De Legale Aspecten van Remixen

praecox

In & Out
Hey synthforummers,

Wat zijn zo de manieren waarop remixen legaal gebeuren?
Als je een remix maakt, krijg je dan een deel van de rechten, of eerder een one time fee?
Hoe wordt je betaald? zwart, wit, grijs? als zelfstandinge of hoe anders?

Ik heb er eentje gemaakt voor een band en ze gaan hem uitbrengen. Andere mensen die hem gehoord hebben vragen er nu ook om. Ik wil weten waar ik sta op legaal vlak.

in dit geval is het een pop-rock band met semi-doorbraak in het buitenland. De remix is normaliter enkel op vinyl voor duitsland.

als ze m al gaan uitbrengen dan klinkt t alsof er allerlei zaken al geregeld zijn en er achteraf weinig aan te veranderen is?

nou dat is het hem net.

mss ben ik wel een ezel om de track zomaar af te geven, zonder eerst te praten over dit soort zaken, maar langs de andere kant zouden ze er nooit over gepraat willen hebben mochten ze hem niet eerst gehoord hebben, snap je?

dus voor de volgende keer, wat zijn realistische eisen van mijnentwege?

Ligt er aan wat je afspreekt .
Soms doe je een swap deal .. soms fee .. soms fee plus aantal % sales royalties etc etc .
Alles kan .
Maar als jij al iets hebt weggegeven zonder wat af te spreken ... ai ai .
Ik zou meteen alles stop laten zetten en eerst alles goed regelen .
Hoe groot is het label ? Hoeveel gaan ze persen ? Wat is hun Territory ?
Nogmaals ik zou alles stop laten zetten . Je publisher als je die hebt erop zetten .
Als ze iets gaan uitbrengen zonder er met jou over gesproken te hebben .. kan je er wel van uitgaan dat je flink genaaid wordt .

wat zijn zo gangbare fee's? en hoe schrijf je die royalties in bij SABAM (biem/stemra voor de noorderburen zeker?) ?

Back