik je juist een heldere galm.

Dit zijn natuurlijk wat basisregels waar je je niet altijd aan hoeft te houden. Maar als je net begint met afmixen, hou je hier dan gewoon aan. Als je al gevorderd bent dan kun je hier naar eigen smaak wel van afwijken.

En nu allemaal keihard aan de mix

:okdan:

Nee, gebruik juist zo weinig mogelijk galm. Dit is 1 van de meest gemaakte fouten in de mix.

Wat veel meer samensmelt zijn delays.

Natuurlijk zal je galm gebruiken maar niet te veel. En nog belangrijker:Gebruik altijd een equalizer achter je galm en je delay.

Origineel geplaatst door Mad Dan
Spreek ik Spaans dan?
Chill!
Ik weet niet hoe jij dit opvat maar zo heb ik het niet bedoeld. ;)
Wat ik al eerder zei verstaat niet iedereen hetzelfde onder masteren.

Maar door zelf me meer met het masteren van eindtracks bezig te houden ben ik uiteindelijk ook beter gaan mixen. En daardoor ook weer beter gaan masteren. Maar zoals met alles. Hoe meer je te weten komt, hoe meer je weet wat je niet weet.

Back